Скъпи Дядо Facebook...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъпи Дядо Facebook...

Shutterstock

Скъпи Дядо Facebook...

Най-голямата социална мрежа предлага нова услуга за купуване и споделяне на подаръци малко преди Коледа

Юлиян Арнаудов
4094 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Наближаването на коледните празници е очакван момент за търговците на дребно. За тях това е златен период, в който потребителите развързват портфейлите и масово купуват подаръци. Не случайно за големите производители показател за пазарното представяне е именно тримесечието, в което попадат коледните празници.

Въпросната тенденция важи в пълна сила и за онлайн магазините. За да бъде в крак с модата, най-голямата социална мрежа - Facebook, представи своя услуга, в която потребителите ще могат да пазаруват и подаряват различни артикули на своите приятели, без да е необходимо да напускат пределите на онлайн пространството. Това в общи линии е идеята в основата на Gifts – новата услуга на компанията на Марк Зукърбърг. Тя ще позволява на потребителите да купуват подаръци и да ги изпращат на своите приятели по различни поводи, които социалната мрежа регистрира – рождени дни, сватби, Коледа, Нова година, Великден и др. Самите коледни празници също така ще бъдат и ултимативен тест дали идеята е успешна от комерсиална гледна точка и дали може да се развива в бъдеще.

Коледата ще е синя

Нещата, които могат да се подаряват през социалната мрежа, варират от подправки на Dean&DeLuca, детски пижами BabyGap до абонаменти за онлайн видеоуслугата Hulu. От тази седмица Facebook предлага като подаръци и ваучери за iTunes интернет магазина на Apple. В момента компанията на Зукърбърг води преговори с още търговски партньори, за да може Facebook Gifts да бъде пусната и извън САЩ.

Facebook Gifts е изградена изцяло на базата на приложението Karma, което социалната мрежа закупи през май тази година. Услугата е интегрирана изцяло в платформата на социалната мрежа. Тя си има свой сайт, но освен това ще дава предложения за подаръци, когато някой приятел има рожден ден или обяви друг повод като сватба, годишнина и т.н. Потребителите дори ще могат да правят подаръци на приятелите си просто ей така. Или на себе си.

Подаръците ще могат да се избират от над 100 (до момента) онлайн търговеца и ще бъдат както ваучери, така и реални продукти, които ще се доставят на посочен адрес. Получателите им пък ще разбират веднага, че сте им купили нещо. Те дори ще имат възможността да заменят подаръка, преди да е изпратен, ако желаят. Това обаче зависи и от конкретните условия на търговците, защото всеки от тях сам ще определя условията по доставката. Статусът на поръчката ще може да се следи от информационния панел и на Facebook Gifts. Изпращачът ще има правото да включи и персонализирана поздравителна картичка, която ще се добавя безплатно към подаръка.

Нов пазар, базиран на лични данни

Благодарение на Gifts социалната мрежа Facebook може да се превърне в онлайн търговец и по този начин да навлезе на интернет пазара на утвърдените играчи и технологични гиганти като eBay и Amazon. Ако новата инициатива пожъне успех, тя ще стъпи на пазар, който се оценява на над 200 млрд. долара, коемнтира New York Times. За да поддържа Gifts, компанията е наела складове в Южна Дакота, както и е създала собствен софтуер за проверка на наличности, следене и изпълняване на поръчките.

Като директен източник на приходи Facebook ще удържа процент от стойността на покупката, но още няма информация колко точно е този дял. Обикновено Amazon взима 15% от подобни транзакции, осъществени от търговците през сайта й.

По-важният аспект при Gifts е, че услугата ще позволи на Марк Зукърбърг да акумулира нов тип лични данни. Те са важен актив за предоставянето на насочена реклама и са в основата на бизнес модела на социалната мрежа и на други технологични гиганти, като Google например. За момента от компанията обявиха, че няма да използват новата лична информация за подобряване на таргетираната реклама. Това обаче не пречи тя да добави тези данни в бъдеще.

"Преди трудната част за Facebook беше да събере и сортира информация за своите милиард потребители. Сега фокусът се измества към това как да монетизира своята потребителска база данни, без да уплаши своите абонати", коментира Колин Себастиан, анализатор в технологичната консултантска компания Robert W. Baird, цитиран от New York Times. И добавя: "Gifts ще допринесе за увеличаване на притежаваната от социалната мрежа информация, това ще позволи много по-високо персонализиране на сайта и съответно до по-насочени реклами и по-добра монетизация." От социалната мрежа не обявиха колко потребители са купили подаръци през Gifts до момента, като единствено уточнява, че средната стойност на една поръчка е 25 долара.

Конкурентните компании за онлайн търговия като Amazon и Apple вече имат затвърдени позиции в тази бизнес ниша. Те разполагат с много повече информация за потребителските навици, както и за динамиката по кредитните карти на абонатите си. Смята се, че Apple разполага с най-много подобна информация – през юни компанията обяви, че разполага база данни с 400 млн. банкови пластики. PayPal звеното за онлайн разплащане на eBay има база от 117 млн. потребители и техните данни. Допълнително компанията майка разполага с още 108 млн. Amazon разполага със 180 млн. потребители, но интернет дружеството не разкрива за колко от тях съхранява подобна информация на сървърите си.

Подаръци за инвеститорите

Основната причина, поради която Facebook предприема пускането на подобна услуга, е да отговори на очакванията на инвеститорите. Много от тях се опасяват, че социалната мрежа не печели достатъчно. Gifts е част от агресивната стратегия на компанията да увеличи приходите си и да успокои Уолстрийт след първичното й публично предлагане през тази година. Facebook излезе на фондовата борса при 38 долара за акция, а в края на търговията този вторник книжата се търгуваха на цена  26.15 долара. Понижението се дължи на два фактора – първият е предполагаемото надценяване на самите книжа, а вторият - трудностите, които социалната мрежа среща при монетаризирането на огромната си потребителска база от близо 1 млрд. души. Facebook е на загуба през второто и третото тримесечие на тази година – със 157 млн. и 59 млн. долара съответно.

Въпреки всичко компанията на Марк Зукърбърг работи активно в повишаването на приходите, засилване на насочената реклама, както и обръщане на по-голямо внимание към мобилните устройства и пазар. Едно от големите предимства на Gifts е, че пазаруването става изключително просто и не ангажира много от потребителите. Това позволява то да се осъществява по един и същ начин както от настолни компютри, така и от мобилни устройства. Ако услугата се наложи, това може да бъде допълнителен източник на приходи за компанията, генериран от увеличаващата се употреба на смартфони и таблети.

Опитите за онлайн търговия в рамките на Facebook не е нова идея. Няколко големи марки се опитаха да отворят собствени онлайн магазини в социалната мрежа, но те не успяха да добият популярност. Gifts ще отвори нови възможности за компаниите, които използват Facebook за директна връзка със своите потребители, за да могат те да продават своите продукти в рамките на социалната мрежа. Това може да става, като новата услуга се вгради в приложенията на Facebook.

На теория Gifts може да реши много от главоболията на Марк Зукърбърг. Същевременно обаче тя ще увеличи още повече личната информация, която се качва в социалните мрежи от потребителите, добавяйки техните финансови данни. Последното може да се окаже проблем, особено ако Facebook не успее да гарантира сигурността на банковите данни на потребителите. От друга страна, няма да бъде изненадващо, ако скоро Facebook започне да ви препоръчва какви подаръци да купувате за своите близки за Коледа.

Наближаването на коледните празници е очакван момент за търговците на дребно. За тях това е златен период, в който потребителите развързват портфейлите и масово купуват подаръци. Не случайно за големите производители показател за пазарното представяне е именно тримесечието, в което попадат коледните празници.

Въпросната тенденция важи в пълна сила и за онлайн магазините. За да бъде в крак с модата, най-голямата социална мрежа - Facebook, представи своя услуга, в която потребителите ще могат да пазаруват и подаряват различни артикули на своите приятели, без да е необходимо да напускат пределите на онлайн пространството. Това в общи линии е идеята в основата на Gifts – новата услуга на компанията на Марк Зукърбърг. Тя ще позволява на потребителите да купуват подаръци и да ги изпращат на своите приятели по различни поводи, които социалната мрежа регистрира – рождени дни, сватби, Коледа, Нова година, Великден и др. Самите коледни празници също така ще бъдат и ултимативен тест дали идеята е успешна от комерсиална гледна точка и дали може да се развива в бъдеще.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK