Освен качествен екшън, спиращи дъха каскади, фатални жени и свръхдоза мачизъм филмите за британския шпионин Джеймс Бонд са известни и с един друг култов момент – футуристичните джаджи, които Агент 007 използва в различни напрегнати ситуации. Сред тях са и на пръв поглед обикновени предмети от бита като химикалки, часовници, слънчеви очила и др. Във филмите тези аксесоари обаче имат много по-разнообразни функции в сравнение с реалните си аналози. Химикалката се превръща в лазер, който реже и най-здравите материали, часовникът е мобилен телефон и дигитална карта, а слънчевите очила влизат в ролята на скенер и фотоапарат например.
Доскоро добавянето на футуристични възможности в подобни предмети се изчерпваше с комбинирането на часовник, аларма, хронометър и калкулатор в едно – или така популярните през 90-те години на миналия век електронни ръчни часовници. Всички останали функции попадаха в сферата на научната фантастика. Ерата на смартфоните и таблетите и все по-голямата миниатюризация на компютрите обаче промениха всичко това.
През последните години технологичните компании започнаха да разглеждат футуристичните джаджи на Агент 007 като извор на вдъхновение при разработката на нови продукти. Очаква се в близко бъдеще революцията при мобилните устройства да предизвика и бум на смарт аксесоари. Google например разработват активно свои очила с вграден дисплей, които да заменят или допълнят смартфоните. Младата стартираща компания Pebble Technolgy пък създаде едноименния "умен" часовник, а проектът стана най-успешното начинание в платформата за микрофинансиране Kickstarter, което привлече близо 10 млн. долара. Pebble наподобява традиционния ръчен аксесоар, който обаче може да се свързва към смартфон и да изпълнява някои от неговите функции като известяване, часовник, аларма, приемане и прекъсване на разговори и др.
Технологичният гигант Apple обаче вероятно ще стигне по-далеч, като скоро предложи на пазара умно устройство, което се слага на ръката и е под формата на огъващо се стъкло.
Легендата за iWatch
Според източници, запознати с проекта на New York Times, компанията от Купертино експериментира с подобни джаджи, които са изработени от огъващо се стъкло и могат да се носят на ръката по подобие на часовници. Тези устройства бяха кръстени неофициално iWatch. Подобни аксесоари вероятно ще работят с мобилната операционна система iOS.
Независимо че Apple отказа да коментира своите планове, ако компанията реши да навлезе в тази ниша, може да й се отворят големи възможности. От Купертино разполагат с технологии като гласовия асистент Siri, онлайн навигация, както и куп други приложения, достъпни през виртуалния магазин iTunes. По-прости модели, които вече са на пазара и бяха предложени от други фирми, могат например да следят някои биометрични показатели на хората, които ги носят. Отделно е привлекателна идеята да управляваш някои по-прости функции на своя смартфон директно през умния часовник, отколкото да ровиш в чантата или джоба, за да го извадиш. Така че хипотетичните възможности пред подобен продукт са доста големи и са само въпрос на техническа реализация.
Слуховете, че Apple разработва такова устройство, може да не се окажат толкова безпочвени. Първо компанията патентова метод за огъване на стъкло в края на миналата година. Тогава блогъри и анализатори предполагаха, че технологичният гигант планира скоро време да пусне смартфони с огъващи се екрани, каквито намерения има и техния конкурент номер едно на този пазар – Samsung. Технологията обаче може да се използва и при изготвянето на устройство, което обвива китката и играе ролята на умен часовник.
Дори и да не използва патента за тази цел, компанията може да разчита и на разработки на дружества, с които поддържа близки отношения. Corning например показа преди месец своето гъвкаво стъкло Willow Glass с дебелина едва 0.1 мм. Компанията е известна с това, че е отговорна за разработката на химически подсилените стъкла Gorilla Glass, които се използват масово в съвременните мобилни устройства като смартфони и таблети. Усилията за създаването на подобен гъвкав материал датират от повече от десетилетие, коментира Пете Боко, главен технологичен директор в Corning.
"Със сигурност можеш да обвиеш цилиндричен обект с Willow Glass и това може да бъде човешка китка", споделя Боко. "В момента, ако се опитвах да направя нещо като умен часовник, материалът, който ще използвам, е именно гъвкаво стъкло", допълва той.
Гъвкави предизвикателства
Създаването на умно устройство, изработено изцяло от подсилено стъкло, обаче няма да е толкова просто. На първо място, дори и да обвие китката на потребителя, това няма да гарантира комфортно носене и ще бъде голямо предизвикателство за разработчиците от инженерна гледна точка. "Човешкото тяло се движи по сложен и непредсказуем начин", коментира Боко. И добавя: "Това е едно от най-трудните механични предизвикателства - да наподобиш или следваш точно движенията на ставите."
Друго нещо, което трябва да се отбележи, е, че за момента се говори само за стъкло, не за цял екран. Огъващи се екрани обаче вече има под формата на прототипи за смартфони. Samsung показа подобни модели преди година и обяви, че към края на 2013 г. планира да пусне подобни устройства в масова продажба. Nokia също представи частично огъващо се устройство, което се управлява чрез деформацията на екрана. Всички варианти обаче засега предлагат само гъвкав екран, но с това качество не могат да се похвалят останалите компоненти като процесор, дъно, памет, батерия и др. Те трябва да бъдат поместени в отделен модул.
Разработките на Samsung и Nokia са базирани на екрани с OLED технология. Ако спазва принципите си, Apple не би трябвало да приеме подобно решение, защото компанията разчита изцяло на LCD екрани. Засега обаче няма представена надеждна разработка, базирана на течни кристали, която да съчетава гъвкава и тънка повърхност.
Потенциалът на умните аксесоари
Слуховете, че Apple подготвя умен часовник или слънчеви очила, не са отскоро. Възможно е компанията от Купертино да не заложи само на футуристична идея като "прозрачната гривна", която да влезе в ролята на смарт часовник. Фирмата може да предпочете по-традиционния вариант, като използва верижка или каишка, на която да бъде прикрепено малко устройство със сензорен екран. Подобна е концепцията на Sony и техния SmartWatch, който е базиран на операционната система Android. То се свързва със смартфон и дава всякаква налична информация от него или пък управлява различни приложения. Отзивите за устройството обаче не бяха особено позитивни, макар че доста експерти обявиха, че концепцията е интересна. Apple от своя страна имат опит в създаването на портативни джобни устройства с малки сензорни екрани, например някои модели iPod. В китайския технологичен сайт Tech.163 например се появи информация, че компанията разработва часовник, който комбинира Bluetooth връзка със смартфон и има 1.5-инчов дисплей.
Експертите са на мнение, че в дългосрочен план навлизането на пазара за умни аксесоари е неизбежно за Apple. В тази област компанията може да заеме силни позиции и едновременно с това ще диверсифицира своя бизнес, който в момента е фокусиран основно в сферата на смартфоните, таблетите и лаптопите.
"Apple определено наеха доста експерти в тази област и подготвят нещо", коментира Сара Ротман Епс, анализатор по проблемите на умните аксесоари и смартфоните в изследователската фирма Forrester. "Компанията реално вече е на пазара за аксесоари посредством своята екосистема от партньори, които създават различна периферия за iPhone и iPad. Това може да направи Apple един от потенциално най-големите играчи на пазара на аксесоари по един невидим начин", допълва тя. Епс допълва, че използването на човешкото тяло е естествената посока в еволюцията и миниатюризацията на компютърните технологии.
Умните очила и часовници се очакват да станат неизменна периферия към смартфона и дори да го заменят напълно през следващото десетилетие. Смята се, че този пазар крие невероятен потенциал. Той се очаква да достигне 1.5 млрд. долара до 2014 г. спрямо 800 млн. долара през 2012 г., прогнозира Juniper Research. Така това може да се окаже следващата революция в мобилните устройства подобна на тази на смартфоните от 2007 г. Трябва да се отбележи също така, че от около 3 години Apple не е пуснала един истински революционен продукт, който да размести пластовете на пазара за потребителска електроника. Това, комбинирано с натиска на инвеститорите и спада на акциите на компанията, вероятно ще принуди технологичния гигант да се опита да разработи смели продукти, които да са насочени към нов пазарен сегмент. А големият потенциал на умните аксесоари определено е поле, в което Apple имат шанса да се разгърнат и да върнат статуса си на иновативна компания.
Освен качествен екшън, спиращи дъха каскади, фатални жени и свръхдоза мачизъм филмите за британския шпионин Джеймс Бонд са известни и с един друг култов момент – футуристичните джаджи, които Агент 007 използва в различни напрегнати ситуации. Сред тях са и на пръв поглед обикновени предмети от бита като химикалки, часовници, слънчеви очила и др. Във филмите тези аксесоари обаче имат много по-разнообразни функции в сравнение с реалните си аналози. Химикалката се превръща в лазер, който реже и най-здравите материали, часовникът е мобилен телефон и дигитална карта, а слънчевите очила влизат в ролята на скенер и фотоапарат например.
Доскоро добавянето на футуристични възможности в подобни предмети се изчерпваше с комбинирането на часовник, аларма, хронометър и калкулатор в едно – или така популярните през 90-те години на миналия век електронни ръчни часовници. Всички останали функции попадаха в сферата на научната фантастика. Ерата на смартфоните и таблетите и все по-голямата миниатюризация на компютрите обаче промениха всичко това.
15 коментара
Предизвикателство ;-)
Интересно - кой ли ще създаде модела на пазара.
Steve Blowjobs
Много повече от това ме заинтригува друга заявка за патент на Епъл: дисплей със соларен панел, и престава да ни вълнува кога да зареждаме батерията на айпода, айфона и айпада!
Способността на Стив Джобс да разбира продукта, беше уникална.
Формата и функцията, която въплъщават продуктите на Apple беше революционна - не толкова включването на определена иновация или патент при производството му. Според мен това липсва на Apple най-много в момента - някой с гения да "открие топлата вода". Оттам и опасността да се превърнат в "средностатистическа" компания, което за тях би бил краят.
Поредната "взаимствана" идея, която ще бъде поднесена на безмозъчните почитатели на марката като "революция", измислена от Купертино. Подобни интелигентни часовници има от поне 10 години - спомням си, че имах СониЕриксон Т39м в комплект с блутуут часовник Ериксон, който ми показваше кой звъни и даваше базови настройки още през 2002! Освен това, на пазара и в момента има огромно количество умни часовници - не само китайски боклуци (между другото - с телевизори;) , но и андроиди с екстри като тъч-скрийн от големи марки.
Маркетинговият отдел на Епъл заслужава адмирации - толкова масово хипнотизиране и манипулация май никоя друга марка не е успяла да постигне...
До коментар [#5] от "Максим Александров":
За хейтърите-дислектици в статията се уточнява на 2-ра стр. "...Технологичният гигант Apple обаче вероятно ще стигне по-далеч, като скоро предложи на пазара умно устройство, което се слага на ръката и е под формата на огъващо се стъкло."
До коментар [#6] от "Мария":
Не че коментарът Ви е към мен, но все пак ще си позволя да репликирам. Като фунционалности, този часовник, няма да предложи нещо наистина революционно (съдейки по слуховете до момента), с изключение на гъвкавия дисплей. По същият начин беше и със смартфоните, които съществуваха преди айфоун. Наистина хипнотизиращ маркетинг, особено за вече попадналите в сектата ;)
До коментар [#7] от "conTXT":
Повтарям - гъвкав дисплей. Който разбрал, разбрал, за останалите са мантрите по избор.
До коментар [#3] от "Мария":
На тебе ти е ясно предполагам, че този "патент" се отнася само за ИДЕЯТА (която не се е родила първо в епълска тиква), а не за фактическата технология за действащ реален продукт.
Тези идиотщини за патентоване на вехти идеи от фантастични книжки и филми, съществува само в САЩ и се надявам скоро да го премахнат.
Най ми хареса това в статията, как аФторчето сравнява нероден Петко с реални продукти в полза на нероден Петко:
"По-прости модели, които вече са на пазара и бяха предложени от други фирми, могат например да следят някои биометрични показатели на хората, които ги носят. Отделно е привлекателна идеята да управляваш някои по-прости функции на своя смартфон директно през умния часовник, отколкото да ровиш в чантата или джоба, за да го извадиш."
Разбира се нероден айПетко е маджикъл и не е като по-простите, нали?
Като айФон 5 е маджикъл и не е като по-простия Галакси Ноут2 например.