Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Be evil*

Опитът на Google да бъде едновременно интернет търсачка и доставчик на съдържание провокира намесата на антимонополните органи в Европа и САЩ

Асен Георгиев
7181 прочитания

© Капитал


Представете си, че имате популярен туристически сайт, който ви носи нелоши приходи. Един хубав ден Google купува вашия основен конкурент. Месец по-късно посещенията на вашата уебстраница започват да намаляват. Имайки предвид, че огромната част от потребителите ви идват през търсачката на Google, нещата изглежда като да имат пряка връзка.

Всъщност това не е измислена история. През последните месеци все повече собственици на интернет компании се оплакват от най-голямата онлайн търсачка, като приканват антимонополните органи в различни държави по света да вземат отношение към нейните практики. Притесненията най-общо се въртят около това, че има голяма вероятност Google да фаворизира резултатите при представянето на собствените си сайтове и услуги при интернет търсене, като по този начин нарушава принципите на конкуренцията.

В резултат на множество подобни сигнали в момента антимонополните органи в САЩ, Европа, Индия, Аржентина и Южна Корея провеждат разследвания срещу интернет гиганта.

Според Джефри Кац, който е изпълнителен директор на компанията Nextag и един от най-категоричните поддръжници на идеята, че Google нарушава конкуренцията със своите практики, интернет търсачката е абсолютен монополист на пазара с 82% дял в световен мащаб и 98% при мобилни устройства.

Google "е използвала своята позиция, за да манипулира правилата в полза на своето онлайн превъзходство, включително чрез сложни алгоритми, които фаворизират нейните собствени продукти и услуги за сметка на резултатите при търсене, които са наистина най-релевантни", твърди Джефри Кац. "В моята компания Nextag, която се занимава със сравняване на сайтове за пазаруване, регулярно анализираме нивото на трафик, който получаваме от Google. И не е трудно да се види кога търсачката прави промени в алгоритъма си, които "наказват" нейните конкуренти", пише Джефри Кац в свой текст, публикуван в Wall Street Journal.

От Google отричат наличието на подобни практики и изразяват готовност да съдействат на антимонополните органи, за да докажат това.

Нови хоризонти

Междувременно интернет гигантът от Маунтън вю, Калифорния, продължава да разширява своята дейност. Компанията всячески се опитва да разнообрази своите източници на финансови постъпления, след като вече повече от десет години над 95% от приходите й идват единствено от рекламите, които продава при търсене и в сайтовете на партньорите си. След пускането на десетки безплатни услуги като Gmail, Google Docs, Google Maps, Google Translate и др. компанията започна да изкупува и бизнеси, които генерират съдържание онлайн.

Така през последните месеци интернет гигантът придоби компанията Zagat, която предоставя платени ревюта за ресторанти. В началото на миналия месец пък Google се сдоби и с Frommer, чийто бизнес е съсредоточен върху предоставянето на информация за пътувания и почивки. И двете нови допълнения генерират съдържание онлайн, а достъпът на все повече клиенти до него е ключов елемент от бизнеса им.

Потребителската организация Consumer Watchdog смята, че в тази ситуация има открит конфликт на интереси и вече призова правителствените регулатори да блокират сделката. "Има фундаментален конфликт между това да бъдеш интернет търсачка и доставчик на съдържание", коментира Джон Симпсън, директор на Consumer Watchdog Privacy Project. "Докато Google увеличаваше своите услуги и сайтове, тя нечестно ги фаворизираше в своята търсачка и нанасяше щети на конкурентите", добавя той.

Сдружението FairSearch.org, в което участват компании като TripAdvisor, Expedia, Kayak и Microsoft, също излезе с позиция, че Google използва своята доминантна позиция, за да насочва повече потребители към своите сайтове и услуги за сметка на конкурентите, "което може да доведе до разрушителни ефекти върху онлайн икономиката".

В отговор на своя блог Google отново настоя, че всичко, което прави е с цел да предостави най-добрите резултати при търсене на своите потребители.

А ти купи ли си Google Nexus?

Всичко това обаче не спря интернет компанията да предприеме още един противоречив ход, който със сигурност е попаднал в полезрението на антитръстовите органи. В средата на август Google се реши на доста смела тактика за популяризирането на своя таблет Nexus 7. За пръв път компанията използва началната страница на своята търсачка за рекламна цел, предаде онлайн изданието CNET.

През 2005 г. Мариса Майер, бивш директор в Google, заявява, че "на www.google.com никога няма да има налудничави, светещи, графични украшения, летящи и изскачащи от всеки край на екрана. Никога". В момента обаче посетителите на търсачката в регионите, където таблетът се продава, виждат част от таблета Nexus 7 да се показва под полето за въвеждане на ключовите думи. Картинката е съпътствана и с рекламно послание, че платформата за игри е отворена, заедно с линк към допълнителна информация за джаджата.

Началната страница на търсачката на Google е може би най-посещаваният сайт в интернет. Рекламната стойност й е доста голяма, но досега интернет гигантът никога не я е използвал с тази цел, въпреки щедрите оферти на множество компании. Компанията публикува предимно послания с обществено значение, като единствената реклама досега е била линк към Google Chrome, който се появява от време на време.

Развръзката наближава

Според Джефри Кац Google трябва да "стане по-прозрачна относно това кога рекламодателите получават по-добри позиции при търсене и кога даден резултат е всъщност за притежавана от Google уебстраница или услуга". Препоръките звучат логични и смислени. В момента отговорността върху реализирането им обаче пада върху антимонополните органи в САЩ, Европа, Индия, Аржентина и Южна Корея.

Според Businessweek Федералната комисия по търговия (FTC) на САЩ ще се опитва да приключи своето разследване срещу Google през следващите седмици.

Според Джефри Джакобовиц, който е специалист в сферата на антимонополните дела в McCarthy, Sweeney & Harkaway "международното споразумение ще разреши всички въпроси далеч по-ясно за всички". На същото мнение е и Шарис Позън, бивш ръководител на антимонополния отдел на щатското Министерство на правосъдието. Според нея, "взимайки предвид факта, че Google е глобална компания и едновременно FTC и ЕК я разследват и вероятно координират действията си, изглежда смислено за Google и двете агенции да се опитат да постигнат международно споразумение".

Ако това не бъде направено, пред Google стоят две възможности - да бъде призната за виновна по обвиненията и да плати високи глоби или да бъде оправдана. При всички положения обаче антимонополните органи трябва да следят изкъсо практиките на интернет компанията, защото навлизането й в нови бизнеси може да не означава задължително, че тя нарушава законодателството, но пък е предпоставка, която би могла да подтикне към подобни действия.

----

*"Бъди зъл". Обратното на корпоративното мото на Google - Don't be evil.

Представете си, че имате популярен туристически сайт, който ви носи нелоши приходи. Един хубав ден Google купува вашия основен конкурент. Месец по-късно посещенията на вашата уебстраница започват да намаляват. Имайки предвид, че огромната част от потребителите ви идват през търсачката на Google, нещата изглежда като да имат пряка връзка.

Всъщност това не е измислена история. През последните месеци все повече собственици на интернет компании се оплакват от най-голямата онлайн търсачка, като приканват антимонополните органи в различни държави по света да вземат отношение към нейните практики. Притесненията най-общо се въртят около това, че има голяма вероятност Google да фаворизира резултатите при представянето на собствените си сайтове и услуги при интернет търсене, като по този начин нарушава принципите на конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    danailov avatar :-|
    danailov

    Интересна позиция, но нищо ново под слънцето. Проблемът с "Гугъл" не е единствен, той е само част от необходимостта за пормени в антимонополното законодателство, а това защо то се бави е повече от очевидно - просто липсва що годе ясна законодателна база заради безбройните казуси, добре използвани от адвокатите на монополистите. Такива ще продължава да има още доста. Антимонополна политика като сътрудничество между САЩ и ЕС е добро решение, но процеса ще се проточи достатъчно, за да се намерят нови "казуси". А може би решението не е в забраните и налагането на глоби, които за подобните на "Гугъл" е капка в морето, а промяна на философията на потребление и здравата конкуренция?

  • 2
    webprint avatar :-|
    Стратимира

    резултатите на гугъл все по-малко вършат работа.

  • 3
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    До коментар [#2] от "Стратимира": Може и така да е, но все още са на светлинни години пред останалите търсачки.

  • 4
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    след пингвина и пандата на български резултатите са доста релевантни на търсенето, проблемът е, че все повече информация в Интернет е некачествена, фалшива или създадена за машини, а не за хора, което снижава качеството на всеки филтър, независимо дали е гугъл или друга търсачка.

  • 5
    ivanchola avatar :-|
    ivanchoLA

    Еми глупаците са си глупаци, аз лично знам колко компании съсипаха или на сила купиха така ... чак сега малко се усетиха, че не е толкова колкото изглежда.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK