Плати, за да гледаш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Плати, за да гледаш

Плати, за да гледаш

Google обмисля въвеждане на платени канали в сайта за видеосподеляне YouTube от тази пролет

Асен Георгиев
7250 прочитания

© Капитал


Трудно е за вярване, но само докато четете това изречение, потребителите на сайта за споделяне на видеосъдържание YouTube ще са успели да качат онлайн повече от три часа клипове. Освен ако не четете много бързо, разбира се. Но колкото и да са пъргави умът и очите ви, фактът си е факт - всяка секунда количеството клипове в платформата се увеличава с 1 час. Една от предпоставките за това, а и за над 800-те милиона уникални потребители от цял свят, които отварят портала всеки месец, е, че услугите му са напълно безплатни. За много хора това вече е една от основните форми на забавление, а за други - единствен канал за популяризиране на своите произведения, талант и креативни способности.

Съвсем скоро обаче всичко това може да се промени. Или поне отчасти, защото Google обмисля въвеждането на експериментален модел за пускане на платени канали и комерсиализирани типове съдържание в своя сайт.

"Съвсем скоро ще бъде отворена нова страница в развитието на онлайн видеосъдържанието", пише adage.com, който пръв публикува информацията за намеренията на Google да въведе платен достъп до определени канали, базирайки се на свои сигурни източници. "YouTube подготвя стартирането на платени регистрации за индивидуални канали в своята видеоплатформа като част от най-новия си опит да привлече създателите на съдържание, зрителите и бюджетите на рекламодателите, отдръпвайки ги от традиционната телевизия", разяснява adage.com. Източниците на сайта твърдят, че това ще се случи през второто тримесечие на 2013 г.

От интернет компанията нито потвърждават, нито отхвърлят тази информация. "От дълго време поддържаме тезата, че различните видове съдържание изискват различни бизнес модели", коментира говорител на Google в свое съобщение. "Най-важното обаче е, че без значение от конкретния модел нашите създатели на съдържание се справят добре в платформата ни. Много от тях смятат, че биха могли да спечелят от платения достъп, така че ние обмисляме и този вариант", казват още от Google.

"Сега е добър момент за започване на експерименти", допълва Джейми Бърн, директор "Стратегическо развитие на съдържанието" в YouTube, по време на конференция, проведена в края на януари. Думата експеримент е ключова в изказването на Бърн, коментира Браян Стелтън в блога на New York Times. Според него YouTube при всички положения си остава проект, съществуващ най-вече покрай продажбите на рекламна площ, и никой не очаква това да се промени. Но някои от компаниите, които произвеждат популярно съдържание, вероятно биха имали желание да пробват как ще се възприеме платеният достъп до техните видеа.

Внимателно монетизиране

От  създаването му през 2005  г. до сега YouTube следва един изключително прост принцип - всички клипове, които се качват в платформата, са безплатни за потребителите. Интересът на аудиторията към дадени видеа се продава на рекламодателите под различни форми. Този модел се използва от много онлайн бизнеси - като започнем от дигиталните медии и различните видове информационни сайтове и стигнем до видеопорталите. За да може да задържа вниманието на тези над 800 млн. души месечно обаче, YouTube трябва да предлага ново и разнообразно съдържание. Затова от Google се опитват да измислят различни схеми, с които да стимулират създателите на видеопродукти.

Погледнато в исторически план, популярността на сайта първоначално получава голям тласък от хилядите непрофесионални автори, които, привлечени от възможността да изявят себе си и да покажат своите произведения на света, са склонни да качват клипове безвъзмездно. Не трябва да се пренебрегва и наличието на съдържание с неуредени авторски права. По-късно от YouTube въведоха модел за отчисляване на дял от рекламните приходи, които компанията генерира, който да отива за авторите. Сега обаче мениджърите на най-големия сайт за видеосподеляне в света искат да направят решителна крачка, с която да навлязат в полето на традиционната телевизия, създавайки още по-големи стимули за най-добрите създатели на съдържание. Този ход изглежда разумен не само поради огромното влияние, което сайта притежава, но и заради добрите резултати на конкурентите като Netflix, Hulu и Amazon, които през последните години доказаха, че платеният модел за достъп до онлайн видеосъдържание може да работи. И при това доста добре.

Първи стъпки

Според информацията на adage.com от YouTube планират да тестват новия модел за платен достъп с малък брой производители на съдържание, а таксата ще варира между $1 и $5 долара месечно. В допълнение обаче се обмисля и възможност за въвеждане на еднократни такси за излъчвания на живо, както и клипове с финансови съвети или съдържание тип "как да...".

За момента все още не е ясно кои точно ще бъдат първите канали, които ще влязат в новата платена програма на YouTube. Очакванията обаче са, че това ще бъдат големи медийни компании, които вече са доказали способността си да създават канали, които привличат много голям брой хора като свои последователи.

За момента YouTube разглежда въвеждането на платен достъп до определени канали като експеримент. В първоначалната група ще бъдат включени около 20 - 25 платени канала, а приходите по всяка вероятност ще се разпределят по същата схема като от рекламата - 45% за Google и 55% за създателите на съдържанието.

Въпреки потенциалната възможност за генериране на допълнителни приходи собствениците на канали в YouTube трябва да премислят добре дали да се възползват от новата възможност, когато тя стане факт. Някои от тях са инвестирали години време, усилия и пари, за да привлекат своите последователи, които може да не приемат особено възторжено въвеждането на платен достъп. Със сигурност голяма част от тях ще се пренасочат към други доставчици на съдържание, което е безплатно. Със сигурност ще има и такива, които ще са склонни да плащат - големият въпрос е какъв ще бъде техният брой.

Трудно е за вярване, но само докато четете това изречение, потребителите на сайта за споделяне на видеосъдържание YouTube ще са успели да качат онлайн повече от три часа клипове. Освен ако не четете много бързо, разбира се. Но колкото и да са пъргави умът и очите ви, фактът си е факт - всяка секунда количеството клипове в платформата се увеличава с 1 час. Една от предпоставките за това, а и за над 800-те милиона уникални потребители от цял свят, които отварят портала всеки месец, е, че услугите му са напълно безплатни. За много хора това вече е една от основните форми на забавление, а за други - единствен канал за популяризиране на своите произведения, талант и креативни способности.

Съвсем скоро обаче всичко това може да се промени. Или поне отчасти, защото Google обмисля въвеждането на експериментален модел за пускане на платени канали и комерсиализирани типове съдържание в своя сайт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    Да пробват,пък ще видим кой-кого!

  • 2
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    От 3 до 5 години, качественото съдържание в Интернет ще се плаща.

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Отдавна трябваше да почнат да препродават съдържанието на платените телевизии. Клипчетата ще си бъдат безплатни, но съдържание предавано директно като разни спортни събития ще се плаща както до сега. Сега ако нямате Булсатком няма да гледате Ф1, но ако Youtube излъчва на поносими цени ще платите и ще гледате.

  • 4
    nelva avatar :-|
    nelva

    Нестига ,че си плащаме големи суми за интернета, а все искат още ли още.
    На всичко отгоре,щом слушаш любима музика и - ХОП рестартират ти компютъра.
    Нагли -нахални.

  • 5
    fichev avatar :-|
    fichev

    До коментар [#4] от "nelva": що не се гръмнеш. Интернета е на цената на насъщния. За 30 лв. интернет на месец(за скоростта която аз си искам) гледам средно 10 филма (100лв. ако ходя на кино), 3 игри (200-300лв. според игрите), чета 2 вестника (60лв.), комуникирам с роднини, приятели и познати по целия свят (1000лв. на месец през GSM оператор без да преувеличавам). Т.е за продукти и услуги които биха стрували 1460 лева месечно, благодарение на интернет ги консумирам за 30 лева. Халал да им са на провайдерите и 50 лева да ми искат.

  • 6
    mihail avatar :-|
    Михаил

    До коментар [#4] от "nelva":

    +1 още един глас да се гръмнеш

    Виждала ли си дейта център? Знаеш ли колко струва да се съхранява цялата тая информация, колко енергия консумира и колко специалисти са необходими?

    Ама не, на нас всички са ни длъжни...

  • 8
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Гугъл са си направили сметката. Да приемем, че гугъл вземе правата за шампионската лига. Вместо да плащаме на битиви плащаме на гугъл. С основното предимство - ако закъснеем 10 мин. за мача винаги можем да го гледаме отначало или да превъртим до интересните моменти, или пък да правим повторения на спорните положения.

  • 9
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov

    До коментар [#4] от "nelva":

    Нелва, коментарът ти е доста неадекватен на реалността. Първо - цената за интернет е паднала до крайно ниски плоски тарифи, за които човек получава целия свят на компютъра си.

    Второ - това, че си плащаш за свързаност, не значи да няма платени услуги, които да ползваш през тази свързаност - като paypal, spotify, платени вестници, телевизии и др. Иначе защо тези компании да създават съответните услуги или съдържание???? За твоя кеф???

    Това са различни компании от твоя интернет доставчик, всяка от тях си има свой бизнес модел, а ти ако не искаш - просто не плащаш за това и си ползваш всичко останало, което е безплатно в нета. Никой не те кара на сила ...

  • 10
    dudo avatar :-?
    dudo

    [quote#2:"nedyalkodonev"]От 3 до 5 години, качественото съдържание в Интернет ще се плаща.[/quote]

    Доста логично звучи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK