Орлово око
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Орлово око

Очилата на Vuzix ще изпреварят разработката на Google и се очакват на пазара в началото на 2013 г.

Орлово око

Очилата с добавена реалност на Google вече имат сериозни конкуренти

Мартин Дешев
6468 прочитания

Очилата на Vuzix ще изпреварят разработката на Google и се очакват на пазара в началото на 2013 г.

© Vuzix


Когато през пролетта на тази година Google изуми технологичния свят със своята революционна концепция под кодовото наименование Glass, всички едновременно си отдъхнаха и си казаха, че най-голямата онлайн компания все още носи в себе си духа на иновациите. Технологията комбинира в себе си възможностите на дигиталните очила и добавената реалност, размивайки границите между виртуалния и физическия свят. Чрез Google Glass всеки ще може да споделя снимки, да сърфира из интернет или дори да води видеоразговори, без дори да докосва своето мобилно устройство. И ще е способен да прави това, докато същите тези виртуални очила му показват всевъзможна информация за обектите около него.

Интернет гигантът обяви, че планира да пусне устройството за свободна продажба най-късно до 2014 г. Всъщност обаче Google не е пионер в тази област, макар и именно неговият продукт да взриви масовия интерес към тази технология. Някои компании от години се опитват да създават и продават подобна техника. Една от тях вече има готов отговор на Google Glass, а друга разработва своето алтернативно приложение.

Първата от тези компании е Vuzix, а втората – софтуерният гигант Microsoft. Двете обаче следват доста различни концепции за това какви трябва да бъдат идеалните очила с добавена реалност. Докато тази на Vuzix се доближава до визията на Google, Microsoft има радикално различна идея.

Интелигентен "хендсфри дисплей" за смартфони

Така Vuzix определя своя продукт, който иначе е кръстила със семплото M100. В действителност устройството е доста по-сложно и впечатляващо. Това, че прилича на Bluetooth слушалка и че може да свържете смартфона си към него и да контролирате повечето основни функции с жестове и глас, е лесната и дори леко скучновата част. Всъщност възможностите на M100 се простират много отвъд това.

"В началото устройството ще бъде по-скоро аксесоар за смартфони. Ще ви показва текст и снимка на човека, който ви се обажда например", казва Пол Траверс, изпълнителен директор на компанията пред онлайн изданието Technology Review. Постепенно обаче възможностите на M100 ще се разширяват, особено с увеличаването на броя съвместими с него приложения, допълва той.

В един момент М100 ще стане и напълно независима от мобилен телефон платформа и ще може да се използва и за други цели. Джаджата ще разполага с вградени Bluetooth и WiFi модули. Чрез тях ще може да се свързва както с други устройства, така и с интернет. M100 ще разполага със собствен процесор и вградена памет. Устройството ще работи с Android и ще може да използва съвместими приложения самостоятелно. Освен това M100 ще поддържа и свързване с iOS приложения, които обаче ще се намират на iPhone или iPad, който трябва да е свързан с очилата.

Пълната функционалност на джаджата ще е налична, когато тя е свързана със смартфон, но в същото време използва и собствени приложения. Тогава M100 ще може да изобразява текст, видео и снимки на малкия 16:9 екран с резолюция 428х240 пиксела. Той е еквивалентен на 4-инчов дисплей, който е гледан от разстояние 35.5 см. M100 ще е оборудвана с HD 720p видеокамера, GPS приемник, жироскоп и още няколко други сензора. По този начин устройството ще може да се използва и за множество всекидневни дейности. От Vuzix дават за пример заснемането на баркод или на етикета на продукт с помощта на вградената камера. След това M100 проверява данните в интернет и предоставя наличната информация за него. С помощта на GPS приемника пък може да се създаде приложение за добавена реалност, което ще показва информация за околните обекти в зависимост от завъртането главата. Компанията планира да пусне М100 в продажба през следващата година на необявена все още цена.

Алтернативната визия

Докато Google и Vuzix смятат, че идеалните очила с добавена реалност са компактни и само с един дисплей, Microsoft има много по-различна представа за това как трябва да изглеждат този тип джаджи. Компанията наскоро е подала документи за патентоване на собствена разработка в тази насока, съобщава технологичният блог TechCrunch. За разлика от другите две компании софтуерният гигант смята, че очилата с добавена реалност са подходящи не за постоянна употреба, а само за конкретни ситуации. Затова проектът на компанията може да изглежда по-скромен, но е по-фокусиран и конкретен.

Примерът, който Microsoft дава в официалната документация, е доста красноречив. Представете си, че сте на стадион и гледате футболен мач. Поставяте очилата и ще виждате интерактивни статистики за всеки играч и за случващото се на терена. Или диаграми и изчисления за разстояния, скорост и др. Алтернативна възможност е да виждате текста на песента, която слушате по време на концерт.

Основният аргумент на Microsoft да подходи по този начин е, че така хората ще могат да се наслаждават на случващото се, без да пропускат интересни моменти, докато се взират от информацията, предлагана под формата на добавена реалност. Очилата на софтуерния гигант ще разполагат с доста сложни стъкла. Те ще трябва да бъдат прозрачни, за да не пречат на нормалното наблюдение, но и да могат да се затъмняват напълно при необходимост. Например при показването на повторение на спорна или интересна ситуация от футболна среща.

Microsoft планира да комплектува своите очила с миникомпютър, който ще бъде интегриран в гривна. Той ще се използва и за управление на устройството. Обмисля се и вариант то да може да бъде управлявано и с глас или при насочването на очите към дадена точка в пространството. Основната част от изчисленията ще бъдат поверени на облачни услуги, за да могат очилата да запазят своята компактност. Продуктът на компанията от Редмънд също ще разполага с множество сензори, камера и микрофон. Засега обаче няма яснота кога и дали Microsoft планира да пусне очилата в продажба.

"Смятаме, че умните очила ще бъдат следващият вид компютри, които ще бъдат приети масово от потребителите. Това ще се случи някъде в края на 2014 г. или най-късно до 2017 г.", прогнозират анализаторите от Juniper Research пред Би Би Си. Те очакват, че тези устройства ще сближат границите между технологиите и реалния живот, а добавената реалност постепенно ще става част от ежедневието. За разлика от смартфоните обаче приемането на тази технология и свързаните с нея устройства ще става доста по-бавно, но е неизбежно, смятат анализаторите.

Когато през пролетта на тази година Google изуми технологичния свят със своята революционна концепция под кодовото наименование Glass, всички едновременно си отдъхнаха и си казаха, че най-голямата онлайн компания все още носи в себе си духа на иновациите. Технологията комбинира в себе си възможностите на дигиталните очила и добавената реалност, размивайки границите между виртуалния и физическия свят. Чрез Google Glass всеки ще може да споделя снимки, да сърфира из интернет или дори да води видеоразговори, без дори да докосва своето мобилно устройство. И ще е способен да прави това, докато същите тези виртуални очила му показват всевъзможна информация за обектите около него.

Интернет гигантът обяви, че планира да пусне устройството за свободна продажба най-късно до 2014 г. Всъщност обаче Google не е пионер в тази област, макар и именно неговият продукт да взриви масовия интерес към тази технология. Някои компании от години се опитват да създават и продават подобна техника. Една от тях вече има готов отговор на Google Glass, а друга разработва своето алтернативно приложение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Аз съм все пак за анонимността,принцип.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK