Loading new level...*

Loading new level...*

Българската гейм индустрия е на крачка от следващата фаза в развитието си. Дали ще я направи зависи предимно от нея

Асен Георгиев
7906 прочитания

© ON!Fest


Когато преди пет години в България имаше не повече от пет гейм студия, малко хора ги разглеждаха като бизнес с потенциал. Някои от тях бяха изцяло собственост на местни предприемачи, а други – подразделения на световни гиганти в развлекателната индустрия. По информация от бранша днес има над 20 компании, които се занимават с разработване на компютърни игри за различни платформи – PC, мобилни устройства, браузър, конзоли. Причините за значителния растеж са две: големият ентусиазъм на създателите и намаляващите разходи за започване на бизнес в тази сфера.

Въпреки позитивния индикатор за раздвижване в този сектор с изключително висока добавена стойност и висок потенциал, все още е рано да се правят заключения за наличието на устойчиви тенденции, водещи задължително към светлото му бъдеще. Моментът обаче е добър да се помисли какви са потенциалните възможности пред формиращата се общност от програмисти и разработчици за преминаване към следващото ниво от тяхното развитие.

За всекиго по нещо

Ползите за държавата и бизнеса от съществуването на жизнен гейм сектор в страната не са за пренебрегване. За справка: хвърлете един поглед на аутсорсинг бранша в България, който преди 10 години в общи линии не съществуваше. Днес той дава работа на над 15 хил. души и генерира приходи за над 200 млн. долара годишно, сочи информацията на Агенцията за чуждестранни инвестиции. Не че има твърде пряка връзка между двете сфери, но е добър пример как за сравнително кратък период могат да се постигнат добре резултати при умело използване на наличните ресурси.

От гледна точка на държавата в лицето на министъра по управлението на еврофондовете Томислав Дончев има два отговора на въпроса защо гейм секторът е важен за България. Единият е по-формален и се отнася до общия засилен интерес към ИКТ сектора, чиито възможности трябва да бъдат демонстрирани на европейско ниво през следващият програмен период до 2020 г. По-важното според него обаче е, че това е "особен вид индустрия, която не само създава продукти, а идеология, собствен свят". При нея има "екстремални нива на търсене, особено сред подрастващите, и тези детайли не могат да бъдат подминавани, а трябва да бъдат използвани", коментира министър Дончев за "Капитал". Според него има много възможности, които гейм индустрията създава и които не се използват не само в България, но и по света.

От икономическа гледна точка аргументите са още по-силни - развлекателната индустрия в световен мащаб става все по-доходоносен бизнес. Тя надмина филмовата като приходи през 2010 г. На европейско ниво пък ситуацията е още по-благоприятна. Браншът генерира повече приходи от музикалната още през 2007, а от киноиндустрията - през 2008 г. Покрай тенденцията все повече млади хора да се отдалечават от телевизорите, разликите в доходността могат да станат още по-големи.

Така че наличието на силни гейм разработчици в България при всички положения би било плюс за икономиката и развитието на държавата. Но преди това трябва да се свърши много работа.

Информационно затъмнение

*От английски език - Зареждане на ново ниво. Често използван израз в компютърните игри. 

Когато преди пет години в България имаше не повече от пет гейм студия, малко хора ги разглеждаха като бизнес с потенциал. Някои от тях бяха изцяло собственост на местни предприемачи, а други – подразделения на световни гиганти в развлекателната индустрия. По информация от бранша днес има над 20 компании, които се занимават с разработване на компютърни игри за различни платформи – PC, мобилни устройства, браузър, конзоли. Причините за значителния растеж са две: големият ентусиазъм на създателите и намаляващите разходи за започване на бизнес в тази сфера.

Въпреки позитивния индикатор за раздвижване в този сектор с изключително висока добавена стойност и висок потенциал, все още е рано да се правят заключения за наличието на устойчиви тенденции, водещи задължително към светлото му бъдеще. Моментът обаче е добър да се помисли какви са потенциалните възможности пред формиращата се общност от програмисти и разработчици за преминаване към следващото ниво от тяхното развитие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    В Интернет има океан от полезна информация за тези, които искат да научат основите на геймърската индустрия:

    lynda.com

    digitaltutors.com

    cg.tutsplus.com

  • 2
    fellix avatar :-|
    Божикравов
  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.

    Идея за българските гейм студия, които страдат от липса на кадри: има десетки българи, които изучават активно тази дисциплина в University of Abertay Dundee, който е един от най-известните университети за това във Великобритания, а и в цял свят. Сигурен съм, че при подходящите условия, доста от хората, които учат тук, биха били заинтересувани от реализация и стажове. (Не съм лично засегнат, тъй като изучавам Право в друг университет в същия град). За връзка с българската общност в Дънди: http://www.facebook.com/groups/227271563988846/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели