Limited Run обвини Facebook, че 80% от рекламните й кликове са фалшиви
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Limited Run обвини Facebook, че 80% от рекламните й кликове са фалшиви

Reuters

Limited Run обвини Facebook, че 80% от рекламните й кликове са фалшиви

Ботове, които симулирали потребителска активност, надували сметките на рекламодателите в най-голямата социална мрежа в света

Мартин Дешев
10733 прочитания

Reuters

© Reuters


Стартиращата компания Limited Run обяви в своята Facebook страница, че 80% от кликовете върху реклами в най-голямата социална мрежа се правят от ботове, а не от реални потребители, предаде технологичният блог TechCrunch.

Limited Run е млада фирма, която предлага помощ на артисти, музиканти и издателски компании при първите им стъпки в интернет. Тя помага при изграждането на сайт, поддръжката му, осъществяването на продажби и т.н.

В своето официално изявление ръководителите на  Limited Run  обявяват, че са засекли сериозно разминаване между броя регистрирани кликове на техните Facebook реклами и реалните посещения в сайта им, които идват от същите обяви.

След продължително разследване, използвайки различни типове аналитичен софтуер и собствено създаден такъв, програмистите на компанията открили, че 80% от кликовете на техните реклами са генерирани от софтуери, симулиращи посещения на потребители. По този начин Limited Run трябва да плаща много повече за реклама, а в замяна на това получава много по-малко посещения от реални хора.

"Опитахме се да се свържем с представители на Facebook, но никой не ни отговори", се казва в официалното изявление на стартиращата фирма.

Компанията признава, че няма как да се докаже чия собственост са ботовете, но е факт, че те действат в ущърб на рекламодателите.

Обвиненията към Facebook обаче не се изчерпват с това.

"Поискахме разрешение от Facebook да сменим името на страницата си, защото вече не се наричаме Limited Pressing, а Limited Run. След множество опити, най-накрая техен представител ни се обади. Каза, че можем да сменим името си, но само ако се съгласим да плащаме минимум $2000 за реклама на месец. Точно така, Facebook държи името ни като заложник", обявява компанията в своето изявление.

Потърсен за коментар, Том Манго, който е съосновател на Limited Run, потвърждава пред TechCrunch, че резултатите от проучванията с различните приложения са показали близки резултати. Това принудило компанията да направи свой софтуер, който да анализира ситуацията още по-подробно.

Регистрираните посещения на ботовете не зареждали изображения в сайтовете и се записвали като "non-standard" потребители т.е. с клиент, който е различен от стандартен браузър.

"Това са неща, които се случват, когато паяците на търсачките и ботове посещават страниците", казва още Манго. Той уверява, че тестовете са продължили около един месец, за да се увери екипът му, че това действително се случва, а не е някаква грешка.

Манго допълва още, че по никакъв начин не твърди, че Facebook са отговорни за ботовете. Възможно е да става дума за конкурент, който умишлено иска да надуе сметката за реклами на компанията, уточнява той.

По-голямото разочарование за Limited Run било, че представителите на социалната мрежа не откликнали на сигнала й. Не била започната никаква проверка. Единственият отговор, който бил получен, е автоматичният мейл след изпращане на заявката.

Реакциите

Историята бързо се разпространява в интернет и провокира доста емоционални реакции. Това принуди Facebook да изпрати и официално становище до TechCrunch.

Според представители на социалната мрежа, става въпрос за недоразумение относно искането на неин представител за минимален рекламен бюджет, преди да разреши промяна на име. Започнато е и разследване по повод твърденията относно наличието на ботове, се казва още в официалния отговор на Facebook.

Според Том Фанг, основател на компанията IPyxel Creations, това действително е сериозен проблем. В свой Facebook коментар той твърди, че много маркетинг компании са имали проблеми с "кликове фантоми", които идват от Facebook.

"Ако твоят бранд плаща на агенция, която да извършва твоята реклама и да се фокусира върху привличането на внимание върху него, да, това се случва през цялото време и вероятно нито ти, нито агенцията осъзнава какво става", казва Фанг.

"Ако търсиш производителност обаче, където следенето на всеки детайл е смисълът на нещата, всичко е пределно ясно. Честно казано, харесвам Facebook и мисля, че е феноменален продукт. Тях обаче ги е грижа само за потребителското прежияване. Ако рекламираш във Facebook, не получаваш поддръжка и те банват без предупреждение, ако не им харесва това, което правиш, освен ако не си сериозен рекламодател с огромен бюджет. Тях просто не ги е грижа, защото трафикът е при тях. Те могат и си играят на Бог в техния свят", коментира още Фанг.

Андрю Торба, съосновател на Kuhcoon, смята, че описаното от Limited Run е нормално. "Това е интернет, какво очаквате?", казва той в своя Facebook коментар. Той потвърждава, че фантомните кликове са проблем не само във Facebooк.

Бърз преглед на отзивите по темата показват интересна тенденция. Обикновено собствениците на малки компании с по-малки рекламни бюджети потвърждават твърденията на Limited Run и също се оплакват от голям брой фантомни кликове.

Тези, които твърдят, че имат по-големи рекламни бюджети (над няколко десетки хиляди долара на година), не забелязват наличието на особени проблеми от такова естество.

И още нещо. Подробно разследване на онлайн изданието Search Engine Journal твърди, че подобни проблеми има и при рекламите за популяризиране на Facebook страници.

В началото на юли т.г. и британската обществена медиа BBC направи разследване, което показа, че има голям брой фалшиви профили, които генерират кликове на реклами.

Според Search Engine Journal има три възможни варианта за наличието на описаните проблеми. Първата възможност е Facebook действително да злоупотребява с рекламодателите.

Втората е, че мрежи за генериране на кликове и "харесвания" прикриват нерегламентираната си дейност за популяризиране на платените си клиенти, като автоматично генерират произволни кликове и за други компании.

Третата е, че използването на ботове и компрометирани акаунти за тези дейности се прави умишлено с цел нарушаване на реномето на Facebook и нанасяне на вреди на компанията в дългосрочен план.

Стартиращата компания Limited Run обяви в своята Facebook страница, че 80% от кликовете върху реклами в най-голямата социална мрежа се правят от ботове, а не от реални потребители, предаде технологичният блог TechCrunch.

Limited Run е млада фирма, която предлага помощ на артисти, музиканти и издателски компании при първите им стъпки в интернет. Тя помага при изграждането на сайт, поддръжката му, осъществяването на продажби и т.н.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    Айдееееееее уличиха фейсбука в измама :)

  • 2
    131313 avatar :-P
    appen 13

    До коментар [#1] от "dow_jones":
    Каква се учудваш, от месеци на всеки средно интелигентен човек му е ясно, че Facebook е един гигантски спекулативен балон и много глупаци ще бъдат яко прекарани и ще загубят много пари от алчност и тъпоумие

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#2] от "appen 13": Тук си абсолютно прав, но всеки прави избора си. И след това трябва да плати сметката.

  • 4
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    Ледът се пропуква Господа Съдебни заседатели....

  • 5
    ivoyankulovski avatar :-|
    ivoyankulovski

    факт, проследяването на собствената им статистика сочи към фалшиви профили

  • 6
    varnasummer avatar :-P
    varnasummer

    Ама прав си е г-н Манго :)

  • 7
    seeyan avatar :-|
    seeyan

    Заглавие: "Limited Run обвини Facebook, че 80% от рекламните й кликове са фалшиви"
    Предпоследен параграф на първа страница: "Манго допълва още, че по никакъв начин не твърди, че Facebook са отговорни за ботовете."
    Последно какво е, г-н Дешев? :)

  • 8
    varnasummer avatar :-|
    varnasummer

    Щом и вие започнахте да бъркате употребата на Й, положението е зле. 2 стр. 2 абзац - "относно искането на нейн представител".

  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP

    Ама на господата във Фейсбук наистина няма да им хрумне нещо по-оригинално. Този номер е познат още от няколко години...

  • 10
    kihano avatar :-|
    kihano

    Пада им се. И на рекламодателите и шайсбук.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK