Всички обичат е-търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички обичат е-търговията

Всички обичат е-търговията

Без особено голям шум онлайн пазаруването се превръща в мейнстрийм. Прогнозите за 2013 г. също доказват това

Асен Георгиев
11433 прочитания

© shutterstock


Работите в сферата на финансите. Носите костюм и сте много зает. Един ден ви се налага да купите многофункционален измервателен уред, познат също и като "мултицет". Почесвате се по главата и осъзнавате, че нямате никаква идея къде се продават подобни неща. Имате смътно предположение, че железарията е правилното място, но нямате представа къде да я намерите. Решението е едно - отваряте Google, намирате онлайн магазин и поръчвате. На другия ден ви остава само да разберете как всъщност се работи с уреда, който вече е доставен в дома ви.

Докато правите всичко това, не се замисляте твърде много. Цялата процедура се превръща в рефлекс и все повече хора я приемат като нещо съвсем естествено. И докато вниманието на публиката е приклещено между споровете за ползите и вредите от социалните мрежи и обявленията на нови модели "умни" мобилни устройства, които са със страшно мощни, енергоемки чипове, електронната търговия се развива без много излишен шум, достигайки до почти всеки дом. А всички прогнози към края на 2012 г. сочат, че възходящата тенденция ще продължи и през следващите години. Както в развитите икономики, така и в догонващите, където междувпрочем се очакват умопомрачаващи темпове на растеж.

Удобно и евтино

Причините да мигрираме все по-активно към онлайн пазаруването са много, но две от тях са най-убедителни - обикновено стоките са по-евтини, а самото им закупуване е по-удобно и ви избавя от досадното обикаляне из препълнени, а често и разпръснати на територията на целия град търговски обекти. Статистиката сочи, че повече от половината американски граждани са пазарували през интернет в рамките на последните 12 месеца, за което са похарчили над 220 млрд. долара. Интересът е не по-малък и в Западна Европа, а десетките милиони онлайн потребители в Русия, Китай, Бразилия, Индия, Турция и други развиващи се икономики също откриват удобствата на онлайн пазаруването. Междувременно обемите на електронната търговия в световен мащаб растат със завидни темпове.

Според доклад на Forrester Research продажбите на електронните търговци в САЩ ще нараснат с цели 62% в периода до 2016 г., достигайки 327 млрд. долара. Същите анализатори прогнозират дори по-висок ръст за този период на Стария континент. Според данните им търговците, които използват интернет като своя основна бизнес платформа, ще реализират ръст в продажбите си от 78%, достигайки обем от 230 млрд. долара през 2016 г.

Китай, Бразилия, Индия и Русия, за които може да се каже, че все още има какво да наваксват по отношение на електронната търговия, също се очаква да растат. В Поднебесната империя, която през 2012 г. регистрира мащабно раздвижване на бранша, интернет продажбите ще достигнат 7% от общото потребление през 2015 г. спрямо 3% през 2011 г. според данните на анализаторите от IDC. Високите очаквания за развитие на китайския е-пазар се подкрепят и от анализаторите на Boston Consulting Group. Те прогнозират, че още през 2015 г. обемът на китайската електронна търговия ще надхвърли 2 трилиона юана, или $314.5 млрд., правейки я най-голямата в света.

Данните за Индия са още по-категорични. Очакваният ръст е труден за възприемане – от 600 млн. долара през 2011 г. до 70 млрд. долара през 2020 г. според изчисленията на Technopak Advisors. Русия със своите над 60 млн. интернет потребители и повече от 15 млн. клиенти на е-магазини също е гореща точка с очакван двуцифрен ръст в следващите няколко години.

Всички тези цифри са базирани на постоянно увеличаващия се интерес към електронната търговия от страна на потребителите, които с всяка година има по-добър достъп до интернет и по-високо доверие в е-търговците. Това показват данните за САЩ, според които не само броят на хората, които пазаруват през интернет, се увеличава, но заедно с това намалява процентът на върнатите стоки, а средната стойност на покупките се покачва. 

Връщане към корените

През 2012 г. се обособиха и някои основни тенденции, които би трябвало да играят сериозна роля в бъдещето развитие на индустрията. Те идват основно от САЩ и Западна Европа, но по всяка вероятност ще се появят и в другите региони и държави, но с няколко години закъснение. Според проучване на Shop.org и Forrester Research през 2013 г. представителите на традиционната електронна търговия отчасти ще се върнат към своите корени. "Търговците отговарят в нашата анкета, че техният основен приоритет за 2013 г. е подобряването на нивата на конвертиране на посетителите в техните сайтове в реализирани продажби, както и редизайн на сайтовете с цел подобряване на потребителския комфорт", съобщава Shop.org.

Докладът показва също така, че мобилните продажби растат със сериозни темпове през 2012 г. Въпреки много ниската база, респондентите в запитването отговарят, че през 2012 г. поръчките в техните магазини, направени през смартфони, са се увеличили със 129%, а през таблети - с цели 178%. Тенденцията за все повече покупки чрез мобилни устройства се очаква да продължи в следващите няколко години. Очакват се повече инвестиции на е-търговците в приложения за  смартфони и таблети, създаването на повече и удобни възможности за пазаруване през мобилни устройства и значително нарастване в обема на продажбите чрез този канал.

През последните години сериозно развитие търпи и моделът на груповото пазаруване или сделките на деня. През 2012 г. обаче пионерът Groupon като че ли достигна пика си и цената на акциите му започна да пада стремглаво, предизвиквайки съмнения дали въобще бизнес моделът на компанията е устойчив. Очакванията са през 2013 г. евентуално да се появи нов "социален" бизнес модел, който да привлече отново вниманието на купувачите.

Големите традиционни онлайн магазини обаче вероятно ще се насочат в друга посока. Те ще положат повече усилия за подобряване на персонализацията. Например може да сте забелязали например, че от известно време, когато влезете в Amazon, получавате десетки предложения за покупки, свързани с вашите предишни действия на сайта. Това е така, защото е-търговците събират все повече информация за вашите действия онлайн, след което я използват, за да ви предлагат продукти, които би трябвало да се доближават до вашите конкретни нужди. Това явление ще бъде още по-ясно изразено през 2013 г., като много от големите е-търговци ще инвестират в тази насока, както и в цялостното подобрение на сайтовете си с цел постигане на повече покупки - от страна на досегашните клиенти, както и на нови потребители. 

Работите в сферата на финансите. Носите костюм и сте много зает. Един ден ви се налага да купите многофункционален измервателен уред, познат също и като "мултицет". Почесвате се по главата и осъзнавате, че нямате никаква идея къде се продават подобни неща. Имате смътно предположение, че железарията е правилното място, но нямате представа къде да я намерите. Решението е едно - отваряте Google, намирате онлайн магазин и поръчвате. На другия ден ви остава само да разберете как всъщност се работи с уреда, който вече е доставен в дома ви.

Докато правите всичко това, не се замисляте твърде много. Цялата процедура се превръща в рефлекс и все повече хора я приемат като нещо съвсем естествено. И докато вниманието на публиката е приклещено между споровете за ползите и вредите от социалните мрежи и обявленията на нови модели "умни" мобилни устройства, които са със страшно мощни, енергоемки чипове, електронната търговия се развива без много излишен шум, достигайки до почти всеки дом. А всички прогнози към края на 2012 г. сочат, че възходящата тенденция ще продължи и през следващите години. Както в развитите икономики, така и в догонващите, където междувпрочем се очакват умопомрачаващи темпове на растеж.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    А тук е-купувачите пазаруват заради цените - не заради удобството.
    Да не споменавам че някой продукти изобщо ги няма тук.

  • 2
    linderoth avatar :-|
    linderoth

    Ема като има балъци така ще е

  • 3
    vasileva_24 avatar :-|
    someone

    Да ви кажа честно...мои приятели се счупиха да пазаруват онлайн...толкова въодушевени, че реших и аз да пробвам...първо с нещо дребно и от проверени сайтове, за да видя до колко мога да си "дам" доверието, но пак си остава капката съмнение, че "няма да изглеждат нещата така, както ги виждам". То и в обикновените магазини има риск за качество и стандарт. Но няма как да сравняваме двата типа магазини...всичко е въпрос на личен избор и тези данни едва ли ще го променят, по-скоро както при мен стана - чрез опита на околните :) На всички, които ползват нета за пазар - успех, дано всичко е наред при покупките и да ви носят само хубави неща :)

  • 4
    idrazil avatar :-|
    dinko

    В БГ сайтовете е много рисковано все още. Аз пазарувам от Великобритания, има една фирма като се регистрираш плащаш минимална сума на килограм транспорт и до седмица (няколко дни) ти го носят в София (а не както директно от Амазон след 2 седмици или повече). В БГ като се появи интересен продукт на сайта първо си го купува персонала и приятели на фирмата и се изчерпва. Някои сайтове правиш поръчка и те забелязват след 2-3 дни и то само да потвърдят. За дрехи и подобни не ми се говори какво ти носят и какво е на картинката.

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    Преди няколко години пазарувах от Китай, сега пазарувам само от UK и понякога Германия. Поне до момента от e-bay.co.uk и amazon.co.uk не съм имал проблеми (пускате си фълтъра само UK или само EU).

    Понеже се купува от EU не се плащат мита, а ДДС-то понякога е по-ниско (Германия - 19%). С китайците или ми забавят стоката безумно (рекордът ми е 3 месеца) или не говорят английски и посмъртно не можеш да се разбереш с тях.

    [quote#4:"UK graduate"]има една фирма като се регистрираш плащаш минимална сума на килограм транспорт и до седмица (няколко дни) ти го носят в София[/quote]

    Предполагам, че става въпрос за www.gabco.org (чух, че вече имали и конкуренция, но не знам кои са) - аз съм ги пробвал до момента без никакъв проблем (особено ако си навит да чакаш понякога 3-4 седмици) - супер са, ако дълъра не доставя извън UK/ Германия, освен това в малкото случаи, когато губят стока, възстановяват парите.

  • 6
    gost22 avatar :-|
    gost22

    До коментар [#3] от "someone":

    Ами въпрос на манталитет и закони. Когато Майкъл Дел е сглобявал компютри и ги е пращал по пощата (юнашко доверие, ама подплатено със закони и яки глоби), тук (в БГ) си беше нормално да опипваш доматите в магазина, да не ти пробутат омекналите, че отгоре висеше табелка: " Закупена стока не се връща!". Всъщност, законите се пишат от политиците, които избираме, та май всичко опира до манталитета ни: "шамар да е, на аванта да е". Да "щипнеш", да "удариш некой грам", някоя стотинка...
    Скоро, опипването на стоката ще се плаща...

  • 7
    ivanharalanov avatar :-|
    Иван Хараланов

    Възможността да "опипаш доматите" е суверенно право на всеки купувач. За съжаление - на пазарите у нас това право често пъти се погазва. Разбира се, че има стоки и най-вече услуги при които просто няма как да се върнат парите- не бива да бъдат упреквани търговците.

    За съжаление - електронната търговия у нас е все още символична, но все пак и ние си имаме хубави търговски портали. Дай- Боже да развием производство, чиито продукти да продаваме успешно по света.

    Търговията е въпрос на ангажимент и сериозна отговорност- не може да се пускат електронни магазини, базирани на безплатни платформи, като допълнителен доход на "търговеца", който междувременно работи някъде на заплата и между другото се опитва да припечели с малък маржин укривайки доход от е-бизнеса!

    П.С.
    Подобни "търговци" обикновено са и най-активните анонимни хейтъри, които не скъпят обиди към банките, куриерските фирми и всички други звена в бизнеса, които се опитват да получат заплащане за услугата, която предлагат.

  • 8
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#7:"Иван Хараланов"]Възможността да "опипаш доматите" е суверенно право на всеки купувач.[/quote]
    "Опипването на доматите" означава липса на доверие, което означава лоша бизнес среда. Опипването, а не избирането. Едно е да избираш стоката, и съвсем друго нещо е да я проверяваш за дефекти предварително, защото после връщането е почти невъзможно и "транспорта при връщане на стоката се заплаща от клиента". Нищо, че си е платил коректно доставката, но търговеца е бил некоректен. А как се компенсира загубата на време, защото парите си стоят в някоя банка и се олихвяват, докато стоката пътува напред-назад...
    Ей такива дреболии...

  • 9
    ivanharalanov avatar :-|
    Иван Хараланов

    До коментар [#8] от "gost22":"...защото после връщането е почти невъзможно" - За това съм напълно съгласен!

    Въпрос на визия, а може би - на покупателна способност.
    Докато в световните онлайн системи клиентите се уповават на ранк системата за атестация на търговеца, масовия клиент у нас все още избира стока на ниска цена без право на връщане/замяна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK