Музикална надпревара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Музикална надпревара

Музикална надпревара

Microsoft влиза в директна конкуренция с iTunes на Apple

Мартин Дешев
3965 прочитания

© shutterstock


Купуването на музика онлайн има доста предимства. Например ниските цени, възможността да чуеш съответното парче, преди да купиш, да платиш само за песните, които наистина ти харесват, и много други. Поради тази причина сегментът е все по-гъсто населен с услуги като Spotify, Rdio, Amazon, Google Music и, разбира се, iTunes на Apple. Според Microsoft обаче на пазара има място за още един играч. Той ще се казва Xbox Music и официално стартира работа от понеделник, съобщава компанията от Редмънд.

Достъп до нея ще получат първо притежателите на игралната конзола Xbox 360. На 26 октомври заедно с появата на Windows 8 услугата ще стане достъпна и за компютри, лаптопи и таблети. След това тя ще се появи и за Windows Phone 8 заедно с официалния дебют на платформата. С тази услуга Microsoft влиза в  директна конкуренция с Apple в още един сегмент. Ще успее ли софтуерният гигант да популяризира Xbox Music до нивото на iTunes и да грабне вниманието на потребителите? Това едва ли ще се случи от само себе си, след като услугата стане достояние за всички. Но все пак ще е част от цялостната платформа на компанията, с която тя планира да се преобрази след няколко дни.

Действие първо

Xbox Music се очаква да бъде доста мащабна услуга. Microsoft планира да я направи достъпна в максимално много държави по света. Потребителите на Windows 8 и Windows RT ще имат възможността да я използват напълно безплатно, като в замяна на това ще трябва да изтърпяват по някоя и друга реклама. Свободната версия ще е налична само във формат за онлайн стрийминг на музиката и само за таблети, лаптопи и компютри с Windows 8. Притежателите на Xbox 360 и Windows Phone 8 смартфони ще могат да се абонират или да плащат само за песните, които искат.

Вероятно вече ви е направило впечатление, че в списъка с поддържаните платформи липсват два актуални продукта на Microsoft, единият от които е доста популярен – Windows 7 и Windows Phone 7. Ситуацията при тях е малко по-сложна. При тях услугата все пак ще е достъпна, но няма да се казва Xbox Music, а Zune Music, т.е. запазва старото си име. "Каталогът ще e идентичен и съдържанието автоматично ще се прехвърля и към Windows 8, но не възнамеряваме да пипаме този клиентски софтуер засега", казва Джери Джонсън, генерален мениджър на Xbox Music, за онлайн изданието The Verge. Функционалността на приложенията също ще е по-различна, допълва той.

Потребителите няма да виждат разлика в поведението на Xbox Music на трите по-нови платформи, обещават от Microsoft. Интерфейсът е почти идентичен за конзолата, таблетите, лаптопите и смартфоните. Приложенията за различните устройства лесно ще могат да комуникират помежду си, допълват от компанията. Така няма да е проблем за потребителя да направи плейлист с песни на таблета си и след това да го изпрати до своята игрална конзола. Услугата ще замени и традиционния Windows Media Player.

Първоначално Xbox Music ще се появи в 22 страни, като 15 от тях ще получат и възможността за безплатен стрийминг. Microsoft има намерение постоянно да увеличава броя на държавите и да превърне Xbox Music в директен глобален конкурент на iTunes. Компанията разкрива, че на първо време планира да предлага около 30 млн. песни.

На сцената

Когато услугата официално е достъпна за всички платформи, Microsoft ще започне и внедряването на множество допълнителни услуги и възможности. Платеният абонамент е $9.99 на месец и ще бъде известен под името Xbox Music Pass. С него потребителите ще имат неограничен достъп до услугите и каталога, както и допълнителен бонус – 70 000 музикални видеоклипа. Те ще са достъпни само чрез Xbox 360. Джонсън аргументира решението с факта, че най-доброто място за наслаждаване на видеоклипове е на голям екран.

Постепенно Microsoft ще добави към Xbox Music и "социална интеграция". Чрез нея хората по-лесно ще могат да споделят песни с приятели в различни социални мрежи. Потребителите ще получат и допълнителен архив за облачно съхранение на парчетата си, така че да са достъпни от различни устройства. Microsoft уточнява, че този архив ще е отделен от услугата Sky Drive и ще може да се използва за стрийминг както на музика, закупена чрез абонамент, така и чрез еднократно плащане. Онлайн архивът ще може да се използва и за запазването на песни, които са закупени от други платформи. Ще има и функция, която ще сканира музиката от вашата колекция в компютъра и ще ги добавя в облачния ви архив, независимо откъде са купени.

Една от новите възможности е т.нар. Smart DJ. Чрез нея потребителят може да създава собствена онлайн радиостанция, чрез която да персонализира своята музикална колекция. Идеята е, че функцията ще провери какви песни предпочитате да слушате и автоматично ще създава плейлистове с музиката ви в различни подредби.

Xbox Music няма да е услуга, която ще е екслузивна само за устройствата на Microsoft. Софтуерният гигант твърди, че тя ще се предлага и за други платформи. Макар и да няма потвърдена информация, можем смело да предположим, че става дума за допълнителни приложения, които ще могат да се инсталират и на смартфони с платформи, различни от Windows Phone. Разбира се, Xbox Music ще идва предварително инсталиран на устройствата, които използват платформа на Microsoft. Компанията планира да разработи и уеб базиран клиент, който ще направи услугата достъпна от всякакъв хардуер, който има връзка към интернет, посредством стандартен интернет браузър.

И докато всичко това изглежда добре премислено, то не гарантира, че Xbox Music наистина ще успее да привлече вниманието на меломаните. Голяма част от тях вече са си изградили сериозни навици в използването на останалите платформи. Според Скот Портър, програмен мениджър на Xbox Music, обаче конкурентните решения не са достатъчно добри. "Слушането на музика е започнало да прилича на вършене на работа. Нашата визия за Xbox Music е, че тя не трябва да е работа", казва Портър. Той допълва, че в момента повечето потребители трябва да използват няколко услуги, за да задоволяват всичките си музикални желания. С Xbox Music те ще могат да получават всичко необходимо на едно място, коментира той пред The New York Times. Стратегията на компанията е да интегрира най-популярните елементи от своите конкуренти в една цялостна платформа. Това обаче не означава, че тя ще изолира останалите услуги, твърдят от Microsoft. Те ще могат да добавят свои приложения в онлайн магазина на Windows и Windows Phone, които потребителите да изтеглят и инсталират в своите устройства.

Купуването на музика онлайн има доста предимства. Например ниските цени, възможността да чуеш съответното парче, преди да купиш, да платиш само за песните, които наистина ти харесват, и много други. Поради тази причина сегментът е все по-гъсто населен с услуги като Spotify, Rdio, Amazon, Google Music и, разбира се, iTunes на Apple. Според Microsoft обаче на пазара има място за още един играч. Той ще се казва Xbox Music и официално стартира работа от понеделник, съобщава компанията от Редмънд.

Достъп до нея ще получат първо притежателите на игралната конзола Xbox 360. На 26 октомври заедно с появата на Windows 8 услугата ще стане достъпна и за компютри, лаптопи и таблети. След това тя ще се появи и за Windows Phone 8 заедно с официалния дебют на платформата. С тази услуга Microsoft влиза в  директна конкуренция с Apple в още един сегмент. Ще успее ли софтуерният гигант да популяризира Xbox Music до нивото на iTunes и да грабне вниманието на потребителите? Това едва ли ще се случи от само себе си, след като услугата стане достояние за всички. Но все пак ще е част от цялостната платформа на компанията, с която тя планира да се преобрази след няколко дни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Бих ползвал продукт на Майкрософт, само ако е драстично по-добър от аналога, който предлага конкуренцията. Ако е само малко по-добър, бих го игнорирал, ей така, заради идеята. :-) Явно няма да разчитат на нещо революционно, а на обичайния подход "купи уиндоус, плати и всичките ни останали боклуци", колкото и да ни убеждават, че имали новаторска визия, разби'ш ли.
    Не съм специалист, но май "гигантът" обикновено среща затруднения, когато се състезава в условия на феър плей, т.е. когато му се наруши монополното положение. Какво ли ще стане, когато повече потребители осъзнаят, че с Линукс не само няма да си усложнят живота, а напротив?

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    Добре, като искаш да слушаш музика от iTunes можеш да си вземеш iPhon-a с тебе при приятели, като искаш да я слушаш през Xbox - трябва ли да го влачиш с тебе? Щото другото са обещания за светлото бъдеще....
    И как да не се смее човек - Xbox на батерии....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK