Всички обичат е-търговията

Без особено голям шум онлайн пазаруването се превръща в мейнстрийм. Прогнозите за 2013 г. също доказват това

Работите в сферата на финансите. Носите костюм и сте много зает. Един ден ви се налага да купите многофункционален измервателен уред, познат също и като "мултицет". Почесвате се по главата и осъзнавате, че нямате никаква идея къде се продават подобни неща. Имате смътно предположение, че железарията е правилното място, но нямате представа къде да я намерите. Решението е едно - отваряте Google, намирате онлайн магазин и поръчвате. На другия ден ви остава само да разберете как всъщност се работи с уреда, който вече е доставен в дома ви.

Докато правите всичко това, не се замисляте твърде много. Цялата процедура се превръща в рефлекс и все повече хора я приемат като нещо съвсем естествено. И докато вниманието на публиката е приклещено между споровете за ползите и вредите от социалните мрежи и обявленията на нови модели "умни" мобилни устройства, които са със страшно мощни, енергоемки чипове, електронната търговия се развива без много излишен шум, достигайки до почти всеки дом. А всички прогнози към края на 2012 г. сочат, че възходящата тенденция ще продължи и през следващите години. Както в развитите икономики, така и в догонващите, където междувпрочем се очакват умопомрачаващи темпове на растеж.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 2
    • + 26

    А тук е-купувачите пазаруват заради цените - не заради удобството.
    Да не споменавам че някой продукти изобщо ги няма тук.

    Нередност?
  • 2
    linderoth avatar :-|
    linderoth
    • - 33
    • + 3

    Ема като има балъци така ще е

    Нередност?
  • 3
    vasileva_24 avatar :-|
    someone
    • - 2
    • + 10

    Да ви кажа честно...мои приятели се счупиха да пазаруват онлайн...толкова въодушевени, че реших и аз да пробвам...първо с нещо дребно и от проверени сайтове, за да видя до колко мога да си "дам" доверието, но пак си остава капката съмнение, че "няма да изглеждат нещата така, както ги виждам". То и в обикновените магазини има риск за качество и стандарт. Но няма как да сравняваме двата типа магазини...всичко е въпрос на личен избор и тези данни едва ли ще го променят, по-скоро както при мен стана - чрез опита на околните :) На всички, които ползват нета за пазар - успех, дано всичко е наред при покупките и да ви носят само хубави неща :)

    Нередност?
  • 4
    idrazil avatar :-|
    dinko
    • - 5
    • + 7

    В БГ сайтовете е много рисковано все още. Аз пазарувам от Великобритания, има една фирма като се регистрираш плащаш минимална сума на килограм транспорт и до седмица (няколко дни) ти го носят в София (а не както директно от Амазон след 2 седмици или повече). В БГ като се появи интересен продукт на сайта първо си го купува персонала и приятели на фирмата и се изчерпва. Някои сайтове правиш поръчка и те забелязват след 2-3 дни и то само да потвърдят. За дрехи и подобни не ми се говори какво ти носят и какво е на картинката.

    Нередност?
  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 2
    • + 9

    Преди няколко години пазарувах от Китай, сега пазарувам само от UK и понякога Германия. Поне до момента от e-bay.co.uk и amazon.co.uk не съм имал проблеми (пускате си фълтъра само UK или само EU).

    Понеже се купува от EU не се плащат мита, а ДДС-то понякога е по-ниско (Германия - 19%). С китайците или ми забавят стоката безумно (рекордът ми е 3 месеца) или не говорят английски и посмъртно не можеш да се разбереш с тях.

    [quote#4:"UK graduate"]има една фирма като се регистрираш плащаш минимална сума на килограм транспорт и до седмица (няколко дни) ти го носят в София[/quote]

    Предполагам, че става въпрос за www.gabco.org (чух, че вече имали и конкуренция, но не знам кои са) - аз съм ги пробвал до момента без никакъв проблем (особено ако си навит да чакаш понякога 3-4 седмици) - супер са, ако дълъра не доставя извън UK/ Германия, освен това в малкото случаи, когато губят стока, възстановяват парите.

    Нередност?
  • 6
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • - 1
    • + 10

    До коментар [#3] от "someone":

    Ами въпрос на манталитет и закони. Когато Майкъл Дел е сглобявал компютри и ги е пращал по пощата (юнашко доверие, ама подплатено със закони и яки глоби), тук (в БГ) си беше нормално да опипваш доматите в магазина, да не ти пробутат омекналите, че отгоре висеше табелка: " Закупена стока не се връща!". Всъщност, законите се пишат от политиците, които избираме, та май всичко опира до манталитета ни: "шамар да е, на аванта да е". Да "щипнеш", да "удариш некой грам", някоя стотинка...
    Скоро, опипването на стоката ще се плаща...

    Нередност?
  • 7
    ivanharalanov avatar :-|
    Иван Хараланов
    • - 1
    • + 1

    Възможността да "опипаш доматите" е суверенно право на всеки купувач. За съжаление - на пазарите у нас това право често пъти се погазва. Разбира се, че има стоки и най-вече услуги при които просто няма как да се върнат парите- не бива да бъдат упреквани търговците.

    За съжаление - електронната търговия у нас е все още символична, но все пак и ние си имаме хубави търговски портали. Дай- Боже да развием производство, чиито продукти да продаваме успешно по света.

    Търговията е въпрос на ангажимент и сериозна отговорност- не може да се пускат електронни магазини, базирани на безплатни платформи, като допълнителен доход на "търговеца", който междувременно работи някъде на заплата и между другото се опитва да припечели с малък маржин укривайки доход от е-бизнеса!

    П.С.
    Подобни "търговци" обикновено са и най-активните анонимни хейтъри, които не скъпят обиди към банките, куриерските фирми и всички други звена в бизнеса, които се опитват да получат заплащане за услугата, която предлагат.

    Нередност?
  • 8
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 2

    [quote#7:"Иван Хараланов"]Възможността да "опипаш доматите" е суверенно право на всеки купувач.[/quote]
    "Опипването на доматите" означава липса на доверие, което означава лоша бизнес среда. Опипването, а не избирането. Едно е да избираш стоката, и съвсем друго нещо е да я проверяваш за дефекти предварително, защото после връщането е почти невъзможно и "транспорта при връщане на стоката се заплаща от клиента". Нищо, че си е платил коректно доставката, но търговеца е бил некоректен. А как се компенсира загубата на време, защото парите си стоят в някоя банка и се олихвяват, докато стоката пътува напред-назад...
    Ей такива дреболии...

    Нередност?
  • 9
    ivanharalanov avatar :-|
    Иван Хараланов
    • + 1

    До коментар [#8] от "gost22":"...защото после връщането е почти невъзможно" - За това съм напълно съгласен!

    Въпрос на визия, а може би - на покупателна способност.
    Докато в световните онлайн системи клиентите се уповават на ранк системата за атестация на търговеца, масовия клиент у нас все още избира стока на ниска цена без право на връщане/замяна.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал