Google се обяви против немски законопроект търсачките да плащат на медиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google се обяви против немски законопроект търсачките да плащат на медиите

Google поддържа твърдението си, че винаги работи за доброто на уебсайтовете и интернет потребителите.

Google се обяви против немски законопроект търсачките да плащат на медиите

Интернет гигантът беше обвинен във фаворизиране на сайтовете, които си плащат за реклама

Мартин Дешев
5593 прочитания

Google поддържа твърдението си, че винаги работи за доброто на уебсайтовете и интернет потребителите.

© Reuters


Google предупреди, че немски проектозакон може да доведе до блокиране на интернет новините. Ако бъде приет, законът ще позволи на печатните медии да спират търсачките от индексиране на страниците им, ако последните откажат да платят, пише в. Financail Times.

Проектът е много сходен с този, който се обсъжда в момента и във Франция, за който Google вече предупреди, че ще доведе до сериозни последици за интернет и компанията като цяло. Немската версия ще бъде обсъдена в Бундестага в края на този месец.

Как ще действа

"Точно, както законите за защита на авторските права предпазват правата на музикантите и музикалните компании, така и този закон изравнява позициите на печатните издания и търсачките и новинарските агрегатори", казва Гюнтер Крингс, един от водещите законотворци в партията на канцлера Ангела Меркел.

Мотивът на властите е, че за повечето потребители информацията от заглавията и първите няколко реда от статиите е напълно достатъчна. Така те не посещават самия сайт на медията, от което тя губи трафик и съответно приходи от реклама. В същото време търсачаките изобразяват реклами на своите страници и печелят.

Затова политиците смятат, че е редно търсачките и новинарските агрегатори да поделят приходите си с медиите. Най-лесният начин е като плащат лиценз.

Какъв ще е ефектът

Интернет гигантът Google обаче се опасява, че единственото, което ще бъде постигнато, е премахване на страниците на медиите, които искат пари, от търсачките и агрегаторите.

"Законът ще засегне всички интернет потребители в страната, защото търсенето и намирането на информация ще е сериозно увредено. Подобно вмешателство в интернет не е част от философията на системата и е глобален прецедент", казват от интернет гиганта в официалното си становище.

Законопроектът среща сериозна съпротива и от някои политици, включително и в управляващата коалиция.

"Този закон е като да поискаш от гид за хубави ресторанти да плаща за привилегията да публикува ресторант в списъка си. Печатните издания проспаха интернет революцията. Няма да подкрепя този закон", казва Джими Шулц от партията на Свободните демократи.

Двоен стандарт

И докато Google активно защитава свободата на интернет достъпа до информация, онлайн гигантът срещна и друг проблем. От компанията Nextag обвиняват Google, че умишлено понижава в търсачката ранговете на сайтовете, които не си плащат за реклама, съобщи в. The New York Times.

Проблемът бил открит първо от Джефри Кац, основател на Nextag. Той забелязал, че трафикът към онлайн магазина на компанията му започнал да регистрира равномерен спад.

Кац бързо поръчва няколко проверки на сайта от опасения, че може да е била направена неволна промяна в него, която да води до понижението му от Google. Инженерите били категоричини, че всичко със сайта на Nextag е наред.

За да преустанови спада на трафика, Кац удовил бюджета за реклама в Google. Само така посетителите се завърнали. "Трябваше да го направим. Живеем в света на Google", казва той и споделя, че 60% от трафика към сайта на Nextag идва от най-популярната търсачка.

Google често среща подобни обвинения от по-малките уеб страници. Това води до неколкократни проверки от страна на властите в САЩ и Европа.

Интернет гигантът рядко взима позиция по тези обвинения. Компанията напомня, че нейната платформа генерира приходи на обща стойност $80 млрд. за 1.8 млн. сайта само в САЩ. Тя допълва, че основната цел е да популяризира добрите и качествени сайтове и никога не взима под внимание дали те използват нейни продукти или не.

Въпреки това обвиненията продължават. Рон Кахлоу, създател на сайт за информация за кандидатите на изборите в САЩ, също се оплаква от популярната търсачка.

Оказало се, че Google сметнал голяма част от биографиите и материалите за политиците като дубликати от официалните им страници и понижил сайта. Едва след въвеждане на промени в неговата структура, а не съдържание, той бил премахнат от черния списък.

"Тогава не мислех, че е нарочно, но сега имам подозрения. Сигурен съм, че знаят колко се харчи по време на избори и съм сигурен, че те искат парче от тортата", казва Кахлоу.

Собствениците на страници се оплакват най-често от липсата на комуникация с Google. Както Кахлоу, така и Хал Гуудтрий и мнозина други администратори споделят пред The New York Times, че никога не са получавали отговор на множеството си запитвания за причините за промените.

В крайна сметка администраторите трябва да гледат похватите на Google и да намират начини да работят около или заедно с тях, споделят те.

Google предупреди, че немски проектозакон може да доведе до блокиране на интернет новините. Ако бъде приет, законът ще позволи на печатните медии да спират търсачките от индексиране на страниците им, ако последните откажат да платят, пише в. Financail Times.

Проектът е много сходен с този, който се обсъжда в момента и във Франция, за който Google вече предупреди, че ще доведе до сериозни последици за интернет и компанията като цяло. Немската версия ще бъде обсъдена в Бундестага в края на този месец.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Брех, пустите му реклами. За тях иде реч, не за това дали журналистиката е стигнала до читателя.

  • 2
    marker avatar :-P
    marker

    Този закон няма да постигне нищо. Ако накарат Google да си плаща на медиите за информацията, то търсачката ще им свали ранговете и ще ги принуди обратно да и плащат.
    То и сега "обвиняват Google, че умишлено понижава в търсачката ранговете на сайтовете, които не си плащат за реклама"
    Така, че винаги може да стане танто за танто и законът практически да удари други по-малки търсачки.

  • 3
    zumz avatar :-|
    zumz

    Доводите на Google са основателни. Медиите в Германия се опитват да си осигурят печалба чрез схема в разработването на която те нямат нито участие, нито принос. Самият факт, че Google им осигурява публичност чрез препратки към техните страници е достатъчно "възнаграждение". Иначе работата заприличва на функциите на корумпирани профсъюзи които си осигуряват дял от питата без да си помръдват пръста. Този спор е елемент от явно болезнения процес на пренагласяне на традиционните медии към изцяло интернет платформи. Ще продължи вероятно още няколко години докато нещата се изяснят и наместят, но като цяло, струва ми се, концепцията на Google ще се утвърди глобално.

  • 4
    rael avatar :-|
    Rael

    Благодарение на Google News аз посещавам сайтовете на медии, които иначе никога не бих посетил. Ако накарат Гугъл да плаща на медиите, значи ще трябва да плаща на всеки блог,

  • 5
    rael avatar :-|
    Rael

    всяка компания, чийто страници индексира и показва в търсачката.

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Добре де, много е просто - които мрънкат, да си направят собствена търсачка. Всички забравят, че Гугъл е това, което е, не защото търси, а защото за разлика от другите намира.

    А иначе някой беше написал под подобна статия в Дневник, че това е официално признание от печатните медии, че освен първите няколко реда, в новината няма нищо, което да си заслужава.

  • 7
    mto avatar :-|
    mto

    Вместо да мрънкат, печатните медии да се замислят как да сменят бизнес-модела си, защото живеем в 21-век и хората все повече ще четат от дисплеи, а не от хартия. Откакто чета новини през телефона си, вестник не съм купувал - освен "Капитал" в събота, защото обичам да го чета бавно, докато пия кафе през уикенда. Да си направи всяка от печатните медии приложение за четене, пък да си следи колко хора ще го използват, ако ги сметнат за интересна медия...

  • 8
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    "За да преустанови спада на трафика, Кац удовил бюджета за реклама в Google. Само така посетителите се завърнали." - изненадващо, нали? Да рекламираш води посетители. О, колко необикновено!?!

  • 9
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Запада, не само Германия, а и САЩ, Англия и Франция, заедно с големите медии, изследователски институти, университети и библиотеки дължат големия си просперитет заради контрола над информацията, технологиите и иновациите.

    И ето как интернет им дърпа цялото това килимче под краката. Всякакви патенти, университети, медии ще отидат по дяволите рано или късно.

    Забележете- говорих с един приятел англичанин преди време и ми се оплака, че кварталната му видиотека фалирала и сега трябвало да си тегли филмите, а не да плаща.
    -Коя година фалира тая твоя видиотека- питам го аз
    -Ми тая година, 2012-та
    Хванах се за главата- аз от 2001-вата не само не съм влизал в такова нещо, но и не съм го виждал никъде из България.
    Сиреч до към още 10 години, ще е вече настанал момента в който сегания им модел тотално ще банкрутира. Празно в природата няма, друг ще дойде.

  • 10
    lessonsoftime avatar :-|
    lessonsoftime

    Подкрепям всички действия против мошениците гугъл.
    Без Google светът щеше да бъде по-добър!
    Google злоупотребява и извращава смисъла на публичната информация, за теснокорпоративни и антидемократични интереси.
    А алгоритъмът на търсачката никога не е бил честен и справедлив.
    Ние и без гугъл си намирахме това, което ни трябва! Не ни трябва гугъл да фаворизира едни сайтове неоснователно. Не ни трябва гугъл, за да му играе целия свят по свирката и правилата. Гугъл трябва да бъде сринат заедно с още по-големия вредител facebook.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK