20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Shutterstock

Вълшебната кутия на Valve

С конзолата SteamBox компанията, създала мегахита Counter-Strike, иска да зададе вярната посока за развитие на гейм индустрията

Юлиян Арнаудов
6168 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


През последните няколко години видеоигрите се опитват да излязат от задънената улица на традиционното мислене по отношение на хардуерните решения, което стопира прогреса в сектора. Умните мобилни устройства частично успяха да разчупят стандартната парадигма на игралните платформи – вечната битка за надмощие между настолните компютри и телевизионните конзоли. Независимо от все по-мощните процесори, използвани в смартфони и таблети, този тип устройства за момента си остават средство за пускането на по-непретенциозните заглавия. Сериозните игри продължават да бъдат запазена територия на телевизионните конзоли и десктоп машините, които водят ожесточена борба помежду си. Мощта и гъвкавостта на компютърните конфигурации се изправя срещу оптимизацията, простотата и по-разнообразния каталог от заглавия при конзолите. Никоя от големите гейм компании обаче не успя да предложи решение, което да намали драстично противопоставянето между двете концепции, комбинирайки предимствата им и елиминирайки недостатъците.

В тази битка обаче изненадващо се намесва гейм разработчикът Valve. Вероятно сте чували за него покрай хитовите поредици Half-Life и Counter-Strike. Истинският успех на компанията обаче идва с пускането на първата изцяло дигитална платформа за разпространение на компютърни игри, наречена Steam. Бавно този модел беше копиран от някои от големите разпространители като например EA. Сега компанията на Гейб Нюел си поставя още по-висока цел – пренасянето на Steam при конзолите и разчупването на досегашния хардуерен модел на гейм индустрията.

Напред с пълна пара

По време на тазгодишното изложение за потребителска електроника CES, проведено през тази седмица в Лас Вегас, компанията Valve демонстрира оптимизирана за телевизори версия на платформата Steam, наречена The Big Picture, както и различни хардуерни решения, подготвени за нея. За разлика от Microsoft, Nintendo и Sony, компанията няма да се ограничи с един тип устройство. Тя разчита хардуерните производители да разработят различни и максимално ефективни решения. Например в Лас Вегас демонстрацията на The Big Picture се осъществи благодарение на няколко устройства –  ултрапортативното PC X51 на Alienware (геймърското звено на Dell), преносимата конзола Shield на nVidia и прототип на неназован производител.

Valve обаче няма да се задоволи само с това. Гейб Нюел обяви, че компанията му инвестира в технологичната стартираща фирма Xi3, която разработва Piston – десетсантиметрово кубче, в което на модулен принцип се побира пълноценна компютърна конфигурация. Всички изброени устройства имат за цел да демонстрират възможностите на комбинацията между Steam, интерфейса The Big Picture и допълнително устройство, което технически да реализира играта на голям екран.

Самият Гейб Нюел потвърждава в интервю за технологичния блог TheVerge, че компанията ще пусне и собствена конзола на име SteamBox, като ще използва Linux за операционна система. Той допълва, че фирмата му няма да пречи на потребителите да инсталират на устройството други платформи като например Windows. Идеята е конзолата да бъде максимално отворена.

Иновативното устройство ще позволи да се играят пълнокръвни компютърни игри, както на свързани към тях монитори, така и на големи цифрови телевизори. Уловката е, че нито едно от представените на CES устройства не е митичният SteamBox. Те по-скоро трябва да гарантират плавно преминаване от сегашното статукво към един по-свързан свят. Зад новата конзола на Valve всъщност се крият много по-амбициозни планове за промяна на визията за гейм индустрията, а не просто навлизане на компанията на хардуерния пазар.

Погледни отвъд хоризонта

Гейб Нюел споделя някои ключови елемента от тази визия в обширно си интервю за TheVerge. Те се простират отвъд идеята за пускане на SteamBox и засягат цялостната концепцията за игра вкъщи.

На първо място, Нюел споделя, че идеята за стриймване на игри изцяло през интернет е погрешна. По-правилният подход според него е едно устройство да се използва като домашен сървър, който да изпраща информация до много екрани едновременно. Тази цел ще се опита да постигне и SteamBox. "След време всяко PC ще обслужва по няколко монитора", заявява Нюел пред TheVerge. Според него след още едно поколение графичните процесори ще могат да обработват до осем игри едновременно – всяка на отделен екран. Така с едно PC и осем телевизори и контролери ще могат да играят едновременно до осем души. При това, без това да се отрази на гейм изживяването.

Първи стъпки за качественото стриймване на пълноценни компютърни игри на широкоекранни телевизори направи nVidia с тяхната преносима конзола Shield. Устройството се възползва от последното поколение графичен процесор Kepler, който позволява директно препращане на картината от компютъра през Shield до телевизора. Затова Valve приветстват идеята изчислителните чипове да стават все по-малки, така че хардуерът на едно РС от висок клас да може да се побере в малка кутия или таблет (каквито машини показаха хардуерни производители като Intel, Razer, Xi3 и др.).

Втората погрешна парадигма според Нюел е приемането на жестовия контрол, като алтернатива на досегашните системи за управление на игрите. Според създателя на Valve движенията на целите ръце и тялото се предават много по-бавно до устройствата, отколкото традиционните гейм контролери, джойстици, мишка и клавиатура. Затова компанията е започнала разработването на ново поколение контролер. Бъдещата джаджа по-скоро ще разчита биометрични данни (например ще следи погледа на потребителя), при което ще има по-голяма ефективност и бързина при предаването на съответната команда.

Третият елемент от бъдещата стратегия е намерението на гейм студиото да разработи умни мобилни устройства. Нюел обаче не дава повече подробности по въпроса.

Трънливият път на иноватора

Последният ключов елемент, на който Нюел акцентира, е унифицирането на платформите и съдържанието за тях. В момента създаването на една игра за много операционни системи и хардуери е доста трудоемък процес. Това включва както  хардуерната съвместимост, така и оптимизация на управлението, така че играчът да може да използва сензорен екран, мишка и клавиатура или геймпад. Все още няма сериозно гейм заглавие, което да има оптимизирано управление за всички или за повечето видове контролери, без да се жертва част от крайния резултат. Затова е изключително интересно какво точно ще предложи Valve с техния контролер.

Всяка операционна система също така често изисква разработването на съдържание, предназначено специално за нея. Такъв е случаят с трите популярни компютърни платформи – Windows на Microsoft, Mac OS X на Apple и отворената Linux. Избирането на последната за SteamBox има своите предимства, но крие и рискове. Положителното е, че тя е отворена, която пасва на концепцията на Valve. Недостатъкът е, че онлайн магазинът Steam още не функционира напълно под Linux, като в момента има само бета версия. Проблемът е, че основна част от предоставяните и поддържани игри в интернет платформата не са достъпни за Linux и това ще ограничи каталога на SteamBox. Решението с инсталиране на Windows в конзолата не е оптимално, защото две операционни системи ще натоварят повече хардуера на устройството.

В битката скоро ще се намесят и гиганти като Microsoft и Sony, които в най-скоро време планират да пуснат своите конзоли от ново поколение. За момента има предимно спекулации какво точно ще представляват те и не се знае дали някой от двата мастодонта също не планира да предприеме радикални стъпки за промяна на статуквото.

За сметка на това Valve дава сериозна заявка отново да промени начина, по който работи гейм индустрията, както стори със Steam още в далечната 2003 г. Това е причината в момента бизнесът на компанията да се оценява на близо 3 млрд. долара. Гейб Нюел и неговият екип имат ноу-хауто и потенциала да повторят успеха си, предизвиквайки нова революция при видеоигрите. Остава да видим дали и потребители са готови за подобна промяна.


2 коментара
  • 1
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    "компанията, създала мегахита Counter-Strike"

    Абе, приятеееел, CS е създаден като мод за Half-Life. Valve захапват малко по-късно.

  • 2
    yerdna avatar :-|
    Crux

    Много трудно ще стане това за централния компютър у дома, който да позволява на няколко машини да се цъкат отделни игри. В момента, за да цъкаш на ЕДИН монитор някое от последните заглавия на максимална резолюция и детайли, ти трябва последно поколение видеокарта, често даже две или три. Тъй че за да може един графичен процесор да обслужва няколко игри ендовременно, той ще трябва да е в порядъци по-мощен от сегашните. Не виждам как това ще се случи в обозримо бъдеще.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK