Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Surface идва със специална приставка, която служи за физическа клавиатура и за предпазен калъф

Вълнение на повърхността

Microsoft представи собствения си таблет Surface

Мария Иванова
5954 прочитания

Surface идва със специална приставка, която служи за физическа клавиатура и за предпазен калъф

© Reuters


Две в едно. Софтуерният гигант Microsoft представи собствения си таблет Surface, който ще работи под дългоочакваната операционна система Windows 8. С пускането на Surface, който ще се появи на пазара към края на годината, Microsoft прави крачка встрани от стратегията си да се фокусира върху предлагането на софтуер и да разчита на партньорите си за производството на хардуера, посочва Bloomberg.

Новият таблет разполага с 10.6-инчов дисплей, безжична клавиатура, която служи и за капак. Surface ще се предлага в два варианта – с процесор, базиран на технология на британската компания ARM Holdings, или с чип x86 на Intel. Вариантът с енергоспестяващия ARM чип ще е с операционната система Windows RT и ще е оптимизиран за новия интерфейс Мetro. Версията с Intel пък ще работи под Windows 8 и ще е с традиционния интерфейс. За момента обаче от Microsoft не разкриват подробности около характеристики като оперативната памет на двата модела или пък издръжливостта на батериите.

Цената е тайна

Цената на устройствата също остава тайна. Oт Microsoft посочват само, че тя ще бъде "конкурентна на тази на сравними ARM таблети или Intel ултрабук компютри", посочва Bloomberg. Конкретни числа обаче ще бъдат оповестени, когато наближи моментът за официалното пускане на таблетите в продажба. Излизането на пазара на ARM версията е планирано паралелно с пускането на Windows 8, а вариантът с Intel чип ще бъде пуснат около три месеца по-късно, съобщават от Microsoft.

"Microsoft може да предложи конкурентна цена при тези характеристики, тъй като няма нужда да си плаща лицензионна такса за операционната система Windows 8, както ще трябва да направят останалите производители", коментира пред BBC Каролина Миланези, вицепрезидент по проучванията в консултантската компания Gartner. По думите й пускането на Surface е насочено към определен сегмент от пазара – т.нар. професионална аудитория, която търси по-мощно устройство от iPad. "Това е директна конфронтация с Apple в корпоративния сектор и цената ще е ключова. Тези устройства със сигурност няма да са в ниския сегмент на пазара – там най-вероятно ще оставят конкуренцията за другите производители", смята тя.

Директна битка

Освен директен двубой с доминиращите на пазара на таблети Apple смяната на стратегията на практика ще означава и открита конкуренция с някои от партньорите на Microsoft, отбелязват световните агенции. Много от производителите на компютри вече са инвестирали в разработването на собствени таблети, които да работят с Windows 8, и може да не искат да се конкурират директно с Microsoft, пише Bloomberg.

От друга страна, собствената разработка несъмнено ще даде повече свобода за действие на софтуерната компания. "След като видяха ранните прототипи на хардуерните си партньори, Microsoft вероятно са искали да покажат на пазара какво според тях би било добро превъплъщение на амбициите им по отношение на таблетите", коментира анализаторът от консултантската фирма Creative Strategies Бен Баджарийн. "Много от традиционните им партньори всъщност не бяха действително фокусирани върху пазара на таблети и правеха планове за нови разработки за традиционни лаптопи и настолни компютри. Това е опит този сегмент на пазара да се върне в правилната посока", посочва той.  

Атрактивен пазар

Директното навлизане на пазара на таблети едва ли е изненадващо и поради факта, че останалите сегменти на компютърния пазар, от които всъщност идват в основната си част приходите на софтуерния гигант, се свиват. Появата на Windows 8 на практика ще се случи в условията на сгромолясващи се продажби на PC машини. Само преди няколко дни от Gartner понижиха прогнозата си за ръста на продажбите на традиционни компютри за 2012 г. от 4.4 на 2.7%. За сравнение, от компанията очакват продажбите на таблети да се увеличат почти двойно тази година до 116 млн. броя. Прогнозата на анализаторската компания DisplaySearch пък е през 2012 г. в световен мащаб пазарът на таблети да достигне 78.7 млрд. долара.

Преди Microsoft, компании като HP и производителят на Blackbery – Research In Motion (RIM), също опитаха да развалят хегемонията на Apple, като пуснаха собствени таблети. За разлика от тях обаче четвъртият по големина производител на мобилни телефони в света – LG Electronics, който по-рано тази година представи втория си таблет, наречен Optimus Pad LTE, обяви, чe ще се фокусира върху по-малките устройства, вместо да се конкурира директно с iPad, посочва Bloomberg.

Неясно бъдеще

Засега обаче всички опити за отхапване на пазарен дял от Apple са по-скоро неубедителни. Нещо повече – прогнозите са за засилване на позициите на компанията от Купертино. Според IDC например общо 62.5% от доставките на таблети през 2012 г. ще са именно на iPad в сравнение с 58.2% през миналата година.

Липсата на ентусиазъм по отношение на разработването на приложения за новата операционна система Windows 8 също поражда съмнения за представянето на Surface на пазара. Очакванията на анализатори, цитирани от Reuters, са новият таблет да не успее да се превърне в реална заплаха за iPad.

"Въпреки че за момента подробностите не са ясни... Microsoft ще трябва да предложат значително по-ниска цена от iPad, за да са конкурентни", смята анализаторът от инвестиционната банка Jefferies Питър Мисек. "Най-важният фактор за успеха на един таблет е екосистемата му, а въз основа на разговорите ни с разработчици намираме липсата на ентусиазъм за притеснителна", пояснява той. Според очакванията му Surface ще има сериозни трудности в конкуренцията с iPad, който предлага над 225 хиляди приложения, и в малко по-малка степен в съревнованието с базираните на Android таблети като Galaxy Tab.

Пускането на две версии на таблета в продажба през едни и същи дистрибуционни канали също ще обърка потребителите, смятат анализатори от Jefferies, Forrester Research и ThinkEquity, пише Reuters. "Предлагането на избор е ключов принцип за Windows, но твърде многото възможности за избор объркват потребителите", коментират от анализаторската компания Forrester Research и добавят: "От Apple разбират това и ограничават опциите за iPad до избор на възможностите за свързване, памет и... дали да е черен или бял."  


17 коментара
  • 1
    diego avatar :-|
    Diego

    Защо ли не ми липсват тези екосистеми на Епъл и Гугъл?!? Ако МS успеят да прескочат необходимостта от екосистема, облаци и т.н. - тази независимост може да се окаже предимство.
    Като цяло този таблет за момента го възприемам като нещо средно между ултрабук и таблет. Може дори това да е истинската посока за ултрабуците.
    Ако вътре има и мобилен MS офис, и всичко това на цена под 1000 лв с ДДС - повечето обикновени потребители на PC биха се възползвали.
    Ако MS се целят в сегмента на "традиционните" таблети за забавления, за каквото основно се ползват айпадовете - тази игра предварително е загубена. Surface таблета е пълна противополжност на философията на ЕПЪЛ в дизайна с клавиатурата и стойката. Страда простотата, теглото и ергономията.
    Става интересно. Все пак важното е да има конкуриращи се операционни системи и производители, технологични иновации и добри цени за потребителите.

  • 2
    pkolev avatar :-|
    Dalt

    Доста интересна новина от Майкрософт.

    Големият въпрос е дали Майкрософт ще успеят да доставят това, което обещават :) И преди се е случвало да показват продукти с възможности...

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Когато държите продукт на Епъл, ви е ясно, че имате в ръцете си нещо много готино, сякаш направено специално за Вас. Никога не можете да изпитате същото усещане с продукт на Майкрософт. Той може и да прави същите неща, но не по този готин начин. Най-добре го е казал самия Стив Джобс: Основният проблем при Майкрософт е че те нямат вкус, не търсят оригинални идеи и нямат своя кулура за продукта. Аз нямам проблем с техния успех. Това, с което имам проблем е че предлагат наистина третокласен продукт.(нямам претенции това да е перфектен превод)

  • 4
    normalen_bg avatar :-|
    Normalen

    Е то се виидя още на презентацията как заби новия " убиец" на iPad, няма що, смехххх:)

  • 5
    rez avatar :-|
    Хадилев

    Заби щото има още много работа по него. При Apple това няма как да се случи, те винаги представят готов продукт. Този таблет няма как да е по-добър от iPad, нито по-евтин, но интерфейса за мен поне е по-добър а и почти сигурно батерията ще се зарежда по-бързо, а не за 6 часа както е при iPad.

  • 6
    ilinko avatar :-|
    ilinko

    "Най-важният фактор за успеха на един таблет е екосистемата му, [...] iPad, който предлага над 225 хиляди приложения"

    Така е, но пък от 225те хиляди приложения, сигурно 220 хиляди са безполезни, или повтарят функциите на други. Има един куп приложения за фенерчета, будилници с различни интерфейси, онлайн списания и вестници, които и без това могат да се четат през интернет, галерии на снимки, календари, въпросници, като например дали синът ви е гей и какво ли още не...

    Ако Microsoft успеят да предложат по-малко приложения, но смислени, не мисля, че това е проблем.

  • 7
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    ... Капитал, като превеждате статии цитирате източника, в случая cnet.com, щото иначе му се вика плагиатство;
    Вие въобще не хващате идеята, че всъщност големия пазар не се определя от домашни консуматори, които купуват средно един път на 2-3 години(в САЩ), а от големите корпорации купуват годишно със стотици хиляди. Досега проблема беше, че всичките тия таблети са просто децки играчки, които имат много малка сигурност и не могат да се ползват в корпоративна среда по много причини. Общо взето iPhone стана хит когато го направиха да работи с Exchange, но там спря, има милион други приложения и какво ли още не които архитектурно не могат да се на правят на iOS, затова досега масово се ползваха и двата варианта(таблет за квото може на web и PC за вътрешните програми), което страхотна загуба на време ... С този си ход те успяха да влезнат на пазар, на които няма никои, а ние от Корпорациите им пилим от години, а решения досега нямаше по много причини ...

  • 8
    siolen avatar :-|
    siolen

    До коментар [#6] от "ilinko":

    Звучи логично, но това означава че основния доставчик на такива приложения трябва да е Майкрософт. Според мен ключовия момент тук е да се осигури съвместимост - както между различните версии на операционната система, така и назад - поне до Виста ... или може би до ХР.

  • 9
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#6] от "ilinko":

    Що бе свобода да си избереш и свобода да не, наи-добре се балансират нещата при свободен и регулиран пазар, каквото прави Apple. Както се видя с Андроид при анархия не работи, затова Google продължава да е на сериозна загуба по този параграф(както всико останало совен първоначалния им бизнес)

  • 10
    ilinko avatar :-|
    ilinko

    [quote#8:"siolen"]Звучи логично, но това означава че основния доставчик на такива приложения трябва да е Майкрософт.[/quote]

    Е, не е задължително. Сега при наличието на Windows за настолни компютри, Microsoft не е основен доставчик на приложения. Повечето софтуеър е разработен от други фирми. Въпросът е, че със схемата, която наложи Apple - да се продават приложения на ниска цена и да се разчита на брой - повечето разработчици са домашни програмисти.

    [quote#9:"ivanchoLA"]Що бе свобода да си избереш и свобода да не[/quote]
    Така е, изборът е важен, но не би трябвало броят на приложения да се смята за качествено мерило на операционната система. Освен това изборът се превръща и в един от основните проблеми на съвременото напреднало общество. Колко време се губи само да избереш правилните бисквити в супермаркета :-) При приложенията, избор голям, но всички функции, които ти трябват на куп ги няма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK