Amazon в страната на рекламистите

Най-големият онлайн търговец насочва вниманието си и към рекламния пазар, където досега присъстваше само формално

Ако точно в този момент отворите в браузъра си Amazon.com, ще видите начална страница, която е много по-различна от тази, която е пред очите ми в момента. Причината е, че нейният вид много зависи от това как точно сте разглеждали и ползвали най-големия онлайн магазин. Не е необходимо да сте купували каквото и да било - ако сте си направили профил, информацията за всяко ваше действие на сайта се записва някъде на безкрайните сървърни полета на компанията. Това като цяло е ценна маркетингова информация, защото на база на нея могат да се правят различни прогнози за вашите бъдещи покупки.

Сега си представете мащаба, в който се събират тези данни. Amazon е най-големият онлайн магазин в света с локализирани сайтове в САЩ, Германия, Китай, Япония, Испания, Франция, Италия. Осъществява доставки и в някои съседни на тях държави и планира разширяване на дейността си към нови пазари в близко бъдеще. Междувременно Amazon.com е сред топ 10 на най-посещаваните сайтове в САЩ. В класацията се намира малко зад Google, Facebook, Yahoo, YouTube, Wikipedia и MSN. За 2011 г. приходите на интернет компанията възлизат на 48 млрд. долара. Те идват основно от три направления: търговия, облачни услуги и хардуер. Скоро обаче Amazon може да има нов сериозен източник на финансови постъпления, който да й помогне в изпълнението на мисията да доставя бързо качествени и евтини стоки на своите клиенти – става дума за онлайн рекламата. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz
    • - 41
    • + 5

    Би ми било интересно да науча критериите на "Капитал" как определят темите си за покриване. Представената - "Амазон и рекламен пазар" - е абсолютно неинтересна.

    Нередност?
  • 2
    unrealll avatar :-?
    unrealll
    • - 1
    • + 14

    И що мислиш, че не е? Не ги знам Амазон листват ли се на борси и т.н., но ако да - можеш да се замислиш дали да не си вземеш акции преди да навлязат на пазара за реклама например... ;)

    Нередност?
  • 3
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 9
    • + 4

    затичал съм се да си купувам акции, още повече пък точно на амазон... бърже, не останаха!

    когато си купувам книга обикновено я търся по заглавие и няма да разбера дали е станала с 2 цента по-евтина,
    овнет това ползвам анти-рекламен плъгин.
    така че и на мен, както и на повечето хора, не ми пука за рекламите в книжарницата.

    Нередност?
  • 4
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • + 6

    Амазон не могат да продадат персонална информация на трети страни. Никой не може, защото ще му донесе сриване до основи от юридически искове. Те могат да обяснят на търговците, че техни реклами могат да бъдат таргетирани точно на определени акаунти, когато консуматора се лог-не в Амазон, било то през компютър, таблет/четец и т.н. Тази услуга се предплаща в началото на финансовата година, по договор на база очаквани хитове, и е т.нар. "твърди долари". Търговците няма да знаят кои са потребителите видели рекламите, това ще бъде само вътрешна информация за Амазон.
    От гледна точка на търговците е нож с две остриета - така се изпускат потенциални купувачи, които не се интересуват от нещо конкретно все още.

    Нередност?
  • 5
    omnioni avatar :-|
    Georgi Sevov
    • + 2

    До коментар [#2] от "unrealll":
    AMZN $226,60 за акция ,.успех :)

    Нередност?
  • 6
    ariman_info avatar :-P
    Ariman
    • + 6

    Наистина е интересно как досега не са захапали здраво тази част от баницата, явно интересното в онлайн рекламата тепърва предстой.
    ***
    До коментар [#1] от "zumz":
    А до първи - статията е интересна и доста любопитна, никой не те задължава да четеш, тук или някъде другаде.

    Нередност?
  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#6] от "Ariman":

    Не можах да спя - с толкова минуси на коментара ми спи ли се:) ОК, може би се изхвърлих, коментарът е само лично мнение. Който му е интересно - да чете.

    Нередност?
  • 8
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev
    • + 8

    Статията е интересна за инвеститори, предприемчи, търгуващи с акции на борсата, за тези, които имат онлайн магазини или бизнес, според мен.

    Амазон и по-специално шефа на компанията Безос, с право, в бизнес средите се счита за наследник на С. Джобс.

    Креативност, смелост, новаторство, това е отличително при Амазон.

    48 милиарда долара оборот. Чудя се, дали бетонените молове в цяла Европа са направили толкова? В този смисъл, още по-учуден съм, като видя търговци в българските молове, които нямат онлайн магазин.

    Това е, меко казано, като да нямат телефон в 20 век и да правят бизнес.

    Нередност?
  • 9
    stoiank avatar :-P
    stoiank
    • + 4

    До коментар [#6] от "Ariman":
    Не съм сигурен дали не са я захапали, просто Босът им е човек с дългосрочна визия. И сега като си купуваш книга или разглеждаш, ти препоръчва кои други книги са харесали хора, които са купили тази. Предлага ти определени неща на базата на предишни покупки, асоциативни продажби и т.н., но не е брутално. И теорията и 10/10 е невярна, най-простия пример НВО, плащаш за да не ти прекъсват филмите с реклами.
    Просто безобразното разпространяване на лични данни дразни хората и те се пазят, за нас 1 млрд. е безумна голяма цифра, но за бизнеса на Амазон нещата не стоят така.
    Не случайно са в топ 10 на посещаваните сайтове. Ако си спомняте Гугъл спечели битката с Яху, защото по едно време на Яху имаше всичко друго в пъти повече, от това което търсиш.
    Умните хора се учат от историята.

    Нередност?
  • 10
    flakes avatar :-|
    P.
    • - 1
    • + 2

    По - страшна статия не бях чела скоро.

    Нередност?
Нов коментар