Досиетата X-Box
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Досиетата X-Box

Капитал

Досиетата X-Box

Microsoft може да промени радикално пресъздаването и консумацията на дигитално съдържание

Юлиян Арнаудов
5773 прочитания

Капитал

© Инна Павлова


Контролираното изтичане на неофициална информация е може би най-силното оръжие в маркетинговата машина на технологичния гигант Apple. Този път обаче не става въпрос за "ябълковата" компания, а за добрият стар Microsoft. "Течът" в случая идва под формата на "пътна карта" в обем от 56 страници, описваща бъдещето развитие на гейм конзолата X-Box. В момента тя е един от най-хитовите продукти на технологичния гигант от Редмънд. Буквално за часове документът обиколи глобалната мрежа и отне също толкова време на юристите на Microsoft да се опитат да го свалят от интернет с аргумента, че е собственост на компанията.

Всичко това изобщо не доказва автентичността на "пътната карта". Дори и да е истинска, няма гаранция, че нещата, описани в нея, наистина са одобрени от ръководството на гиганта. Дори и документите да са реални, те са работен проект, изготвен за вътрешно ползване и обсъждане. Автентичен или не, в тях са описани доста интересни неща, и то не само за бъдещето на X-Box. "Пътната карта" съдържа конкретна информация за евентуална дата за премиерата на следващото устройство от серията, за неговите технически характеристики и дори за цялостната визия на софтуерния гигант относно дигиталното развлечение до 2015 г. Ако всичко това бъде реализирано през следващите три години, може да станем свидетели на истинска революция в хола – компанията ще предлага игри и съдържание в "облака", очила с добавена реалност и максимална мултиплатформеност на своите продукти.

Нова "кутия" догодина

В момента геймърите са затаили дъх и трескаво очакват новини от основните производители на гейм конзоли за продуктите им от продукти от следващо поколение. Една от причините за това е, че сегашните джаджи на пазара са към края на своя стандартен експлоатационен цикъл. Обикновено той е между пет и шест години.

Microsoft обаче попари надеждите на геймърите, че ще пусне следващото поколение конзола през тази година. Индикациите за това дойдоха по време на голямото изложение за компютърни игри E3 в Лос Анджелис, където компанията изобщо дори и не намекна, че разработва подобен продукт. За сметка на това конкурента Nintendo представи своята Wii U.

Ако се съди по изтеклите документи, нов X-Box все пак има, но е предвиден за догодина. В "пътната карта" се посочва, че компанията планира да пусне новата игрална конзола по коледните празници на 2013 г. Устройството носи наименованието X-Box 720 и се очаква да бъде на цена 299 долара. То ще идва в комплект с подобрена приставка Kinect за сканиране на движенията, възможност за пресъздаване на изображения в пълен HD формат (1080р), както и 3D образ (повече за характеристиките в карето).

Софтуерният гигант предвижда да продаде около 100 млн. бройки в пълния цикъл на следващата си конзола, който се очаква да достигне десет години. Подобни амбиции имаше Sony със своя PlayStation 3, но тя най-вероятно ще достигне около седем години цикъл, след като японската компания обяви, че също ще пусне следващия си модел през 2013 г.

Облачни игри

В документите, изтекли в глобалната мрежа, се споменава и за две революционни концепции, които Microsoft планира да въведе. Първата е постепенното преминаване на игрите изцяло в облака. До 2015 г. Microsoft трябва да направи така, че заглавията, които предлага за X-Box, да работят на мощни сървъри в някой отдалечен център за данни вместо на конзолата, прикачена към телевизора. Тази концепция, макар и с не много бързо темпо, вече се реализира от компании като OnLive. При нея се използва свръхбърза връзка с глобалната мрежа, за да се играят сложни заглавия на най-различни устройства. Обработката на данните обаче се случва на отдалечени машини и така хардуерната мощ на крайното устройство няма чак такова значение. Така, ако потребителят започне забавлението на таблет на път за работа, той може да продължи на лаптопа в обедната почивка и да приключи на дивана пред телевизора вкъщи. Този подход може значително да "удължи" живота на конзолата, но също така може да повдигне въпроса дали тя няма да стане излишна, предвид че няма да се използва толкова за обработката на съдържание, а само за неговото визуализиране.

Очила за виртуална реалност

Всичко, изброено дотук – шестядрен процесор, нов Kinect сензор и игра в облака, вероятно вече кара геймърите да въздишат, но истинската иновация идва от едно ново периферно устройство, което Microsoft планира за X-Box. За съжаление в пътната карта то е само бегло споменато. Става дума за очилата Fortaleza. Тяхната премиера е планирана за 2014 г. Те са подобни на проекта Glass на Google, който интегрира голяма част от възможностите на смартфона в очила с добавена реалност.

Microsoft обаче се цели още по-нависоко, като разширява значително функциите на подобен тип устройства. Идеята е, че към очилата се прибавят възможностите на Kinect. Принципът е следният: сензорната приставка ще сканира стаята и ще генерира неин триизмерен модел. В него могат да бъдат добавяни виртуални обекти, като например модел на телевизор на празна стена, на който примерно да върви даден филм.

Възможностите на Fortaleza може да се приближават повече до истинската виртуална реалност, отколкото простото "прибавяне" на дигитални обекти в стаите. Представете си, че при добро сканиране на апартамента той може да стане истинска виртуална арена на забавление. Какво по-добро за геймъра от това да се бори със зомбита, които излизат иззад фотьойла в хола му...

Освен за забавление технологията ще може да се използва и за работа. Предвид непрекъснатата свързаност на устройствата чрез нея един триизмерен модел може да се пренесе от едно място на друго. Ако например един архитект иска да демонстрира различни решения за разположението на асансьорите или на офисите на нова сграда пред борда на голяма корпорация, той много лесно ще може да направи това - чрез Kinect, облачната услуга на X-Box и очилата Fortaleza да визуализира разликите в двата варианта чрез реалистичен 3D модел.

Всичко това може да звучи невероятно, но все пак не трябва да се забравя, че става дума за идеи, описани в документ за вътрешна консумация, появил се в интернет пространството. Дори да е автентичен, трябва да се има предвид, че е разработен през 2010 г. и е много вероятно цялата тази концепция да е претърпяла промени оттогава досега. Въпреки това, ако Microsoft успеят да доведат добавената реалност до такива висоти, наистина сме на прага на една революция в пресъздаването и консумацията на дигитално съдържание. Стига естествено потребителите да успеят да приемат и понесат смесването на реална и виртуална среда...

Хардуерните параметри

При създаване на конзоли от ново поколение разработчиците се опитват да използват най-новите технологии, за да може устройствата да бъдат конкурентоспособни поне няколко години. Затова не е изненада, че X-Box 720 ще бъде с шест- и осемядрен процесор на работна честота 2 GHz. Чипът може да е с архитектура на ARM или x86 на Intel. Предвижда се и втори изчислителен блок, който ще разполага с двуядрен чип и ще обезпечава по-малко натоварващите дейности като браузване в глобалната мрежа. Той също така е в основата на концепцията устройството да бъде непрекъснато включено и ще се използва като централен плеър за съдържанието, подавано от битовата електроника – от телевизора до таблета. Чипсетът ще е модулен и евентуално ще може да се конфигурира в различни варианти в зависимост от предназначението на конзолата. Новата версия на Kinect пък ще може да засича движенията на до четирима души, които да си взаимодействат с устройството едновременно.

Контролираното изтичане на неофициална информация е може би най-силното оръжие в маркетинговата машина на технологичния гигант Apple. Този път обаче не става въпрос за "ябълковата" компания, а за добрият стар Microsoft. "Течът" в случая идва под формата на "пътна карта" в обем от 56 страници, описваща бъдещето развитие на гейм конзолата X-Box. В момента тя е един от най-хитовите продукти на технологичния гигант от Редмънд. Буквално за часове документът обиколи глобалната мрежа и отне също толкова време на юристите на Microsoft да се опитат да го свалят от интернет с аргумента, че е собственост на компанията.

Всичко това изобщо не доказва автентичността на "пътната карта". Дори и да е истинска, няма гаранция, че нещата, описани в нея, наистина са одобрени от ръководството на гиганта. Дори и документите да са реални, те са работен проект, изготвен за вътрешно ползване и обсъждане. Автентичен или не, в тях са описани доста интересни неща, и то не само за бъдещето на X-Box. "Пътната карта" съдържа конкретна информация за евентуална дата за премиерата на следващото устройство от серията, за неговите технически характеристики и дори за цялостната визия на софтуерния гигант относно дигиталното развлечение до 2015 г. Ако всичко това бъде реализирано през следващите три години, може да станем свидетели на истинска революция в хола – компанията ще предлага игри и съдържание в "облака", очила с добавена реалност и максимална мултиплатформеност на своите продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Документа е датиран от август 2010, а оттогава доста бая време е минало.
    Но има няколко неща за 720-ката, които са неизбежни

    Оперативната и флаш паметта ще се увеличат многократно.
    Графичния процесор ще работи с по-големи текстури.
    Много е вероято да е с някаква версия на уиндоус RT. (Apple like)

  • 2
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    От х-бокс в момента разработват игри в които ако вкарваш истински пари, ще натрупаш виртуални позиции.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    voxy avatar :-|
    voxy

    тва всичко да се случва в облака е прекалено оптимистично, та в момента някои игри лагват заради бавна връзка на отделни потребители при положение че се прехвърлят само контролни данни за синхронизиране.
    Трябваше да изхвърлят оптичното устройство, но май пак ще го има, дразни тази смяна на дискове.
    Шегувате се с тези таблети и десетте им инча, какво забавление бе пичове хахаха, само някоя идиотска игричка може да цъкаш на таблетчето.
    XBox-а си изисква 40+ инча телевизор и контролер, кинект за някои игри, а явно новия и цайски

  • 4
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    До коментар [#3] от "voxy":

    Кинектът най-вече изисква пространство. Няма как да играете няколко човека блъскайки се, а нашите обикновени апартаментни клетки не предлагат много място за шаване. Аз съм си мислел да изкарам моя Кинект навън, на чист въздух, и да си играя на воля, но ще ми трябва проектор, иначе с пременстване на телевизори не върви.

  • 5
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Новината за конзолата Ouya ми беше по-интересна. Обезпечена в Kickstarter за по-малко от 8 часа, като вече набра 4.7 милиона (от поискани 950 хиляди).
    http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-console

  • 6
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Въпросната "конзола" е с Андроид, което обезмисля приказките за опън сорс и т.н.
    Това е приставка която прави телевизора на "Смарт ТВ" и толкоз

  • 7
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Добър шарж.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK