Компютър, извикай линейка!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компютър, извикай линейка!

Компютър, извикай линейка!

България става част от европейския проект за автоматична връзка между колите и спешния номер 112

Юлиян Арнаудов
5994 прочитания

© Цветелина Белутова


Европейският съюз (ЕС) се готви да направи нова стъпка за намаляване на смъртността по пътищата на континента. Става дума за развитието на автоматизираната система eCall, която е монтирана в автомобилите и при бедствие самостоятелно подава сигнал към единния европейски номер за спешни случаи 112. Целта е, ако няма кой да направи обаждането, за да повика помощ, колата сама да го направи. Стремежът на ЕС е системата да се превърне в стандарт за новите автомобили през 2015 г. Не се изключва възможността подобни системи да бъдат инсталирани и в коли втора употреба.

От следващата година България също се включва в проекта, като страната ни активно ще участва в разработването на стандартите за прилагането на системата. Това е добра новина, защото страната ни е на първо място по жертви на пътя в ЕС. Това не е поредното хиперболизирано предупреждение на КАТ, а извод от реално изследване на белгийския автомобилен застраховател Touring. Според него на всеки 1000 пътни инцидента в страната ни загиват 118 души. Най-ниска е смъртността във Великобритания, където от всеки хиляда инцидента своя живот губят едва 12 души. Изследването на белгийската фирма е публикувано през април и се базира на данни, взети от Европейската комисия и Международната федерация на автомобилистите.

Идеята е с новата система да се намали времето за реакция при бедствие на пътя, което може да спаси човешки животи. По думите на зам.-председателя на Европейската комисия и еврокомисар по цифровите технологии Нели Крус платформата eCall може да предотврати смъртта на поне 2500 за година и ще намали сериозността на травмите с между 10 и 15%. Системата би трябвало да спести и 26 млрд. евро щети, допълва тя.

Стандартни възможности

Технологията eCall се състои от три компонента. Първият е самото устройство, което се инсталира в автомобила. В случай на бедствие то трябва да може да предаде минимално количество изискуема информация към централата на 112. Най-вече става дума за местоположението на автомобила. Вторият компонент е съвместимостта на мобилните мрежи. За целта GSM операторите трябва да могат да приемат и препредават необходимите данни от бедстващата кола до диспечерския център. Третата част е техническата обезпеченост на системите 112. Те трябва да бъдат модифицирани така, че да могат да приемат и обработят подадената им информация и да реагират максимално бързо.

За да работи системата в рамките на целия ЕС, трябва да бъдат изготвени стандарти, които да бъдат общовалидни за всички държави. На територията на съюза вече работи единният номер 112, което е важна предпоставка за въвеждане на eCall. Самата система за обслужване на единния спешен номер обаче е различна в повечето държави. Германия например има отделни центрове за всяка провинция. Подобна е ситуацията и в Италия.

Това е причината Брюксел да стартира програмите HeERO 1 и 2, които да подготвят единните технически стандарти. Те трябва да установят как хардуерът ще подава данните към централата на 112 и по какъв начин те ще се обработят достатъчно бързо. Ако това не се случи, може да се окаже, че автомобил от Германия не може да си общува с автоматичните системи за спешна помощ в Румъния например.

HeERO 1 започва работа през 2011 г. и трябва да приключи в края на 2013 г. Програмата обхваща девет държави – Германия, Финландия, Великобритания, Чехия, Румъния, Италия, Хърватия, Швеция, Холандия и Гърция.

Българската връзка

България се включва във втората фаза на проекта (HeERO 2). Тя стартира от следващата година и приключва в края на 2014 г. Страната ни вече преминава през подготвителния период от осем месеца. Основният участник в проекта е МВР, към което е единният номер 112 за страната. Партньори са и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, както и Българската асоциация "Интелигентни транспортни системи" (БАИТС).

Компанията, която е натоварена със задачата да изготви стандартите, е Enterprise Communications Group – бившето местно звено на Siemens, което изгради системата за спешния номер 112 в България. Освен това в пилотния проект са поканени да участват и мобилният оператор Mtel, Техническият университет - София, и пловдивската фирма за GPS технологии и навигация "Иком". Работата на Mtel ще е да осигури връзка между устройството и диспечерския център. Техническият университет и "Иком" пък трябва да предложат решения за предавател, който се инсталира в колата. По думите на представители на Enterprise Communications Group цялата инвестиция в проекта е под 1 млн. лв. Финансирането се разпределя поравно между европейските фондове и държавата. "България е в по-благоприятна позиция спрямо доста европейски държави, защото системата за номер 112 е централизирана и сравнително нова", коментира за "Капитал" инж. Васил Ботушаров, управител на Enterprise Communications Group.

Участието на България в HeERO 2 е важно от гледна точка на това, че страната ни ще разполага с близо две години да завърши този процес. Държавите, които са извън цитираните инициативи, ще трябва да оборудват своите системи за кратък срок (около три месеца) и да следват спуснати отгоре стандарти.

Нова пазарна ниша?

Не бива да се подценява пазарът на устройствата, които се инсталират в леките коли. Тук се отваря значителна възможност за бизнеса – въпросните джаджи могат да бъдат с най-различни характеристики и възможности в зависимост от производителя. Най-вероятно всяка автомобилна компания ще ги интегрира в колите, пуснати след 2015 г.

Не бива да се подценява и възможността за преоборудването на колите втора употреба с такива устройства. ЕК за момента не е взела решение собствениците на стари коли да бъдат задължени да интегрират системата, коментира Ботушаров. Въпреки това подобна възможност съществува. Ако се стигне до това, преоборудването на коли втора употреба с устройства за eCall ще създаде нов пазар, в който може да пробият и български фирми. Техническите стандарти, изготвени по програмата HeERO, ще зададат минималните параметри, на които подобно устройство ще трябва да отговаря. Оттам насетне може да се добавят много различни екстри. Принципно устройствата могат да предават различна информация – включително каква е позицията на колата, дали е обърната, откъде е ударена и др. Техническият университет в София вече има подобни разработки. Допълнителните възможности обаче означават и по-висока цена.

Интересна е и концепцията на компанията "Иком". Компанията демонстрира възможностите на своя уред по време на посещението на еврокомисаря по цифровите технологии Нели Крус през ноември в София. Предимството на продукта на "Иком" е неговата ниска цена от 50 евро - конкурентните устройства варират около 100 евро. Според Ботушаров именно ниската цена ще може да дадат предимство на българските производители на този пазар. Тъй като устройствата ще трябва да покрият стандартите, те ще могат да се инсталират на всички коли в ЕС, а не само на тези, продавани в България. "Всички модели трябва да могат да работят във всички държави от ЕС", обобщава Ботушаров.

Европейският съюз (ЕС) се готви да направи нова стъпка за намаляване на смъртността по пътищата на континента. Става дума за развитието на автоматизираната система eCall, която е монтирана в автомобилите и при бедствие самостоятелно подава сигнал към единния европейски номер за спешни случаи 112. Целта е, ако няма кой да направи обаждането, за да повика помощ, колата сама да го направи. Стремежът на ЕС е системата да се превърне в стандарт за новите автомобили през 2015 г. Не се изключва възможността подобни системи да бъдат инсталирани и в коли втора употреба.

От следващата година България също се включва в проекта, като страната ни активно ще участва в разработването на стандартите за прилагането на системата. Това е добра новина, защото страната ни е на първо място по жертви на пътя в ЕС. Това не е поредното хиперболизирано предупреждение на КАТ, а извод от реално изследване на белгийския автомобилен застраховател Touring. Според него на всеки 1000 пътни инцидента в страната ни загиват 118 души. Най-ниска е смъртността във Великобритания, където от всеки хиляда инцидента своя живот губят едва 12 души. Изследването на белгийската фирма е публикувано през април и се базира на данни, взети от Европейската комисия и Международната федерация на автомобилистите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    gospodinkanchov avatar :-|
    gospodinkanchov

    На български обръщението е "компютре", а не компютър. То бива американизация ама...

  • 2
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    да колкото и да е фрапантно технологиите спасяват света ,спомням си,лекар съм колко труд губехме да вкарваме досиета на пациенти в комп програми ,сега след 10 години ,това помага много на пациента ,защото се знае всяка болест ,всеки консулт и лечение и изследване ,така пада смъртността поне с40%

  • 3
    galla avatar :-(
    Γαλλα

    Някак си, като прочета "Разработка на Сименс" , правя асоциация с лагерите на смъртта...

  • 4
    i12805 avatar :-|
    i12805

    Значи сега ще оборудват и колата ми с устройство за следене и ще знаят във всеки момент къде скитам. Направо да ми имплантират един чип в г.за и да приключваме.

  • 5
    pkolev avatar :-|
    Dalt

    До коментар [#3] от "galla": А като чуеш за Порше се сещаш за самоходка Фердинант...Стига глупости

  • 6
    pkolev avatar :-|
    Dalt

    До коментар [#4] от "i12805":

    И това ще стане ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK