Как ще платите: с Nokia или iPhone?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как ще платите: с Nokia или iPhone?

Как ще платите: с Nokia или iPhone?

Защо технологичните анализатори говорят за мобилните разплащания в сегашно време, а реално почти никой не ги ползва

Асен Георгиев
13658 прочитания

© shutterstock


Чухте ли вече за новите програмируеми стикери на Samsung, наречени TecTiles? Става дума за квадратни лепенки, които могат да бъдат настроени така, че да задават команда за вашия смартфон всеки път, когато го доближите до тях. Например можете да сложите TecTiles в автомобила си. Така няма да е нужно всеки път да въвеждате настройките за шофиране на своя смартфон, а ще трябва само да го доближите за секунда до лепенката.

Идеята на Samsung изглежда любопитна и, образно казано, доразвива концепцията за QR кодовете. Зад нея обаче се крие далеч по-амбициозна цел. С разработването на този продукт и неговото налагане сред потребителите корейската корпорация се надява да си осигури място на пазара на мобилни разплащания. Един от основните проблеми пред него е, че потребителите трудно се научават да използват нови начини за разплащане. Те са свикнали да боравят с магнитни карти и да въвеждат кодове, но не да плащат директно чрез своя телефон. От Samsung вярват, че TecTiles са първата крачка към промяната на тези навици.

Може да се окаже обаче, че инвестициите на Samsung не са в най-правилната посока. Всъщност сравнително ниското ниво на използване на системи за мобилно разплащане се дължи на наличието на прекалено много различни предложения. На практика липсва една услуга, която да работи във всички магазини и с всички мобилни устройства.

Голяма конкуренция

Не е тайна, че компанията, която успее да създаде и наложи широкодостъпен метод за мобилни транзакции, вероятно ще спечели милиарди долари. Поради тази причина от години насам фирми от различен калибър като Google, Paypal, Square и други се опитват да пробият, създавайки работещо решение това. Резултатът е, че към момента вече има някои функциониращи приложения, които обаче не успяват да достигнат достатъчно широко разпространение. Една от причините за това е високата фрагментация на пазара, която не позволява налагането на едно стандартизирано решение, което би могло да ускори значително разпространението и приема на новия тип разплащане.

И като говорим за фрагментация, поредният пример за това дойде миналата седмица благодарение на онлайн гиганта Google и щатската телекомуникационна компания Sprint. По принцип интернет търсачката разработва своята система за мобилно разплащане, наречена Google Wallet, през последните няколко години. Миналата седмица обаче за пореден път излезе информация, че телеком операторът Sprint инвестира в своя собствена платформа, наречена Touch Wallet. За момента става ясно, че предложението на Sprint ще изисква парола, чрез която потребителите ще могат да достигат до своите електронни портфейли, да въвеждат информация или да извършват плащания.

Участието на играчи от различни индустрии (телекомуникации, стартиращи технологични компании, фокусирани в мобилни разплащания, интернет фирми,  финансови организации и т.н.), които се прицелват в парче от пазара, е може би най-сериозният фактор за бавното му развитие. Съпротивата от страна на някои консервативни фирми, както и сключването на ексклузивни договори например води до ситуация, в която потребителят не може да си плати за даден продукт, защото използва новия телефон на Nokia, а не този на Apple. Проблемът е, че такъв тип затворени платежни системи не работят за икономическия просперитет, а точно обратното. Затова настоящата ситуация трябва да се промени, за да може всеки потребител да може да си плати сандвича или кафето с телефона, който притежава. Едва при това положение има някакъв шанс да се сбъднат прогнозите, че обемът на мобилни разплащания ще надмине 1 трлн. долара през 2015 г.

Очевидна необходимост

На концептуално ниво мобилните транзакции все повече се приближават до масовите потребители. Благодарение на все по-сериозното навлизане на мобилните телефони и смартфоните в ежедневието няма нищо по-нормално те да бъдат използвани и като електронни портфейли. Това се случва не само в САЩ и Европа, но дори в Китай. Вестник China Daily наскоро публикува статия, според която мобилните разплащания постепенно могат да изместят парите и банковите карти и да се превърнат в основен начин за прехвърляне на пари през 2020 г.

И въпреки че всички анализатори говорят за бъдещето на мобилните разплащания без условности и като нещо, което със сигурност ще се случи, пред масовото навлизане на тези услуги има много препятствия.

На първо място е фактът, че повечето компании, фокусирани в тази сфера, разработват приложения за смартфони или устройства, които да могат да работят с NFC (Near Feld Communications) стандарт. Според Ник Хърс от авторитетния технологичен блог TechCrunch обаче това е проблем, защото към момента 75% от хората по света все още не използват телефони, които биха могли да влязат в категорията "умни". Данните сочат също така, че в световен мащаб има над 6 млрд. абонати на мобилни услуги, което прави около 85% от популацията на Земята. Не е трудно да се направи и сметката, че повече от 95% от тях не носят устройства на Apple в джобовете си. Така че защо на някого изобщо му хрумва да създаде система за мобилни разплащания, която да работи само с iPhone?

Към момента компании като Square, LeveUp, Google, PayPal и други се опитват да разработят методи и средства за мобилно разплащане в търговски вериги. И въпреки по-скоро успешния прием на иновативни и гъвкави компании като Square драстичният ръст на тези услуги изглежда все по-труден не само поради факта, че все още сме далеч от момента, когато 50% или 70% от хората притежават смартфони и са склонни да свалят приложения за тях. По-големият проблем е фрагментацията на наличните системи за мобилни разплащания, които не работят с всякакъв тип устройства или операционни системи. Защото за потребителите е от значение дали ще могат да плащат навсякъде и дали няма да им се налага да използват повече от една система за мобилни транзакции, което би ги затормозило излишно. И вероятно би ги накарало отново да обърнат поглед към добрия стар кожен портфейл...

Чухте ли вече за новите програмируеми стикери на Samsung, наречени TecTiles? Става дума за квадратни лепенки, които могат да бъдат настроени така, че да задават команда за вашия смартфон всеки път, когато го доближите до тях. Например можете да сложите TecTiles в автомобила си. Така няма да е нужно всеки път да въвеждате настройките за шофиране на своя смартфон, а ще трябва само да го доближите за секунда до лепенката.

Идеята на Samsung изглежда любопитна и, образно казано, доразвива концепцията за QR кодовете. Зад нея обаче се крие далеч по-амбициозна цел. С разработването на този продукт и неговото налагане сред потребителите корейската корпорация се надява да си осигури място на пазара на мобилни разплащания. Един от основните проблеми пред него е, че потребителите трудно се научават да използват нови начини за разплащане. Те са свикнали да боравят с магнитни карти и да въвеждат кодове, но не да плащат директно чрез своя телефон. От Samsung вярват, че TecTiles са първата крачка към промяната на тези навици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    Според мен причината да не навлизат тези разплащания е, че не улесняват особено заплащането. Каква е разликата дали ще платя с карта или с телефон?

  • 2
    redstar avatar :-P
    redstar

    Преди 6 месеса Сони Мобайл показа подобна концепция за новите си телефони.
    Дали няма да видим дежаву на Патентния парадокс между "Ябълката" и "Трите звезди"?

  • 3
    pinkglass avatar :-?
    Атанас Шарков


    До коментар [#1] от "|":

    Напротив, много улесняват а и повишават сигурността в случай когато са защитени с асиметрична криптография, но баницата е твърде голяма за да бъде разделена на 2-3 парчета. А иначе идеите за мобилните плащания като универсално средство за разплащане засега увисват навсякъде по света поради лакомията на пазарните играчи (изключение е само с Япония с обща национална система от 2004 г). За съжаление същото стана и със СЕП, българския проект за универасален мобилен портфейл, който работи за всички потребители независимо от банката, мобилния оператор или производителя на мобилното устройство. Въпреки успешния си технически старт, пазарното развитие на проект е поставен в крио фаза от българските банки и мобилни оператори.

    Въпреки това, няма съмнение че в следващите години всичко ние ще сме свидетели на постепенната им еволюция в електронните пари на 21 век.

    Браво на автора за професионалния му анализ за последните развития в областта!


  • 4
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    До коментар [#3] от "pinkglass":

    Ами мен лично сигурността на транзакциите изобщо не ме вълнува. Ако някой се опита да използва картата ми без разрешение, обаждам се в банката и транзакцията изчезва.

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    една тукашна верижка за хранителни стоки (stop and shop) има епс за андроид и айфон... инсталиргаш епът, логваш се с клиентския си номер (дават го на нясто за 2 минути и за без кинти)... и тръгваш на шопинг... сканираш баркодът на продукта с телефоня... и ръгаш у количката... като си готов, на излизане има автоматични каси, гдето скаканиргаш един qr код... и воала - сметката е толку и толку, как искаш да я палтиш... ако си линкнал кредитна карта с клиентският номер (само ако искаш), тапваш по телефончето и заминаваш... ако не, ше требва да изчакаш (ако има опашка), та да тръкнеш карта... ако нема кво да питаш, мое да напазаруваш без да видиш очите на жив продавач... :)

  • 6
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    До коментар [#5] от "tucker case":

    А как се процедира с насипните стоки, например плодове? Отдавна не съм пазарувал в Stop&Shop, но навремето нямаха теглилки, които да печатат етикет с баркод.

  • 7
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#6] от "|":

    Този проблем е решен вече.

  • 8
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    До коментар [#7] от "Ariman":

    Не питам дали е решен, а как е решен.

  • 9
    0888571682 avatar :-|
    0888571682

    Мобилната транзакция е най-сигурна! Например ако се наложи да платиш с карта в таксиметрова кола, ПОС терминала може да скимира картата, (понеже шофьора и без друго е криминален щом е шофьор на такси) докато за сега е милион пъти по-трудно да се скимира мобилен криптиран интернет протокол.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    [quote#4:"|"]...транзакцията изчезва[/quote]

    Като цяло съм съгласен, с изключението, че ако картата е скимирана на АТМ нейде и транзакцията се е случила в Етиопия или Доминиканската Република, банката не може да направи особено много за изчезването на транзакцията.
    Чрез NFC нещата се променят доста от тази гледна точка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK