В очакване на втората крачка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В очакване на втората крачка

Въпреки че външно наподобяват апаратите за еднократна употреба от програмата Appolo, бъдещите космически кораби Orion ще могат да се ползват до 10 пъти.

В очакване на втората крачка

Администрацията на Обама подготвя почвата за пилотирани полети до Луната и отвъд нея

Момчил МИЛЕВ
8295 прочитания

Въпреки че външно наподобяват апаратите за еднократна употреба от програмата Appolo, бъдещите космически кораби Orion ще могат да се ползват до 10 пъти.

© NASA.gov


"Една малка крачка за човека - един голям скок за човечеството...", казва Нийл Армстронг, стъпвайки на Луната на 21 юли 1969 г. За жалост следващата малка стъпка в тази посока се отлага вече няколко десетилетия, след като пилотираните мисии до естествения спътник на Земята приключват с края на американската космическа програма "Аполо" през декември 1972 г.

В момента обаче американската аерокосмическа агенция NASA активно работи по изследователска програма, чиято крайна цел ще е завръщането на Луната и извършване на пилотирани космически полети отвъд нейната орбита. Според източници на онлайн портала за космически изследвания Space.com плановете за това най-вероятно са получили зелена светлина от администрацията на президента Барак Обама още преди няколко месеца. Те обаче не са обявявани заради наскоро приключилите избори и вероятността републиканският кандидат Мит Ромни да ги спечели.

Още през 2010 г. президентът Обама разпореди на NASA да започне подготовката на пилотиран полет до някой от близките астероиди в Слънчевата система, който да се случи до 2025 г. По-далечната цел е експедиция до Марс някъде между 2030 и 2040 г.

Първата и най-обозрима фаза от този план е изследването на възможностите за изграждане на обитаема орбитална станция в близост до Луната, откъдето да се провеждат бъдещи космически полети. По-конкретна информацията за това за първи път се появява на 3 февруари т.г. в доклад на Уилям Герстенмайер, ръководител на отдела за пилотирани изследователски мисии на NASA. В неговата паметна записка се казва, че агенцията е сформирала специален екип, който  работи в тази насока.

Къде

За целта учените от NASA изследват една от така наречените точки на Лагранж в гравитационната система на Земята и нейния естествен спътник. Става дума за пет места в космическото пространство, където гравитационното поле на двете небесни тела се уравновесява. Специално внимание се отделя на точката, обозначавана като L2. Тя се намира на около 60 хил. км отвъд орбитата на Луната и е скрита зад тъмната й страна. Според NASA от тази позиция изпращането на пилотирани експедиции към други обекти в Слънчевата система може да стане с най-малък разход на енергия.

По неофициална информация американската космическа агенция първоначално има намерение "да паркира" в точката L2 свой кораб и там да изследва какви ще са ефектите върху човешкия организъм при бъдещи междупланетни пътувания. Ръководството на NASA смята, че може да осъществи всичко това в рамките на сегашния си бюджет, който за следващата година е 17.7 млрд. щатски долара.

С какво

След като миналата година "пенсионира" и последната си космическа совалка Atlantis, САЩ на практика останаха без свой космически флот (или поне без цивилен такъв). NASA изпадна в неравностойното положение да изпраща астронавти до Международната космическа станция, използвайки услугите на своите бивши идеологически съперници от времето на студената война.

Следвайки прагматичния "кризисен" подход обаче, американската космическа администрация стига до извода, че поддържането на совалките е неизгодно. Затова нейните ръководители приемат комбиниран подход: да се върнат към използването на ракети-носители за еднократна употреба и космически кораби за многократна. Бъдещите пилотирани междупланетни апарати на NASA се наричат Orion и са разработвани от концерна Lockheed Martin. Те следват концепцията на апаратите от програмата "Аполо", но за разлика от тях могат да бъдат използвани до 10 пъти. Гигантските ракети, които ще ги извеждат в Космоса, пък носят името Space Launch System (SLS) и са разработка на Boeing.  

Първият безпилотен космически тест на комбинираната система SLS/Orion е планиран за 2017 г. Предполага се, че следващото поколение американски космически кораби ще приюти първите астронавти на борда си през 2021 г.

Защо

Според плановете на NASA в "точката на Лагранж" отвъд "тъмната страна на Луната" ще "хвърли котва" именно един или няколко от прототипите на новия Orion. На практика това ще бъде най-далечното място, до което са стигали хора (разстоянието от Земята дотам с около 15% повече от дестинацията на корабите "Аполо") и първото излизане на астронавти отвъд ниска орбита от 70-те години на миналия век насам. На това място учените ще имат възможност да изследват на практика какви са ефектите от слънчевата радиация върху човешкото тяло при продължителен престой далеч от Земята. Ще бъдат проведени тестове и доколко Orion би могъл да предпази своите пасажери от космически лъчения.

Космическият кораб, разположен в L2, вероятно ще бъде използван и за изпращане на роботизирани изследователски системи на обратната страна на Луната. Екипажът на орбиталната станция ще може да управлява дистанционно луноходи, които ще изследват невидимата с просто око част на земния спътник. Това вероятно ще е и следващата стъпка в развитието на т.нар. телероботика, станала популярна покрай мисията на марсохода Curiousity.

Кой

Мисията на Orion в лунна орбита вероятно няма да е само американска заслуга. През изминалата седмица страните - членки в Европейската космическа агенция (ESA), също решиха да участват в проекта. Държавите одобриха финансирането на програма, която трябва да разработи ракетните двигатели на бъдещия космически кораб за многократна употреба. В проекта се включва дори и Великобритания, която обикновено смята подобни начинания за пилеене на пари.

ESA планира да подобри възможностите на използваната в момента ракета носител Ariane 5 паралелно с разработката на нова система за извеждане на кораби и товари в Космоса, която трябва да е готова през 2021 г. Решението се смята за ключово, тъй като по всяка вероятност Европа ще трябва да гарантира транспортирането на хора и екипировка до Международната космическа станция в периода 2017 - 2020 г.

"Една малка крачка за човека - един голям скок за човечеството...", казва Нийл Армстронг, стъпвайки на Луната на 21 юли 1969 г. За жалост следващата малка стъпка в тази посока се отлага вече няколко десетилетия, след като пилотираните мисии до естествения спътник на Земята приключват с края на американската космическа програма "Аполо" през декември 1972 г.

В момента обаче американската аерокосмическа агенция NASA активно работи по изследователска програма, чиято крайна цел ще е завръщането на Луната и извършване на пилотирани космически полети отвъд нейната орбита. Според източници на онлайн портала за космически изследвания Space.com плановете за това най-вероятно са получили зелена светлина от администрацията на президента Барак Обама още преди няколко месеца. Те обаче не са обявявани заради наскоро приключилите избори и вероятността републиканският кандидат Мит Ромни да ги спечели.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    pi3.14 avatar :-|
    pi3.14

    браво! дано да стане;
    60те години се работеше за излизането на човечеството в космоса;
    след 80те се работи за банкерите и корпорациите;
    има и постижения, но може повече;

  • 2
    dourmana avatar :-P
    Petko Dourmana

    "Още през 2010 г. президентът Обама разпореди на NASA да започне подготовката на пилотиран полет до някой от близките астероиди в Слънчевата система, който да се случи до 2025 г. По-далечната цел е експедиция до Марс някъде между 2030 и 2040 г."

    Момчиле, това "разпореждане" си беше чиста проба замазване, след уволнението на критичен брой специалисти от същия този Обама ...
    Интересно ми е, какви са източниците за тази нова ракета носител + космически кораб?
    И ако следиш темата има ли някакво сериозно проучване към момента, потвърждаващо, че човешко същество може да издържи на космическата радиация достатъчно дълго, че да стигне до Марс и да се върне???

  • 3
    trezven avatar :-P
    Трезвен

    Това е страхотна новина! Не бива и не трябва проучването на космоса да спира! Засега имаме само една малка стъпка за човечеството, 40 години обаче не сме отлепили от нея. Нужна е повече енергия!

  • 4
    v_krak_s_vremeto avatar :-|
    v_krak_s_vremeto

    До коментар [#3] от "Трезвен":

    Ами какво да се прави, човека е дебел, стар и уморен от ядене. Ха дано стъп'не пак, 'чунким нявга тръгне на джогинг!

  • 5
    dourmana avatar :-P
    Petko Dourmana

    Не знам защо ми слагате минусите, но програмата още не е стартирала а критицизма срещу нея е много сериозен и основателен:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System#Criticism
    Да не се окаже поредния популизъм на Обама, от който той набързо ще се откаже ???

  • 6
    dourmana avatar :-?
    Petko Dourmana

    И още нещо...
    Значи САЩ има вече една ракета носител Сатурн 5, която е използвана за програмата Аполо и може да изкарва 100 метрични тона, да се надяваме от следващата 2013 година ще има друга работеща ракета носител Фалкон Хеви, която да може да изкарва 50 тона на много добра цена.
    Ако Обама реално иска да направи пилотирана мисия до Марс, защо трябва да се чака чак до 2030 година и да се разработва нова ракетна система, която ще стане оперативна чак след 2020та година???
    Ще се радвам, ако някой може да ми отговори на тези въпроси?

  • 7
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Интересен подход. Колкото и да сме вгледани в днешните ни битовизми, технологичния прогрес на космическите технологии трасира утрешния ни път.

  • 8
    thepirineagle avatar :-|
    thepirineagle

    До коментар [#6] от "dourmana":

    Разумен скептицизъм в предвид финансовото състояние на САЩ и немалкото демагогия на президента...Добри въпроси.
    Мисля ,че изследването на Космоса е неизбожно така или иначе , досега това ни е донесло неизброими позитиви в технологично отношение. Идеята е обаче наистина една от големите държави да се захване по-сериозно със следващата крачка : Марс , може би и астероидите...Все още никоя корпорация / за добро или зло / не може да си позволи ресурсите и не разполага с потенциала на някоя от големите държави , особено в случая САЩ

  • 9
    dourmana avatar :-P
    Petko Dourmana

    До коментар [#8] от "thepirineagle":

    Независимо, дали го харесваме, Маркс има една много добра сентенция, че историята повтаря себе си веднъж като трагедия и след това, като фарс...
    Оригинала в случая е Кенеди, с неговото послание към нацията, поставяне стъпването на човешки крак на Луната, като национален приоритет и най-важното с постигането на целта :)))
    Повтарянето на историята със Звездните войни на Рейгън е трагедията, а "марсианската" програма на Обама е фарса :(((
    Истината е, че нито Обама си поставя такава цел, нито реално я адресира към американския народ, а се опитва само да постигне мотивационния ефект, на база на рефлексия от миналото.
    И най-важното е, че съществуващите технологии не позволяват да се обезопаси достатъчно добре космически апарат, който безопасно да закара и върне човек до Марс :(
    Което само подсилва трагикомичния ефект на популисткия фарс на Барак Обама ...
    И това е причината да обещава нещо, което ще се случи след поне 20 години и в което и той самият едва ли вярва :(((

  • 10
    thepirineagle avatar :-|
    thepirineagle

    До коментар [#9] от "dourmana":

    Ей , да така е , но въпросът тук не мисля че е само празни обещания , защото инвестициите в подобни проекти изстрелват технологиите в други измерения , независимо дали реален полет ще има след 20 или 30 години :-) Все още трябва да целуваме ръцете на господата от програмите Аполо и другарите от Союз за "тефал" , микровълновите, плазмите ,телекомуникациите / дори LCD-то косвено /



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK