iPhone зависимост

Reuters

iPhone зависимост

За втора поредна година бизнесът на Apple ще е базиран на устройство с еволюционни параметри

Юлиян Арнаудов
15952 прочитания

Reuters

© Reuters


Когато преди пет години Apple представи първия iPhone, той успя да промени пазара на смартфони завинаги. Устройството успя да масовизира сензорните екрани, да въведе multi-touch интерфейса към тях и да направи мобилния интернет наистина пълноценен приемник на стационарния. Това размести пластовете в бранша и изпрати гиганти като Nokia и Research in Motion (RIM) далеч назад...

Когато обаче тази сряда компанията представи шестото поколение на своя смартфон, еуфорията като че ли не беше чак толкова голяма. Устройството като че ли не успя да предизвика традиционния wow-ефект. Още при представянето на предходния модел iPhone 4S критиците надигнаха глас, че той е просто еволюционна стъпка напред, вместо да представи някаква нова революционна концепция или технология. Представяйки второ поред поколение смартфони, което само надгражда преходното с технически и софтуерни подобрения, Apple само затвърждава тенденцията, че вече не е на гребена на иноваторската вълна, а просто се опитва да поддържа темпо в битката с конкуренцията.

Без изненади

Най-важното нововъведение е съвместимостта на новия iPhone с мобилните мрежи от четвърто поколение, известни с абревиатурата LTE. Тя позволява много по-бърза връзка с интернет, което е важна предпоставка за добавяне на нови онлайн базирани функционалности в умните телефони. Навлизането на LTE обаче не е иновация. Този стандарт вече се използва в много смартфони от високия клас като Lumia 900 на Nokia, Rezound на HTC или Galaxy Nexus на Samsung и Google.

Apple събра кураж да направи и друга стъпка, макар и по-плахо, която вече е стандарт при конкурентите й. Става дума за пускането на устройство с по-голям екран. Предишните пет поколения iPhone разполагат с дисплеи с размер от 3.5 инча. При новият модел той вече е 4 инча. Любопитното е, че ябълковата компания увеличава размера само по височина, но не и по ширина. От IT корпорацията обявяват, че това е направено за удобство на потребителите, за да могат те да използват телефона само с една ръка. Замисълът на това решение обаче вероятно е по-дълбок. Промяната само на височината няма да се отрази на визуализацията на приложенията няма да принуди разработчиците да пишат софтуер за различни размери екрани. Apple вече се сблъскаха с този проблем при пускането на таблета iPad. Така че по всяка вероятност идеята е да се избегне фрагментация на софтуера за различните устройства. Този проблем е ахилесовата пета на най-масовата мобилна операционна система Android на Google.

Всички тези нововъведения, включително въвеждането на новия 9-пинов конектор, нано-SIM картата и обновения дизайн обаче бяха известни дни преди Apple да представят смартфона. Именно прецизността на неофициално изтеклите данни накара премиерата на новия смартфон в Сан Франциско да изглежда като бледа сянка на представянията на неговите предшественици.

Иновациите в сянка

Истинските нововъведения останаха в сянка. На първо място това е нано-SIM картата. Тя е с 20% по-малка от предходните микро- и мини-SIM карти, характерни за старите модели iPhone и някои умни телефони на конкуренцията. Първоначално Apple и Nokia предложиха различни варианти за тази технология, но в крайна сметка одобрение от европейските регулатори получи компанията от Купертино. Така iPhone 5 е първото устройство, което използва новия стандарт SIM карта.

Другата иновация е вероятното използване на In-Cell технология при разработката на сензорния екран. Чрез нея единият слой от дисплея се премахва и той става по-тънък. Макар че прилагането на In-Cell не е потвърдено 100%, то е логична стъпка предвид намаляването на дебелината на новия смартфон. Интересно е, че в iPhone 5 липсва технологията за безконтактно свързване (NFC). Тя се използва за бърза и лесна обмяна на информация между устройства, както и за електронни разплащания. Липсват също така иновативни технологии, като например безжичното презареждане, което Nokia използва в своята Lumia 920. Независимо че Apple представи и редица подобрения на мобилната платформа iOS в нейната шеста версия, тя изостава по отношение визуализацията на информация в реално време на началния екран, както и по възможностите му за настройка. В Android това се постига чрез т.нар. widgets, а в Windows Phone – с анимирани плочки, които заменят стандартните икони. Така в един момент, колкото и добре да работи комбинацията от модерен хардуер с интуитивен софтуер, при Apple този модел започва да изостава спрямо конкурентите.

Смартфон икономика

Въпреки всички тези опасения, изразени непосредствено след премиерата, се очаква продажбите на новия iPhone 5 да не отстъпват на предшественика му, а дори и да ги задминат. Анализаторите от Уолстрийт прогнозират, че само през септември (от 21 число, когато устройството ще се появи в САЩ и още пет държави) ще бъдат закупени между 8 и 10 млн. броя. Apple успяха да продадат 4 млн. iPhone 4S през първите три дни, така че подобни очаквания не са изненада. Експертът Брайън Уайт от Topeka прогнозира, че за същия период компанията ще продаде 5.5 млн. от сегашния модел. Анализаторът на Asymco Хорас Дейду пък излезе с шокиращата прогноза, че през целия жизнен цикъл на устройството ще бъдат пласирани от 150 до 200 млн. бройки.

Продажбите на iPhone са от ключово значение за компанията с най-голяма пазарна капитализация в света. Най-голямата част от приходите на Apple идват точно от смартфоните й. Според BuisnessInsider през второто тримесечие на 2012 г. 46% от постъпленията са дошли именно от продажби на iPhone. За предходните три месеца процентът е бил още по-голям - 58%. През този период обаче Apple не оправдаха свръхочакванията на инвеститорите и отчетоха по-ниски от прогнозираните приходи и печалба. Общите постъпления за този период възлизат на $35 млрд., докато инвеститорите прогнозираха приходи в размер на $37.1 млрд. По всяка вероятност обаче всичко това се дължи на факта, че голяма част от потенциалните купувачи на устройството предпочетоха да изчакат излизането на новия ябълков смартфон. Второто тримесечие беше белязано с пускането на третото поколение iPad, но неговите силни продажби не успяха да компенсират напълно пониженото търсене на смартфоните.

Фактът, че бизнес моделът на Apple в момента разчита основно на успеха на iPhone, би трябвало да е притеснителен за компанията в средносрочен план. При подобно разпределение на приходите IT гигантът не може да си позволи да бъде догонващ, да вади еволюционни устройства и да компенсира този факт със силен маркетинг, стилен дизайн и потребителска лоялност. И докато сценарият за слаби продажби за момента е малко вероятен, в перспектива Apple може да има сериозни проблеми, ако не предложи нещо наистина революционно или пък ако не промени бизнес модела си така, че да не е основан на iPhone икономиката.

Когато преди пет години Apple представи първия iPhone, той успя да промени пазара на смартфони завинаги. Устройството успя да масовизира сензорните екрани, да въведе multi-touch интерфейса към тях и да направи мобилния интернет наистина пълноценен приемник на стационарния. Това размести пластовете в бранша и изпрати гиганти като Nokia и Research in Motion (RIM) далеч назад...

Когато обаче тази сряда компанията представи шестото поколение на своя смартфон, еуфорията като че ли не беше чак толкова голяма. Устройството като че ли не успя да предизвика традиционния wow-ефект. Още при представянето на предходния модел iPhone 4S критиците надигнаха глас, че той е просто еволюционна стъпка напред, вместо да представи някаква нова революционна концепция или технология. Представяйки второ поред поколение смартфони, което само надгражда преходното с технически и софтуерни подобрения, Apple само затвърждава тенденцията, че вече не е на гребена на иноваторската вълна, а просто се опитва да поддържа темпо в битката с конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


131 коментара
  • 1
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    Няма нужда всяка година да се пускат революционно нови продукти, особено след като и конкуренцията няма такива :)

  • 2
    totevt avatar :-P
    totevt

    An Apple fan walks into a bar.... Orders the same drink as yesterday, but pays more.

  • 3
    dourmana avatar :-P
    Petko Dourmana

    До коментар [#1] от "|":

    ученка ти да не си написал нещо да следи, кога излизат материали за айфон в дневник и капитал :)))???
    нямаш празно досега ...

  • 4
    totevt avatar :-P
    totevt

    Apple have announced their new iPhone 5 has a bigger screen, slimmer body and better battery.
    Wow, sounds like they've invented the Galaxy S3.

  • 5
    cestlavie avatar :-|
    C est la vie

    Според мен най-добрия смартфон в момента е Samsung Galaxy S III . Гениалният Стив Джобс го няма. Дали Apple ще успее да задържи позициите си е интересен въпрос. Следващия iPhone ще го пуснат след една година. Безспорно е качествен смартфон. Въпроса е в иновациите. Който по-бързо ги внедрява ще владеее пазара. Microsoft анонсира Windows 8, но окончателното завършване на OS ще е през ноември. Дали няма да изкочи някоя изненада? Разбира се само OS не е достатъчна. Трябват нови технологични продукти и решения.

  • 6
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    Браво на тях, изостават само с година от другите производители, но затова пък предлагат "иновации" като несъвместими с нищо друго конектори и сим карти :) Но явно не е проблем, щом купувачите имат такова АйКю: http://www.youtube.com/watch?v=zzDCDruWZ38

  • 7
    antimoderator333 avatar :-P
    antimoderator333

    след месец-два очаквайте "империята отвръща на удара". бъзиците вече започнаха:

    Apple’s new iPod nano looks ‘uncomfortably familiar’

    http://news.yahoo.com/apple-ipod-nano-looks-uncomfortably-familiar-134044708.html

  • 8
    antimoderator333 avatar :-P
    antimoderator333

    Още ено шамарче:

    Score one for Windows Phone

    iOS, Android devices vulnerable to remote wipe with false certificate, Windows Phone not

    https://media.blackhat.com/bh-us-12/Briefings/Hannay/BH_US_12_Hannay_Exchanging_Demands_WP.pdf

  • 9
    diego avatar :-|
    Diego

    Не може в един телефон, та било и "смарт" да има постоянно иновации. Съответно конкуренцията настига, а и някъде задминава ябълката (най-вече в цените и техн. характеристики). Така се случваше естествено и с предните им хитови продукти. Време е Епъл, ако иска да запази водещата си позиция да измисли някакъв друг род иновативен продукт. За зла беда Стив Джобс само ще гледа отгоре. Пък и историята показва, че няма вечни компании на върха (справка TI, IBM, Motorola, HP, Nokia). За сега Apple лежи на стара репутация и инерницята при придвижването на нови продукти към милионите си почти религиозно верни почитатели. Това ѝ дава незаменимо предимство, спрямо останалите дигитални мастодонти. Може би само "It's a Sony" беше нещо подобно, но полека лека си загуби ореола след края на тринитрона, уокмена и дискмена.

  • 10
    unrealll avatar :-?
    unrealll

    The double-screen is coming:
    http://alturl.com/3sdtt


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход