Извън пределите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Извън пределите

Извън пределите

Нова технология на Microsoft превръща цялото помещение в интерактивен екран

Мартин Дешев
6022 прочитания

© Капитал Daily


Виртуалната реалност има един основен недостатък. Ограничена е от рамките на екрана на съответното устройство. Дори и най-пленяващият и изпълнен с приключения виртуален свят не може да "излезе" извън границите на дисплея. 3D видеото също не постига необходимия ефект, както и добавената реалност, която просто комбинира реални кадри с виртуалните анимации. Така у потребителя винаги остава усещането за нереалност и той не може напълно да се "потопи" в измисления свят, който продавачите на дигитални забавления се опитват да му предложат.

Microsoft разработва нова технология, която "освобождава" виртуалния свят от неговите "окови". Тя се казва IllumiRoom и може да дебютира като функция в следващата версия на конзолата Xbox. А защо не и по-рано. Нуждае се само от проектор и системата за жестов контрол Kinect, за да превърне цялото помещение в интерактивен екран. Според нейните създатели IllumiRoom може да намери приложение за най-различни дейности от ежедневието и възможностите й са почти неограничени.

По-голяма реалистичност

Въпреки многократните опити и до момента не съществува достатъчно ефективен метод, който да направи пространството около телевизора част от действието, което се случва на екрана му. Макар и оплакванията от типа "хубава игра, но щеше да е още по-хубава, ако не беше ограничена от размерите на дисплея" да не са много, софтуерните инженери са твърдо решени да намерят разрешение на този проблем. Philips например има своя технология, която е налична в серията телевизори Aurea. При нея различни цветове озаряват пространството около телевизора в зависимост от конкретните цветове на екрана. По този начин се размиват границите между случващото се в екрана и около него. Компанията смята, че така се увеличава  усещането за реалност и се намалява разсейването и натоварването на очите.

Според софтуерните инженери на Microsoft обаче само цветове не са достатъчни за постигане на оптимално усещане. Тяхната разработка IllumiRoom има за цел да ни покаже и онова, което по принцип остава извън рамките на дисплея. Така ще имаме пълното визуално поле, сякаш действително се намираме на мястото, което виждаме на екрана. Осъществяването на тази концепция обаче се оказва доста сложно. Простото излъчване на цялото изображение върху стената с проектор не би било достатъчно. Затова технологията използва сензорите на Kinect, за да "опознае" помещението, разположението на мебелите, екрана и хората, които се намират наоколо. По този начин IllumiRoom може да се настройва автоматично, и то в реално време без нуждата от каквато и да било човешка намеса, казват създателите на проекта.

IllumiRoom направи неофициален дебют по време на CES 2013 в Лас Вегас. Тогава присъстващите успяха да видят как стената около телевизионния екран се превръща в част от него. Основното действие продължава да се случва на екрана, но изображенията около него показват онова, което по принцип остава извън зрителното поле. Чрез IllumiRoom играещият вижда цялото виртуално помещение, прелитащите куршуми напускат пределите на дисплея и продължават до края на стената, експлозиите са още по-зрелищни.

Технологията дори ще може да "взаимодейства" с реалните предмети, които попадат в прожекционното поле. Например тя може да създаде впечатление, че предметите  вибрират или изчезват от мястото си. Системата се съобразява и с местоположението на дисплея, като настройва проектора така, че да не излъчва върху него, за да не нарушава качеството на образа.

Реален потенциал

Microsoft получава патент за технологията още през септември 2012 г. Тогава обаче никой не очаква, че компанията ще има готов, действащ прототип за толкова кратко време. За момента софтуерният гигант не разкрива пълните възможности и характеристики на IllumiRoom. Той планира да направи това през април т.г., когато разработката ще бъде представена официално. Тогава ще разберем кога и как технологията ще намери път към магазините, а оттам и към домовете на хората.

През следващите месеци се очаква да бъдат решени и някои от евентуалните проблеми на IllumiRoom. Един от тях може да се окаже антиинтуитивното поведение при играенето на игри. Виртуалният персонаж например отново ще може да се контролира само в рамките на дисплея. Всичко около него може и да се вижда чрез прожектираното на стената, но за да може да бъде използвано или атакувано от героя, то трябва да попадне в основния екран. Така дори и играчът да забележи противник в ъгъла на стаята, вместо просто да погледне и насочи героя си натам, ще трябва да "премести" цялото изображение, докато противникът попадне в рамките на екрана, за да си взаимодейства с него.

Макар и технологията да прави своя дебют с видеоигрите, няма да има ограничения при нейното приложение, казват създателите на проекта. Първоначалният фокус действително ще бъде върху развлекателния софтуер и образователните приложения. Те обаче ще са само началото, прогнозират Анди Уилсън и Ийял Офек, двама от основните хора зад IllumiRoom. Чрез сензорите на Kinect може да се направи така, че цялото помещение да бъде интерактивно. Така доближаването до конкретен реален предмет и използването му например би могло да активира съответно действие или реакция от софтуера.

Предвижда се и създаването на допълнителни устройства и сензори, които могат да се комбинират с IllumiRoom. Чрез тях ще може да се увеличат възможностите за развитие на проекта, както и създаването на софтуер, който да се възползва от тях. Тъй като за база е използвана версията на Kinect за Windows, не се изключва възможност и за създаването на най-разнообразни приложения, които да могат да използват технологията и да откриват различни начини за нейното прилагане в ежедневието или поне в обучението и забавлението.

Създателите на технологията вече са намерили и друго полезно приложение на IllumiRoom. Те използват проекта, за да амбицират студентите по компютърни науки в университетите и да им покажат, че в тази сфера нещата могат да бъдат както изключително полезни, така и много забавни.

Виртуалната реалност има един основен недостатък. Ограничена е от рамките на екрана на съответното устройство. Дори и най-пленяващият и изпълнен с приключения виртуален свят не може да "излезе" извън границите на дисплея. 3D видеото също не постига необходимия ефект, както и добавената реалност, която просто комбинира реални кадри с виртуалните анимации. Така у потребителя винаги остава усещането за нереалност и той не може напълно да се "потопи" в измисления свят, който продавачите на дигитални забавления се опитват да му предложат.

Microsoft разработва нова технология, която "освобождава" виртуалния свят от неговите "окови". Тя се казва IllumiRoom и може да дебютира като функция в следващата версия на конзолата Xbox. А защо не и по-рано. Нуждае се само от проектор и системата за жестов контрол Kinect, за да превърне цялото помещение в интерактивен екран. Според нейните създатели IllumiRoom може да намери приложение за най-различни дейности от ежедневието и възможностите й са почти неограничени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    Предвидимо интересна развръзка в развитието на технологиите. Това съвсем не е първия или най- добър продукт в 3Д технологиите, но може да се окаже един от малкото които ще са с приемлива цена, т.е. предполагаемо почти всеки работещ ще може да си го позволи, за разлика от симулатори, 3д виртуални стени и др.

  • 2
    asparuhkanchov avatar :-|
    asparuhkanchov
  • 3
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Micro$oft и тенологии ... Айди холъм.

  • 4
    ss avatar :-P
    SS

    Следващата стъпка ще е да ти монтират една жица в мозъка и да можеш да включваш жака директно !

  • 5
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Интересно, че игрите които са подготвили за демо-то (освен вътрешно разработените като Halo) са базирани на open source като Red Eclipse и SuperTuxKart. Вероятно им е бил необходим сорс код за това демо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK