Софтуерен гамбит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софтуерен гамбит

Софтуерен гамбит

Microsoft залага на нова стратегия за бъдещото си развитие

Мартин Дешев
5717 прочитания

© shutterstock


"В IT индустрията нещата не стават с викане. Най-важното е дали продуктът пленява въображението на хората." Колкото и парадоксално да звучи, това изявление идва от устата на изпълнителния директор на Microsoft Стив Балмър, който е известен с шумните си презентации. По всичко личи, че управляваната от него компания е изправена пред съдбоносна промяна. През последните години тя загуби известна част от своята популярност сред потребителите. Компанията се превърна в "тази, която прави Windows, Office и Xbox". Това действително са три много важни продукта, но не са революционни или грабващи сърцето на потребителите. Тази чест се падна на Apple с нейните iPhone и iPad, както и на някои отбрани Android телефони, като например Samsung Galaxy S II. Microsoft се опита да навлезе в територията на конкурентите си с мобилната операционна система Windows Phone, но и до момента остава просто новодошлият чужденец, който тихичко седи в ъгъла и малцина му обръщат някакво сериозно внимание.

През цялото това време обаче, докато всички са заети да се надпреварват колко по-революционен е дизайнът на техния правоъгълен смартфон, софтуерният гигант не бездействаше, а подготвяше своя стратегически план за оцеляване и развитие. Windows Phone е просто една малка брънка от него, а не е всичко, на което компанията разчита. Windows 8 е втората сериозна стъпка, но също не обхваща целия план. Ако обаче Microsoft успее да развие новата си стратегия така, както е замислила, компанията ще се превърне в много сериозен конкурент на Apple и Google в почти всички сфери на тяхната дейност.

Планът

Дълго време стратегията на софтуерния гигант беше забулена в мистерия. За нея не се говореше много, но ако трябва да бъдем обективни, тя не беше и крита. Просто бяха малцина тези, които успяваха да я забележат. В последните седмици обаче ситуацията се промени, след като генералният директор на компанията Стив Балмър реши да започне да разкрива известна част от нейните детайли.

Това се случи за пръв път по време на представянето на новите Windows Phone 8 смартфони на Nokia. Тогава Балмър за кратко се появи на сцената и обяви, че противно на някои песимистични прогнози догодина ще бъдат продадени над 400 млн. компютъра. Според него новата операционна система Windows 8 ще бъде основният двигател на тези продажби, но това няма да е всичко.

"Създаваме нов Windows от самото начало. В него има общи технологии с другите ни платформи. Windows 8 и Windows Phone 8 постепенно се сливат. Те имат общ интерфейс с нов дизайн. Bing ще е търсачката по подразбиране и за двете платформи. Интегрираме услугите на Xbox във всички Windows устройства. Стандартизираме платформите за разработчиците, така че правенето на приложения за много устройства става още по-лесно", каза Балмър.

Дни по-късно той доразви тезите си в интервю за в. The Seattle Times. Балмър разкри и още малко детайли, като спомена, че скоро ще има толкова много разнообразни устройства, че няма да можем да различаваме персонален компютър от таблет.

Основната цел на Microsoft е да създаде своя платформа, а таблетът и смартфонът да са просто водещите устройства, управлявани от нея. Това не означава, че компанията от Редмънт иска да работим само с тези две джаджи. Windows, който след време несъмнено ще се слее в едно цяло с Windows Phone, Xbox, облачната услуга SkyDrive, Office и останалите услуги на компанията, ще бъде наличен във всички устройства, които се предлагат от Microsoft или неговите партньори. По този начин потребителите ще могат да вършат една и съща работа с едни и същи данни от най-различни устройства.

"След няколко години ядрото на нашия бизнес ще е софтуерът, но вероятно хората ще мислят за нас като компания за софтуер и устройства. Това обаче не означава, че ние трябва да правим всички устройства. Не искам да стигате до това заключение. Имаме партньори, които правят устройства с нашия софтуер и услуги, които ще са вградени в тях. Ние просто ще бъдем лидерът във всичко това", казва Балмър.

Реализацията

До голяма степен планът на Microsoft звучи като утопия. Част от него обаче вече започва да става реалност. Делят ни само няколко седмици до официалното представяне на Windows 8, където би трябвало да получим отговорите на много въпроси за новата ОС и за това как ще се представят таблетите Surface. Имахме обаче възможност да видим и усетим от първа ръка как Windows 8 се справя с работата си както на някои бъдещи таблети и компютри, така и на по-стари устройства. И резултатите определено са обещаващи.

Междувременно облачната услуга SkyDrive също бе преработена, както и пощенската услуга Hotmail, който бе заменен от Outlook.com. Office 2013 също направи своя дебют през лятото. Важното в случая е, че освен визуално тези услуги са взаимосвързани и на софтуерно ниво, като работят най-добре, когато потребителят използва всички тях.

Няма защо да смятаме, че и останалите услуги на Microsoft няма да получат подобна преработка. Всъщност и самият Балмър потвърждава това в изявлението си за The Seattle Times. Там той споделя, че ръководството на компанията е дало на всички отдели "принципни насоки и те са преработили плановете си за работа си спрямо Windows 8". Тоест цялата дейност на компанията постепенно ще се нагоди спрямо софтуерната платформа, която съвсем скоро ще бъде на пазара.

Microsoft също така възнамерява да скъса и с имиджа на компания, която винаги се забавя с отговорите си на технологичните предизвикателства, които идват от конкуренцията. Софтуерният гигант ще прави нововъведенията поетапно, но ускорено. Според годишния отчет на компанията пред Американската комисия по ценните книжа и фондовите борси тя планира да представя нови продукти и услуги често, така че отговаря на темпото на развитие на индустрията, съобщава онлайн изданието ZDNet.

Така в рамките на година-две потребителят би трябвало да открие, че неговият Windows всъщност е еднакъв на компютъра, таблета, смартфона, дори и на телевизора му. Поне такава е идеята на компанията, ръководена от Стив Балмър. В документите до комисията тя разкрива, че ще продължава да инвестира в нови софтуерни и хардуерни продукти и занапред, т.е. таблетите Surface не са еднократен опит да се привлече интерес.

Разбира се, осъществяването на всичко това няма да е чак толкова лесно. За да постигне целта си, Microsoft първо трябва да грабне вниманието на потребителите със своите продукти по начина, по който конкурентите го правят. Появата на нов Windows не е достатъчна. Той трябва да предлага впечатляваща функционалност и практичност. Компанията действително се е постарала да направи Windows 8 доста интуитивен, особено в новия му интерфейс. Всичко е там, където потребителят очаква да е, а голяма част от информацията е достъпна веднага или е на клик разстояние. Противно на притесненията Windows и таблет могат да работят в учудващо добра комбинация. Сега остава и масовите потребители да кажат, че това е така.

"В IT индустрията нещата не стават с викане. Най-важното е дали продуктът пленява въображението на хората." Колкото и парадоксално да звучи, това изявление идва от устата на изпълнителния директор на Microsoft Стив Балмър, който е известен с шумните си презентации. По всичко личи, че управляваната от него компания е изправена пред съдбоносна промяна. През последните години тя загуби известна част от своята популярност сред потребителите. Компанията се превърна в "тази, която прави Windows, Office и Xbox". Това действително са три много важни продукта, но не са революционни или грабващи сърцето на потребителите. Тази чест се падна на Apple с нейните iPhone и iPad, както и на някои отбрани Android телефони, като например Samsung Galaxy S II. Microsoft се опита да навлезе в територията на конкурентите си с мобилната операционна система Windows Phone, но и до момента остава просто новодошлият чужденец, който тихичко седи в ъгъла и малцина му обръщат някакво сериозно внимание.

През цялото това време обаче, докато всички са заети да се надпреварват колко по-революционен е дизайнът на техния правоъгълен смартфон, софтуерният гигант не бездействаше, а подготвяше своя стратегически план за оцеляване и развитие. Windows Phone е просто една малка брънка от него, а не е всичко, на което компанията разчита. Windows 8 е втората сериозна стъпка, но също не обхваща целия план. Ако обаче Microsoft успее да развие новата си стратегия така, както е замислила, компанията ще се превърне в много сериозен конкурент на Apple и Google в почти всички сфери на тяхната дейност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    нече се бех затърчал за уиндоуси и нокии... ма ей туй зречение ма разкандърдиса... "Bing ще е търсачката по подразбиране и за двете платформи..." :)

  • 2
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    До коментар [#1] от "tucker case": Тъй, тъй; сега остава "само" да направят така че Bing да става за нещо. Можем да се надяваме само, че може да се сложи друго да е по подразбиране...

  • 3
    diego avatar :-?
    Diego

    Майкрософт до сега са изпуснали много влакове, на след това негови локомотиви са ги настигали и изхвърляли от коловоза.

  • 4
    mcrae avatar :-|
    mcrae

    Колко хитро! Как са се сетили за тоя план! :) Дали знаят че някои работят по такава стратегия от 10тина години, има-няма, или наистина си мислят че идеята е плод на иновативния им дух :)
    Балмър и дружината му са като нашите политици - дерзаят в някакъв техен си свят...

  • 5
    bokovsky avatar :-|
    bokovsky

    Трябва много да наблегнат на сигурността. На фирмите им писна да се занимават с вируси и друг зловреден код. Все по-често се вижда, че дори да имаш „най-обрата антивирусна“ пак се заразяваш с вируси. Това е голям минус, но това е пазара, отварят се прозорци и за други ОС като Ubuntu Linux. Ubuntu е много добре разпозната от бизнеса OS на запад от нас. Очаквам това да стане скоро и тук в България.

  • 6
    marin avatar :-|
    Марин

    Всъщност всички тези неща ги имат вече Гугъл и Епъл. Майкрософт се опитва да ги догони. Всъщност потребителите ще имат полза от тях - цените на другите може би ще паднат.

    За всичките нови неща, които се появяват, има едно основно ключово изискване - бърз Интернет у дома, в офиса, на улицата, в планината. Слава богу, в големите градове на България има такъв. Чакаме още подобрения в скоростта на Инернет в провинцията, на улицата и в планината :)

  • 7
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    И аз съм на мнение че софтуера и хардуера трябва да се правят от различни фирми. Тогава се раждат истински съюзи и добри идеи. Сегашната връзка на Майкрософт и Нокия е малко по принуда. Нокия са си виновни защото дълго време не искаха да погледнат нищо освен Симбиан. Същевременно Андроид се разви мълниеносно и отхапа баницата, прецакаха се само Нокия.

  • 8
    georgi345 avatar :-|
    georgi345

    Как теххологична компания в БГ си избира стратегията: Много смешно!
    http://joyreactor.com/post/429796


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK