Пълна промяна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пълна промяна

Изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър обяви, че новата версия на Office е следващата стъпка в трансформацията на компанията.

Пълна промяна

Microsoft замисля нов модел за развитието на Office. В случай че проработи, той ще бъде приложен и при Windows

Мартин Дешев
7417 прочитания

Изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър обяви, че новата версия на Office е следващата стъпка в трансформацията на компанията.

© Microsoft


От около две десетилетия Microsoft е известен най-вече с операционната система Windows и софтуерния пакет Office. Години наред това са двата основни източника на приходи за софтуерния гигант от Редмънд. Най-новите версии и на двата продукта обаче поемат в принципно нова посока и се опитват да дадат началото на нова ера в развитието на компанията. Освен че предлагат сериозни промени във вида и функционалностите, преработените Windows и Office полагат началото и на нов бизнес модел, чрез който компанията ще се опита да увеличи своите приходи и да задържи вниманието на потребителите, които все повече се преориентират към онлайн базирани услуги.

Microsoft има доста амбициозни планове за своето бъдеще и обединяването на услугите си в обща платформа и новият Office е една от първите стъпки към тяхното осъществяване. В средата на седмицата софтуерният гигант представи официално новия Office 365 Home Premium, който идва в комплект с множество нововъведения във функционалността и начините потребителите да се сдобият с него. Не е изключено скоро промените да засегнат и Windows.

Специално внимание

Традиционният бизнес модел на Microsoft спрямо домашните потребители до момента беше сравнително семпъл. Клиентът закупува лиценз за желания продукт, инсталира го и като изключим задължителната поддръжка, повече няма връзка с компанията до излизането на следващата версия. Новата стратегия на софтуерния гигант ще е друга. При закупуването на Office 365 Home Premium потребителят може да избере измежду два варианта. Единият е традиционният – плаща за лиценз и има право да го използва неограничено време само на един компютър. Вторият е по-интересен. При него потребителят се абонира за използването на Office за определен период. Той ще трябва да заплаща по $99 на година или по $9 на месец. Но докато при закупуването на лиценз (който ще е и по-скъп) потребителят получава право да ползва само Office пакета, при абонирането за Office 365 той ще има на разположение по-голям набор от функции и услуги.

Office 365 ще може да бъде инсталиран на до пет компютъра. При това няма ограничение в броя на преинсталации на различни машини, стига във всеки един момент те да са максимално пет. Освен това клиентът получава и 20 GB дисково пространство в облачната услуга SkyDrive. Office приложенията по подразбиране ще запаметяват създадените документи именно на отдалечен сървър в интернет. Разбира се, тази функция може да бъде деактивирана по всяко време. Запаметяването в SkyDrive е по подразбиране, защото така ще осигурява безпроблемната работа и на другата нова услуга – Office on Demand. При нея потребителят ще може да работи със своите лични документи от всеки компютър с браузър и интернет връзка, дори и той да не разполага с инсталиран Office. В това отношение Office 365 ще наподобява съществуващата от години услуга Google Docs, но според Microsoft ще предлага пълната функционалност на офис пакета им, а не само базови възможности.

Абонатите ще имат и по 60 минути на месец за разговори в Skype с телефонни номера от целия свят. Освен това ще получат и гаранцията, че всички нови обновления на софтуера ще се инсталират безплатно и автоматично за срока на абонамента. Разбира се, има и още други услуги и промени, чрез които Microsoft се надява да убеди потребителите, че си заслужава да изберат абонамента за Office 365 пред еднократното закупуване на Office 2013 или конкурентен продукт. Традиционният Office 2013 ще се предлага в няколко пакета, като най-евтиният ще е $139 и ще предоставя само Word, Excel, PowerPoint и OneNote. Пълният пакет ще струва $399.

Смел ход

Microsoft изглежда уверен, че с течение на времето все повече хора ще предпочитат абонаментните планове. Затова и компанията се опитва да позиционира Office 365 като основното си предложение, докато традиционната версия на пакета ще остане на заден план. Излизането й бележи края и на инсталационните дискове. Пакетите с Office 2013, които ще се продават по магазините, ще съдържат само лицензионния код. Самият софтуер ще трябва да бъде изтеглен от интернет.

Това е само една от стъпките в генералната, все още необявена нова стратегия на Microsoft. Компанията не крие, че планира да се префокусира към облачните услуги, производството на хардуер и, разбира се, разработката на софтуер, който да е адекватен на новите реалности. Този процес ще трябва да засегне абсолютно всички отдели на компанията и продуктови категории. Windows 8 загатна само за една малка част от него. В случая е важно да се отбележи, че новата версия на платформата споделя едно софтуерно ядро с мобилната операционна сисема Windows Phone 8. Въпрос на време е двата продукта да се превърнат едно цяло. Практически същото нещо се случва и с новия Office 365 и Office 2013, като основните разлики са в цените и услугите, които се предлагат.

Според неофициална информация перлата в короната на Microsoft - Windows, ще претърпи аналогична трансформация и още тази година ще премине към бизнес модел с абонаментни планове точно като Office, твърди онлайн изданието The Verge. С това Microsoft ще започне и ежегодно обновяване на Windows, което ще включва постепенни обновления на интерфейса и функциите, подобрена сигурност и др. Така компанията се надява да бъде по-конкурентна с компании като Google и Apple, които също работят на този принцип. Същият график на обновленията ще се приложи и за Windows Phone, твърдят източниците на The Verge.

Подобен ход изглежда смел, но и логичен. Наличието на по-голямо разнообразие от възможности продуктите на компанията да се използват легално може да й донесе само ползи. Но има и доста сериозни рискове. Цената от $99 на година за Office 365 Home Premium изглежда доста висока дори и за хората в по-богатите държави, особено на фона на безплатния Google Docs и платения вариант Google Apps, който струва само $5 на месец. Все пак става дума за домашни потребители, като голяма част от тях не се нуждаят от абсолютно всички възможности на Office пакета. Затова би бил разумен ход от страна на Microsoft, ако предложи още повече абонаментни планове. Ако потребителят няма да ползва 60-те минути Skype или не се нуждае от 20GB в SkyDrive, защо да ги плаща? Дори идеята за абониране само за определени приложения от софтуерния пакет изглежда примамлива. Потребителите биха били по-склонни да плащат по $10-$15 на година, за да използват само Word, Excel и безплатното пространство в SkyDrive например вместо по $99 за цяла група програми и услуги, от които реално едва ли ще използват повече от половината.

От около две десетилетия Microsoft е известен най-вече с операционната система Windows и софтуерния пакет Office. Години наред това са двата основни източника на приходи за софтуерния гигант от Редмънд. Най-новите версии и на двата продукта обаче поемат в принципно нова посока и се опитват да дадат началото на нова ера в развитието на компанията. Освен че предлагат сериозни промени във вида и функционалностите, преработените Windows и Office полагат началото и на нов бизнес модел, чрез който компанията ще се опита да увеличи своите приходи и да задържи вниманието на потребителите, които все повече се преориентират към онлайн базирани услуги.

Microsoft има доста амбициозни планове за своето бъдеще и обединяването на услугите си в обща платформа и новият Office е една от първите стъпки към тяхното осъществяване. В средата на седмицата софтуерният гигант представи официално новия Office 365 Home Premium, който идва в комплект с множество нововъведения във функционалността и начините потребителите да се сдобият с него. Не е изключено скоро промените да засегнат и Windows.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    Връзване на каишка като кученце!?

  • 2
    kilgore avatar :-?
    kilgore

    До коментар [#1] от "Geoimg":
    Някой да те кара?!?

  • 3
    ctrl_del avatar :-|
    бАрни

    Аааа нееееее . мерси М$ .

  • 4
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    Всички отиват натам (примерно Диабло 3 също работи на сървъри). Освен това, на МС Офис няма вече какво да му се прави толкова - всичко каквото трябва си има в изобилие; големи революционни нови добавки няма и хората нямат никаква причина да ъпгрейдват редовно, както ставаше с по-ранните версии. Същото е и с Уиндоус 7 - той вече си работи достатъчно добре така или иначе. Така че единственото, което остава на компании като Майкрософт е да се ориентират към абонаментни услуги, където хората плащат по малко, но редовно, и стабилните приходи са гарантирани.

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#4] от "a_lizzard":

    Има проблем, трябва някак да се пребориш за парите на хората...Това МС досега не е показала, че го умее - та се справя прекрасно с преборването за парите на корпорациите....

  • 6
    abe_123 avatar :-?
    abe_123

    До коментар [#4] от "a_lizzard":

    Вярно ли няма какво да му се прави? И няма нови революционни добавки? :) За Excel в Office 2010 я отивай на сайта, търси и чети какво е PowerPivot, после се върни и напиши отново :) А за вкарването в новия Excel на основните възможности на BI, сигурно също не е нищо ново? За едни малки фирми само тези две неща какви пари могат да спестят.

  • 7
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    До коментар [#6] от "abe_123": Смяташ ли, че това е причина поне 50% от всички хора ползващи Офис, да ъпгрейднат?

  • 8
    abe_123 avatar :-|
    abe_123

    Еднозначно да, това все пак е инструмент да свършиш работа.

  • 9
    epoc avatar :-P
    epoc

    [quote#6:"abe_123"]За едни малки фирми само тези две неща какви пари могат да спестят.[/quote]

    Точно малките фирми надали се интересуват от тези неща.....

  • 10
    jivkodimitrov avatar :-|
    Димитров

    Има един основен проблем. Защо да ползвам облачна услуга, където всички могат да ми четат информацията? Това сигурно е много полезно за редица частни лица, но аз вече има онлайн и офлайн компютър.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.