Паралелната реалност на Ingress
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Паралелната реалност на Ingress

Паралелната реалност на Ingress

Google превръща целия свят във виртуално игрално поле

Мартин Дешев
16915 прочитания

© Вихър Ласков


Почти всички видеоигри имат сходен проблем – виртуалните им светове в един момент се оказват твърде малки. Новата игра на Google, използваща принципа на "добавената реалност", обаче превръща целия свят в свое игрално поле. Тя доразвива идеята на геолокационната социална мрежа Foursquare и ще ви накара да обикаляте доста във физическия свят, ако искате да постигнете успех. В момента играта е във фаза на затворена бета-версия, т.е. трябва да получите покана, за да може да я играете. Скоро обаче това ще се промени и всеки притежател на Android смартфон ще може да се включи в битката за световно господство.

Играта се казва Ingress и е предназначена за работа с интелигентни мобилни устройства. Т.е. може да се използва и от таблети, но Google не гарантира, че тя ще работи коректно на тези устройства, поне на този етап. Ingress е творение на Niantic Labs – инкубатор на идеи и млада компания, създадена от служители на Google. Niantic Labs се ръководи от Джон Ханке, който е бивш продуктов мениджър на Geo отдела на интернет гиганта и отговаряше за Google Maps, Earth, Street View и други географски и навигационни услуги, допълва онлайн изданието CNET.

Първият проект на Niantic Labs е приложението FieldTrip. Чрез него потребителите могат да откриват интересни за тях места, докато се разхождат из даден град. Те въвеждат своите интереси, а FieldTrip използва GPS, за да следи местоположението им. Когато доближат обект, който може да е любопитен за тях, приложението веднага сигнализира и насочва вниманието на потребителя към него.

Историята

Ingress е игра, която се развива в реално време. Смартфонът е управляващият пулт и основният източник на информация. Самият сюжет е комбинация от фантастика, конспирации и още няколко други жанра. Виртуалният свят на Ingress се наслагва върху реалния и трябва да посещавате истинските физически места, за да може да напредвате във виртуалната игра.

Първоначално Ingress ви запознава с основната история. А тя е, че европейски учени са открили уникална енергия, чрез която може да се контролира човешкото съзнание. След това Ingress ви кара да изберете една от двете страни – Просветените или Съпротивата. Първите са хората, които искат да създадат енергийни портали, за да контролират съзнанието на хората. Вторите се опитват да ги спрат.

Енергията се акумулира само на специфични точки по света, които в случая обикновено са паметници, важни места, където се събират много хора, институции и др. За да може тази енергия да бъде използвана, на съответното място трябва да се създаде портал. Въпросните портали могат да се свързват помежду си, като така образуват енергийни полета. Играчите могат да "заключват" порталите и да ги предпазват от атаки, за да задържат контрола над тях. Един от методите е чрез виртуални капани.

Ако играч попадне на такъв капан или е атакуван от противниците, неговата енергия ще спада. За да може да продължи играта, той трябва да събира т.нар. XM точки. Това е съкращение за "екзотичен материал", който е разпръснат из улиците на виртуалния град. На практика, ако искате да играете дълго, трябва да обикаляте реалния град така, че физическото ви местоположение да съвпадне с виртуалното на XM кристалите, за да възстановите виртуалното си здраве.

Как точно ще играете зависи от вас. Всеки има право да бъде самостоятелен, но е позволено и формирането на отбори и общества. По този начин завладяването на портали и запазването на контрола над тях става по-лесно. Създателите на играта искат виртуалните общества да създадат партньорства помежду си и дори между цели държави.

Реалността

Макар проектът Ingress все още да е в самото си начало, играта вече се радва на сериозен интерес. Интернет форумите изобилстват с хора, търсещи покани и желаещи да се включат. Някои дори започнаха кампании в Twitter и Google+, чрез които се опитват да привлекат вниманието на създателите на играта и да получат покани за нея. Появиха се дори и интернет карикатури, които се възползват от сюжета на играта например: "Ами ако поканите ни за Ingress са били изпратени, но Съпротивата ги е откраднала?"

Ingress може да се играе от всяка точка на света. Необходим е активиран GPS и мобилен интернет. Една от основните цели на играта е да накара хората да излязат навън и да посещават интересни места, казва Джон Ханке пред онлайн изданието AllThings D. Той допълва, че Ingress няма крайна цел. Играта ще се моделира и развива според действията на самите играчи. Все пак Ханке планира в някакъв момент играта да има завършек, но това да се случи най-рано след година и половина.

Разбира се, Google не хвърля толкова средства и усилия просто за да направи малко приложение за смартфони и да го остави на произвола на съдбата. Компанията е наела сценаристи, които ще се опитват да поддържат около два месеца буфер между планираните бъдещи събития от сюжета и напредъка на играчите. Освен това тя ще поддържа и интернет сайт, в който ще се публикува цялата информация за случващото се в "добавената реалност". Така новите играчи ще могат да наваксват с историята и да се включват напълно подготвени във виртуалния свят на Ingress.

Интернет гигантът има доста по-амбициозни нагласи за бъдещето на тази своя разработка. Играта вече носи приходи на компанията, защото Google имат сключени договори за партньорство с няколко вериги магазини и ресторанти. По този начин някои предмети и елементи от играта ще са достъпни само на тези места и така играчите ще трябва да ги посещават. Надеждата на търговците е, че докато са там, хората ще си харесат нещо и закупят нещо от техните предложения. А ако геймърите не си изберат нищо, Ingress ще им подсказва, че могат да го направят. В близко бъдеще Niantic Labs планира да предостави софтуерните инструменти за реклами и разработка на игри с добавена реалност и на други програмисти, които да създадат свои подобни продукти.

Не трябва да се подценява и отражението на една подобна игра върху ежедневието. Рязкото сближаване на границите между реалния и виртуалния свят може да има своите негативни последствия. "На моя смартфон пленявах портали, свързвах ги с отдалечени места, а в реалния свят бях просто човек, който стои на ъгъла на улицата и избягва минувачите", иронично коментира Кейси Нютън от CNET, който е един от първите, получили достъп до Ingress.

Ханке обаче запазва доста по-позитивна нагласа. Той смята, че игрите с добавена реалност са бъдещето на развлекателната индустрия. "Живеем в свят, който изобилства от информация и технологии. Защо да не играем в него? За пръв път светът, а не екранът, става основа за мобилна игра. Екранът е просто контролерът в дланта ви", коментира той пред онлайн изданието Mashable. Екипът на Ingress има сериозни планове за подобряване на играта и увеличаване на приходите от нея, но засега ги запазва в тайна, допълва Ханке.

Почти всички видеоигри имат сходен проблем – виртуалните им светове в един момент се оказват твърде малки. Новата игра на Google, използваща принципа на "добавената реалност", обаче превръща целия свят в свое игрално поле. Тя доразвива идеята на геолокационната социална мрежа Foursquare и ще ви накара да обикаляте доста във физическия свят, ако искате да постигнете успех. В момента играта е във фаза на затворена бета-версия, т.е. трябва да получите покана, за да може да я играете. Скоро обаче това ще се промени и всеки притежател на Android смартфон ще може да се включи в битката за световно господство.

Играта се казва Ingress и е предназначена за работа с интелигентни мобилни устройства. Т.е. може да се използва и от таблети, но Google не гарантира, че тя ще работи коректно на тези устройства, поне на този етап. Ingress е творение на Niantic Labs – инкубатор на идеи и млада компания, създадена от служители на Google. Niantic Labs се ръководи от Джон Ханке, който е бивш продуктов мениджър на Geo отдела на интернет гиганта и отговаряше за Google Maps, Earth, Street View и други географски и навигационни услуги, допълва онлайн изданието CNET.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    Доста хитро (и малко страшно)!

  • 2
    doncorleone avatar :-|
    doncorleone

    Звучи доста тъпо и скучно.

  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Най-много ХМ кристали ще има между рафтовете в магазините ...които са си платили... И да знаете — ХМ кристал на магистралата си е смъртоносен капан във всяка реалност.

  • 4
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Дан Браун ще вземе процент, като гледам имената на двете воюващи страни.

  • 5
    keipax avatar :-?
    keipax

    Гео-кешинг в Гугъл раздвиженост.

  • 6
    ssshade avatar :-P
    Филип

    Колажът е убийствено кретенски. :D


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK