Умните аксесоари - между модата или технологията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Умните аксесоари - между модата или технологията

Гривната Fuelband на Nike е датчик с дисплей, свързан към смартфона.

Умните аксесоари - между модата или технологията

Дигитални гривни, ръчни часовници и очила ще засипят потребителите през следващата година

Юлиян Арнаудов
8687 прочитания

Гривната Fuelband на Nike е датчик с дисплей, свързан към смартфона.

© MIKE SEGAR


Ръчните часовници бяха неотменен личен аксесоар допреди десетина години. Постепенно ги изместиха мобилните телефони, след това смартфоните. Така основната джаджа, която ни предоставяше данни за това колко е часът, се пренесе от китката обратно в джоба. Също като във времето преди Първата световна война, когато преносими часовници се носели в джобовете на дрехите, като повечето от тях били окачени на метална верижка. Сега тяхното място заемат смартфоните, които освен всичко друго предоставят и информация за точния час в момента.

Ръчните часовници вече са повече моден аксесоар, отколкото джаджа с добавена технологична стойност. Това обаче отново може да се промени. В момента дигиталната революция се пренася при различните преносими аксесоари, сред които спадат преносимите часовници и очилата.

Примерите за подобни устройства започват да се увеличават и да идват от различни водещи компании в ИТ сектора. Съоснователят и вицепрезидент в технологичния гигант Google Сергей Брин например представи развойният проект Glass – очила с вграден дисплей, който могат да възпроизвеждат добавена реалност пред очите на потребителите. Тези джаджи, които доскоро бяха част от военните технологии и научната фантастика, обаче са все още в тестова фаза. В същото време Nike пусна на масовия пазар умните гривни Fuelband, а Sony – дигиталните ръчни часовници Smartwatch. Apple също не изостават зад тази тенденция и регистрираха в края на юли патент за "преносимо устройство, което прожектира изображения пред очите на потребителя". Nokia стига още по-далеч, като патентова дигитална татуировка, която вибрира, ако притежателят й получи SMS или повикване по смартфона.

Ни риба, ни рак

Всичките подобни артикули имат за цел да допълнят смартфона, а не да го заменят. Те се възползват от вече наличните умни устройства, за да се свържат с тях и да оползотворят техните ресурси като интернет връзка, данни, музика и синхронизираност. Новите умни аксесоари просто ще улеснят използването на смартфоните и таблетите, които понякога са твърде големи и неудобни, когато бързо трябва да се извърши елементарна манипулация. Например да дават информация за точния час - в момента не всеки носи ръчен часовник, а е принуден да рови по джобовете си за смартфона, за да види кое време е.

Но умните аксесоари могат да предложат много повече функции в сравнение с най-модерните в момента модели часовници и хронометри. Компанията за спортна екипировка Nike например пусна на пазара Fuelband – умни черни гривни с малък цветен дисплей. Те показват какво разстояние е изминал спортистът при своя сутрешен джогинг, колко са изгорените калории и друга полезна информация. Всичко това се изпраща на смартфона, обработва се в приложение и се представя в по-разширен вид. Чрез него могат да се поставят и по-нови предизвикателства към спортната личност, а постиженията могат да бъдат споделени в социалните мрежи.

Дистанционно за умния телефон

Гривната Fuelband на Nike обаче реално е просто допълнителен датчик с дисплей, свързан към телефона. Концепцията за умните аксесоари стига доста по-надалеч.

Една стъпка напред е дигиталният ръчен часовник на стартиращата компания Pebble. Техният едноименен продукт спечели финансиране от 10.3 млн. долара през онлайн платформата за набиране на средства Kickstarter и има 85 хил. предварителни заявки. Това е най-голямата сума, събрана по този начин за единичен проект. Причината – Pebble Watch може да изобразява различна текстова информация като имейли, кратки съобщения и други, които са на вашия смартфон. Освен това чрез него може да контролирате музикалния плеър. Джаджата на Pebble се очаква да се появи през следващата година на пазара и да струва 150 долара. Именно този проект възроди идеята за умните ръчни часовници, които да се свързват с вече наличната процесорна мощ в джоба ви.

Pebble не остана незабелязано от някои големи технологични компании, като Sony например. Техният Smartwatch позволява да се инсталират различни мобилни приложения, които са съвместими с тези на смартфоните, базирани на Android и iOS.

6

млрд. долара е минималната прогноза за размера на пазара за умни аксесоари през 2016 г.

Smartwatch е под формата на ръчен часовник, но разполага малък цветен сензорен екран. Той се свързва с умния телефон чрез Bluetooth и синхронизира информацията си с него. Това може да са съобщения или статуси в социалните мрежи, SMS-и. Той може да приема или показва пропуснати повиквания, да осъществява контрол на музикалния плеър и т.н. С други думи, дигиталният аксесоар на Sony се превръща в нещо като своеобразно дистанционно на смартфона или негово естествено разширение.

"Чрез Smartwatch китката се превръща в дистанционен екран, с който може да контролирате множество приложения на своя смартфон", коментира Стивън Снийдън, продуктов мениджър на Sony, цитиран от New York Times. Той добавя и интересен момент – директорите на Sony, които носят Smartwatch, имат право да го използват по време на бизнес срещи, защото не изглежда толкова неуважително, отколкото ако извадят смартфона.

Освен всичко това Smartwatch е и достъпен на масовия пазар и струва 150 долара – колкото е продуктът на Pebble. Часовникът на Sony има и своите недостатъци – например сензорен екран, който невинаги реагира на допир - и нуждата да се инсталира всяко приложение поотделно (от часовника и календара до Twitter).

Всичко пред очите

Интернет компанията Google пък вдига летвата по-високо. Тя е сред един от активните разработчици на очила с вградени дисплеи - става дума за т.нар. проект Glass. За разлика от умния часовник на Sony, където всичко е ситуирано на сензорен екран, при Glass информацията се представя пред очите на потребителите. Въпреки че съоснователят на Google Сергей Брин лично отговаря за проекта и дори на няколко пъти се появи публично с прототип на очилата, все още информацията за тях е оскъдна. Предполага се, че ще работят под Android и ще разполагат със собствен IP адрес в глобалната мрежа. Но дали ще е необходима непрекъсната свързаност със смартфон, както е при Smartwatch, все още няма достоверни данни. Не се знае и дали изобщо ще достигнат до крайния потребител. Google обаче вкарват много усилия в проекта и дори да не успеят, ще дадат стимул на доста други компании, които вече работят над собствени разработки.

Мода и пазар

Големият проблем, пред който са изправени производителите, е, че трябва да напипат деликатния баланс между технологичната функционалност и естетиката. Защото аксесоарите се разглеждат и от естетична и дизайнерска гледна точка. Технологичните компании трябва да влагат доста средства в това продуктите им да изглеждат красиви и актуални, така че ако успеят да се наложат като модна тенденция, това ще стимулира продажбите. Причината е, че те все пак се водят "аксесоари" и като такива хората могат да купят по няколко за разлика от смартфоните, където бройките на потребител се ограничават обикновено до един.

"Вие не носите едно и също нещо, докато тичате в парка и когато отивате на официална вечеря", коментира Хосейн Рахман, изпълнителен директор на Jawbone, компания за разработката на аксесоари за смартфони. Това предполага, че потребителите, които свикнат с подобни устройства, ще могат да си купят по няколко.

Независимо дали хората ще имат желанието да притежават по повече от един такъв умен аксесоар прогнозите са доста благосклонни за този пазар. Според изследователската фирма IMS Research до 2016 г. той ще има потенциал от минимум 6 млрд. долара. В момента пазарът е сведен до ограничена гама продукти и клиенти в областта на здравеопазването (гривни за мерене на пулса и кръвното налягане и др.). Той обаче ще се разшири именно в посока на умни часовници, гривни, очила и други подобни устройства. Военните също имат интерес към сегмента, като идеята е да се създадат по-удобни и преносими системи за прицелване и извеждане на информацията за полевите части (от пехотинци до пилоти).

"Прогнозата от 6 млрд. долара през 2016 г. е най-песимистичната ни такава, при която смятаме, че подобен тип технология ще бъде ограничена поради слаб потребителски интерес, затруднения в използването й спрямо останалите продукти и др.", коментира Тео Ахадоум, старши анализатор за IMS Research. Той е на мнение, че проекти като Glass на Google и други подобни ще пожънат голям успех на потребителския пазар и ще катализират неговото развитие.

Ръчните часовници бяха неотменен личен аксесоар допреди десетина години. Постепенно ги изместиха мобилните телефони, след това смартфоните. Така основната джаджа, която ни предоставяше данни за това колко е часът, се пренесе от китката обратно в джоба. Също като във времето преди Първата световна война, когато преносими часовници се носели в джобовете на дрехите, като повечето от тях били окачени на метална верижка. Сега тяхното място заемат смартфоните, които освен всичко друго предоставят и информация за точния час в момента.

Ръчните часовници вече са повече моден аксесоар, отколкото джаджа с добавена технологична стойност. Това обаче отново може да се промени. В момента дигиталната революция се пренася при различните преносими аксесоари, сред които спадат преносимите часовници и очилата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    Джаджите са ок, но най-наложително е да се насочат усилията към батерията на смарфоните.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    rhyan avatar :-|
    Adrian Angelov

    Проблема не е в батерията, а в консумацията на смарт устройствата. Най-много енергия консумира екрана, след това wifi и 3G. Процесорите на новите играчки са супер мощни, които също точат супер яко енергия, а топлината, която отделят, съсипва цялото устройство, особено пък както в момента тенденцията е устройствата да стават 'монолитни'. Реално всичко е запоено за една платка и е натикано в пластмасов корпус, който няма никакви отвори за проветрение. Високата температура съсипва техниката, а батерията от прегряване се уврежда. Решението трябва да се търси в друга насока според мен - в по-модерни сплави и по-ниска консумация, която да не води до прегряване на компонентите.

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#2] от "rhyan":

    В кръка на шегата - трябва си водно охлаждане...

  • 4
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    [quote#2:"rhyan"]Най-много енергия консумира екрана, след това wifi и 3G[/quote]

    Тъкмо с това блести Pebble - дисплея му е e-мастило и в комбинация с Bluetooth 4 живота на батерията му достига над една седмица, според създателите му. Изглежда много интересна концепция. Oчевидно не само на мен, съдейки по 10-те млн. долара набрани в Кикстартър.
    Дано не се окаже vapourware накрая. :)

  • 5
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    Ширпотреба!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK