Компютърните вируси атакуват и автомобилите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компютърните вируси атакуват и автомобилите

Добре разработеният вирус може да превземе всички системи на автомобила.

Компютърните вируси атакуват и автомобилите

Експерти на Intel търсят начини да защитят електрониката в превозните средства срещу зловреден софтуер

Мартин Дешев
4246 прочитания

Добре разработеният вирус може да превземе всички системи на автомобила.

© Reuters


Освен за лаптопа и смартфона ни, компютърните вируси могат да се окажат опасни и за нашия автомобил. С напредването на технологиите, колите разчитат на компютрите за все повече от своите дейности. Производителите на превозните средства обаче не са вложили почти никакви адекватни защити на тези системи, коментират различни експерти по софтуерна сигурност пред агенция Reuters.

"Така oпределено можеш да убиеш някой", казва Джон Бъмгарнър, главен технологичен директор на американската неправителствена организация Cyber Consequences Unit.

Добре разработеният вирус може да превземе всички системи на автомобила. Той може да обезвреди защитите му и да улесни кражбата му. Може да започне да подслушва разговорите на пътниците, да следи местоположението им. А може и да предизвика катастрофа, казват още експертите.

Предпазни мерки

Точно затова McAfee, която е подразделение на Intel, е започнала разработването на методи за увеличаване на защитата на компютрите в автомобилите. Целта на инженерите е да изпреварят хакерите и да имат готови решения преди да започнат реалните и чести атаки.

По данни на SAE International, до момента няма регистрирани вирусни атаки към автомобил, които да са довели до някакви сериозни последствие.

Въпреки това прецедентът е поставен. През 2010 г. американски учени демонстрираха как зловреден код може да причини катастрофа на автомобил, докато той се движи с висока скорост, припомня Reuters.

От американската компания Ford обаче, не приемат твърденията, че производителите не правят необходимото. "Ford взима тази заплаха под много сериозно внимание и инвестира в решения, които да са вградени в продукта от самото начало", казва Алън Хол, говорител на компанията.

Джон Хансън, говорител на Toyota, също смята, че автомобилите на компанията не са застрашени. "Компютрите са разработени така, че да сменят кодовете си постоянно. Не казвам, че е невъзможно да бъдат хакнати, но е много близо до това".

"Не мисля, че хората трябва да изпадат в паника сега, но бъдещето е доста страшно", смята Брус Снел, директор в McAfee. Той допълва, че повечето автомобилни компании вече започват да проявят загриженост за този проблем.

Технологиите

"Има множество възможности за атакуване на автомобилни системи", допълва Стюърт МакКлур, бивш главен технологичен директор на McAfee, който сега има своя фирма за кибер сигурност, включително и за автомобили.

Сред тези възможности са свързване с пулта за диагностика или дори през датчиците за налягането в гумите, както експерти демонстрираха през миналата година. Възможно е да се използват и предварително инфектирани компакт дискове, които освен музика, разполагат и с вирус, който се самокопира в системата.

Последните модели автомобили позволяват свързването и на MP3 плейъри, телефони и преносими компютри, което доъплнително улеснява интегрирането на зловредни кодове.

Големият проблем е, че всички системи на автомобилите са взаимосвързани. Така няма пречка вирус, предназначен за даден модул на главни компютър, да си проправи път през аудио уредбата например.

"Производителите на коли, както и тези на какъвто и да е друг хардуер, вграждат нови функции и технологии, просто защото могат и да не разбират напълно потенциалните рискове от това", казва Джо Гранд, инженер и експерт по сигурността на хардуера.

Според него производителите на автомобили са средно по 20 години назад спрямо софутерните компании в разбиранията си как да предотвратят хардуерни атаки.

Освен за лаптопа и смартфона ни, компютърните вируси могат да се окажат опасни и за нашия автомобил. С напредването на технологиите, колите разчитат на компютрите за все повече от своите дейности. Производителите на превозните средства обаче не са вложили почти никакви адекватни защити на тези системи, коментират различни експерти по софтуерна сигурност пред агенция Reuters.

"Така oпределено можеш да убиеш някой", казва Джон Бъмгарнър, главен технологичен директор на американската неправителствена организация Cyber Consequences Unit.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    bogry avatar :-|
    BoGry

    КАПИТАЛ, моята кола е стара, но по ме плаши граматиката ви. Няма такова име на български като МакКлур, с цапната главна буква в средата. Няма и такава дума. Вие поне дръжте ниво, не го очаквам от някой жълт вестник!

  • 2
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Пак ли асоцирахме компютрите с Мicro$oft и Windows? :D

  • 3
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Ти, който си ми сложил минуса - свещена простота! Ако ме разбираш! Не се надявам!!

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    ъхаа... свищьенитьи гръмътички ниспът... :)

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    До коментар [#1] от "BoGry":

    Моята е пък е чисто нова и повече ме интересува инфото вътре отколко дали има граматическа грешка според теб :)

  • 6
    bogry avatar :-|
    BoGry

    До коментар [#4] от "tucker case":

    Да беше се опитал да си го напишеш правилно - пак щеше да направиш същите грешки, но по-убедително. По часа, в който си пуснал на воля хилавото си чувство за сарказъм, разбирам, че смяната ти в пицарията някъде по света е приключила, прибрал си се и преди да си легнеш, си се възползвал от единствената си връзка с България. И защо имам чувството, че някои гастарбайтери вилнеят из българските форуми с по няколко ника само защото носталгията раздвоява личността им?!

  • 7
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    другарке... искрено ви съчуствам... :)

  • 8
    bogry avatar :-|
    BoGry

    До коментар [#7] от "tucker case":
    Добро утро! Как е там? Казах ти, че няма да можеш да го напишеш правилно! Както и да е - желая ти успех с чиниите днес!

  • 9
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    благодаря за пожеланията... омазан съм до лактите с шарлаан... мия мазни тигани и си свиркам от кеф... :)
    как е нивото на фрустрацията днес...? казват, че с възрастта пристъпите ставали все по-силни... нъдявъм съ при вази дъ ньие тъй... :)

  • 10
    bogry avatar :-|
    BoGry

    До коментар [#9] от "tucker case":

    Оценявам, че вече използвате и по-сложни думички, което е похвално. Разбирам и че не сте български турчин - гастарбайтер в Германия, защото сте написали "шарлаан" вместо правилното "шарлаган", което е от турски и щяхте да го знаете! Всъщност сега си мисля, че "г" може да е само предихание в турския, което значи, че може и да сте! Ако е така, няма нищо лошо в това, т.к. Лютви Местан е мой колега от университета, а той борави с българския по-добре от половината българи! Оценявам и точната употреба на иронията, макар че ми се иска да сте схванали правилно метафората, използвана от мен!
    Всъщност всичко дотук са глупости от моя страна, просто си почесвам филоложкия език! Явно сте прав за фрустрацията. Желая ви успех, където и да сте и с каквото и да се занимавате! И се връщайте, че си е ... ...!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK