Бавното настъпление на Tesla Motors
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бавното настъпление на Tesla Motors

Новият седан на компанията Model S вече влезе в производство, като началната му цена започва от 50 хил. долара.

Бавното настъпление на Tesla Motors

Компанията за електромобили е готова да пусне своя първи седан, задвижван изцяло на ток, като ще се опита да раздвижи позамрелия пазар

Юлиян Арнаудов
15527 прочитания

Новият седан на компанията Model S вече влезе в производство, като началната му цена започва от 50 хил. долара.

© NOAH BERGER


Висока цена, ниска мощност на двигателя, ограничен капацитет на батериите, малко изминати километри с един заряд, липса на инфраструктура за презареждане. Това са само основните опасения, които измъчват съзнанието на потребителите, когато става дума за електромобил. Затова е нормално повечето експерти да са скептични относно идеята да се разработи изцяло електрически спортен модел кола. Напук на здравата логика обаче компанията Tesla Motors направи точно това през 2008 г. Тогава тя пусна първия в света сериен спортен роудстър, задвижван изцяло от електрически двигател. Представеният преди четири години модел Tesla Roadster е новатор и в още няколко направления – това е първият сериен електромобил с литиево-йонни батерии, както и първият с пробег от над 320 км с едно зареждане.

След тежка борба за налагане на подобен тип лека кола сред потребителите компанията производител е готова за следващата си стъпка – пускането на пазара на луксозен електрически седан, който носи семплото име Tesla Model S. Евентуален негов успех може да тушира предразсъдъците по отношение на електормобилите, превръщайки ги от бутиков продукт в такъв за масова употреба.

Трудното начало

Високата базова цена от 109 хил. долара за един Tesla Roadster, недоразвитата инфраструктура и опасенията на традиционно настроените потребители затрудняват реализацията му. От пускането през 2008 г. до март тази година са продадени едва 2250 бройки. Това предизвиква учудването на доста анализатори, които смятат, че не е най-подходящо да стартираш на този пазар със спортен модел с две врати. Подобен клас коли дори в традиционния си вариант са повече бутикови и не реализират големи като количество продажби. Не е изненада и фактът, че Tesla отчете солидна годишна загуба през 2010 г. в размер на 3.37 млн. долара. Независимо от негативните резултати през изминалата година компанията започва да обръща тенденцията. Приходите за 2011 г. се удвояват спрямо предходния период (225.4 млн. долара) и е отчетена годишна печалба от 576 хил. долара.

Първият електромобил на Tesla Motors е двуместният спортен роудстър Tesla Roadster.
Фотограф: Reuters

Противоречивите мнения за компанията се допълват от съобщенията за технически проблеми и "изцеждане" на батерията, ако колата не се ползва, но и не е включена в електрическата мрежа. Това е резултат от особеностите на почти всички литиево-йонни батерии. Те винаги трябва да имат минимален заряд, в противен случай се повреждат безвъзвратно и е необходима тяхната замяна. Докато при малките батерии, предназначени за всякакъв тип мобилна техника – от смартфони до радиоуправляеми модели – те са евтини и леснодостъпни, тези за един електромобил са големи и много, много скъпи. По информация на списание Wired цената на един комплект за Tesla Roadster струва 32 хил. долара, като в нея не са включени данъците и разходите за монтаж. Ако случайно потребителят се окаже с повредена батерия, той трябва да плати сума, с която при нормални обстоятелства може да си купи луксозен седан с традиционен двигател с вътрешно горене.

Амбиция и иновация

Именно затова истинският тест за компанията е пускането на електромобил седан на пазара. В този сегмент под 10 хил. продадени автомобили годишно се смята за провал и до момента големите концерни не успяват да привлекат вниманието на потребителите. През 2011 г. в цяла Европа са купени едва 11 563 електрически коли. Основно се пласират моделите на Mitsubishi, Peugeot и Citroen.

Навлизането на Tesla Motors в сегмента на седаните ще е тест дали една компания, посветена изцяло на производството на електромобили, може да раздвижи пазара. Tesla Model S се очаква съвсем скоро да достигне до потребителите - производството му започна преди седмица. Предвижда се да бъдат сглобявани по 20 хил. коли годишно. Предварителните заявки за поръчки до момента достигат 11 хил. автомобила.

Tesla Model S е седан с четири врати. Ще се произвежда в няколко разновидности – с електрически двигатели с мощност от 362 и 416 конски сили и батерии с капацитет от 40 kWh, 60 kWh и 85 kWh. Стандартният модел ще струва около 50 хил. долара, докато най-скъпият – 90 хил. долара.

За разлика от традиционните автомобили, в Model S централната конзола е заета изцяло от17-инчов сензорен екран.
Фотограф: NOAH BERGER
Източник: Reuters

С едно пълно шест часово зареждане автомобилът може да измине 462 км при варианта с най-издържлива батерия. Model S с най-мощния двигател развива максимална скорост от 201 км/ч, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 5.6 секунди.

Освен силните технически характеристики новият седан на Tesla се различава от своите събратя по различния за индустрията интериор. Забравете за всички отделни елементи в централната конзола, които са неизменна част от вътрешността на всеки автомобил. Конструкторите на Model S подхождат радикално, като ги заменят с огромен сензорен екран, захранван с чипсет на nVidia. Ако смятате 11-инчовите таблети за големи, 17-инчовият екран на електромобила  наистина ще ви впечатли. На него може да бъде изобразена всякаква информация – както навигационна, така и развлекателна. Самият екран може да бъде разделен на две части, в които да се разпределят нужните за шофьора инструменти. Приборното табло зад волана също е заменено с дигитален дисплей.

Смели планове

Надеждите са, че Tesla Motors ще успее да разчупи статуквото на един полумъртъв пазар. Ако компанията реализира само предварителните поръчки за Model S, тя ще надскочи бройката на всички електрически автомобили, продадени в Европа през цялата 2011 г. Това само по себе си е успех, но въпросът е дали компанията производител ще успее да поддържа подобно темпо на продажби за бъдеще.

Представянето на новия седан беше посрещнато с ентусиазъм от автомобилните критици и анализатори. Tesla Motors се очаква да реализира общи приходи от 1.35 млрд. долара през тази година, а през 2013 г. те би трябвало да нараснат на 1.48 млрд. долара, прогнозира анализаторската фирма Needham's&Co, цитирана от икономическия интернет сайт MartketWatch. За сравнение, приходите през изминалата 2011 г. са близо пет пъти по-малки – 225 млн. долара. Бизнесът на компанията върви нагоре и поради факта, че е сред основните доставчици на електрически компоненти за различни автомобили, включително и за традиционни такива.

Амбициите на Tesla Motors обаче не се изчерпват само с производството и продажбата на седана. Те планират през 2013 г. да пуснат и електрически модел SUV, който носи кодовото име Model X. За момента Model S може да изглежда скъп, но това не означава, че Tesla Motors не планира да пусне и по-евтини версии. Производителят има намерение да започне да продава електромобили на цена до 30 хил. долара. Проектът носи названието BlueStar, но информацията за него е сравнително оскъдна. Ако Tesla Motors успее да спечели сърцата на потребителите, успехът й ще мотивира и ще насочи останалите производители към правилната формула за разработката на електрически автомобили. Нещо, от което ще спечелят всички потребители.

Висока цена, ниска мощност на двигателя, ограничен капацитет на батериите, малко изминати километри с един заряд, липса на инфраструктура за презареждане. Това са само основните опасения, които измъчват съзнанието на потребителите, когато става дума за електромобил. Затова е нормално повечето експерти да са скептични относно идеята да се разработи изцяло електрически спортен модел кола. Напук на здравата логика обаче компанията Tesla Motors направи точно това през 2008 г. Тогава тя пусна първия в света сериен спортен роудстър, задвижван изцяло от електрически двигател. Представеният преди четири години модел Tesla Roadster е новатор и в още няколко направления – това е първият сериен електромобил с литиево-йонни батерии, както и първият с пробег от над 320 км с едно зареждане.

След тежка борба за налагане на подобен тип лека кола сред потребителите компанията производител е готова за следващата си стъпка – пускането на пазара на луксозен електрически седан, който носи семплото име Tesla Model S. Евентуален негов успех може да тушира предразсъдъците по отношение на електормобилите, превръщайки ги от бутиков продукт в такъв за масова употреба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    payakoff avatar :-?
    Payakoff

    Интересна статия, въпреки че е за кола, далеч от нашия пазар.
    Една забележка към редактора: мощността се измерва в киловати - kW, а не в киловатчасове - kWh. :)

  • 2
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    "С едно пълно шест часово зареждане автомобилът може да измине 462 км."

    Тоя пробег е много сериозен "+".

  • 3
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Няма грешка в мерните единици, просто това са три модела с три различни капацитета на батерията, двигателя е един и същ и за трите и единствено този с най-голямата батерия има посочения пробег.

    Намирам компанията за доста интересна и иновативна, най-малкото доказаха, че електрическия им роудстър не е само на "хартия". Скоро се очаква SUV модел, а на презентация преди време представиха и бюджетна версия под формата на ван със същото шаси като на горния модел.

  • 4
    payakoff avatar :-|
    Payakoff


    [quote#3:"rewind"]До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Няма грешка в мерните единици, просто това са три модела с три различни капацитета на батерията, двигателя е един и същ и за трите и единствено този с най-голямата батерия има посочения пробег. [/quote]
    Напротив, "грешката е вярна"! Цитирам какво е написано в статията:
    "Ще се произвежда в три разновидности – с двигатели с мощност от 40 kWh, 60 kWh и 85 kWh."
    Съвсем ясно е посочено, че ще се произвеждат три разновидности с мощности 40 kW, 60 kW и 85 kW. Единицата за мощност се нарича киловат (kW), а не киловатчас (kWh). Ако не става дума за мощност, а за енергия, която се измерва в киловатчасове, то посочените числа не може да са верни!

  • 5
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    До коментар [#4] от "Николай Колев":

    Ще цитирам данните от Wikipedia:

    [quote#0:"Wikipedia"] The Model S is offered with three battery packs: a base model with a 40 kW·h battery expected to deliver a range of 160 miles (260 km); a larger battery pack option with 60 kW·h battery expected to deliver 230 miles (370 km); and a 85 kW·h battery expected to deliver 300 miles (480 km)[/quote]
    А двигателите са два - 362 конски сили (270kW), 440 NM за "signature" версията и 416 конски сили (310kW), 600 NM за "signature performance" версията.
    Данните са взети от тук - https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

  • 6
    payakoff avatar :-|
    Payakoff

    До коментар [#5] от "rewind":

    Аз не опонирам на Вас, а на редактора, който неправилно е превел статията, обърквайки единиците за енергия на акумулаторните батерии с единиците за мощност на двигателите. В статията ясно е записано "двигатели с мощност"!

  • 7
    rewind avatar :-P
    Todor Tanev

    До коментар [#6] от "Николай Колев":

    Съзнавам го, просто исках да го уточня за останалите читатели. Иначе те вероятно ще го поправят, кадърна медия са все пак :)
    А иначе нищо лошо не съм и помислил, бъдете здрав!

  • 8
    yulian_ar avatar :-|
    Юлиян Арнаудов

    До коментар [#7] от "rewind":

    Бързата работа - срам за майстора. :)
    Направени са корекции по текста и би трябвало вече да е ок. Извинявам се за грешката и мерси за забележките :)

  • 9
    reshuffle avatar :-|
    reshuffle

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Просто е имал е предвид енергиен капацитет (kWh), а не токов (kAh).

  • 10
    dragoslava avatar :-(
    Dragoslava

    Само да се спазва равнопоставеност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK