Под повърхността
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Под повърхността

Под повърхността

Софтуерният гигант Microsoft се променя и появата на новия таблет Surface доказва това

Асен Георгиев
4840 прочитания

© reuters


Едва ли са много хората, които ще обявят публично, че обичат Microsoft. Или поне не и по фанатичния начин, по който милиони фенове боготворят Apple. Софтуерната компания обикновено бива обвинявана в липса на иновативност и че пуска зле работещи продукти. Подобни упреци, разбира се, не са съвсем коректни - софтуерният гигант се намира в добро здраве, а програмите му се използват на повече от 1 млрд. компютри.

Доказателство за това, че Microsoft все още е източник на иновации, е новият таблет Surface. Той бе официално демонстриран в понеделник на специално "секретно" представяне в Лос Анджелис. Surface има 10.6-инчов сензорен екран, както и концептуално нова безжична клавиатура, която се прикача към устройството с магнит. Освен за въвеждане на текст тя служи служи и за капак на таблета.

Устройството ще се предлага в два варианта – с процесор, базиран на технология на британската компания ARM Holdings, или с чип x86 на Intel. Вариантът с енергоспестяващия ARM чип работи с операционната система Windows RT и ще е оптимизиран за новия интерфейс Мetro. Версията с Intel пък ще е под Windows 8 и ще е с традиционния интерфейс, познат ни от PC индустрията. За момента от Microsoft не разкриват подробности около характеристиките на устройства, като например оперативната памет или пък издръжливостта на батериите.

Детайли, обвити в мистерия

Първите отзиви за Surface са по-скоро положителни. Всички анализатори обаче посочват, че все още не са ясни важни детайли като цена, дата на пазарен дебют, поддръжка на 3G пренос на данни и др. "Позовавайки се на кратката презентация, която видяхме, мисля, че Surface има шанс да постигне известен пазарен успех, макар че все още много детайли не са оповестени", коментира анализаторът Джон Дифучи от J.P.Morgan веднага след презентацията в понеделник.

По отношение на цената за момента се знае, че по-слабата версия на Surface, която ще работи с операционната система Windows 8 RT, ще струва "колкото потребителските таблети на пазара". Най-евтиният iPad започва от $499, което може да послужи като добър ориентир. "Очакваме Microsoft да бъде по-агресивна в ценообразуването, имайки предвид закъснялото включване в пазара на таблети", добавя Дифучи. А фактът, че Microsoft няма да има разходи за лицензиране на собствения си софтуер, е предпоставка за предлагане на достъпни цени, с които компанията да атакува Apple.

Повече информация относно конкретните параметри на устройствата ще има след няколко месеца, когато се очаква двата таблета да се появят на пазара. По-евтиният модел с ARM процесор ще може да бъде закупен веднага след официалната премиера на Windows 8, която ще се случи през есента, а по-скъпият – три месеца по-късно, казват от Microsoft.

Клавиатурата

В момента на пазара на таблети ситуацията е по-скоро еднообразна. Изборът е свит до iPad, Samsung Galaxy Tab (за опортюнистите, които не желаят да бъдат покръстени в Apple религията) и един куп безлични, по-евтини, но и по-слаби във функционално отношение устройства. Ситуацията ще е такава поне още няколко месеца, ако съдим и по пазарните данни на IDC: според анализаторската компания 62.5% от всички закупени през 2012 г. таблети в света ще са iPad. От Gartner пък очакват броят на продадените устройства през тази година да се удвои, достигайки до 116 млн., отчасти за сметка на персоналните компютри и лаптопите.

Това, което трябва се има предвид във връзка с премиерата на Surface е, че Microsoft е закъснял играч на този пазар. Компанията навлиза 2 години след Apple и ясно осъзнава, че няма как да победи с по-добър процесор, екран или повече памет. Единственият възможен начин Microsoft да се противопостави на тоталната хегемония на ябълковия гигант е да предложи нещо различно. В случая става дума за по-добър начин за въвеждане на данни. И точно това изглежда, че прави новият таблет. Ултратънкият калъф, който се прихваща с магнити и служи като клавиатура, може да се окаже малкото нещо, който ще доведе Microsoft до нов етап в развитието й. Стига да работи така добре, както обещават от софтуерната компания.

Клавиатурата на Surface е иновация, която отваря вратите на таблетите към корпоративния сектор, който до момента стоеше настрана и наблюдаваше захласнатите по iPad крайни потребители, но не се престрашаваше да инвестира в устройства, които служат предимно за забавление и за консумиране на съдържание, а не за създаването му. Таблетът на Microsoft от своя страна е фокусиран върху продуктивността. Поне по информацията, налична до момента, изглежда, че това устройство ще позволява с еднаква лекота не само гледане на видео, браузване и игране, но и писане на документи и вършене на работа.

Големият залог

Разработването на изцяло собствен хардуерен продукт от страна на Microsoft обаче може да провокира сериозни промени в начина, по който компанията функционира. Основният бизнес на корпорацията през последните 30 години се крепи върху продаването на лицензи за нейните софтуерни продукти. Важна част от екосистемата, създадена около операционната система Windows, офисният пакет Microsoft Office и другите софтуерни продукти на компанията са нейните хардуерни партньори като HP, Dell, Acer, Asus, Toshiba и т.н. Това са компаниите, които произвеждат компютри и купуват големи количества лицензи за тях. Появата на таблет, сглобен изцяло от Microsoft, носи промяна в този модел, защото софтуерният гигант навлиза директно в територията на своите хардуерни партньори.

"Този ход показва ниско доверие в тези партньори, които би трябвало с право да се чувстват пренебрегнати... или предизвикани", коментира Джан Далсън от анализаторската компания Ovum. Все още обаче не е ясно каква ще бъде реакцията на компютърните гиганти. Мненията са противоречиви, защото очевидно те не успяха да се справят през последните две години, изкарвайки стабилен конкурент на iPad. Така че, ако искат да получат парче от бързорастящия пазар на таблети, вече ще трябва да се конкурират и със силното предложение от Microsoft. По този начин софтуерният гигант от Сиатъл вдига летвата пред всички, които искат да създават мобилни продукти под Windows. Така че, ако Surface се окаже достатъчно успешен, той може да успее да проправи пътя за останалите хардуерни компании, които да допринесат за бъдещото развитие на Windows 8 базираните мобилни продукти.

Едва ли са много хората, които ще обявят публично, че обичат Microsoft. Или поне не и по фанатичния начин, по който милиони фенове боготворят Apple. Софтуерната компания обикновено бива обвинявана в липса на иновативност и че пуска зле работещи продукти. Подобни упреци, разбира се, не са съвсем коректни - софтуерният гигант се намира в добро здраве, а програмите му се използват на повече от 1 млрд. компютри.

Доказателство за това, че Microsoft все още е източник на иновации, е новият таблет Surface. Той бе официално демонстриран в понеделник на специално "секретно" представяне в Лос Анджелис. Surface има 10.6-инчов сензорен екран, както и концептуално нова безжична клавиатура, която се прикача към устройството с магнит. Освен за въвеждане на текст тя служи служи и за капак на таблета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    где е новото...? :)
    епъл има смарт кавър за айпадът, дето се закача с магнит, от време оно...
    http://www.apple.com/ipad/smart-cover/
    а лоджитек от неколко месеца продава подобен смарткавър с клавиатура в него...
    http://www.logitech.com/en-us/tablet-accessories/keyboards/ultrathin-keyboard-cover

  • 2
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Не бих си купил такова чудо, дори да не бях гледал това интервю на Стив Джобс:
    http://www.youtube.com/watch?v=5ov9ssW8eEI

    Разработването на изцяло собствен хардуерен продукт от страна на Microsoft обаче може да провокира сериозни промени в начина, по който компанията функционира. Основният бизнес на корпорацията през последните 30 години се крепи върху продаването на лицензи за нейните софтуерни продукти.
    Тогава да останат на ниво производители на мишки, както и досега. Малко са скъпи, но поне работят.

  • 3
    siolen avatar :-|
    siolen

    Най-логичния ход на Майкрософт - купува Нокия и започва да произвежда телефони и таблети под марката Нокия.
    Нокия е символ на стабилни и добри решения; Макрософт - също.
    Истината е че в момента просто не са модерни, но от друга страна бизнеса все още разчита на такива решение.

  • 4
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    До коментар [#3] от "siolen":

    От га чакаме :) Нокиа имат капацитет да правят и таблети и телефони. Това дето обаче и трябва на Майкрософт в момента е Фокус. Ако го бяха изкарали тоя таблет горе-долу по времето когато Блекбери изкара техния Плейбук и ако бяха съумяли да яхнат вълната на новосъздаващия се тренд, щяха да са в още по-добри позиции днес. Но... С това нещо дето видях на тази презентация не беше кой-знае колко впечатляващо. Би било приятна изненада ако този "сърфейс" успее да поддържа тежки приложения, както обещаха във видеото. Това ще запълни дупката между таблетите и ултрабуук-компютрите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK