Zynga и (не)приятели

Гейм гигантът, създал социалния хит FarmVille, е на път да намали зависимостта си от Facebook

С пускането на Facebook with Friends гейм гигантът Zynga нанася удар под пояса на досегашния си най-близък съюзник Facebook.
С пускането на Facebook with Friends гейм гигантът Zynga нанася удар под пояса на досегашния си най-близък съюзник Facebook.
С пускането на Facebook with Friends гейм гигантът Zynga нанася удар под пояса на досегашния си най-близък съюзник Facebook.    ©  STEPHEN LAM
С пускането на Facebook with Friends гейм гигантът Zynga нанася удар под пояса на досегашния си най-близък съюзник Facebook.    ©  STEPHEN LAM

Ако случайно не знаете какво е Zynga, поне със сигурност сте чували за играта FarmVille. През последните години въпросният симулатор на виртуална ферма се превърна в любимо занимание на милиони Facebook потребители и особено на безделничещите офисни служители. Въпреки че на пръв поглед изглежда несериозно, FarmVille беше ракетата носител, изстреляла в облаците някога малкия гейм разработчик Zynga, превръщайки го в многомилиардна компания, търгувана на борсата Nasdaq. В момента фирмата има потребителска база от над 290 млн. души по целия свят и се оценява на около 4.2 млрд. щатски долара.

Създателят на FarmVille обаче има един фундаментален проблем и това е тоталната му зависимост от Facebook. Доскоро сътрудничеството между двете компании беше симбиотично – най-голямата социална мрежа в света гарантираше стабилен ръст на потребителската маса, а Zynga от своя страна генерираше около 15% от приходите на Facebook чрез отчисления върху всяка продажба на виртуална стока в игрите си. По всичко личи обаче, че инвеститорите в Zynga не са доволни от развитието на ситуацията, тъй като през последните месеци акциите на компанията стремително вървят надолу: при първоначалното публично предлагане книжата се продаваха на 10 долара, после достигнаха 16 долара по време на пиковия си период през март, за да се срутят до 5.76 долара в момента, което е повече от 40% под номиналната им стойност.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    peho avatar :-|
    peho
    • + 19

    "Гейм гигантът"
    Айде по-сериозно. Как бихте нарекли тогава Activision Blizzard? И какво толкова пишете за компании балони. Докато акциите на фермерите се срутват стабилно за последната една година, то на Activision Blizzard от края на Ноември 2011 стои на около 11 долара.

    Нередност?
  • 3
    man0l avatar :-|
    Манол
    • - 1
    • + 8

    Zynga бяха революцията на социалните игри, браво на тях, не знаех, че генерират 15% от приходите на Facebook.

    Проблема на фейсбук е, че са алчни и искат 30+ % от приходите, ако се ползва платформата им, поради което се получава така, че компании като зинга искат да създадат собствена платформа и социална игрова мрежа.

    Това ще ограничи растежа на компаниите разработчици и тенденциозно ще бъдат малки и средни компании.

    Нередност?
  • 4
    dragoslava avatar :-P
    Dragoslava
    • + 2

    От играта към реалността!

    Нередност?
  • 5
    zumz avatar :-|
    zumz
    • + 3

    Проблемът на Zynga както и на Facebook е че нямат бизнес модел който да генерира приходи по начина по който примерно Google или Apple го правят. При първоначалното предлагане на акциите им много народ се подлъга обаче резултатите само след месец при Facebook и половин година при Zynga са показателни. Следва да се отчита и забележимия вече спад на интереса от страна на потребителите към двете платформи, а това ще доведе до още по-ниски финансови резултати и продължаващ спад в цените на акциите им.

    Нередност?
  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    Добавка на 27 юли: вчера Zynga се срина 40 процента до ниво 3 долара на парче. Facebook се смъкна 9 процента в редовно време и още 11 процента в "късна търговия", цената на една акция вече е под 24 долара. За Zynga най-вероятно нещата приключват тъй като там няма схема по която да може да се печели (от виртуални игри). Facebook ще се закрепи, но на далеч по-ниски нива - вероятно под 10 долара на акция тъй като приходите ще продължат да намаляват, а опитите да се състезава с Google или Apple примерно ще доведат до резултат 6:0. Не в полза на Facebook.

    Нередност?
Нов коментар