На крачка от универсалния сензорен екран
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На крачка от универсалния сензорен екран

На крачка от универсалния сензорен екран

Нова технология превръща всяка повърхност в чувствителен на допир дисплей

Мартин Дешев
7093 прочитания

© shutterstock


Традиционният стъклен сензорен дисплей има своите ограничения, които го правят непрактичен и твърде скъп за по-големи мащаби. Много по-удобно би било да прожектираме изображението върху екран или направо върху стената и да можем да го използваме по подобие на всеки друг чувствителен на допир дисплей.

Всичко това вече е възможно благодарение на новата разработка на стартиращата компания Ubi Interactive. Тя се възползва от възможностите на системата за жестов контрол Microsoft Kinect. Чрез нея Ubi Interactive може да превърне всяка повърхност в заместител на напълно функционален сензорен дисплей.

Началото

Колкото и да звучи невероятно, разработката на Ubi Interactive всъщност е дело само на трима души. Компанията е базирана в Мюнхен и е създала технологията, която вече е почти завършена. Макар все още да няма име, системата работи. При това доста добре.

Заслуга за осъществяването на проекта обаче има и Microsoft. Софтуерният гигант послуша програмистите от целия свят да разгърне потенциала на Kinect и реши да им даде възможност да използват устройството и за проекти, различни от управлението на гейм конзолата Xbox. За целта компанията предостави необходимия софтуер за разработки (SDK) с Kinect.

В началото на тази година Microsoft пусна и специална версия на устройството за Windows, която позволява използването му за най-разнообразни цели. Именно чрез нея Ubi Interactive са създали своя софтуер.

"Ние искаме да разработим и да продаваме софтуер. Windows версията на Kinect бе точно това, от което се нуждаехме", казва Анъп Чатхот, който е един от съоснователите на компанията, пред онлайн изданието Arstechnica.

Той допълва, че първоначалната концепция е изисквала създаването и на специален хардуер, което обаче щяло да бъде твърде скъпа инвестиция и да направи крайния продукт непривлекателен за потенциалните клиенти. "Отварянето" на Kinect е елиминирало нуждата от подобни разработки, защото предоставя всичко необходимо.

Технологията

Концепцията на Ubi Interactive е доста семпла. Потребителят се нуждае от стандартен проектор, Windows базиран компютър, Kinect за тази операционна система и, разбира се, от софтуера на компанията. Картината се прожектира на стена или екран по традиционния начин. Устройството на Kinect се насочва към изображението, след което приложението се включва и системата се активира моментално.

Софтуерът е способен да засича дори най-малките движения. Така потребителите нямат нужда от мишка, за да навигират съвсем спокойно из всички менюта на дадена програма, да работят пълноценно с нея или да сърфират в интернет. Технологията е способна да регистрира кликове, които в случая ще представляват леко почукване с пръст по повърхността, върху която се прожектира картината.

Системата поддържа и мултитъч технологията за докосване на екрана с два или повече пръста едновременно. Софтуерът на Ubi Interactive е напълно съвместим с всички тъч жестове, които се поддържат и от Windows. Така потребителят може да го използва пълноценно с всяко приложение за операционната система.

Анъп Чатхот твърди, че системата позволява да се добавят и триизмерни жестове. Това обаче зависи главно от програмистите, които имат желание да разработват допълнителен софтуер за нея. Благодарение на прецизните камери на Kinect софтуерът знае с точност на какво разстояние се намира пръстът ви от екрана. Когато го докоснете – това ще означава стандартен клик. Ако задържите пръста си малко над повърхността, тогава ще се приема за задържане на курсора на мишката върху обекта (hover). Така само с леки махвания на ръката може да прелиствате страници от електронна книга например.

"По този начин можем да превърнем всяка повърхност в 3D сензорен дисплей", коментира Чатхот пред сп. Wired.

Системата работи еднакво добре независимо от размера на изображението. То може да се прожектира на 80-инчов екран или на човешка длан, казва Чатхот. Естеството на повърхността също няма значение, стига тя да е достатъчно равна. Всъщност няма никакъв проблем да насочите Kinect и към монитора или телевизора си, като така го превърнете в пълнофункционален сензорен екран.

Какво крие бъдещето

Постижението на Ubi Interactive определено е впечатляващо. Microsoft също мисли така и награди компанията с $20 000 и й обеща безплатни консултации. В същото време фирмата остава напълно независима от софтуерния гигант.

Ubi Interactive има доста амбициозен план за бъдещето. Разбира се, компанията иска да продава своя софтуер на всеки желаещ. Очакваната цена е не повече от $500, казва Чатхот. Освен това фирмата възнамерява да предлага и готови решения. Например устройство, което да комбинира проектор и Kinect за Windows в едно, заедно с необходимия софтуер. Фирмата дори възнамерява да предлага да преоборудва офиси и конферентни зали, за да могат да използват технологията.

Друго възможно приложение на технологията е за създаване на интерактивни реклами или информационни панели. Магазините могат да направят оригинални виртуални табла за своите продукти, които да демонстрират техните способности и предимства. Рекламните агенции пък могат да създадат иновативни интерактивни билбордове.

Макар основната насоченост на технологията да е за бизнес цели, тя спокойно може да бъде използвана и от масовите потребители. Сред по-полезните приложения е създаването на интерактивни класни стаи за ученици. А сред по-забавните – играенето на компютърни игри, включително любимата на мнозина Angry Birds.

Разбира се, системата надали ще навлезе в домовете ни скоро, защото все пак няма да е от най-евтините, особено ако трябва да си купувате Kinect и проектор. Повечето бизнес и конферентни центрове обаче вече имат готово оборудване и се нуждаят само от устройството на Microsoft и софтуера на Ubi Interactive, за да направят всяка презентация много по-интересна и интерактивна.

Традиционният стъклен сензорен дисплей има своите ограничения, които го правят непрактичен и твърде скъп за по-големи мащаби. Много по-удобно би било да прожектираме изображението върху екран или направо върху стената и да можем да го използваме по подобие на всеки друг чувствителен на допир дисплей.

Всичко това вече е възможно благодарение на новата разработка на стартиращата компания Ubi Interactive. Тя се възползва от възможностите на системата за жестов контрол Microsoft Kinect. Чрез нея Ubi Interactive може да превърне всяка повърхност в заместител на напълно функционален сензорен дисплей.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    pruch avatar :-|
    pruch

    Както е казал мечо Пух:Колкото повече ,толкова повече...

  • 2
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Имаше го като технология с IP камери, пичовете от Ubi са го доразвили за Kinect.

    Можете да видите интерактивна демонстрация на мулти тъч технология тук:
    https://www.youtube.com/watch?v=iaKehq6qsdY

    И това е доста старо като решение...

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Бравос, обичам такива (технически) новини!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK