Nokia – изгубени в рекламата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nokia – изгубени в рекламата

Reuters

Nokia – изгубени в рекламата

Финландската компания се извини за некоректeн промоционален клип за новите си смартфони Lumia 920

Юлиян Арнаудов
6588 прочитания

Reuters

© BRENDAN MCDERMID


Миналата седмица Nokia показа първия си смартфон, базиран на обновената версия на платформата Windows 8. Това е Lumia 920. Освен с новата операционна система и различните цветове за корпуса устройството се отличава от другите модели с високотехнологичната камера, създадена по технологията PureView. Премиерата обаче беше помрачена от сериозна грешка на маркетинговия отдел на финландския гигант. Оказа се, че рекламното видео, в което се изтъкват качествата на камерата PureView, и по-точно кадрите, в които се показва технологията за стабилизиране на картината (OIS), не са снимани с Lumia 920, а с други професионални фотоапарати. Nokia никъде не указва, че това е само демонстрация на технологията и че съответно резултатите не са постигнати с новия смартфон.

Симулирани резултати

Lumia 920 разполага с 8.7-мегапикселова камера с разположени на жироскоп подвижни лещи. Тази технология се използва за стабилизиране на картината при снимане в движение. В рекламното видео са показани двама велосипедисти. Единият снима първо с камера без стабилизация, а след това с такава, снабдена с OIS. Двете картини се наслагат една до друга, за да се забележи разликата. Накрая също са представени и нощни снимки. Целият материал (както видеото, така и снимките) обаче е заснет не с Lumia 920, а с друга техника.

Интернет блогъри откриват несъответствия първо във видеото, а после и в отделните снимки, показани в рекламата. Докато велосипедистите минават покрай каравана, в отражението на стъклото се вижда, че операторът снима кадрите не от колело, а от микробус, при това с камера и дори има допълнително осветление (~0:25 мин от видеото). Разкритията принуждават финландската компания да признае и да се извини за грешката и тя допълни, че ще проведе вътрешно разследване. Гафът показва и на колко бързи обороти работи Nokia в стремежа си да излезе с нещо различно и иновативно на пазара.

Маркетинг отделът на компанията е принуден да симулира възможностите на новата камера на Lumia 920, защото смартфонът е бил още във фаза разработка.

"Nokia се извинява за видеото, в което показва предимствата на технологията за стабилизиране на картината (OIS), но не се уточнява, че това е само симулация, а не реални снимки с камерата PureView на Lumia 920", обясняват от Nokia. "Това видео е направено, преди смартфонът да влезе в производство. Рекламата нямаше за цел да заблуди потребителите, но наша грешка е, че няма никъде уточнение, че всичко е само симулация на технологията. Извиняваме се за получилото се объркване."

Добрата технология и лошият маркетинг

Макар Nokia да симулира резултатите в рекламата, новият смартфон има реални шансове да притежава по-добра камера от своите конкуренти. Интернет блогът TheVerge е получил възможност да тества способностите на Lumia 920 при правенето на нощни снимки. Резултатите изглеждат по-добри от тези на конкурентните устройства.

Nokia обаче не позволява на блогърите да изпробват възможностите за снимане на видео в движение и стабилизиране на картината, което се постига с движещи се на жироскоп лещи. Всъщност финландците признават, че технологията все още не е напълно готова, но ще бъде при пускането на смартфона на масовия пазар.

Въпреки това телекомуникационният гигант вече пусна опростено видео в YouTube за възможностите на PureView и OIS. Макар и да не са постигнати резултатите от рекламното видео, камерата на Lumia 920 превъзхожда останалите модели смартфони на пазара.

Но докато PureView наистина предоставя технологично предимство на Nokia на пазара, грешката с рекламното видео може да коства доверието на потребителите. Засилването на скептицизма на потребителите точно в този момент е последното нещо, което финландската компания ще желае. Защо ли? Защото се очаква днес вечерта Apple да покажат новия модел iPhone, а Samsung вече демонстрираха своите смартфони с Windows Phone 8.

Така вместо Nokia да остави силно впечатление с иначе доста силния откъм технология и дизайн Lumia 920, компанията ще бъде запомнена с грубата маркетингова грешка. Проблемът идва основно от опитите на финландците да действат максимално бързо, притиснати от времето. Акциите на компанията се сринаха с 45% само през тази година, независимо че след представянето на новите смартфони те бележат лек ръст.

"Ситуацията не изглежда добре", коментира Ричард Уиндзор, ИТ анализатор в Nomura International в Дубай. Според него "маркетинговият хаос" може да потопи и без това обезценените акции на Nokia, макар че може да не окаже влияние върху продажбите на смартфоните Lumia.

Отвъд камерата

Освен със злополучно известната от рекламата камера новата Lumia 920 ще разполага и със стабилен хардуер. Смартфонът разполага с 4.5-инчов сензорен екран, като на премиерата беше демонстрирано и как потребителят може да го използва дори като носи ръкавици. Това е и първият смартфон на Nokia с двуядрен процесор Snapdragon S4 с оперативна честота от 1.5 GHz, след като Windows Phone 8 вече поддържа многоядрени чипове. Финландската компания предлага с устройството и батерия с капацитет от 2000 mAh, като най-интересната функция е възможността за безжично зареждане. Това става чрез използването на специален NFC чип, който се включва в електрическата мрежа и зарежда телефона без необходимостта да се връзва с кабел. Подобен чип може да се вгражда и в редица аксесоари, като така да се осъществява връзката със смартфона, без да е наложително да се включва физически с тях. Nokia все още не е обявила точна дата за премиера и цена на Lumia 920, но се очаква тя да се появи до края на годината. По-евтиният модел Lumia 820 ще разполага с по-занижени технически характеристики и по-малък сензорен екран.

Миналата седмица Nokia показа първия си смартфон, базиран на обновената версия на платформата Windows 8. Това е Lumia 920. Освен с новата операционна система и различните цветове за корпуса устройството се отличава от другите модели с високотехнологичната камера, създадена по технологията PureView. Премиерата обаче беше помрачена от сериозна грешка на маркетинговия отдел на финландския гигант. Оказа се, че рекламното видео, в което се изтъкват качествата на камерата PureView, и по-точно кадрите, в които се показва технологията за стабилизиране на картината (OIS), не са снимани с Lumia 920, а с други професионални фотоапарати. Nokia никъде не указва, че това е само демонстрация на технологията и че съответно резултатите не са постигнати с новия смартфон.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    georgi345 avatar :-|
    georgi345

    Телеком Австрия като си раздаваха подкупите миналата година (скандал на десетилетието в Австрия) се опитаха да ме въвлекът в картела им на българския пазар (чиста печалба от 1 млрд само за тях от 3-4 години) като ме заплашваха, че ще ми отрежат пръстите ако откажа и Брюксел каза, че застава на тяхна страна като собсвеници.

  • 2
    diego avatar :-|
    Diego

    В случая грешката е само, че е проспано отражението на оператора в стъклото на караваната. Иначе в 90% от рекламите, които гледаме са хиперболизирани, често с 3D анимация и т.н.
    По тази логика всички реклами за перилни препарати и миещи са чиста лъжа. Гледаме отблизо как препарата прониква във всяка фибра на хиперувеличеното изображени на плата. Топнеш ризата или забършеш тигана и всичко свети ...
    Nokia и MS са се напънали здраво и ще извадят добър продукт. Останалото е маркетинг, но на това поле трудно ще преборят ябълката.

  • 3
    d avatar :-|
    d

    Интересно ми е как една и съща грешка при различни компании може да предизвика хаос в единия и нищо в другия случай. Журналистите са способни на всичко :)

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "Diego":

    Не е точно така защото едното е очевидна хиперболизирана анимация, точно както е ясно че мр.пропър няма да дойде да ви почисти ако го повикате.
    Отделно ако сте забелязали, в рекламите в който има сравнение и цифри винаги се упоменава с малки букви кой и при какви условия е сравнявал. В германия например са луди по тия сравнения, има цели институти които съвсем обективно провеждат всевъзможни тестове и раздават сертификация за всевъзможни свойства.
    Докато в случая става дума за чиста измама - рекламираш основна функция, дори сравняваш с конкуренти пък се оказва че не използваш продукта а скъпа професионална техника.

  • 5
    bulair avatar :-|
    Булаир

    Ами това се и очакваше.
    Докато в първите апарати на Нокия сроковете ги определяха инженерите, пазарният им дял се увеличаваше. А сега счетоводители и "маркетолози" спускат крайните срокове, а инженерите изпълняват без право на мнение. ... И резултатите са очевАдни - старите модели на Нокиа (напр. 1112) работят перфектно и след 10 години юнашка експлоатация, а по-новите са пълни с "недоработки" и зависват когато не са в настроение ...
    ... Картинката не е много по-различна и при автомобилите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK