Инвеститорите загърбват Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инвеститорите загърбват Facebook

Reuters

Инвеститорите загърбват Facebook

Акциите на компанията се сринаха с 18%, независимо че резултатите отговориха на прогнозите

Мартин Дешев
5379 прочитания

Reuters

© Reuters


Финансовите резултати на Facebook за второто тримесечие на годината предизвикаха силно разочарование сред борсовите инвеститори.

След обявяването им акциите на компанията се сринаха с 18%, предаде The New York Times.

Това са първите финансови резултати, които социалната мрежа публикува като публична компания.

На пръв поглед цифрите са повече от добри. Приходите за периода възлизат на $1.18 млрд., като 84% от тях са от онлайн рекламата. Това е с 28% повече спрямо същото тримесечие миналата година, обяви компанията в своя официален сайт. Общо приходите са се увличили с 32% в сравнение с миналата година.

Социалната мрежа обаче регистрира и $157 млн. нетна загуба. Причината за това са изплащани компенсации за акции. Ако те не се смятат, тогава компанията би отбелязала нетна печалба от $295 млн., което отговаря на предварителните прогнози, допълва The New York Times.

Оказва се обаче, че прогнозните резултати са били прекалено ниски и инвеститорите са се надявали на значително по-добри постижения. Затова те започнаха да продават акциите си, чиято цена се срина до 18%. В края на деня се завърнаха до 8.5% под стартовата цена за деня.

"Преди да стане публична компания, успехът на Facebook се измерваше с увеличаването на потребителите. Сега социалната мрежа е добре развита и това увеличаване трябва да се преобрази в монетизация", казва Колин Себастиан, анализатор в Robert W. Baird & Company.

Основното предизвикателство пред основателя на Facebook Марк Зукърбърг сега е не да увеличава броя на потребителите, а да задържа интереса на вече съществуващите. Той трябва да намери и начин да увеличи средната печалба от един човек и да го накара да прекарва повече време в социалната мрежа, смята Марк Маханей, анализатор на Citibank.

Това изглежда е и основният проблем на Facebook. За първото тримесечие на годината социалната мрежа печели средно по $1.21 от един потребител, което е с 6% по-малко от същия период година по-рано. За второто тримесечие средната печалба от потребител е $1.28, което е същото като последната четвърт на 2011 г. Т.е. най-голямата социална мрежа в света не успява да повиши финансовите постъпления от един потребител за период повече от една година.

За да се пребори с тази негативна тенденция, Facebook продължава да експериментира с нови методи за онлайн реклама. "Смятаме, че най-добрата реклама е послание от приятел", казва Зукърбърг по време на обявяването на резултатите. Въпреки това анализатори и инвеститори остават скептични към способността на социалната мрежа да започне да увеличава приходите си с видими темпове.

"Facebook не е инструмент, не е вестник, не е производство. Не е доказал издръжливостта си", коментира Браян Уийсър, анализатор на Pivotal Research Group. Според него социалната мрежа е нов тип компания и все още е трудно да се намери начин за измерване на развитието й.

Джон Абел, анализатор на агенция Reuters, стига още по-далеч в изводите си. Според него Facebook се нуждае от нов ръководител. Той смята, че Зукърбърг трябва да остане "духовен водач и водещ иноватор", но друг човек трябва да заеме поста на изпълнителен директор.

"Има много хора, които могат да ръководят бизнеса на Facebook. Но има само един Марк, който трябва да се фокусира върху продуктовата стратегия, а не върху отношенията с инвеститорите", казва Абел в блога на агенция Reuters.


18 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Да се чудиш защо! :) Аз трябваше да питам приятели от какво Fаcebook си прави парите за да ми кажат и забележа, че вдясно имало реклами които били според моите интереси! :) Жив да не бях!
    Но не е луд този който яде баницата, а този който я дава.

  • 2
    sagacious avatar :-P
    Eternal Barabarian

    Една компания, излезе ли на фондовата борса, това обикновено означава че е приключила развитието си и не е способна да предложи нищо повече на потребителите си. Тя има вече за цел, единствено и само, да осребри усилията си през предхония период.
    Авторът: http://westerntwilight.free.bg/

  • 3
    ivtotev avatar :-|
    Иван Тотев

    #2 Google е чудесен пример, нали? /sarcasm

  • 4
    oddvin avatar :-|
    Минуса

    До коментар [#1] от "pzashev":

    слагаш адблока и рекламите вдясно казват чао.
    проблема на фейса тепърва ще се задълбочава, поради тенденцията на мигриране на активните потребители от пц на мобилните платформи и това че не се е намерил начин да качат рекламите там. компанията според мен е все още много надценена...маркет кап в момента 55млрд при да кажем 4млрд. годишни приходи. Верно пазарната капитализация калкулира и потенциал на компанията ама според мен пътя до там е мноооого дълъг.

  • 5
    zumz avatar :-|
    zumz

    Репортерът от "Ню Йорк Таймс" - Семини Сенгупта, чийто текст "Капитал" предъвква, е допуснал грешка, вие я тиражирате. Facebook не е загубил 18 процента от капитализацията си в четвъртък, а само 8,50 процента. Не че е малко, но следва да се придържате към фактите, а не към (погрешната) им интерпретация. Капитализацията на дадена компания се изчислява според резултатите от търговията с акции в РЕДОВНОТО време на борсата в даден ден. Т. н. after hours търговия по правило не се приема за официален резултат, а само за индикация каква би могла да е тенденцията за следващия ден (днес, петък). Но дори и да приемем резултатите от after hours търговията - аритметиката ви пак не се получава - 8,50 + 10,70 = 19,20 ( а не 18). Това са елементарно достъпни публични данни и за журналисти в което и да било издание е проява на елементарен непрофесионализъм да не ги вземат предвид, а да папагалстват: "Тоя казал това, оня - онова".

  • 6
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Бизнеса не върви защото няма какво да предложи
    Широк интерес се привлича с пари или секс
    Другото е ала-бала
    А долар на тримесечие от потребител....просто е несериозно
    И всички знаем кой и как издържа фейсбук-тези които купуват личните ви данни.В най-добрия случай с търговски цели

  • 7
    mihov_alexander avatar :-|
    йоан александър

    Освен излизането на борсата има и втори сигнал, че с фейсбук няма какво повече да се случи освен да върви на долу и това е опита за тяхно мобилно устройство.

  • 8
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    То хубаво да прекарват повече време в мрежата,но къде отива производителността им в местата където работят? И колко точно са тези работодатели,които биха търпяли подобно нещо?

    В нашите дружества той е с блокиран достъп от служебната мрежа.

  • 9
    mihov_alexander avatar :-|
    йоан александър

    До коментар [#8] от "kardinalat":

    Новият кмет на Велико Търнова забрани на всички общински служители да използват фейсбук в рамките на работния ден.

    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/20/1730974_kmetut_na_veliko_turnovo_zabrani_feisbuk_v/

  • 10
    townboy avatar :-|
    townboy

    За пореден път го наричам балон. Потребителите вече започват да губят интерес и се пренасочват към много по интелигентни варианти като гугъл+ и пикаса така че фейса е до време което е преброено.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK