Билет до Луната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Билет до Луната

Билет до Луната

Ветерани от NASA подготвят комерсиални полети до естествения спътник на Земята

Момчил Милев
8733 прочитания

© Инна Павлова


Ако не сте запознат с историята на американските железници, едва ли сте чували израза Golden Spike. Терминът се ражда в далечната 1869 г., когато на официална церемония е поставен последният елемент от първата трансконтинентална железопътна мрежа в САЩ, позволяваща бърз превоз на хора и товари между източното и западното крайбрежие. Въпросният клин наистина е отлят от злато и се пази се в музейната експозиция на Станфордския университет. С годините той става символ на последвалата революция в транспортната индустрия.

Golden Spike Co. е наименованието и на стартираща компания, която има не по-малко амбициозни планове. Тя си е поставила на пръв поглед фантастичната цел да направи следващата преломна стъпка в историята на транспорта – този път на междупланетно ниво. Създаването на фирмата бе публично обявено в началото на декември и съвпадна с 40-ата годишнина от изстрелването на космическия кораб Apollo 17 – последната пилотирана експедиция на САЩ до Луната.

Намерението на Golden Spike е да превърне в рутинна дейност полетите до естествения спътник на Земята. Според създателите на компанията това е напълно постижимо на базата на съществуващите технологии и може да се случи до 2020 г. По предварителни оценки на фирмата една подобна експедиция ще бъде на цена около 1.5 млрд. долара – приблизително колкото в момента струва изпращането на роботизирани устройства до същата дестинация.

Има място за старите кучета

Намеренията на Golden Spike вероятно щяха да звучат абсолютно налудничаво и нереалистично, ако не бяха дело на утвърдени ветерани в космическия бранш. Двамата предприемачи, които са в основата на стартиращата компания, са Гери Грифин, бившият директор на космическите полети в проекта Apollo и екс ръководител на Johnson Space Center, както и бившият научен ръководител на NASA Алан Стерн. Амбициозната фирма има зад гърба си и влиятелни политици като бившия говорител на Камарата на представителите Нют Гингрич (който през миналата година в неуспешната си кандидатпрезидентска кампания беше заявил, че в края на втория му мандат, т.е. около 2020 г., САЩ ще имат постоянна лунна база) и ексгубернатора на щата Ню Мексико Бил Ричардсън, който беше министър на енергетиката в администрацията на президента Бил Клинтън.

Раждането на Golden Spike идва и в момент, когато действащият президент Барак Обама все по-активно лансира идеята за аутсорсване на част от дейностите на NASA към частния сектор. Говорителят на космическата агенция Дейвид Уийвър приветства създаването на новата компания, определяйки го като "поредното доказателство за мъдростта на космическата политика, провеждана от администрацията на Обама". Сегашният президент прекрати плановете на своя предшественик Джордж У. Буш за връщане на Луната още през 2010 г. с аргумента "били сме вече там". За сметка на това Обама пренасочи ресурсите на NASA към подготовка за по-далечни експедиции – до небесно тяло от астероидния пояс, а в по-далечна перспектива – и до Марс. Плановете за това отново са свързани със сакралната за космическите изследвания 2020 г. Тогава американската аерокосмическа агенция планира "да паркира" космически кораб от следващо поколение тип Orion отвъд орбитата на Луната, за да изследва какво е въздействието на продължителния престой далеч от Земята върху организма на астронавтите.

Въпрос на пари

Да се върнем обаче отново към Golden Spike. За разлика от ексцентричния милиардер сър Ричард Брансън и неговата космическа "авиокомпания" Virgin Galactic новата фирма няма да работи с отделни богати личности, които искат да осъществят своите "звездни" детски мечти, а с правителства и държави. Най-малкото защото едва ли ще се намери чак толкова щедър човек, който е склонен да се раздели с 1.5 млрд. долара за разходка до Луната. Съоснователят на компанията Алан Стерн обаче все пак споделя, че са водени разговори "с един много богат човек", но въпреки това основният потенциален пазар си остават държави с амбиции в космическата сфера. Според него това са страни като Япония, Южна Корея и Южна Африка. Полетите до Луната ще се извършват както с научна цел, така и за престиж, допълва Стерн.

"Много държави наливаха милиони долари, за да изпратят свои астронавти на руската космическа станция "Мир" и на американските космически совалки през 90-те години на миналия век. Мизата от милиард долара обаче е твърде висока", скептичен е професорът по космически изследвания от Харвард Джонатан Макдонълд, цитиран от Assosiated Press. "Всичко това вероятно е технически осъществимо, но е трудно да се прецени дали е изпълнимо от финансова гледна точка", коментира и бившият заместник-ръководител на NASA Скот Пейс, който в момента е директор на програмата за космически изследвания в университета "Джордж Вашингтон".

Създателите на Golden Spike също признават, че преди да се стигне до полети на стойност $1.5 млрд., ще са нужни по-големи инвестиции. Подготовката за първата експедиция през 2020 г. ще струва на компанията между 7 и 8 млрд. долара, уточнява Алан Стерн. След това Golden Spike планира да направи между 15 и 20 комерсиални полета до Луната.

Всъщност основните притеснения около плановете на Golden Spike са свързани с факта, че пресметнато в сегашни пари, програмата Apollo е струвала около 110 млрд. долара, или 18 мрлд. долара на експедиция. "Бих казал, че Стерн няма достатъчно нули в бюджета си", коментира експертът по комически изследвания Джон Пайк пред технологичното издание Wired. Проблемът според него е, че ракетните технологии не са претърпели революционно развитие от епохата на президента Кенеди и съответно цената на полет до Луната няма как да е много по-ниска.

До Луната и назад

Не така обаче мислят създателите на Golden Spike. Технологията, която те планират да използват по време на своите полети, включва изстрелването на четири отделни ракети.

Първите два пуска ще изведат в космоса кораб, който ще приюти на борда си двама астронавти, и спускаем апарат, с който те ще могат да достигнат повърхността на Луната. Третата и четвъртата ракета пък ще превозят самия екипаж и допълнителното гориво, необходимо за пътуването до земния спътник и обратно.

Създателите на Golden Spike за момента не казват какви ракети планират да използват за полетите си. В демонстрацията на компанията все пак присъстват имена като Athlas 5 и Falcon, но с изричната уговорка, че това са само някои от възможностите и окончателно решение по въпроса не е взето.

Споменаването на системата Falcon обаче е красноречиво само по себе си. Въпросната ракета за извеждане на тежки товари в околоземна орбита е разработка на частната компания SpaceX - първата фирма, успяла да изпрати свой апарат до Международната космическа станция. Очакванията са, че постепенната приватизация на този тип услуги ще стимулира още играчи да се включат на този новозараждащ се пазар. Което от своя страна ще свали цената за изпращането на големи товари в Космоса и вероятно ще направи рентабилно изпращането на нови експедиции на Луната. И тогава намеренията на Golden Spike може да се окажат не чак толкова фантастични.

Ако не сте запознат с историята на американските железници, едва ли сте чували израза Golden Spike. Терминът се ражда в далечната 1869 г., когато на официална церемония е поставен последният елемент от първата трансконтинентална железопътна мрежа в САЩ, позволяваща бърз превоз на хора и товари между източното и западното крайбрежие. Въпросният клин наистина е отлят от злато и се пази се в музейната експозиция на Станфордския университет. С годините той става символ на последвалата революция в транспортната индустрия.

Golden Spike Co. е наименованието и на стартираща компания, която има не по-малко амбициозни планове. Тя си е поставила на пръв поглед фантастичната цел да направи следващата преломна стъпка в историята на транспорта – този път на междупланетно ниво. Създаването на фирмата бе публично обявено в началото на декември и съвпадна с 40-ата годишнина от изстрелването на космическия кораб Apollo 17 – последната пилотирана експедиция на САЩ до Луната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    milkonoj avatar :-|
    milkonoj

    И най-накрая вместо да се чудим къде да заровим разни радиоактивни отпадъци може да ги пращаме на пътешествие в космоса.

  • 2
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    До коментар [#1] от "milkonoj":
    Ами!
    направо към "термоядрените пещи" на Слънцето

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Речено - сторено. А ние си имаме други дертове, доста по-земни...

  • 4
    zumz avatar :-|
    zumz

    Хайде, "Капитал", жълтеете ... това е от серията приказки на Бъз Олдрин за редовните полети до Марс. Не е ли пределно ясно, че каквото направиха американците между 1969-72 беше по-скоро изключение отколкото правило. По принцип ракета с екипаж може да се изпрати до Луната и сега предполагам за около 500 милиона (с връщане) ако не се вземат предвид рисковите фактори. Проблемът и оскъпяването идват именно от тях - многостепенното подсигуряване срещу разхерметизиране, технически повреди, малфункции и друго на оборудването. При полетите на "Аполо" рисковият фактор за фатална повреда/малфункция е бил 1:7, направо е чудо, че нищо не се е случило по време на 6-те експедиции като изключим, разбира се, "Аполо 13". 1:7 е факторът когато зад гърба ти стои НАСА с бюджет от 56 милиарда долара (1969 г. долари). А днес кой стои?

  • 5
    clutch avatar :-?
    clutch


    [quote#4:"zumz"]..... А днес кой стои?[/quote]
    И предлагаш да хвърляме камъни по Икар, само защото той смее да полети?
    Ехххх, дребни човечета, понякога ми се иска да си стоите само дОма до бъклицата и парчето сланина/а и аз ги обичам и двете неща :) /
    Сигурно преди време такива като теб са стояли на кея, гледали са как Магелан се отправя в океана и са мърморили "Кому е нужно бе, кой ша плаща? " а след завръщането на кораба му са били всред първите ентусиазирани посрещачи :)

  • 6
    ariman_info avatar :-P
    Ariman

    До коментар [#4] от "zumz":

    Уточнявам, технологията на ракетите не е мръднала много, но всичко друго буквално избухна, така че ще седят нови, не скъпи и умни устройства.

  • 7
    futurama avatar :-|
    futurama

    Месец след обявлението новината стигна и до България. Ще речеш че с кораб и дилижанс е пътувала от Америка.

    Планът е по скоро мечта, отколкото реално осъществим. Държавите, които искат космически престиж, ще го направят сами, а няма да наемат SpaceX. Всъщност, кой вече иска такъв престиж и то на тази цена? Може би само китайците, но те си имат собствена програма и ракети.

    РЕДОВНИ полети до Луната няма да има, докато финансовата сметка не излезе. Никой няма да иде до там само за големите медийни заглавия или ако го направи (Китай например) ще е като с Аполо - всяко чудо за три дни.

    Забравете.

  • 8
    zamen avatar :-|
    д р Чарли Мишкин от ГРУ

    [quote#1:"milkonoj"]И най-накрая вместо да се чудим къде да заровим разни радиоактивни отпадъци може да ги пращаме на пътешествие в космоса.[/quote]

    То като стъпят хората на Луната и там ще го направят като "селски кенеф". Заразата (хората) ще се разпространи и по-нататък, а?

  • 9
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Докато не се разработи принципно нова технология за изстрелване и използване на апарати за многократно използване, всяко подобно начинание ще бъде твърде скъпо и с минимална възвръщаемост. Дори и проектите за добив на ценни метали от астероиди излизат твърде скъпи.

  • 10
    adze avatar :-|
    adze

    Човек е толкова голям , колкото са мечтите му !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK