Дигиталният ключ към успешния маркетинг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дигиталният ключ към успешния маркетинг

Дигиталният ключ към успешния маркетинг

Технологиите стават основен инструмент при разработката и продажбата на продукти

Мартин Дешев
6847 прочитания

© Инна Павлова


Почти всички компании вече съзнават важността на присъствието в интернет за бизнеса си. То обаче отдавна не се изчерпва със създаването на обикновен сайт, който схематично да представя компанията, или пък с редовното обновяване на профили в социалните мрежи или пък блогове. Дигиталният маркетинг отдавна е излязъл отвъд границите на интернет.

Въвеждането на иновативни технологиите в маркетинга постепенно се превръща в наука. Тук не става дума за изпращане на обикновени рекламни SMS-и, публикуване на онлайн анкети, поддържане на форуми и блогове и т.н. Става въпрос за създаване на системи за следене на ириса, виртуални щандове, приложения с добавена реалност и други интерактивни методи за популяризиране на готовите продукти и т.н.

Гледай напред

Една от най-новите тенденции е използването на технологии за следенето на ириса. Чрез тях се увеличава точността при определянето на интереса на потребителите. Концепцията, която се използва, е семпла.

Потребителят застава пред компютърен монитор. На него е показан виртуален рафт с различни продукти. Единствената задача на човека е да го разгледа, така както би направил пред щанд в истински магазин. През това време специална камера следи движението на очите му.

Накрая софтуерът създава т.нар. heat map, или карта, която показва "горещите точки", които са задържали вниманието за по-дълго. По този начин учените лесно могат да определят какви форми, цветове и разположение привличат потенциалните купувачи.

Компании като Procter & Gamble, Unilever и Kimberly-Clark вече използват този тип технологии, разказва The Wall Street Journal.

Благодарение на тези изследвания Unilever например успешно са променили опаковката на един от своите популярни душ-гелове. Първоначалният дизайн съдържал повече извивки и голямо лого. Той обаче е направил слабо впечатление на тестовите групи и бил променен с по-остри и прави форми и малко лого. В резултат на това продажбите значително се подобрили, твърдят от компанията.

Инвестицията в подобни технологии обаче не е евтина. Цената на една камера за следене на ириса варира между $25 000 и $40 000, разказва Мичъл Уедъл, изследовател от бизнес факултета на университета в Мериленд. Влагането на тези средства обаче си заслужава, защото технологиите предоставят голям потенциал, допълва той.

Някои компании използват и допълнителни сензори, чрез които следят мозъчната активност и неволните мимики на участниците в проучванията, казва Дейвид Джонсън, вицепрезидент на JDA Software Group. Така нито една реакция на човека не остава пропусната и събраната информация помага за създаването на по-ефективен маркетингов подход.

Виртуалният щанд

Виртуалните технологии имат едно голямо предимство. Те позволяват да се провеждат експерименти с продуктите в реално време, но с минимални разходи.

По този начин лесно се проверява ефектът на опаковката на даден продукт. А също и как да се привлича максимално внимание към него чрез разположението му на рафтовете. Тестовете на Unilever показали, че когато рафтовете са под лек ъгъл, а лицето на продуктите е винаги напред, продажбите обикновено се увеличават с около 3%, казва Джоан Крудел, маркетинг директор в компанията.

"С помощта на виртуален щанд за няколко секунди можеш да модифицираш продукта си, опаковката и представянето му. Можеш да го създаваш съвместно с потребителя в почти реално време", допълва тя.

Procter & Gamble разкрива и друго предимство на виртуалните технологии. В момента над 80% от продуктите ни се разработват чрез моделиране и симулатори, казва Боб Макдоналд, изпълнителен директор на компанията. По този начин се спестяват не само средства за създаването на реални прототипи, но и голяма част от времето, необходимо за изработването им.

В реалността

Технологиите помагат на маркетинговите специалисти и когато продуктите вече са в продажба. Един от новите хитове са приложенията с добавена реалност. Те позволяват създаването на множество иновативни услуги и виртуални магазини, които да се комбинират с реална среда.

Какво ще рече това? Да приемем, че искате да си купите нова маса за всекидневната. Вместо да ходите в магазина и да се опитвате по памет да прецените коя точно ще си подхожда с останалите мебели, може да направите това у дома, използвайки технологии за добавена реалност.

Новата компания Sayduck разработва подобно приложение, което е отворено към всички мебелни брандове. Притежателите на iOS устройствата на Apple ще имат възможността да разглеждат продуктовите каталози и да видят как би изглеждал избраният предмет, поставен в реалната обстановка, разказва компанията в официалния си сайт. Разбира се, апликацията предоставя и подробна информация как да се сдобием със съответния продукт.

Приложенията за добавена реалност напредват и в модата. Един от основните рискове при онлайн пазаруването на дрехи е несъответствието на размерите. Почти няма интернет потребител, който да не си е купил поне една дреха с неправилния номер.

Този проблем може да се елиминира с приложения като Bodymetrics. Това е софтуерна разработка, която се базира на системата за контрол чрез жестове Kinect за конзолата Xbox 360 на Microsoft.

Потребителят застава пред своя телевизор и пуска апликацията. Тя анализира телесните му характеристики и създава максимално прецизен виртуален модел. Чрез него потребителят ще може виртуално да изпробва различни размери на дрехи.

Amazon пък дава пример за това как подобен тип приложения могат да подпомогнат потребителите в търсене на най-добрите оферти. Издирването на най-добрата цена е голяма част от процеса на пазаруване. Компанията за онлайн търговия позволява на потребителите лесно да сверяват цените на продуктите, които намират в магазините, предава изданието The Verge.

За целта купувачите трябва да са инсталирали приложението Flow на своя смартфон. След това могат да излязат на обиколка из магазините. Когато си харесат даден продукт, само трябва да пуснат програмата и да насочат камерата на устройството към него. Той ще бъде разпознат автоматично и веднага ще бъде направена справка в базата данни на Amazon.

Почти всички компании вече съзнават важността на присъствието в интернет за бизнеса си. То обаче отдавна не се изчерпва със създаването на обикновен сайт, който схематично да представя компанията, или пък с редовното обновяване на профили в социалните мрежи или пък блогове. Дигиталният маркетинг отдавна е излязъл отвъд границите на интернет.

Въвеждането на иновативни технологиите в маркетинга постепенно се превръща в наука. Тук не става дума за изпращане на обикновени рекламни SMS-и, публикуване на онлайн анкети, поддържане на форуми и блогове и т.н. Става въпрос за създаване на системи за следене на ириса, виртуални щандове, приложения с добавена реалност и други интерактивни методи за популяризиране на готовите продукти и т.н.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nadia_rumenova avatar :-|
    nadia_rumenova

    Поздравления за статията ! Вложените пари в добри технологии, винаги са добре преценена инвестиция.

  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Красива опаковка, подредена на правилното място... няма как да компенсира недостига на качество и високата цена.

  • 3
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Но ако нямаш достатъчно информация, сработва.

  • 4
    gerry.doncheva avatar :-|
    gerry.doncheva

    е няма как новите технологии да не стигнат и до тестовите групи, в крайна сметка това е прогреса, въпроса е кой може да се възползва от тях. интересно ми е за каква извадка става въпрос при тази цена на камерите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK