Агресивна игра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Агресивна игра

Агресивна игра

Nvidia нахлува в сегмента на гейм конзолите и може да наруши спокойствието не само на Sony и Nintendo

Мартин Дешев
5939 прочитания

© NVIDIA Corporation


Пазарът на джобните видеоигри в момента преживява трудни дни. Смартфоните постепенно започват да се наместват в тази бизнес ниша и може би в близко бъдеще ще превръщат този тип устройства в анахронизъм. Производителите на портативни гейм конзоли засега успяват да се възползват от предимството, че продуктите им са оптимизирани само за игри и най-вече че имат вградена хардуерна система за управление. В същото време гейм ориентираните смартфони все още не успяват да спечелят напълно вниманието на потребителите. Благодарение на това сегментът продължава да съществува и да носи приходи на компаниите, които участват в него.

Nintendo и Sony са двете фирми, които имат най-голямо присъствие на този пазар. За тях той е сравнително стабилен, макар и да не е чак толкова доходоносен, колкото бе преди няколко години. Лидер все още е Nintendo, като конзолата 3DS се продава значително по-добре от нейния конкурент PS Vita на Sony, твърдят от японската анализаторска компания Media Create. Нейните данни показват, че към началото на ноември 2012 г. за всяка една продадена PS Vita конзола на Sony Nintendo е пласирала 47 броя от своята 3DS. Разбира се, Япония е традиционно силен пазар на Nintendo и там 3DS се радва на небивал интерес, след като компанията понижи цената през лятото на миналата година.

Според официалните данни на Sony през лятото на 2012 г. компанията е продала в целия свят едва 1.7 млн. екземпляра от PS Vita и неговия предшественик PlayStation Portable, взети заедно. За сравнение - ноември 2012 г. отбеляза 36-ия месец от 2004 г. насам, в който Nintendo продава над 1 млн. джобни конзоли. В случая става дума за 1.75 млн. бройки и по-голямата част от тях са именно 3DS, съобщава Скот Мофит, изпълнителен вицепрезидент на отдела за продажби и маркетинг на Nintendo в Северна Америка. Въпреки това компанията признава, че продажбите на 3DS са "слаби" в САЩ и Европа. Това е заявил самият президент на Nintendo Сатору Ивата в свое представяне пред акционери на компанията, съобщава онлайн изданието TechRadar.

Новият играч

Както изглежда, и Sony, и Nintendo в момента имат достатъчно трудности на този пазар. По закона на Мърфи обаче те се сблъскват с още едно предизвикателство в лицето на компанията Nvidia, която обяви, че също навлиза в този сегмент. И по всичко личи, че производителят на чипове и графични карти за компютри, изглежда, се е подготвил доста добре и се възползва от почти всички предимства на платформата Android и смелата си концепция. По време на пресконференцията си по повод началото на най-голямото изложение за потребителска електроника в света CES 2013 заедно със своята хардуерна платформа за мобилни устройства - Tegra 4, Nvidia представи и портативна гейм конзола, наречена Project SHIELD.

"Създадена с философията, че геймингът трябва да е отворен и гъвкав, Project SHIELD безпроблемно работи едновременно с Android и PC игри", твърдят от компанията. Устройството се опитва да осъществи една нова амбиция на Nvidia. Чрез него компанията иска да завземе както сегмента на преносимите конзоли, така и този на домашните. За целта джаджата ще може да работи в два режима. Първият е портативен и се възползва от вградения Tegra 4 процесор. Той използва 72 GPU ядра за графична обработка и 4 Cortex-A15 ядра за традиционните процесорни изчисления. Вградени са системи за оптимизиране на разходите на енергия и технологията PRISM 2, която според Nvidia ще осигури около 10 часа игра с едно зареждане на вградената батерия.

Устройството е снабдено и с 5-инчов сензорен дисплей с резолюция 1280х720 и гъстота на пикселите от 294 dpi. Според Nvidia това е равносилно на "ретина" дисплей. Операционната система на джаджата е Android Jelly Bean или по-нова, ако такава се появи, преди устройството да е готово за пазара. Това трябва да се случи до края на второто тримесечие на тази година, ако първоначалните планове на Nvidia се осъществят. Project SHIELD ще разполага и с WiFi модул за сърфиране в интернет и игра в мрежа. Nvidia обмисля добавянето и на LTE чип за игра през мобилни мрежи от четвърто поколение.

Подобрена концепция

Портативните конзоли на Nintendo и Sony са създадени с идеята да бъдат удобни за игра в движение. Понякога това е неудобно за геймърите, които искат да поиграят на същата игра, но на по-голям екран в домашна обстановка. Project SHIELD ще се опита да реши и този проблем. Конзолата на Nvidia ще може да се свързва с телевизори и така практически се превръща в конкурент и на конвенционалните домашни модели. Освен това устройството ще може да се свързва с компютър. По този начин може да играете игри от всяко PC, което използва NVIDIA GeForce GTX 650 или по-нова версия на видеокартите на компанията. В такива случаи може да използвате SHIELD като контролер за игрите.

Джаджата ще бъде много повече от гейм конзола под управлението на Android. Тя ще поддържа повечето приложения, които се предлагат за мобилната платформа, и така ще дава достъп до много мултимедийни услуги като Hulu, Netflix и др. За целта ще е снабдена с вградени говорители и жак за слушалки, тоест ще разполага с всичко необходимо за пълноценното мултимедийно забавление.

С Project SHIELD Nvidia предприема доста смел ход. Компанията навлиза в нов сегмент, но освен това с устройството се прицелва в пазара на почти всички преносими мултимедийни устройства. На пръв поглед джаджата разполага с всичко необходимо, за да бъде достатъчно привлекателна за потребителите. За съжаление Nvidia не разкрива може би най-важната характеристика, а именно цената на конзолата. Тя ще е определяща за успеха й, тъй като е насочена към доста конкретен пазар.

Геймърите по света далеч не са малко, но днес те са засипани с най-различни оферти. Почти всеки смартфон от висок клас може да предложи същото, с което разполага Project SHIELD, като някои смартфони дори имат и по-големи дисплеи. Освен това на пазара е пълно с допълнителни аксесоари, които превръщат подобни телефони в портативни конзоли с хардуерни контролери. SHIELD не предлага и 3D картина, каквато може да се види на Nintendo 3DS например.

Въпреки това устройството на Nintendo надали ще е особен съперник поради простия факт, че конзолата SHIELD е значително по-нова и действително умело се възползва от предимствата на Android и новите технологии. Стига, разбира се, цената й да не е твърде висока. Истинският въпрос е дали Project SHIELD не е своеобразен тест на NVIDIA за навлизане в един доста по-голям и труден пазар. Само LTE чип и функция за телефония делят компанията от него...

Пазарът на джобните видеоигри в момента преживява трудни дни. Смартфоните постепенно започват да се наместват в тази бизнес ниша и може би в близко бъдеще ще превръщат този тип устройства в анахронизъм. Производителите на портативни гейм конзоли засега успяват да се възползват от предимството, че продуктите им са оптимизирани само за игри и най-вече че имат вградена хардуерна система за управление. В същото време гейм ориентираните смартфони все още не успяват да спечелят напълно вниманието на потребителите. Благодарение на това сегментът продължава да съществува и да носи приходи на компаниите, които участват в него.

Nintendo и Sony са двете фирми, които имат най-голямо присъствие на този пазар. За тях той е сравнително стабилен, макар и да не е чак толкова доходоносен, колкото бе преди няколко години. Лидер все още е Nintendo, като конзолата 3DS се продава значително по-добре от нейния конкурент PS Vita на Sony, твърдят от японската анализаторска компания Media Create. Нейните данни показват, че към началото на ноември 2012 г. за всяка една продадена PS Vita конзола на Sony Nintendo е пласирала 47 броя от своята 3DS. Разбира се, Япония е традиционно силен пазар на Nintendo и там 3DS се радва на небивал интерес, след като компанията понижи цената през лятото на миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ssshade avatar :-P
    Филип

    "SHIELD не предлага и 3D картина, каквато може да се види на Nintendo 3DS например."


    То пък защото хората са се изтрепали да купуват 3DS-а. Даже 3D-то им е смехория. :D

  • 2
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    "Освен това на пазара е пълно с допълнителни аксесоари, които превръщат подобни телефони в портативни конзоли с хардуерни контролери"

    Пример?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    simon40 avatar :-|
    simon40

    Автора пропуска някои важни неща. Конзолата на Нинтендо е с по слаби параметри от тази на Сони но има повече продажби. И това се дължи на игрите които от Нинтендо предлагат. Със същия проблем ще се сблъскат и от Nvidia. Защото истинските геймъри са лоялни потребители. Те не се интересуват от хардуерни спецификации а от играта. Много трудно фен на Нинтендо ще зареже тази платформа. Трябва да има някакво голямо изкушение за да го направи.

  • 4
    pepix avatar :-|
    PepiX

    Цитат: "..работи в два режима. Първият е портативен.."

    А вторият?

  • 5
    rez avatar :-|
    Хадилев

    До коментар [#2] от "Thermobee":

    http://investors.zagg.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=732012

    п.с. За 4S и по-стари има отдавна на пазара


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK