Отвъд света на диска

Разработчиците на компютърни игри търсят устойчив онлайн бизнес модел

Добре дошли в царството на диска. То съществува от 1971 г. По това време на масовия пазар на все още прохождащите компютри се появяват първите дискети. Те представляват магнитен носител в квадратна пластмасова обвивка. Дискетите променят размера си няколко пъти, като стават стандарт за пренасяне на информация при налагането на персоналните компютри. В началото на 90-те години на миналия век на трона се възкачват компактдисковете (CD). Това са първите оптични носители с капацитет от 194 до 900 MB. Еволюцията продължава с раждането на форматите DVD и Blu-Ray...

Всички тези носители са използвани от гейм индустрията за разпространение на продукти. В продължение на десетилетия любителите на игрите бяха заточени в света на диска. Дори когато Valve пуснаха платформата Steam за разпространение на съдържание през интернет, игрите продължаваха да се инсталират и записват на твърдия диск. В момента онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от общата реализация при разпространението на музика, филми и игри. За първите два вида продукти вече се появиха и услуги с устойчиви бизнес модели, които предлагат онлайн излъчване (стрийминг) и вече дори не е задължително съдържанието да се намира на компютъра на потребителя, за да има той достъп до него.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    istani123 avatar :-|
    Станислав
    • - 2
    • + 9

    В момента ОнЛайв струва 9 долара на месец и срещу този абонамент имаш достъп до 200 игри. Това е прекалено изгодно за крайния потребител и едва ли могат да се покрият разходите за скъпия хардуер.

    Gaikai е друг подобен сайт подкрепян от NVidia. Там качеството е по-добро. Почти няма разлика от това дали стриймваш играта или я играеш от локалния компютър. Все още няма бизнес модел, но основната идея на CEO-то на Nvidia е да Gaikai да се ползва за DRM и против пиратството. http://www.nvidia.com/object/cloud-gaming.html Тоест купуваш си игра за 50 долара, но я играеш само онлайн в Gaikai Този модел ще се хареса на производителите на игри, както и на геймърите (не тези в БГ), защото няма да има нужда всяка година да даваш по $1000 за нов компютър.

    Дните на DVD-то като носител на игри са преброени.

    Нередност?
  • 2
    antimoderator333 avatar :-|
    antimoderator333
    • - 2

    gaikai и те не са лоши

    otoy нещо май циклят няколко години, макар и да се чуваше нещо, че работели с AutoDESK(acad, max etc)

    Нередност?
  • 3
    antimoderator333 avatar :-|
    antimoderator333
    • - 2
    • + 2

    [quote#1:"istani123"]Почти няма разлика от това дали стриймваш играта или я играеш от локалния компютър. [/quote]

    e, компресията се вижда, ма мен ме изненада ниската латентност, де не са усети. верно че не играя игри, ма не очаквах да вървят така гладко в България -- тфа гайкай

    Нередност?
  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 7

    Закъснялото развитие на услугите за предоставяне на интернет на домашни потребители в ЗЕ и части на САЩ, обаче, със сигурност ще попречат за масовото навлизане на такива услуги. Иронично, страните в Европа, които имат най-добър интернет за домашни потребители и съответно потребителите биха се интересували най-много от такива услуги са и точно тези, в които същите потребители просто не са готови все още да плащат за това, а именно България, Румъния и т.н.

    Нередност?
  • 5
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard
    • + 5

    "Трудно може да се каже какви точно са причините за достигането на това състояние"
    ----

    Някъде ги пишеше причините - в началото хората не са знаели какво натоварване трябва да издържи системата (или са били прекалени оптимисти), затова са взели 8000 сървъра, което е значителна първоначална инвестиция за хардуер, софтуер, помещения, обслужващ персонал и т.н., плюс последваща поддръжка. Впоследствие се оказало, че има само около 1600 потребителя едновременно вързани към сайта и не са могли да си върнат първоначалната инвестиция.

    Нередност?
  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc
    • + 5

    Не знам защо си мислите, че българските геймъри не си плащат. Напротив плащат си. Купуват си от Steam, Amazon, мои познати си имат абонаменти в Xbox Live. Не си купуват от Пулсар и това си личи от статистиките. Хлапето ми от джобните пари миналата седмица си купи игра за PS Vita и редовно ме врънка за разни простотии през Steam. Да не говорим колко мои познати играят WoW повече от 3-4 години и си плащат абонамента.

    Да не говорим, че все по-малко стават игрите, които могат да се играят без интернет.

    Въпросът е, че с тези онлайн платформи като с всяко печелившо нещо трябва да има реалистичен бизнес модел. Това ми е любим цитат "когато консултантите ви кажат, че онлайн бизнеса не е задължително да е на печалба, а да расте, им покажете Амазон и Гугъл - те винаги са се концентрирали върху наличието на печалба".

    Нередност?
  • 7
    dggm avatar :-|
    dggm
    • + 2

    До коментар [#4] от "J.J.":

    Спокойно, с всички сили се стремим да смъкнем качеството и да въведем олигопол в България при интернет доставчиците. Забелязах с изненада, че и овцете във форума на капитал цвилят от удоволствие като четат и гледат как се изгражда олигопола.

    Така че до 3-4 г. ще настигнем ЗЕ и Америка по скапано качество и космически цени на интернета.

    Нередност?
  • 8
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 1

    До коментар [#7] от "dggm":

    Каквъ олигопол, какво глупости, цените на нета в БГ са драстично по-ниски и качеството е с пъти по-добро заради наличието на брутална конкуренция.
    Ходете си вземете нет в германия да видите какво е скъпо.

    Нередност?
Нов коментар