Битието определя технологиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битието определя технологиите

Тази година вниманието привлякоха не само смартфоните и таблетите, а множество продуктови категории.

Битието определя технологиите

Най-голямото изложение за потребителска електроника CES все още има какво да покаже

Мартин Дешев
5418 прочитания

Тази година вниманието привлякоха не само смартфоните и таблетите, а множество продуктови категории.

© Reuters


В продължение на близо четвърт век изложението за потребителска електроника, известно с абревиатурата CES, беше основната сцена, където технологичните компании разкриваха своите планове за предстоящата година. Това беше мястото, където технологиите се срещаха с мейнстрийма и откъдето потегляха към домовете на хората. Изложението традиционно задаваше тона на развитие в сектора и на него ставаше ясно какво можем да очакваме от компаниите в близко бъдеще.

Последните няколко издания на CES обаче бяха малко по-различни. Някои от най-големите компании, като например Microsoft, се отказаха от масирано присъствие на форума. Водещата технологична компания Apple пък от години игнорира изложението, тъй като не смята, че има полза от него. Популярният  технологичен блог BuzzFeed дори излезе с тежката присъда, че CES вече не е мястото, където може да разберем какви ще са тенденциите при технологиите. Основният им аргумент е, че софтуерните иновации вече доминират над хардуерните такива, а за представянето им не е нужно да се ходи по форуми като CES. Използването на интернет и социалните мрежи за разпространяването на новости от страна на компаниите намалява необходимостта от участие по изложения, заключват от BuzzFeed.

Не всички обаче са на това мнение. "Изненада! CES отново е от значение", коментират от CNBC, който категорично отхвърля критиките, че изложението вече е просто тридневно шоу с музика, безплатна храна и някоя друга интересна джаджа. И все пак CNBC признават, че големите продуктови новини са предвидими, както всяка година. Става дума за новите устройства на гиганти като Apple, Samsung, Google и Microsoft. От въпросните компании обаче само Samsung има сериозно участие на CES - обстоятелство, което бе използвано като аргумент от критиците на събитието.

Липсата на големи имена обаче има и своите предимства. Този факт отваря вратата за малки или пък не толкова популярни компании, които могат да използват CES като трамплин към голямата сцена. Събитието е идеалното място за дебюта на продукти на амбициозни фирми, желаещи да получат поне 15 минути световна слава.

Все по-умни

Пример за това е компанията Qualcomm, която пое щафетата от Microsoft и се зае с нелеката задача да организира встъпителното събитие на CES. По време на откриването на конференцията фирмата обяви своите амбиции да се превърне в едно от водещите имена не само в производството на чипове, но и в цялата технологична индустрия. Други компании, които напоследък не се представят добре на пазара (например Sony), използваха момента да припомнят на потребителите за себе си. Пример за това е интервюто, дадено от изпълнителния директор на Sony Каз Хирай пред технологичното издание The Verge, в което признава, че компанията му трябва да намери нов фокус на дейността си.

По време на тазгодишния CES стана ясно, че очакванията на технологичния бранш за бум при триизмерната телевизия не са се оправдали. Доказателство за това е новата политика на Sony, според която 3D технологиите няма да бъдат основен акцент при бъдещите й продукти. Всъщност триизмерните изображения, които бяха хит на CES 2012, тази година като цяло остават на заден план. Подобна тенденцията се наблюдава и при останалите производители на големи телевизори, които насочиха усилията си към популяризирането на модели с новата резолюция, наречена Ultra HD. Тя е наследник на Full HD и предлага картина с четири пъти повече пиксели. Резултатът е, че изображението изглежда значително по-добре дори на най-големите телевизори. Благодарение на Ultra HD последните преживяват ренесанс и всички компании в сектора представиха модели от тази продуктова категория. Корейският технологичен гигант Samsung отиде още по-далеч със своя необикновен OLED телевизор S9. Характерното при него е, че има извит екран, като според компанията ще предлага усещане като в IMAX киносалон. 55-инчовият модел е само началото на иновативните телевизионни проекти на Samsung, заканват се стратезите на корейския IT мастодонт.

Интересно предложение идва от компанията Stream TV Networks, която представи своята алтернатива на 3D технологията. Тя се казва Ultra-D и елиминира нуждата от носене на очила. Вместо това използва два автостереоскопични дисплея, които преконвертират съдържанието и показват 3D картина без нуждата от допълнителни аксесоари.

Има място за всички

Тази година CES не беше доминиран само от една продуктова категория. Разбира се, смартфоните, таблетите и преносимите компютри отново бяха на дневен ред. Samsung например демонстрира и прототип на смартфон с огъващ се дисплей. Самото устройство не променя формата си, но гъвкавият екран позволява  по-нестандартни дизайнерски решения. Преносимите компютри също ще претърпят еволюция, особено що се отнася до ултрабуците. Новото поколение устройства в спонсорираната от Intel продуктова категория ще имат и сензорен дисплей, а стартовата им цена трябва да падне до $599.

По време на тазгодишното изложение за битова електроника стана ясно също така, че в близко бъдеще ще може да правим все повече неща чрез своите смартфони. Из залите на CES 2013 имаше хиляди "поумнели" продукти, които предлагаха най-различни начини да взаимодействат с мобилните ни телефони. Бяха представени дребни, но полезни, възможности за свързване с домашната или фирмената охранителна система, странни идеи за комуникация между смартфон и перална машина, и дори мащабни проекти като например създаването на единна операционна система за автомобилите на компанията Sprint Velocity, която да позволи управлението на много от техните възможности посредством приложения за смартфони и таблети.

Интерес привлякоха и огромният брой устройства, насочени към здравословния начин на живот, както и някои от първите примери за навлизането на технологиите в модата. Ексцентрично хрумване е например "умната вилица" на компанията HAPIlabs. Тя ще следи хранителните навици на своя собственик и ще го предупреждава, ако яде твърде много или твърде бързо. Естествено устройството ще може да се свързва и с мобилен телефон.

Вече е факт и "поумняването" на дрехите. Напредъкът при разработката на огъваеми и тънки батерии ще позволи създаването на нетрадиционни устройства, които да се вграждат в облеклата. Засега обаче предимство ще имат аксесоарите. Първата стъпка вече е направена с направата на очилата с добавена реалност. Според Пол Траверс, изпълнителен директор на Vuzix, тези аксесоари ще заменят мобилните телефони за голяма част от хората в рамките на следващото десетилетие. Разбира се, има и шантави идеи. Като например ботуши, които абсорбират генерираната топлина при ходене и я използват, за да зареждат смартфона.

Компанията Xsens пък разработва 3D костюм, който ще съдържа сензори, подобни на тези, които се използват от смартфоните. Те ще могат да засичат движенията на тялото, на базата на това да реагират по зададен начин или да изпращат информация до други сензори. Подобни технологии отварят вратата както за следваща революция при управлението на компютърните игри, така и за създаване на софтуери, които да следят здравословното състояние на потребителите и дори да им помагат в ежедневието.

В продължение на близо четвърт век изложението за потребителска електроника, известно с абревиатурата CES, беше основната сцена, където технологичните компании разкриваха своите планове за предстоящата година. Това беше мястото, където технологиите се срещаха с мейнстрийма и откъдето потегляха към домовете на хората. Изложението традиционно задаваше тона на развитие в сектора и на него ставаше ясно какво можем да очакваме от компаниите в близко бъдеще.

Последните няколко издания на CES обаче бяха малко по-различни. Някои от най-големите компании, като например Microsoft, се отказаха от масирано присъствие на форума. Водещата технологична компания Apple пък от години игнорира изложението, тъй като не смята, че има полза от него. Популярният  технологичен блог BuzzFeed дори излезе с тежката присъда, че CES вече не е мястото, където може да разберем какви ще са тенденциите при технологиите. Основният им аргумент е, че софтуерните иновации вече доминират над хардуерните такива, а за представянето им не е нужно да се ходи по форуми като CES. Използването на интернет и социалните мрежи за разпространяването на новости от страна на компаниите намалява необходимостта от участие по изложения, заключват от BuzzFeed.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • sulio_parvi

    Пак младежи преписвали от нета !!! Няма ли да поканите най-сетне сериозен човек,който ходи на тези изложби да ви разкаже от първо лице? Уж се пишете сериозна медия...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK