Технологичните тенденции през 2013
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологичните тенденции през 2013

През 2013 г. мобилните мрежи от четвърто поколение построени по технологиите LTE се очаква да бъдат разпространение в 75 държави по света.

Технологичните тенденции през 2013

Догодина ни очакват бързи безжични мрежи, по-умни телевизори, взаимовръзка между много устройства и персонализирани облачни услуги

Юлиян Арнаудов
19717 прочитания

През 2013 г. мобилните мрежи от четвърто поколение построени по технологиите LTE се очаква да бъдат разпространение в 75 държави по света.

© Tobias Schwarz


Информационните технологии винаги са синоним на бърза промяна, но бурното им развитието през последните години само затвърждава тази тяхна слава. По това време ставаме свидетели на популяризирането на мобилните и облачни технологии (пренасянето на компютъра в телефона и изнасянето на различни услуги и дейности в интернет), развитието на социалните мрежи и задълбочените аналитични инструменти в глобалната мрежа. Всички тези аспекти започват да влияят на бизнеса и потребителите.

В същото време компаниите трябва да обърнат внимание на нарастващото количество данни, както и проблеми с киберсигурността. Това създава както нови предизвикателства, така и възможности. Анализаторите може да се разминават в прогнозите си кои точно технологии ще завладеят сърцата на потребителите и компаниите, но са единни в един аспект – 2013 г. ще бъде определяща за много от предприятията в ИТ сферата. Ето част от тенденциите, които се очакват да играят ключова роля през 2013 г.

Плащане през телефона и още нещо

Електронните портфейли ще се налагат все повече от телекоми, картови компании и производители на смартфони. Това ще облекчи обмена на данни между различни устройства. Макар и бавно те започват да се налагат и при разплащанията. През тази година няколко големи компании, сред които и Visa, правят стъпки в популяризирането на т.нар. електронни портфейли. България не остава встрани от тенденциите. "Глобул" например вече разполага с електронен портфейл, като разплащанията се управляват от смартфона, без да използва задължително NFC. Технологията за безконтактен обмен на информация (Near Filed Communication – NFC), която се очаква да улесни още повече плащанията през телефона, може да намери приложение не само в смартфоните, но и в друга потребителска електроника (телевизори, таблети, музикални уредби, дори и хладилници). Това в комбинация с новото поколение безжични мрежи (пето поколение Wi-Fi и др.) ще направи връзката между много устройства просто и елементарно действие.

Моят умен телевизор

Все още т.нар. smart TV не са пълноценни умни устройства. През 2013 г. обаче се очаква настоящите операционни системи за смартфони и таблети като Android да си пробият път и в тази ниша. През изминалата година бяха показани концепции, прототипи и не толкова масови модели. Очаква се през следващите дванадесет месеца умните телевизори да придобият все по-голяма популярност. През 2013 г. ще започнат да се появяват и устройства с екрани с много висока разделителна способност (Ultra HD или поне 4000 на 2000 точки). Те ще могат да станат по-масови след поне две години.

Популяризиране на LTE

Мобилните мрежи от четвърто поколение по технологията Long Term Evolution (LTE) в момента са достъпни само за част от абонатите в САЩ, Япония и някои европейски държави. Те се наслаждават на по-висока скорост при пренос на данни, което прави смартфоните и таблетите в тези мрежи още по-функционални. През 2013 г. се очаква LTE да стане наистина масова, като до края на календарната година трябва да бъдат завършени 209 мрежи в 75 държави. В България за момента планове имат два оператора - "Мобилтел" и БТК, като чакат да бъдат освободени напълно съответните честоти за изграждането на подобна мрежа.

Многоекранна революция

Потребителите ще използват по няколко умни устройства наведнъж с различни размери на дисплеите. Така например 80% от американските потребители използват таблет или смартфон докато гледат телевизия. Тенденцията все още не е развита достатъчно, но се очаква самите компании много по-масово да наблегнат на мобилните платформи като средства за маркетинг и реклама. Облачните услуги за стриймване на съдържание ще позволяват то да се пренася от едно устройство (телевизора например) към друго (таблет), което да се ползва в движение. Тази тенденция се подкрепя и от очакванията за пренасяне на търсенето на таблети с по-малък размер на екрана, които през 2013 г. трябва да съставляват 60% от всички подобни устройства. Допълнително пазарът за умни мобилни джаджи (смартфони и таблети) трябва да нарасне с 20%. Анализаторите очакват да има и голямо пресяване на приложенията, които се правят за мобилните платформи. Според тях 2013 г. ще изчезнат близо 50% от софтуерните разработчици за мобилни операционни системи. Идеята е така да останат само функционалните и добре направени приложения.

Усложнени социални мрежи

Феноменът на социалните мрежи навлезе в света на бизнеса и потребителите като ураган. За момента обаче отделните инструменти не позволяват да се изгради наистина ефективна стратегия за социалните мрежи от компаниите. Поведението и начинът на използването им ще се измени смятат анализаторите. Всичко опира до данни, данни и още данни. Най-вече комбинацията между мобилност, социални и базирани на местоположението услуги.

Големият поток информация

До момента достъпът до големия поток данни от търсачката на Google е наличен например само за интернет компанията. Постепенно тази информация ще става все по-отворена до малките играчи и дори до самите потребители. Налагането на облачните технологии или изнасянето на все повече данни и действия в глобалната мрежа, както и появата на по-съвършенни инструменти за анализирането й, ще я отворят до все по-голям кръг от хора и компании. През 2013 г. ще пожънем плодовете от тези данни – ще има все повече насочена информация, подавана по всички канали, която ще ни позволи да анализираме случващото се около нас. Ще разполагаме с по-добри продукти, създадени на базата на взетите предвид предпочитания на клиентите, по-точни и задълбочени прогнози (за избори например, за комунални нужди и т.н.).

Корпорациите са готови да приемат напълно цифровите технологии

Евентуалното забавяне на пазарите в развитите държави поради узряване на новите ниши, не означава, че технологичните компании ще трябва да свиват производството си. По-скоро те трябва да адаптират предлаганите продукти за все още неовладяните географски региони като Близкия Изток, Латинска Америка, Африка. Тези региони се очаква разходите за ИТ продукти да достигнат 720 млрд. долара или ръст от 9%.

Информационните технологии винаги са синоним на бърза промяна, но бурното им развитието през последните години само затвърждава тази тяхна слава. По това време ставаме свидетели на популяризирането на мобилните и облачни технологии (пренасянето на компютъра в телефона и изнасянето на различни услуги и дейности в интернет), развитието на социалните мрежи и задълбочените аналитични инструменти в глобалната мрежа. Всички тези аспекти започват да влияят на бизнеса и потребителите.

В същото време компаниите трябва да обърнат внимание на нарастващото количество данни, както и проблеми с киберсигурността. Това създава както нови предизвикателства, така и възможности. Анализаторите може да се разминават в прогнозите си кои точно технологии ще завладеят сърцата на потребителите и компаниите, но са единни в един аспект – 2013 г. ще бъде определяща за много от предприятията в ИТ сферата. Ето част от тенденциите, които се очакват да играят ключова роля през 2013 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    futurama avatar :-|
    futurama

    Хората искаха летящи коли и колония на Марс, а получиха това.

  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22

    А кога ще получаваме ел.енергия без токови удари?

  • 3
    ivanharalanov avatar :-|
    Иван Хараланов

    "облачни технологии"

    А след облачните технологии се очаква разкъсване на облачността, както преди доста време в ерата на mainframe машините, когато компютъра стана популярен след като стана персонален....

  • 4
    venci31 avatar :-|
    venci31

    Каквото и да си говорим, технологиите си вървят напред. След 3-4 години, сегашното ще е морално остаряло. А живота ни ще става все по забързан и динамичен.

  • 5
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Какви умни телевизори, какви безжични мрежи, к'ви пет лева? Аз чувам, че в Булгаристан няма кой да изчисти снега, да изрине преспите от магистралите на Бабуина... Бих се загрижил повече за умни управници, а не за умни телевизори.

  • 6
    slonsco avatar :-|
    slonsco

    До коментар [#1] от "futurama": Хората искаха да четат е гледат филми за колонии на Марс .Реална колония на Марс би ила доста мизерно място за живот.А за летящите коли и сега има малки хеликоптери и самолети на цената на кола от по-скъпите,ако хората наистина ги искаха,щйха да купуват тях,а не скъпи коли,но не е така.

  • 7
    slonsco avatar :-|
    slonsco

    До коментар [#4] от "venci31":Колко забързан и динамичен е живота не зависи от технологиитеРазбирам,че някои ще искат да ми пробутат телевизор,дето по ефективно да ме облъчва с реклами,аз пък бих си взел такъв,който да ги избягва.Техниката която бих искал,едва ли ще ми я предостави пазари,като например телефон,кайто автоматично вместо мен говори с досадници,най вече от всякакви колцентрове,навигация за магазина ,къде марчандайзерите са набутали е това което търся и подобни.
    Иначе ми липсва и машина,която да автоматизира подреждането.Нещо което като му кажа да слага нещо на мястото му и да ми го носи като поискам ще ми дойде добре и машина за автоматично гладене на дрехи,която да е с размери и на цена за домашна употреба.

  • 8
    futurama avatar :-|
    futurama

    До коментар [#6] от "slonsco":

    Тези неща са ми ясни. Въпросът беше за това как хората си представяха бъдещето, а какво излезе - умни телефони, умни телевизори, умни лампи, умни тостери... Не че тези неща са по-малко фантастични, но се чудя дали не можеше нещата да се развият по друг начин. Не мисля че желаниятана хората изобщо имат нещо общо с това.

  • 9
    nikolavj avatar :-P
    Никола Йорданов

    До коментар [#8] от "futurama":
    Желанията на хората - и за Марс, и за "умните" ТВ - са доста повлияни от политически решени и медии.

  • 10
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    Интересен парадокс:
    "... пазарът за мобилни джаджи (смартфони и таблети) трябва да нарасне с 20%. Анализаторите очакват ... ще изчезнат близо 50% от софтуерните разработчици"

    Значи, ако пазарът се разраства, то хората, които искат да печелят от това ще намаляват -> подобна теория е леко казано тъпа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK