Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 28 ное 2012, 17:44, 3987 прочитания

Скъпи Дядо Facebook...

Най-голямата социална мрежа предлага нова услуга за купуване и споделяне на подаръци малко преди Коледа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Наближаването на коледните празници е очакван момент за търговците на дребно. За тях това е златен период, в който потребителите развързват портфейлите и масово купуват подаръци. Не случайно за големите производители показател за пазарното представяне е именно тримесечието, в което попадат коледните празници.

Въпросната тенденция важи в пълна сила и за онлайн магазините. За да бъде в крак с модата, най-голямата социална мрежа - Facebook, представи своя услуга, в която потребителите ще могат да пазаруват и подаряват различни артикули на своите приятели, без да е необходимо да напускат пределите на онлайн пространството. Това в общи линии е идеята в основата на Gifts – новата услуга на компанията на Марк Зукърбърг. Тя ще позволява на потребителите да купуват подаръци и да ги изпращат на своите приятели по различни поводи, които социалната мрежа регистрира – рождени дни, сватби, Коледа, Нова година, Великден и др. Самите коледни празници също така ще бъдат и ултимативен тест дали идеята е успешна от комерсиална гледна точка и дали може да се развива в бъдеще.


Коледата ще е синя

Нещата, които могат да се подаряват през социалната мрежа, варират от подправки на Dean&DeLuca, детски пижами BabyGap до абонаменти за онлайн видеоуслугата Hulu. От тази седмица Facebook предлага като подаръци и ваучери за iTunes интернет магазина на Apple. В момента компанията на Зукърбърг води преговори с още търговски партньори, за да може Facebook Gifts да бъде пусната и извън САЩ.

Facebook Gifts е изградена изцяло на базата на приложението Karma, което социалната мрежа закупи през май тази година. Услугата е интегрирана изцяло в платформата на социалната мрежа. Тя си има свой сайт, но освен това ще дава предложения за подаръци, когато някой приятел има рожден ден или обяви друг повод като сватба, годишнина и т.н. Потребителите дори ще могат да правят подаръци на приятелите си просто ей така. Или на себе си.



Подаръците ще могат да се избират от над 100 (до момента) онлайн търговеца и ще бъдат както ваучери, така и реални продукти, които ще се доставят на посочен адрес. Получателите им пък ще разбират веднага, че сте им купили нещо. Те дори ще имат възможността да заменят подаръка, преди да е изпратен, ако желаят. Това обаче зависи и от конкретните условия на търговците, защото всеки от тях сам ще определя условията по доставката. Статусът на поръчката ще може да се следи от информационния панел и на Facebook Gifts. Изпращачът ще има правото да включи и персонализирана поздравителна картичка, която ще се добавя безплатно към подаръка.

Нов пазар, базиран на лични данни


Благодарение на Gifts социалната мрежа Facebook може да се превърне в онлайн търговец и по този начин да навлезе на интернет пазара на утвърдените играчи и технологични гиганти като eBay и Amazon. Ако новата инициатива пожъне успех, тя ще стъпи на пазар, който се оценява на над 200 млрд. долара, коемнтира New York Times. За да поддържа Gifts, компанията е наела складове в Южна Дакота, както и е създала собствен софтуер за проверка на наличности, следене и изпълняване на поръчките.

Като директен източник на приходи Facebook ще удържа процент от стойността на покупката, но още няма информация колко точно е този дял. Обикновено Amazon взима 15% от подобни транзакции, осъществени от търговците през сайта й.

По-важният аспект при Gifts е, че услугата ще позволи на Марк Зукърбърг да акумулира нов тип лични данни. Те са важен актив за предоставянето на насочена реклама и са в основата на бизнес модела на социалната мрежа и на други технологични гиганти, като Google например. За момента от компанията обявиха, че няма да използват новата лична информация за подобряване на таргетираната реклама. Това обаче не пречи тя да добави тези данни в бъдеще.

"Преди трудната част за Facebook беше да събере и сортира информация за своите милиард потребители. Сега фокусът се измества към това как да монетизира своята потребителска база данни, без да уплаши своите абонати", коментира Колин Себастиан, анализатор в технологичната консултантска компания Robert W. Baird, цитиран от New York Times. И добавя: "Gifts ще допринесе за увеличаване на притежаваната от социалната мрежа информация, това ще позволи много по-високо персонализиране на сайта и съответно до по-насочени реклами и по-добра монетизация." От социалната мрежа не обявиха колко потребители са купили подаръци през Gifts до момента, като единствено уточнява, че средната стойност на една поръчка е 25 долара.

Конкурентните компании за онлайн търговия като Amazon и Apple вече имат затвърдени позиции в тази бизнес ниша. Те разполагат с много повече информация за потребителските навици, както и за динамиката по кредитните карти на абонатите си. Смята се, че Apple разполага с най-много подобна информация – през юни компанията обяви, че разполага база данни с 400 млн. банкови пластики. PayPal звеното за онлайн разплащане на eBay има база от 117 млн. потребители и техните данни. Допълнително компанията майка разполага с още 108 млн. Amazon разполага със 180 млн. потребители, но интернет дружеството не разкрива за колко от тях съхранява подобна информация на сървърите си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи 1 Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи

Марк Зукърбърг преосмисля нуждата от голям офис за компанията

24 май 2020, 2468 прочитания

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 3972 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Орлово око

Очилата с добавена реалност на Google вече имат сериозни конкуренти

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10