Методология на успеха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Методология на успеха

През деведесетте Иво Стефанов управляващ партньор на Methodia заминава за САЩ и пос- тавя основите на компанията.

Методология на успеха

Американската компания Methodia се връща към българските си корени

Мартин Дешев
27339 прочитания

През деведесетте Иво Стефанов управляващ партньор на Methodia заминава за САЩ и пос- тавя основите на компанията.

© Личен архив


Историята изобилства с примери, когато млади и талантливи българи напускат страната, за да търсят щастието си в чужбина. Голяма част от онези, които действително го намират, дори не се замислят за връщане в родината. Някои обаче не просто правят това, но и носят със себе си всичко, което са изградили през годините. Те продължават работата си, за да го превърнат в още по-голям успех. Този път и на българска земя.

Подобна е и историята на управляващия партньор в компанията Methodia Иво Стефанов. Тя се занимава с внедряване на системи за управление, облачни услуги, консултации за развитие на бизнеса и др. През 90-те години на миналия век Стефанов заминава за САЩ, за да довърши своето образование си и да се възползва от потенциала на страната, за която се твърди, че е на неограничените възможности. Така преди около 14 години в Пало Алто, Калифорния, се ражда малката американска технологична компания с български корени Expertix. Тя предлага малки експертни решения, предназначени за специфични пазари и операционни системи. Макар и неголяма, фирмата бързо набира популярност и привлича вниманието на швейцарски инвеститор, който я купува. Стефанов използва средствата, за да основе нова компания на име Solaricom. Тя работи предимно с операционната система на Sun Solaris и предлага всякакви видове от тогавашните облачни услуги и решения. Когато Oracle купува Sun и JAVA, Стефанов решава, че е време за промяна.

Борба за независимост

"Ние никога не сме искали да сме зависими от дадена компания или нейните продукти. Искаме да можем да продаваме всички решения. Така, когато отидем при клиент, първо да разберем какви са проблемите му, с какво най-често се сблъсква, да преценим от какво има нужда и тогава да предложим решение. През 2003-2004 г. аз и още двама-трима души започнахме да внедряваме Business Excellence Methodoly, която днес е популярна в целия свят", разказва Стефанов. Характерно за нея било, че не следва нито една от специфичните методологии. Вместо това създава технология за оценяване и управление на риска, която използва инструментите от всички методологии, които са измислени до този момент, и я внедрява в подходящото решение. В този период компанията се променя и се ражда сегашното име – Methodia.

Компанията се възползва максимално от факта, че е базирана в Силициевата долина, и изгражда връзки с множество други организации и фирми, с които формират групата, наречена Professional Services. Членовете й си партнират по много проекти и не се конкурират, а си помагат с каквото могат. Това им позволява да постигат желаните резултати по-бързо и така привличат вниманието на значително по-големи клиенти.

Един от големите проекти на Methodia е обучаването 4000 души от персонала на компания, която създава медицински устройства за диабетици, хора със сърдечни проблеми и др. От 2004 г. до 2008 г. фирмата на Стефанов се разраства и започва да работи с още по-големи фирми. В момента нейните методологии се използват от гиганти като Johnson & Johnson, Motorola, Samsung, Toyota, Trinity и други, а услугите й се ползват от фирми в държави като Англия, Испания, Мексико, САЩ, Япония и т.н.

Завръщане у дома

"Някъде 2007-2008 г. се роди и идеята да създадем българския офис, който да започне да създава голяма част от решенията на компанията. В момента тук работят около 70 души и сега цялата дейност по създаването на продуктите и решенията за целия свят са тук, в София, като работят по тях само българи", казва Стефанов. Офисът на Methodia е вдъхновен от Google – осигурени са храна и напитки за персонала, има просторни зони за почивка, много свободни площи с места за събиране и разговори. Компанията се готви да отвори още два български офиса, които отново ще са в София.

У нас бизнес практиките и услугите на Methodia привличат вниманието на бизнеса. Стефанов споделя, че през 2012 г. българският бизнес на компанията е бил по-голям, отколкото международния. Той прогнозира, че през тази година ситуацията може да се промени заради навлизането на нови продукти, които Methodia разработва специално за международните си клиенти. На българска земя Methodia работи с много енергийни компании, като един от последните клиенти е "Топлофикация - Разград", за която изгражда билинг система, допълва Йото Райчев, директор бизнес развитие във фирмата. Планира се внедряването на софтуера в още няколко топлофикационни дружества. За 2012 г. компанията очаква около 4 млн. лв. приходи, като отбелязва плавен и стабилен ръст. Като цяло 25% от парите идват от хардуер и IT услуги, 25% - от обслужване на клиенти, 25% - от развитие на специфични модули и внедряването им,  и 25% от бизнес процеси, оптимизацията им и конфигурация на системи за различните клиенти, споделя Стефанов.

В България Methodia се разраства и чрез дъщерни компании. Те се занимават с консултации по европрограми, новинарска и друга дейност. Фирмата работи с Българската стопанска камара, Техническия университет в София и няколко училища, като идеята е тази част да се поеме от още една компания, която ще се занимава само с образователна дейност. Нейната цел ще е повишаване на квалификацията на българските студенти и професионалисти, които ще имат възможност да се възползват и от партньорски програми на някои от водещите световни университети. Компанията ще създаде безплатна платформа за онлайн обучение, като ще изгради своя лаборатория, където ще се провеждат практики.

Българската реалност

"Сред много компании у нас властва заблуда, че подобни услуги струват много пари. Това идва главно от възприятието им за големите американски фирми. У нас една малка компания може да си поръча цялостна система за управление на всички функции и аспекти на бизнеса за 5000 - 10 000 лв. в зависимост от размера и нейните нужди", смята Райчев. И допълва: "Съществува страх, че интернет е място, където нещата не са сигурни, че има шанс недоброжелатели да достигнат до информацията, но това не е така. Доста по-сигурно е, когато данните са в дейта център, където нивото на сигурност е много по-високо, отколкото ако те са на локален сървър в офис."

Както почти всички компании в България, и Methodia се сблъсква с проблема с липсата на кадри. За разлика от повечето фирми обаче тя има по-различна философия за това как може да реши този проблем. "Ние дообучаваме хората, имаме специфичен процес за развитие на личностите качества. Всеки, който работи в компанията, трябва да се развива и за себе си. Имаме стажантска програма, набираме и нови кадри, които развиваме в много звена. Хубавото е, че те остават при нас. Голям проблем за другите компании е, че те развиват кадри, които след това бягат. При нас за щастие това не се случва", казва Райчев.

"Истината е, че в България има достатъчно умни, кадърни и мотивирани млади и опитни хора. Трудно ни е обаче да ги намираме. Започнахме Methodia с идеята, че като компания ние имаме точно толкова отговорност какви са кадрите, които ще работят при нас, как ги мотивираме, как ги образоваме и как те растат, колкото и самите те. Не мисля, че проблемът е в подготовката, а в мотивацията и истинското желание да се развиват и във вярата, че има смисъл от това, което правят, че има смисъл от компанията, в която работят. Обезверяването и демотивацията са много по-голям проблем, отколкото знанията, възможностите, интелекта", обобщава Стефанов.

Историята изобилства с примери, когато млади и талантливи българи напускат страната, за да търсят щастието си в чужбина. Голяма част от онези, които действително го намират, дори не се замислят за връщане в родината. Някои обаче не просто правят това, но и носят със себе си всичко, което са изградили през годините. Те продължават работата си, за да го превърнат в още по-голям успех. Този път и на българска земя.

Подобна е и историята на управляващия партньор в компанията Methodia Иво Стефанов. Тя се занимава с внедряване на системи за управление, облачни услуги, консултации за развитие на бизнеса и др. През 90-те години на миналия век Стефанов заминава за САЩ, за да довърши своето образование си и да се възползва от потенциала на страната, за която се твърди, че е на неограничените възможности. Така преди около 14 години в Пало Алто, Калифорния, се ражда малката американска технологична компания с български корени Expertix. Тя предлага малки експертни решения, предназначени за специфични пазари и операционни системи. Макар и неголяма, фирмата бързо набира популярност и привлича вниманието на швейцарски инвеститор, който я купува. Стефанов използва средствата, за да основе нова компания на име Solaricom. Тя работи предимно с операционната система на Sun Solaris и предлага всякакви видове от тогавашните облачни услуги и решения. Когато Oracle купува Sun и JAVA, Стефанов решава, че е време за промяна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    zogorsone avatar :-|
    zogorsone

    Обезверяването и де мотивацията са много по-голям проблем, отколкото знанията, възможностите, интелекта", обобщава Стефанов. - Напълно вярно.

  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Браво, още един хубав пример, че нещата в България се променят към по-добро!

  • 3
    idrazil avatar :-|
    dinko

    Поръчкова статия? Нещо за връзката им с Овергаз ще напишете ли или не сте информирани?

  • 4
    ivanbozhidarov avatar :-|
    Wotsonsx

    Поздравления!!! Продължавайте напред...:-)

  • 5
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    Един куп американски компании използват относително евтиния IT human ресурс в България, остава и "българска" компания да не види предимствата и накъде духа вятъра, и да не го използва. Едва ли и 5% от продажбите им обаче са ориентирани към страната. Статията е много ПР-ска. Има сума ти подобни компании, които се занимават с ERP и CRM в България.
    А и друго - пише, че се търсят кадри много, а в страницата към Open Positions пише: There are currently no open positions. However, you could express your interest in working....Тепърва ли започват да търсят и вече знаят, че е трудно или...

  • 6
    therealhahaha avatar :-|
    therealhahaha

    Да, този който е писал статията е неграмотен. И редактора и той е неграмотен май.

  • 7
    sulio_parvi avatar :-|
    sulio_parvi

    Крайно време е над подобни статии да се пише "минути за реклама".

  • 8
    abigailbras avatar :-P
    abigailbras

    умря циганката дет' ги фалеше и почна "Капитал"... :))

  • 9
    tangrasky avatar :-|
    Петър Йонков

    Какво става с новия брой на "Капитал"? Прочетох нормално статиите в рубриката "Политика и икономика", но когато почнах да чета статиите от рубрика "Бизнес" се получи следното: цялата страница е черна, следва традиционната снимка, която е налице, налице са и текстовете от ляво и дясно, но между тях има черен фон, а статията не е отпечатана. Най накрая коментарите са налице, което означава, че някои могат да четат статиите. Пак повтарям, че прочетох статиите от рубриката "Политика и икономика" нормално, статиите са на бял фон, което ме кара да мисля, че причината за това не е в моя компютър. Мисля че и миналата седмица срещнах същия проблем. Надявам се, че в следващия брой всичко ще е нормално.

  • 10
    petela64 avatar :-|
    petela64

    В този форум преобладават поръчкови коментари на некадърни и неуспели журналисти от конкурентни медии.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK