Голямата браузърна покупка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямата браузърна покупка

Shutterstock/Капитал

Голямата браузърна покупка

Opera е липсващото звено в опитите на Facebook да създаде собствена мобилна платформа

Божан Чипев
11529 прочитания

Shutterstock/Капитал

© Shutterstock/Капитал


Браузърът е липсващият елемент от мобилния пакет на Facebook, с който социалната мрежа ще гради собствена операционна система

През изминалите няколко седмици в мрежата се появиха слуха, че социалният гигант Facebook крои планове да придобие компанията Opera, чийто едноименен браузър е най-успешният независим продукт в бранша. И докато първоначално информациите за подобна сделка бяха в сферата на спекулациите, няколко фактора сочат към неизбежното ѝ осъществяване.

Facebook губи пари

Най-голямата, скъпа и успешна социална мрежа в света има един основен проблем. Засега Марк Зукърбърг не е измислил как да генерират приходи от мобилни устройства. Версиите на приложението им за смартфони и таблети не включва никаква форма на реклама, което реално означава, че компанията не може да монетизира мобилния трафик към сайта си.

Данните на агенцията за анализ на интернет трафик Berg Insight подкрепят тази тенденция – през последната година повече от половината от 845-те милиона активни потребители са посещавали мрежата през мобилни устройства и съответно не са били облъчвани от реклами. Едновременно с това анкета на Reuters/Ipsos показва, че близо 34% от потребителите вече прекарват по-малко време на facebook.com, отколкото преди шест месеца.

От Facebook несъмнено си дават сметка за това, но по всичко личи, че не бързат да напълнят екраните и на смартфоните с реклама. Към момента плановете на компанията се въртят около идеята за "промотирани съобщения", които официалните Facebook страници на компаниите излъчват към последователите си. Плащайки си, бизнесите си осигуряват по-високо проникване на рекламното си съобщение – над 75% от потребителите, харесали страницата им, гарантирано ще го видят. Ако решат да не промотират обаче, Facebook ще ограничи броя на потребителите, които ще видят съобщението, до около 16%.

Големият план

Едно от потенциалните решения на ситуацията е създаването на собствена мобилна платформа, която да се лицензира на производителите на смартфони, или дори да започне да произвежда собствена марка устройства, и по този начин реално да постави Facebook в пряка конкуренция на Apple и Android. За създаването на Facebook OS се говори още от 2009 г., като програмистите на социалната мрежа дори са разполагали с прототип на софтуера, но впоследствие проектът е замразен.

В края на май обаче престижното американско издание New York Times разкри, че към екипа на Facebook са се присъединили бивши инженери на Apple, които са възродили идеята за разработване на телефон и собствена операционна система. В допълнение на това Business Insider посочи, че всеки един от мобилните продукти на компанията в момента – приложенията Camera и Messenger и каталогът Facebook App Store – всъщност могат да служат за гръбнак на бъдещата платформа. Реално погледнато, единственото липсващо звено за създаването на пълноценна операционна система се оказва браузърът.

Подсилване на екипа

Друга слабост на Facebook, която може да се интерпретира като предпоставка за осъществяване на сделката, е ниското качество на мобилните продукти на компанията. През последната година приложенията на Facebook за смартфони и таблети си спечелиха славата на бавни и бъгави и многократно предизвикваха гнева на потребителите си.

Придобивайки Opera, Зукърбърг ще добави към екипа си и хората, създали най-устойчивия и иновативен мобилен браузър. Със своите Mobile и Mini Opera разработиха технологии за централизирано компресиране на данните за постигане на по-високи скорости на трафик и по-лесно браузване от устройства с по-малко оперативна памет.

Подобно напредничаво мислене със сигурност ще бъде от помощ в отдела на Facebook, който е отговорен за мобилното присъствие на социалната мрежа, особено като се има предвид, че ниската скорост на работа се явява основен препъникамък за приложенията на социалната мрежа.

Цената расте

Спекулациите около евентуалната продажба на Opera обаче накараха масово хора да си купуват акции на компанията и това вдигна пазарната ѝ капитализация с 26 процента до 811 млн. долара, или както се шегуват на "Уолстрийт", до 0.8 инста-грама. (Ако приемем за мерна единица сделката с Instagram, компанията, която Facebook купи изненадващо за 1 млрд. долара преди няколко месеца.)

Една от силните антитези за придобиването на браузъра от Facebook идва от колумниста на интернет изданието ZDNet Стивън Воан-Никълс, който твърди, че компанията на Зукърбърг има капацитета да си създаде сама интернет браузър за една стотна от цената на Opera, а спряганата сделка не би имала никакъв пазарен смисъл.

"Ако Facebook наистина иска толкова много да има собствен браузър, няма никаква нужда да плаща 800 млн. за Opera. Ползвайки системата с отворен код WebKit, те могат да си напишат свой софтуер – в крайна сметка Apple и Google направиха точно това със Safari и Chrome", обяснява Воан-Никълс.

Наличието на "пазарен смисъл" обаче не изглежда като задължително изискване за провеждането на голямо придобиване от страна на Зукърбърг – все пак той купи мобилното приложение за правене на снимки Instagram за 1 млрд. долара. И то преди да напълни джобовете си с 16 млрд. от борсовия дебют на социалната мрежа.

Браузърът е липсващият елемент от мобилния пакет на Facebook, с който социалната мрежа ще гради собствена операционна система

През изминалите няколко седмици в мрежата се появиха слуха, че социалният гигант Facebook крои планове да придобие компанията Opera, чийто едноименен браузър е най-успешният независим продукт в бранша. И докато първоначално информациите за подобна сделка бяха в сферата на спекулациите, няколко фактора сочат към неизбежното ѝ осъществяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    bajtan avatar :-|
    dark'star

    Цитат: "Ако Facebook наистина иска толкова много да има собствен браузър, няма никаква нужда да плаща 800 млн. за Opera. Ползвайки системата с отворен код WebKit, те могат да си напишат свой софтуер – в крайна сметка Apple и Google направиха точно това със Safari и Chrome"
    = Явно идеята е браузъра да не е с отворен код, дори това да струва 100 пъти повече. Познайте кое може да струва толкова ? Ако спечели от милиард потребители по 1 $ се изплаща!
    Какъв цвят обувки предпочитате ...?
    За да ви ги покажа на дисплея за 0.01$ !

  • 2
    clutch avatar :-P
    clutch

    Хъм, след огромнейшият фал с листването на борсата, сураттефтеря едва ли ще го спаси нещо.В дългосрочен план, не за 1-2 годинки напред.
    Лъжливото еврейче, пардон, тефтерче, загуби доверието за декади, а едва ли ще издаяни толкова, че да си съставя собствена ОС. Ако направят ОС, ще се окаже, че САМО закупилите си тази ОС ще могат да ползват БЕЗПЛАТНО тефтеря, за останалите-месечна такса от 5-10 долара и тогава високопарните обещания, че тефтеря ще е и винаги ще бъде безплатен, отиват в канала, съответно доверието ОТНОВО се срутва и .....
    Абе всъщност тия вярват ли си?

  • 3
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Язък за Opera. От 15 години друг не ползвам. А фейсбука за какво всъщност да го ползва човек?

  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#3] от "dreamer":

    +1 Дано да не купят Опера, и аз я ползвам от 10-тина години...

  • 5
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    От години използвам Опера на компютъра и на телефона. Фейсбук е една записвачка на лични данни. Ще бъде жалко ако Фейсбук купи Опера. Опера позволява да се блокира флаш т.е. рекламите без нуждата от допълнителен софтуер. Ако Фейсбук придобие Опера ще прехне блокирането на флаш за да пробутва реклами на потребителите.

  • 6
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Както беше написал един колега от форума - едно време службите те следяха, за да ти направят досие, сега си го правиш сам, че и се хвалиш с него.

  • 7
    ristohristov avatar :-P
    Ристьо

    [quote#6:"Симо"]Както беше написал един колега от форума - едно време службите те следяха, за да ти направят досие,

    сега си го правиш сам, че и се хвалиш с него.[/quote]


    ....и при това си плащаш за да ти "позволят" да имаш досие ;)

    човешката глупост е по-стара от Стария Завет


    [quote#2:"clutch"]Хъм, след огромнейшият фал с листването на борсата, сураттефтеря едва ли ще го спаси нещо.В дългосрочен план, не за 1-2 годинки напред. [/quote]

    няма фалстарт при IPO-то ,

    при всяко IPO се разчита на това , на което се е разчитало на предишното ;)

    Закърбърг няма как да знае какво е IPO , но когато купи съвети от правилните хора-всичко се получава правилно

    А Правилните хора са му продали "Закона за забогатяване":
    Забогатява се от Трите "F"
    1-Фемали
    1-Френдс
    3-Фуулс
    ----

  • 8
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Само хора, които не знаят каква държава е Норвегия биха ползвали Opera. Точно на място си е и желанието на Facebook да ги купи. Като две капки вода са.

  • 9
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov

    Някои коментари тук показват, защо сделката може да се окаже неуспешна за Фейсбук. Цуки се опитва не просто, да се сдобие с браузър, а да си купи вече наложил се браузър с авторитет и много потребители.

    Опера е перфектен избор, само дето, май много от потребителите ще се откажат от Опера, ако това стане.

  • 10
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо

    До коментар [#1] от "baj Tan":

    Ако идеята явно е такава - да е затворен, то тя е обречена на провал. Всички затворени браузери търпят пълен провал през последните години. Гледай великият ИЕ до къде я докара.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK