Intel-игентно решение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Intel-игентно решение

Intel-игентно решение

Платформата Perceptual Computing позволява още по-естествена комуникация с компютър

Мартин Дешев
6507 прочитания

© Капитал Daily


Общуването между човека и компютъра трудно може да се нарече ефективно. В момента машините просто стоят на бюрото и просто чакат командите на своя потребител. Те от своя страна могат да бъдат подавани предимно чрез натискане на бутони или кликане с мишката, а реакцията от страна на компютъра обикновено се изчерпва с изобразяването на даден символ или обект на екрана. Така че може да обобщим, че "комуникацията" с компютрите е на доста примитивно ниво, въпреки че те реално разполагат с необходимата изчислителна мощ и капацитет за много по-сериозно общуване.

Футуролозите са единодушни, че традиционната работа с компютър чрез клавиатура, мишка или сензорен дисплей постепенно ще отстъпва място на по-нови технологии. Изглежда също така, че разработването им не е чак толкова далеч във времето, колкото повечето хора си мислят. През последните години се наблюдава известно раздвижване в опитите да се оползотворят хардуерните възможности на компютрите. Microsoft например активно развива своята система за жестов контрол Kinect. Компанията Leap Motion пък скоро ще пусне в продажба своя алтернатива на Kinect, която е още по-компактна и мултифункционална. Тя ще е доста евтина и ще може да се използва с голям набор от вече съществуващи приложения.

Дръж се естествено

Освен с изчислителната мощ компютрите разполагат и с всички необходими допълнителни компоненти за по-ефективна и естествена комуникация с нас. Те просто трябва да бъдат обединени и използвани по правилния начин. Именно това е целта на Intel със своя проект Perceptual Computing. С тази платформа ще можем да управляваме компютъра си както със жестове, така и чрез гласови команди и дори само с поглед.

Всичко това ще бъде вградено в една-единствена камера. В нейния корпус са поместени всички необходими компоненти, чрез които да можем да комуникираме с компютъра си. Устройството се произвежда от компанията Creative, която си партнира с Intel в проекта. В устройството са инсталирани HD камера, инфрачервен сензор, микрофони и други елементи. С него идва и специален софтуер, който конфигурира системата. Той се разработва в сътрудничество с компанията SoftKinetic.

Основната част от управлението става чрез жестове. Те са подбрани така, че да са максимално естествени за човека. "Взимане" на елемент например става със свиването на пръстите на ръката. Разглеждането му става чрез завъртане на дланите така, сякаш наистина държат предмета. Чрез жестове могат да се контролират и други функции на компютъра. Например да се смени звучащата в момента песен със следващата само чрез посочване с пръст в дадена посока. Камерата е много чувствителна и може да засича движенията на всеки един от десетте пръста на ръцете. Устройството също така може да разпознава човешкото лице и да следи неговите мимики и движения.

Технология позволява и разработката на приложения с добавена реалност. Intel дава за пример създаването на софтуер за проба на дрехи и аксесоари. Могат да бъдат въведени всевъзможни команди за най-различни реакции при определено движение на главата или мимика. Усмивката например действително може да започне да отваря всяка врата пред вас... буквално. Камерата дори ще може да разпознава конкретните индивидуални характеристики на всяко лице, пол и приблизителна възраст.

Платформата Perceptual Computing може да разпознава и гласови команди. За момента те трябва да са предварително програмирани в конкретното приложение. С течение на времето обаче нивото на интерактивност ще се повишава, а с него и възможностите на софтуера самостоятелно да разпознава звуковите команди на потребителя. Стандартно се поддържат девет езика, като, разбира се, се работи и по добавянето на още.

Неизбежното бъдеще

В момента разработката се фокусира върху изглаждането на детайлите и доразвиването на функционалността. Засега тя се предлага само за програмисти, които искат да създават софтуер, който да я използва. Те могат да закупят камерата срещу $149, като софтуерният пакет може да бъде изтеглен безплатно. В момента камерата може да разпознава жестовете само на разстояние от около метър пред обектива. Това я прави сравнително неудобна за ежедневна употреба, тъй като по този начин ръцете на потребителя ще се окажат точно пред погледа му, закривайки част от екрана. С течение на времето обаче обсегът на камерата ще се увеличи, обещават създателите й.

"Не искаме да заместваме нищо. Просто се опитваме да слеем в едно съществуващите методи на взаимодействие с компютрите. Добавяме сетива към компютърния мозък, за да може той да възприема заобикалящия го свят, да разбира кой взаимодейства с него и да направим комуникацията по-интуитивна", казва Бари Соломон, един от продуктовите инженери и стратези на Intel, пред онлайн изданието TechnologyReview.

Хардуерният гигант не крие, че има амбициозни планове за разработката си. Сред тях влиза и идеята технологията да се вгради в ултрабук компютрите, чието навлизане на пазара е лансирано от Intel. Разбира се, за целта самите производители на въпросните устройства също ще трябва да проявят интерес към Perceptual Computing. Дотогава платформата ще се предлага само като отделно устройство. Излизането й на пазара може да се случи още тази година, като Intel обещава, че цената ще бъде достъпна за масовия потребител.

От голямо значение е и какъв ще бъде интересът на програмистите към платформата. Именно те ще трябва да създават софтуера, който ще може да превърне амбициите за налагане на Perceptual Computing в реалност. Компанията не разкрива дали проектът се радва на вниманието на IT специалистите и дали този интерес отговаря на нейните първоначални очаквания. Поне засега изглежда, че все повече програмисти са заинтригувани от този нов бранш в сферата технологиите. Компанията Valve например вече предлага играта Portal 2, която може да се контролира чрез подобна система.

Perceptual Computing ще може да се използва и за много други неща. Например за подобряване на системите за сигурност, тъй като платформата разполага с вградени възможности за лицево и гласово разпознаване, които могат да заменят паролите.

Според Intel въвеждането на естествено общуване с компютъра е неизбежно в близко бъдеще. Производителят изглежда твърдо решен да е един от водещите в този сегмент. Стратезите на Intel очевидно осъзнават, че бизнесът с процесори вече не й е гарантиран източник на печалби, особено след като енергоспестяващите ARM чипове навлизат агресивно, а пазарът се пренасочва към преносимите устройства, където ARM все още са без реална конкуренция. Опитите на Intel в мобилния сегмента засега не се увенчават с особени успехи, затова компанията продължава да търси нови поприща. И Perceptual Computing има всички шансове да се превърне в едно от тях, създавайки нов метод за комуникация между човека и машината.

Общуването между човека и компютъра трудно може да се нарече ефективно. В момента машините просто стоят на бюрото и просто чакат командите на своя потребител. Те от своя страна могат да бъдат подавани предимно чрез натискане на бутони или кликане с мишката, а реакцията от страна на компютъра обикновено се изчерпва с изобразяването на даден символ или обект на екрана. Така че може да обобщим, че "комуникацията" с компютрите е на доста примитивно ниво, въпреки че те реално разполагат с необходимата изчислителна мощ и капацитет за много по-сериозно общуване.

Футуролозите са единодушни, че традиционната работа с компютър чрез клавиатура, мишка или сензорен дисплей постепенно ще отстъпва място на по-нови технологии. Изглежда също така, че разработването им не е чак толкова далеч във времето, колкото повечето хора си мислят. През последните години се наблюдава известно раздвижване в опитите да се оползотворят хардуерните възможности на компютрите. Microsoft например активно развива своята система за жестов контрол Kinect. Компанията Leap Motion пък скоро ще пусне в продажба своя алтернатива на Kinect, която е още по-компактна и мултифункционална. Тя ще е доста евтина и ще може да се използва с голям набор от вече съществуващи приложения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Нещо като в "Битие" на Д.Брин.

  • 2
    cuam4o avatar :-(
    Ангел

    Ех "Капитал", за пореден път пишете за тая мъртвородена технология.

    Идеална е за разни игри и това е.

    Толкова ли не ви стига въображението да си го представите това на практика?

    Да ви помогна - Протегнете ръце напред и ръкомахайте 30 минути. Май е доста уморително а? Я си представете сега 8 часов работен ден с протегнати ръце? Истината е, че тази "напредничава" технология по никакъв начин не може да се доближи като функционалност и удобство до "примитивната", която използваме в момента. Просто е поредния маркетингов прах в очите. И вие помагате затова.

  • 3
    l_danov avatar :-P
    l.d

    Представям си как седя пред компютъра, сърби ме главата и не смея да се почеша, че ще вземе да се рестартира компютъра...

    [quote#2:"cuam4o"]Идеална е за разни игри и това е. [/quote]

    За игрите също не ми звучи сериозно - разликата в енергията необходима за преместване на пръсти с няколко сантиметра и тази да размахваш ръце като луд (докато се опитваш да не се заглеждаш по пейзажа отзад, че и в това ще разпознае някоя нежелана команда) за няколко часа. Дори един пасианс като хората не можеш да изиграеш..

    Евентуално ще става за заместител на дистанционното на телевизора.

  • 4
    10stinki avatar :-|
    10 стинки

    Приложенията са доста. Първото което ми хрумва е в охранителната техника, разпознаване на подозрително поведение и заплахишителни жестове. Управление на големи 3д модели и т.н. Напоследък е се чува и за добавената реалност.

  • 5
    lol avatar :-|
    lol

    Има танцуваща мацка и светещ компютър на картинката, следователно технологията ще да е много яка...

  • 6
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#4] от "10 стинки":

    Приложения могат да се намерят спор няма, но да се говори за тази технология, като заместител на сегашното ни "общуване" с компютъра е абсурдно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK