Фиброоптични мечти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фиброоптични мечти

Фиброоптични мечти

Google изгради собствена високоскоростна мрежа в Канзас сити и загатна как ще изглежда интернетът на бъдещето

Юлиян Арнаудов
11509 прочитания

© shutterstock


Когато преди десетина години достъпът до интернет беше блян за повечето българи, в САЩ хората го бяха възприели като даденост. В момента ситуацията е обърната на 180 градуса: у нас високите скорости за достъп до глобалната мрежа са нещо нормално, докато връзката отвъд Атлантика е значително по-бавна и нестабилна. Причините за ситуацията в САЩ са комплексни и са свързани както с доминиращата технология (интернет чрез кабелната телевизия), така и с нежеланието на инфраструктурите компании да инвестират милиарди долари в оптични мрежи.

Нежеланието на телекомите да осигурят по-бърз пренос на данни обаче осуетява плановете на интернет гиганта Google. Компанията от Маунтън вю, Калифорния, разчита на бизнес стратегия, която се основава на онлайн базирани услуги и прецизно насочена интернет реклама. За да развива подобни услуги обаче, Google се нуждае от все по-бърз интернет. И тъй като телекомите очевидно се инатят да инвестират в подобно начинание, интернет гигантът реши сам да демонстрира, че свръхбързият онлайн достъп на приемлива цена е практически постижим.

Това е причината Google да инвестира около 500 млн. долара в изграждането на оптична инфраструктура, която покрива целия Канзас сити - неголямо градче на границата между щатите Мисури и Канзас. Идеята е около 100 хил. домакинства да получат космическата за САЩ скорост от 1 Gbps срещу месечна такса от 70 долара. Услугата ще стартира от септември тази година. Идеята на технологичния гигант е да използва малкия град, за да демонстрира, че подобен бизнес модел има перспектива и може да се приложи и в други градове в САЩ. Всъщност това, което Google се опитва да направи, е телекомуникационен вариант на революцията при електронната поща след пускането на едногигабайтовия Gmail.

Fiber, Google Fiber

Опциите, които потребителите в услугата Google Fiber имат, включват високоскоростен достъп до глобалната мрежа от 1 гигабит в секунда плюс телевизионната услуга Google TV срещу 120 долара на месец. Същата скорост без телевизия струва 70 долара на месец. Интересно е, че Google предлага безплатен интернет достъп от 5 Mbps за периода от поне седем години (разбира се, има малка уловка). И при трите варианта трябва да се плати инсталационна такса от 300 долара. При безплатния пакет обаче тази сума може да се разсрочи по 25 долара на месец.

Революционното при Google Fiber е, че компанията предлага близо сто пъти по-висока скорост от средната в САЩ, но на почти същите цени като масовите пакети на конкурентите. EarthLink предлага 15 Mbps срещу 28 долара месечна такса, а Comcast - 30 Mbps срещу 70 долара. Средната скорост на широколентовия интернет в страната е 14.26 Mbps, показват данните на мониторинговия сайт netindex.com. За сравнение, в България тя е близо два пъти по-висока – 24.66 Mbps, при двойно по-ниски цени (средно около 12 долара на месец).

В интерес на истината Google не е единственият доставчик, който предлага скорости от 1 гигабит в секунда. Подобна услуга има и електрическият доставчик Chattanooga в щата Тенеси. Основният проблем е, че това удоволствие струва 350 долара на месец и много малко потребители могат да си го позволят. В момента компанията има точно... девет абоната.

Google обаче не предлага само достъп до глобалната мрежа. Като изключим безплатната опция, другите две предложения включват 1 терабайт място в облачната система за съхранение на файлове Google Drive. При офертата с включена телевизия, приставката за телевизионния приемник върви с 2 терабайта твърд диск, като може да записват до осем програми едновременно. Допълнително потребителят получава безплатен таблет Nexus 7, който може да се използва и като дистанционно. За момента не може всеки да се включи в Google Fiber - за да мине мрежата през даден квартал,трябва да се съберат заявките от поне 50 домакинства.

Ще проработи ли бизнес моделът

В повечето случаи Google не продава директно услуги. Интернет търсачката й, електронната поща, онлайн картите – всичко е безплатно за потребителите и се изплаща чрез индиректни приходи чрез продажбата на реклами, като се използват сложни алгоритми за таргетиране и профилиране на отделните абонати. В случая обаче технологичният гигант предлага физическа услуга, която ще се заплаща директно от потребителите.

Изграждането на оптична мрежа обаче е много скъпо начинание, особено в контекста на държави с голяма територия като САЩ. Verizon например инвестират в момента 23 млрд. долара, за да свържат потребителите си със собствена оптика. Малко е вероятно Google да се опитат да покрият цялата страна, това ще им струва около 350 млрд. долара, сочат изчисленията на Федералната комисия по телекомуникации на САЩ (FCC). Но пък интернет компанията показва как може да се създаде максимално ефективна мрежа, като оптимизира максимално разходите си. Тя постига това, като сама произвежда своето оборудване, използва преференциални договори с градските власти на Канзас за евтин достъп до шахтите и т.н.

С Fiber онлайн гигантът нарушава своя бизнес модел, базиран на реклама. Затова проектът е сравнително рисков за компанията и не случайно тя не се хвърля веднага да изгражда подобни оптични мрежи в други американски градове. По-скоро основната цел на гиганта е да покаже на телекомите и малките доставчици, че е възможно да се предостави евтин и бърз интернет и от това да се печели. Доскоро Google се опитваше да промотира бързия достъп до глобалната мрежа чрез оптимизация на сайтове и по-леки уебстандарти, но очевидно това не дава желания резултат.

Другата важна цел на Google е да популяризира своята телевизионна услуга. Гигантът се опитва да стане доставчик на съдържание и вече е сключила договори за разпространение на телевизионни програми, филми и др. с Comcast, NBC, Universal, Discovery и Viacom. Компанията обаче за момента не е успяла да се договори с Walt Disney, Fox на News Corp. и Time Warner, които се радват на висока популярност в САЩ. Освен съдържанието обаче Google може да използва телевизионната услуга, за да разшири своя рекламен бизнес модел и да представя още по-таргетирани реклами на своите потребители.

Възможности и опасения

Оживената дискусия, която се развива около Google Fiber в САЩ, звучи малко странно през призмата на българския потребител. Просто американците не могат да си представят какво е да гледаш видео във висока резолюция през YouTube или да свалиш DVD за няколко минути. Възможността за бърз трансфер на големи по обем файлове предизвика опасенията на филмовата индустрия в Холивуд, които смятат, че подобни скорости подстрекават пиратството. Но докато Google настояват, че по-високите скорости ще позволят свалянето на повече легално съдържание, се ражда друга критика: че онлайн гигантът грешно се ориентира към фиксирания интернет. Според анализатори потреблението се измества от стационарния към мобилния трафик. Това поставя под въпрос дали е удачно изграждането на оптична мрежа, вместо да се наблегне на WiFi безжична такава. Това няма да попречи да се използва оптичната инфраструктура за извеждането на безжични точки, но при тях създаването на бизнес модел е по-сложен процес.

Независимо от критиките и вероятността инициативата на Google да се ограничи само до Канзас, компанията може да провокира бум в изграждането на оптични мрежи в САЩ. По същия начин, както всички доставчици на електронна поща увеличиха обема на кутиите си до поне 1 гигабайт след пускането на Gmail.

Каре: Оптика до дома

Скорости от 1 Gbps са възможни при прокарването на оптичен кабел до крайния потребител (т.нар. FTTH – Fiber to the Home). Тази технология тепърва набира скорост по света. В България например едва 2% от интернет потребителите са свързани чрез FTTH, показват данните на КРС за 2011 г. Най-разпространена в страната са т.нар. хибридни мрежи от типа FTTB (Fiber to the Building), като техния дял е 32%. При него оптичният кабел достига само до сградата и оттам сигналът върви по проводници с по-малък капацитет до отделните домакинства.

Когато преди десетина години достъпът до интернет беше блян за повечето българи, в САЩ хората го бяха възприели като даденост. В момента ситуацията е обърната на 180 градуса: у нас високите скорости за достъп до глобалната мрежа са нещо нормално, докато връзката отвъд Атлантика е значително по-бавна и нестабилна. Причините за ситуацията в САЩ са комплексни и са свързани както с доминиращата технология (интернет чрез кабелната телевизия), така и с нежеланието на инфраструктурите компании да инвестират милиарди долари в оптични мрежи.

Нежеланието на телекомите да осигурят по-бърз пренос на данни обаче осуетява плановете на интернет гиганта Google. Компанията от Маунтън вю, Калифорния, разчита на бизнес стратегия, която се основава на онлайн базирани услуги и прецизно насочена интернет реклама. За да развива подобни услуги обаче, Google се нуждае от все по-бърз интернет. И тъй като телекомите очевидно се инатят да инвестират в подобно начинание, интернет гигантът реши сам да демонстрира, че свръхбързият онлайн достъп на приемлива цена е практически постижим.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Хубава инициатива, обаче възниква естествения въпрос - ами какво правим със скоростта ДО/ОТ Канзас Сити. Защото едно е да имаш вътрешен интернет с 1ГБ, друго е да можеш да захранваш града с необходимата 100-200 по-голяма скорост. Все пак не всички сайтове по света се хостват в Канзас Сити :) :)

  • 2
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    В много щати има оптичен Интернет до домовете от години.

  • 3
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    В България, мрежите са нови, и всички кабели са по новата технология.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    dggm avatar :-|
    dggm

    В България има конкуренция (все още).

    В С. Америка - не.

  • 5
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Брей, в едно нещо да сме по-добре от американците...

  • 6
    dggm avatar :-|
    dggm

    До коментар [#5] от "geordgeo":

    Не е само едно. Попътувай и им виж дървените ел. стълбове до стъклените небостъргачи.

  • 7
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    До коментар [#6] от "dggm":

    И какъв точно си въобразяваш че е проблема на дървените стълбове? :)

  • 8
    gligi avatar :-|
    gligi

    Добра идея, Епъл ще се включи ли?

  • 9
    dggm avatar :-P
    dggm

    До коментар [#7] от "|":

    Прав си. Само будалите трошат пари за прекарване на инфраструктурата под земята.

    Извинявай, че се изказах неподготвен. Още утре предлагам една кампания да измъкнем жиците от земята и да ги накачим по дървени стълбове из София. От сега си го представям колко хубаво ще се получи.

  • 10
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#6:"dggm"]Не е само едно. Попътувай и им виж дървените ел. стълбове до стъклените небостъргачи. [/quote]

    Във всички гадове има дървени, импрегнирани електрически стълбове, но това едва ли ги притеснява! Гледката на стъклен небостъргач и дървен стълб до него не е от най-приятните, но на тях това не им прави никакво впечатление! За да свикне човек с това му трябват не повече от 2 месеца!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK