Zynga и (не)приятели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Zynga и (не)приятели

С пускането на Facebook with Friends гейм гигантът Zynga нанася удар под пояса на досегашния си най-близък съюзник Facebook.

Zynga и (не)приятели

Гейм гигантът, създал социалния хит FarmVille, е на път да намали зависимостта си от Facebook

Момчил Милев
6756 прочитания

С пускането на Facebook with Friends гейм гигантът Zynga нанася удар под пояса на досегашния си най-близък съюзник Facebook.

© STEPHEN LAM


Ако случайно не знаете какво е Zynga, поне със сигурност сте чували за играта FarmVille. През последните години въпросният симулатор на виртуална ферма се превърна в любимо занимание на милиони Facebook потребители и особено на безделничещите офисни служители. Въпреки че на пръв поглед изглежда несериозно, FarmVille беше ракетата носител, изстреляла в облаците някога малкия гейм разработчик Zynga, превръщайки го в многомилиардна компания, търгувана на борсата Nasdaq. В момента фирмата има потребителска база от над 290 млн. души по целия свят и се оценява на около 4.2 млрд. щатски долара.

Създателят на FarmVille обаче има един фундаментален проблем и това е тоталната му зависимост от Facebook. Доскоро сътрудничеството между двете компании беше симбиотично – най-голямата социална мрежа в света гарантираше стабилен ръст на потребителската маса, а Zynga от своя страна генерираше около 15% от приходите на Facebook чрез отчисления върху всяка продажба на виртуална стока в игрите си. По всичко личи обаче, че инвеститорите в Zynga не са доволни от развитието на ситуацията, тъй като през последните месеци акциите на компанията стремително вървят надолу: при първоначалното публично предлагане книжата се продаваха на 10 долара, после достигнаха 16 долара по време на пиковия си период през март, за да се срутят до 5.76 долара в момента, което е повече от 40% под номиналната им стойност.

Спасяването на виртуалната реколта

В условията на спадащо инвеститорско доверие гигантът в сферата на игрите за социални мрежи очевидно е принуден спешно да предприеме някаква радикална стъпка. В случая става дума за създаването на технология, която да направи продуктите на Zynga поне частично независими от платформата, на която се играят. Слуховете за нещо подобно витаят от месеци и придобиха известност под името Project Z. Пред два дни обаче официално бе оповестено за какво точно става дума.

Миналия вторник Zynga обяви на специална церемония в Сан Франциско, че в най-скоро време ще пусне своя социална мрежа за геймъри. Идеята е тя да обединява всички игри, разработени от компанията, независимо за какво устройство и за каква платформа са предназначени. Новата социална мрежа ще се нарича Zynga with Friends. За момента е ясно, че ще обединява заглавия, които са предназначени за Facebook, мобилни устройства и сайта на компанията Zynga.com. Все още не е ясно кога точно ще заработи.

"Трябва да извървим още дълъг път по отношение на свързването на хората чрез игри", обяви основателят на компанията Марк Пинкъс по време на събитието, наречено Zynga Unleashed. Според Мануел Бронщайн, който е генерален мениджър на гейм гиганта, Zynga with Friends ще е една мрежа, едно унифицирано изживяване и едно "социално преддверие", което за първи път ще свърже всички потребители, независимо къде точно играят. "Новите социални функции и услуги са направени така, че да накарат повече хора да играят заедно", допълва той.

Заедно със старта на своята социална мрежа Zynga ще пусне и софтуерни инструменти, които ще позволят на външни фирми да разработват свои онлайн и мобилни игри, така че да са съвместими с платформата. По този начин гейм гигантът се надява да изгради своя собствена независима екосистема от продукти и услуги.

По време на представянето в Сан Франциско Zynga също така обяви FarmVille 2 – втора час на мегахита за Facebook, направил компанията известна. Преминаването в режим "пускане на продължения" обаче кара наблюдателите на технологичната индустрия да бъдат още по-резервирани относно перспективите за развитие на компанията. "Едно от притесненията е, че самата идея за социален гейминг като че ли започва да угасва", коментира Пол Верна, анализатор в компанията eMarketer. "Като че ли няма големи перспективи за растеж, а самата идея за пускане на FarmVille 2 или друга игра с разширение Ville не е много вдъхновяваща за финансовите инвеститори", допълва той.

It's complicated

Пускането на Zynga with Friends би могло да се превърне в сериозна заплаха за сътрудничеството между гейм гиганта и социална мрежа номер едно в света. Facebook има пълното основание да приеме този ход като удар под пояса най-малкото защото досегашното партньорство генерира 15% от годишните финансови постъпления на компанията. За момента обаче и двете фирми енергично се опитват да убедят обществеността, че няма разрив във взаимоотношенията между тях.

"Въодушевени сме, че Zynga продължава да създава продукти заедно с Facebook за уебсреда и мобилни платформи", коментират от най-голямата социална мрежа в света пред информационна агенция Reuters. "Имаме дългосрочно споразумение с Facebook, което регламентира тази материя", коментира пък продуктовият директор на Zynga Рийд Шафнер, според който създаването на собствена геймърска социална мрежа заплашва съществуващите взаимоотношения с компанията на Марк Зукърбърг. "Идеята е да ви помогнем да намерите най-добрите партньори, където и да решите да играете", добавя той. Въпросът е дали и мениджърите на Facebook ще са ОКс подобно развитие на нещата, ако покрай еманципацията на Zynga компанията им започне да губи своите приходи от виртуалната икономика.

"Трябва да извървим още дълъг път по отношение на свързването на хората чрез игри", обяви основателят на компанията Марк Пинкъс по време на събитието, наречено Zynga Unleashed.
Фотограф: STEPHEN LAM
Източник: Reuters

Ако случайно не знаете какво е Zynga, поне със сигурност сте чували за играта FarmVille. През последните години въпросният симулатор на виртуална ферма се превърна в любимо занимание на милиони Facebook потребители и особено на безделничещите офисни служители. Въпреки че на пръв поглед изглежда несериозно, FarmVille беше ракетата носител, изстреляла в облаците някога малкия гейм разработчик Zynga, превръщайки го в многомилиардна компания, търгувана на борсата Nasdaq. В момента фирмата има потребителска база от над 290 млн. души по целия свят и се оценява на около 4.2 млрд. щатски долара.

Създателят на FarmVille обаче има един фундаментален проблем и това е тоталната му зависимост от Facebook. Доскоро сътрудничеството между двете компании беше симбиотично – най-голямата социална мрежа в света гарантираше стабилен ръст на потребителската маса, а Zynga от своя страна генерираше около 15% от приходите на Facebook чрез отчисления върху всяка продажба на виртуална стока в игрите си. По всичко личи обаче, че инвеститорите в Zynga не са доволни от развитието на ситуацията, тъй като през последните месеци акциите на компанията стремително вървят надолу: при първоначалното публично предлагане книжата се продаваха на 10 долара, после достигнаха 16 долара по време на пиковия си период през март, за да се срутят до 5.76 долара в момента, което е повече от 40% под номиналната им стойност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 2
    peho avatar :-|
    peho

    "Гейм гигантът"
    Айде по-сериозно. Как бихте нарекли тогава Activision Blizzard? И какво толкова пишете за компании балони. Докато акциите на фермерите се срутват стабилно за последната една година, то на Activision Blizzard от края на Ноември 2011 стои на около 11 долара.

  • 3
    man0l avatar :-|
    Манол

    Zynga бяха революцията на социалните игри, браво на тях, не знаех, че генерират 15% от приходите на Facebook.

    Проблема на фейсбук е, че са алчни и искат 30+ % от приходите, ако се ползва платформата им, поради което се получава така, че компании като зинга искат да създадат собствена платформа и социална игрова мрежа.

    Това ще ограничи растежа на компаниите разработчици и тенденциозно ще бъдат малки и средни компании.

  • 4
    dragoslava avatar :-P
    Dragoslava

    От играта към реалността!

  • 5
    zumz avatar :-|
    zumz

    Проблемът на Zynga както и на Facebook е че нямат бизнес модел който да генерира приходи по начина по който примерно Google или Apple го правят. При първоначалното предлагане на акциите им много народ се подлъга обаче резултатите само след месец при Facebook и половин година при Zynga са показателни. Следва да се отчита и забележимия вече спад на интереса от страна на потребителите към двете платформи, а това ще доведе до още по-ниски финансови резултати и продължаващ спад в цените на акциите им.

  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    Добавка на 27 юли: вчера Zynga се срина 40 процента до ниво 3 долара на парче. Facebook се смъкна 9 процента в редовно време и още 11 процента в "късна търговия", цената на една акция вече е под 24 долара. За Zynga най-вероятно нещата приключват тъй като там няма схема по която да може да се печели (от виртуални игри). Facebook ще се закрепи, но на далеч по-ниски нива - вероятно под 10 долара на акция тъй като приходите ще продължат да намаляват, а опитите да се състезава с Google или Apple примерно ще доведат до резултат 6:0. Не в полза на Facebook.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK