Миналата седмица Nokia показа първия си смартфон, базиран на обновената версия на платформата Windows 8. Това е Lumia 920. Освен с новата операционна система и различните цветове за корпуса устройството се отличава от другите модели с високотехнологичната камера, създадена по технологията PureView. Премиерата обаче беше помрачена от сериозна грешка на маркетинговия отдел на финландския гигант. Оказа се, че рекламното видео, в което се изтъкват качествата на камерата PureView, и по-точно кадрите, в които се показва технологията за стабилизиране на картината (OIS), не са снимани с Lumia 920, а с други професионални фотоапарати. Nokia никъде не указва, че това е само демонстрация на технологията и че съответно резултатите не са постигнати с новия смартфон.
Симулирани резултати
Lumia 920 разполага с 8.7-мегапикселова камера с разположени на жироскоп подвижни лещи. Тази технология се използва за стабилизиране на картината при снимане в движение. В рекламното видео са показани двама велосипедисти. Единият снима първо с камера без стабилизация, а след това с такава, снабдена с OIS. Двете картини се наслагат една до друга, за да се забележи разликата. Накрая също са представени и нощни снимки. Целият материал (както видеото, така и снимките) обаче е заснет не с Lumia 920, а с друга техника.
Интернет блогъри откриват несъответствия първо във видеото, а после и в отделните снимки, показани в рекламата. Докато велосипедистите минават покрай каравана, в отражението на стъклото се вижда, че операторът снима кадрите не от колело, а от микробус, при това с камера и дори има допълнително осветление (~0:25 мин от видеото). Разкритията принуждават финландската компания да признае и да се извини за грешката и тя допълни, че ще проведе вътрешно разследване. Гафът показва и на колко бързи обороти работи Nokia в стремежа си да излезе с нещо различно и иновативно на пазара.
Маркетинг отделът на компанията е принуден да симулира възможностите на новата камера на Lumia 920, защото смартфонът е бил още във фаза разработка.
"Nokia се извинява за видеото, в което показва предимствата на технологията за стабилизиране на картината (OIS), но не се уточнява, че това е само симулация, а не реални снимки с камерата PureView на Lumia 920", обясняват от Nokia. "Това видео е направено, преди смартфонът да влезе в производство. Рекламата нямаше за цел да заблуди потребителите, но наша грешка е, че няма никъде уточнение, че всичко е само симулация на технологията. Извиняваме се за получилото се объркване."
Добрата технология и лошият маркетинг
Макар Nokia да симулира резултатите в рекламата, новият смартфон има реални шансове да притежава по-добра камера от своите конкуренти. Интернет блогът TheVerge е получил възможност да тества способностите на Lumia 920 при правенето на нощни снимки. Резултатите изглеждат по-добри от тези на конкурентните устройства.
Nokia обаче не позволява на блогърите да изпробват възможностите за снимане на видео в движение и стабилизиране на картината, което се постига с движещи се на жироскоп лещи. Всъщност финландците признават, че технологията все още не е напълно готова, но ще бъде при пускането на смартфона на масовия пазар.
Въпреки това телекомуникационният гигант вече пусна опростено видео в YouTube за възможностите на PureView и OIS. Макар и да не са постигнати резултатите от рекламното видео, камерата на Lumia 920 превъзхожда останалите модели смартфони на пазара.
Но докато PureView наистина предоставя технологично предимство на Nokia на пазара, грешката с рекламното видео може да коства доверието на потребителите. Засилването на скептицизма на потребителите точно в този момент е последното нещо, което финландската компания ще желае. Защо ли? Защото се очаква днес вечерта Apple да покажат новия модел iPhone, а Samsung вече демонстрираха своите смартфони с Windows Phone 8.
Така вместо Nokia да остави силно впечатление с иначе доста силния откъм технология и дизайн Lumia 920, компанията ще бъде запомнена с грубата маркетингова грешка. Проблемът идва основно от опитите на финландците да действат максимално бързо, притиснати от времето. Акциите на компанията се сринаха с 45% само през тази година, независимо че след представянето на новите смартфони те бележат лек ръст.
"Ситуацията не изглежда добре", коментира Ричард Уиндзор, ИТ анализатор в Nomura International в Дубай. Според него "маркетинговият хаос" може да потопи и без това обезценените акции на Nokia, макар че може да не окаже влияние върху продажбите на смартфоните Lumia.
Освен със злополучно известната от рекламата камера новата Lumia 920 ще разполага и със стабилен хардуер. Смартфонът разполага с 4.5-инчов сензорен екран, като на премиерата беше демонстрирано и как потребителят може да го използва дори като носи ръкавици. Това е и първият смартфон на Nokia с двуядрен процесор Snapdragon S4 с оперативна честота от 1.5 GHz, след като Windows Phone 8 вече поддържа многоядрени чипове. Финландската компания предлага с устройството и батерия с капацитет от 2000 mAh, като най-интересната функция е възможността за безжично зареждане. Това става чрез използването на специален NFC чип, който се включва в електрическата мрежа и зарежда телефона без необходимостта да се връзва с кабел. Подобен чип може да се вгражда и в редица аксесоари, като така да се осъществява връзката със смартфона, без да е наложително да се включва физически с тях. Nokia все още не е обявила точна дата за премиера и цена на Lumia 920, но се очаква тя да се появи до края на годината. По-евтиният модел Lumia 820 ще разполага с по-занижени технически характеристики и по-малък сензорен екран.
Миналата седмица Nokia показа първия си смартфон, базиран на обновената версия на платформата Windows 8. Това е Lumia 920. Освен с новата операционна система и различните цветове за корпуса устройството се отличава от другите модели с високотехнологичната камера, създадена по технологията PureView. Премиерата обаче беше помрачена от сериозна грешка на маркетинговия отдел на финландския гигант. Оказа се, че рекламното видео, в което се изтъкват качествата на камерата PureView, и по-точно кадрите, в които се показва технологията за стабилизиране на картината (OIS), не са снимани с Lumia 920, а с други професионални фотоапарати. Nokia никъде не указва, че това е само демонстрация на технологията и че съответно резултатите не са постигнати с новия смартфон.
5 коментара
Телеком Австрия като си раздаваха подкупите миналата година (скандал на десетилетието в Австрия) се опитаха да ме въвлекът в картела им на българския пазар (чиста печалба от 1 млрд само за тях от 3-4 години) като ме заплашваха, че ще ми отрежат пръстите ако откажа и Брюксел каза, че застава на тяхна страна като собсвеници.
В случая грешката е само, че е проспано отражението на оператора в стъклото на караваната. Иначе в 90% от рекламите, които гледаме са хиперболизирани, често с 3D анимация и т.н.
По тази логика всички реклами за перилни препарати и миещи са чиста лъжа. Гледаме отблизо как препарата прониква във всяка фибра на хиперувеличеното изображени на плата. Топнеш ризата или забършеш тигана и всичко свети ...
Nokia и MS са се напънали здраво и ще извадят добър продукт. Останалото е маркетинг, но на това поле трудно ще преборят ябълката.
Интересно ми е как една и съща грешка при различни компании може да предизвика хаос в единия и нищо в другия случай. Журналистите са способни на всичко :)
До коментар [#2] от "Diego":
Не е точно така защото едното е очевидна хиперболизирана анимация, точно както е ясно че мр.пропър няма да дойде да ви почисти ако го повикате.
Отделно ако сте забелязали, в рекламите в който има сравнение и цифри винаги се упоменава с малки букви кой и при какви условия е сравнявал. В германия например са луди по тия сравнения, има цели институти които съвсем обективно провеждат всевъзможни тестове и раздават сертификация за всевъзможни свойства.
Докато в случая става дума за чиста измама - рекламираш основна функция, дори сравняваш с конкуренти пък се оказва че не използваш продукта а скъпа професионална техника.
Ами това се и очакваше.
Докато в първите апарати на Нокия сроковете ги определяха инженерите, пазарният им дял се увеличаваше. А сега счетоводители и "маркетолози" спускат крайните срокове, а инженерите изпълняват без право на мнение. ... И резултатите са очевАдни - старите модели на Нокиа (напр. 1112) работят перфектно и след 10 години юнашка експлоатация, а по-новите са пълни с "недоработки" и зависват когато не са в настроение ...
... Картинката не е много по-различна и при автомобилите.