Новатори в минало време

Инициативата на новият изпълнителен директор Казуо Хирай, наречена One Sony, има за цел отново да вдигне на крака японския технологичен гигант.

Новатори в минало време

Притисната от силната конкуренция и стагниращите пазари, корпорацията Sony продължава да отчита сериозни загуби вече четвърта година

Асен Георгиев
5641 прочитания

Инициативата на новият изпълнителен директор Казуо Хирай, наречена One Sony, има за цел отново да вдигне на крака японския технологичен гигант.

© Reuters


"Това е краят за Sony." Думите са на неназован японски анализатор, цитиран от вестник Gainesville Sun. "Най-добрите дни на компанията са зад гърба й", добавя той. Денят е... 14 август 1983 г.

Въпреки нерадостната перспектива в началото на 90-те Sony отново е в добро здраве. Бележи ръст, навлиза на нови пазари и за пореден път се доказва като една от най-мощните и динамични японски корпорации, способна да създава иновации. Този възход продължава до 2008 г., когато корпорацията за последен път отбелязва положителен финансов резултат.

Корабът потъва

От този момент нататък вече четири поредни години японската технологична корпорация регистрира тежки загуби. Само за последната финансова година (завършила на 30 март 2012) те са в размер от 5.9 млрд. долара. Най-голяма заслуга за тези лоши резултати е телевизионният бизнес на компанията, който продължава да се свива заради агресивната конкуренция на южнокорейските гиганти Samsung и LG, както и заради падащите цени. Само бизнесът с телевизори коства на корпорацията над 11 млрд. долара през последни 9 години.

Вследствие на огромните загуби Sony отбелязва и значителен спад в пазарната си капитализация, която през 2000 г. достига своя пик от 125 млрд. долара, за да се стопи до едва 13 млрд. през 2012 г. За сравнение, оценката на Apple е над 520 млрд. долара, а на Samsung – 150 млрд. долара.

Нужда от промяна

На фона на негативното си развитие компанията обяви някои мерки, чрез които планира да се справи със ситуацията. Предвижда се намаляване на заплатите на висшия мениджмънт, съкращаване на около 10 000 служители, преструктуриране, продажба на губещи звена, които не са част от "ядрото на бизнеса", и др. Всички тези мерки са част от плана за преструктуриране на компанията и връщането й към печалба, който новият изпълнителен директор Казуо Хирай обяви през април, след като встъпи в длъжност.

"Притесненията на инвеститорите относно ниските приходи на компанията като че ли се превръщат в присъда", коментира Такаши Уатанабе, анализатор в Goldman Sachs Group. "Дори Sony да успее да извърши реформата на своето телевизионно производство, плановете на компанията в сферата на игрите и смартфоните изглеждат твърде оптимистични", добавя той.

Закъснелият играч

Докато мениджмънтът на Sony изпълняваше плана за съкращаване на 10 000 работни места до края на годината, компанията представи своя нов смартфон на щатския пазар. Продажбите в Северна Америка имат ключова роля за това дали един мобилен телефон от високия ценови сегмент е успешен. Приемът на нови Xperia Ion отвъд Атлантика ще послужи като лакмус за потенциала на устройството. На пръв поглед то изглежда като реален конкурент на водещите модели от високия клас като Samsung Galaxy S III, HTC One X и очаквания да излезе скоро iPhone 5. Предложението на Sony разполага с добри хардуерни характеристики, голям 4.6-инчов екран с висока разделителна способност (1280 х 720), 12-мегапикселова камера и операционна система Android. Апаратът ще се продава първоначално в мрежата на американският оператор AT&T на субсидирана цена от 99 долара при сключване на договор.

Надеждите, които от Sony възлагат на новият смартфон, са високи. "Това не е просто премиера на ново устройство", коментира Питър Фармър, вицепрезидент, отговарящ за маркетинга на Sony Mobile в Северна Америка. "Става въпрос за това Sony да стане видима на смартфон пазара", добавя той.

Xperia Ion е първият умен телефон, който Sony ще продава, след като компанията вече функционира отделно от производителя на мобилни устройства Ericsson. Отзивите за новия апарат на японците обаче не са смесени. Повечето анализатори отчитат добрите хардуерни параметри, но отбелязват използването на предпоследната версия на Android – Gingerbread. Факт, който може да откаже много платежоспособни потенциални купувачи, които не биха дали пари за нов смартфон, който работи със стара версия на операционната система Android.

Сговорна дружина…

По всичко личи, че борбата на Sony за дял от перспективния пазар на смартфони и таблети няма да е никак лека. Ситуацията и на телевизионния фронт също не е розова. За да подобри положението, Sony наскоро обяви, че ще си партнира с друг изпаднал в затруднение японски технологичен колос – Panasonic. Двете компании ще си сътрудничат в разработката и производството на OLED телевизори, като по този начин ще се опитат да се конкурират по-ефективно с корейците от Samsung и LG.

Идеята е да се премине към производството на по-евтини телевизори, които след това двете компании ще продават под собствените си марки. Докато това се случи обаче, Sony планира да направи сериозна инвестиция от 996 млн. долара в своята фабрика за микрочипове в Нагазаки. Паричната инжекция ще се използва за увеличаване капацитета на производствените мощности за CMOS сензори. Те се използват във фотоапарати, камери, смартфони и др. продукти. Тънката подробност в случая е, че Sony е основен производител на този вид компоненти. Целта на новият изпълнителен директор е с тази инвестиция компанията да увеличи значително капацитета си и да постави акцент върху очевидно печелившата дейност.

Въпросната инвестиция се случва на фона на множество мерки, насочени към намаляване на разходите. Тя е част от инициативата на новият изпълнителен директор Казуо Хирай, наречена One Sony. Нейната дългосрочна цел е да даде нов фокус на бизнеса на корпорацията в три основни направления – дигитални изображения, гейминг и мобилен пазар. И ако се окаже успешна, Sony може да възкръсне от пепелищата за втори път през последните 30 години...

"Това е краят за Sony." Думите са на неназован японски анализатор, цитиран от вестник Gainesville Sun. "Най-добрите дни на компанията са зад гърба й", добавя той. Денят е... 14 август 1983 г.

Въпреки нерадостната перспектива в началото на 90-те Sony отново е в добро здраве. Бележи ръст, навлиза на нови пазари и за пореден път се доказва като една от най-мощните и динамични японски корпорации, способна да създава иновации. Този възход продължава до 2008 г., когато корпорацията за последен път отбелязва положителен финансов резултат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Нещо, което подразни искрено доста хора беше изтичането на данни за кредитните карти на над два милиона потребители на PlayStation Network през април миналата година. Интересни са перспективите за производство на евтини OLED дисплеи (за които се говори от повече от десетилетие).

  • 2
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Стагнация поради повишеното предлагане, но Sony си е Sony!

  • 3
    reshuffle avatar :-|
    reshuffle

    Пресилено начало на статията, но добра като цяло! Сони няма да изчезне никога, но напоследък им липсват революционни продукти, нещо разпознаваемо като walkman, playstation, cybershot...
    Казуо ще успее, ако се съди по успеха на playstation.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Телевизорите са отживелица от миналият век. Младите умни хора, предпочитат лаптоп, смартфон, таблет. Кой от тях глед тъпа пропагндна телевизия, при наличието на Интернет медиите?

    Тези предприемачи, опитващи се да съживят умиращата индустрия с телевизорите, са над 50-60 години и не виждат задаващото се цунами. Нормално, не живеят в седмия континент - Интернет.

  • 5
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Проблемът е че, напоследък потребителите не са готови да плащат за 4те букви. Повече предпочитат 2, 5, 7 буквени комбинации и т.н. Дано успеят да се съвземат, защото конкуренцията е "безмилостно жестока".

  • 6
    playmore avatar :-|
    playmore

    До коментар [#4] от "nedyalkodonev":

    Според мен сериозно бъркаш с заключението ти за телевизора...Те ще останат поне още 10-на години в основата на забавлението у дома,все пак е по ефектно да гледаш европейското по футбол на 40-инчово телевизорче,отколкото да се мъчиш с някой лаптоп или таблет.

  • 7
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    В Интернет има далеч по-интерсни неща от гледането на европейското по футбол - според мен и знам, че не само аз мисля така.


    А, за лидерите, предприемачите в Sony, се иска визия с хоризонт над 10-20 години.

    Те трябва да създавт бъдещето, ако не искат да ги изненадва.

    Samsung вече правят телевизори за Интернет. Рекламата за тях се излъчва точно на европейското по футбол. Те са бъдещето.

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Много ми се иска Сони наистина да възкръснат от пепелта... За мен, а и за много други хора името им беше синоним на качество и надеждност до преди 10-тина години...

  • 9
    absurde avatar :-|
    Absurde

    Sony си е Sony, а новият Sony е Samsung...

  • 10
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#6:"playmore"]Те ще останат поне още 10-на години в основата на забавлението у дома,все пак е по ефектно да гледаш европейското по футбол на 40-инчово телевизорче,отколкото да се мъчиш с някой лаптоп или таблет. [/quote]
    дори в момента ползвам 30 инчов монитор Dell U3011H,за домашния си компютър ако някой е толкова кух че да ползва в къщи за мултимедия лаптоп или таблет вината е в него а не в техниката


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал