С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 15 фев 2013, 14:27, 5778 прочитания

Онлайн богатирът*

Руската търсачка Yandex е четвърта по големина в света по брой търсения за последните два месеца

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сигурно сте чули, че миналата година Google за пръв път регистрира приходи от над $50 млрд. Компанията продължава да е категоричен водач в сферата на онлайн търсенето с над 70% глобален пазарен дял. Нейните позиции са изключително силни в САЩ и Западна Европа, но има държави, където локални конкуренти дават свиреп отпор. Една от тях е Русия, където местната компания Yandex не само държи над 60% от пазара, но продължава да се разраства с добри темпове. И не само това: миналата седмица анализаторите от comScore публикуваха информация, според която Yandex за втори пореден месец задминава Bing по брой търсения, изкачвайки се на четвърто място в глобалната класация. Ако не знаете: Bing е услугата, агресивно налагана от софтуерния Голиат Microsoft през последните няколко години.

"Шансовете на Yandex са високи там, където Google има слабо присъствие", коментира Александър Галицки, който е партньор в базирания в Москва фонд за рискови инвестиции Almaz Capital Partners, вложил средства в Yandex през 2008 г. "Техният софтуер за търсене е много добър от лингвистична гледна точка, а имат и много прецизна карта. Тяхната навигация е една от най-добрите в света", допълва Галицки, който има сериозен опит в тази сфера. Преди 1989 г. той е разработвал софтуер за руските разузнавателни спътници. Инвеститорът в компанията вярва, че в нея се крие голям потенциал, който ще дойде от растежа на руския онлайн пазар, от навлизането в нови държави и пускането на нови услуги.  


Какво показват цифрите

През декември 2012 г. Google е обработила над 114.7 млрд. търсения, което е около 65.2% от заявките за този вид услуги, сочат данните на comScore. Далеч назад с 14.5 млрд. търсения и 8.2% пазарен дял се нарежда китайският конкурент Baidu. Някогашният лидер Yahoo заема трето място с 4.8 млрд. търсения (2.8%), следвана от Yandex също с 4.8 млрд. (2.8%). На пето място остава Bing с 4.5 млрд. заявки и едва 2.5% пазарен дял. Всички останали компании в бранша си поделят 28.7 млрд. търсения, или 16.3% от пазара през последния месец на 2012 г. За този период единствено Baidu и Yandex са отчели ръст в търсенията си спрямо година по-рано - съответно с 13% и 28%. Google и Microsoft губят по 10%, а Yahoo - 19%, сочат данните на comScore.

Постиженията на Yandex са интересни, защото показват, че руската компания побеждава търсачката на софтуерния гигант Microsoft за втори пореден месец. За първи път това се случи през ноември 2012 г., когато Yandex се настани на четвърта позиция, задминавайки Bing със сравнително малка преднина.



Yandex е не само най-популярната търсачка в Русия, но и най-посещаваният портал в страната с население от над 143 млн. души. При търсенето тя има 60.5% от местния пазар спрямо 27% за Google. Все пак обаче руската компания изостава по отношение на брой уникални посетители, въпреки че има добри резултати относно активността на своите потребители. Според сайта SearchEngineLand.com през декември 2012 г. Google е бил посетен от 1.17 млрд. души от цял свят. Това са 76.6% от всички, ползвали онлайн търсачки. На второ място по посещаемост се нарежда китайската Baidu с 293 млн., следвана плътно от Yahoo с 292 млн. и Microsoft с 269 млн. Yandex може да се похвали едва със 74 млн. уникални посетители.

Това обаче не пречи на руската компания да регистрира двуцифрен ръст за 2012 г. в приходите и потребителите, които използват услугите й. Постъпленията на компанията за миналата година се очаква да достигнат 950 млн. долара, което е повече от два пъти повече спрямо $439.7 млн. регистрирани през 2010 г. 

Международна експанзия

Руската търсачка от няколко години присъства и в Украйна, Беларус и Казахстан. От края на 2011 г. навлезе и в Турция - 17-ата по големина световна икономика с над 75 млн. души население. Днес Yandex държи 2% от този пазар, което може да изглежда малко, но според изпълнителния директор на подразделението на компанията в Турция Мехмет Али Ялчинда, е добро начало за предстоящото планирано спечелване на 25 - 30% от пазара.

"Можем лесно да вземем 30%, коментира Ялчинда пред The Wall Street Journal и добавя: Единственият въпрос е дали ще ни отнеме три или пет години." Една от причините за убедеността на турския мениджър идва покрай изявление на съоснователя и изпълнителен директор на Yandex Аркадий Волож, според когото съществува закон при онлайн търсенето, който е формулиран на база на наблюдението, че в шестте държави в света, където има значителен избор в търсенето, има три орбити. "Компанията, която попада в първата орбита взима около 60% от пазара, втората - 30%, а всички останали - 10%", казва Волож. В останалите държави съотношението е 90% към 10%.

Според Галицки обаче Yandex едва ли ще ограничи дейността си единствено в държавите, в които има присъствие към сегашния момент. Според него доста азиатски страни, сред които Виетнам например, представляват интерес за руската компания. Онлайн търсачката вече е получила достатъчно информация за своето представяне на турския пазар, която може да използва, за да ускори процеса по навлизането на нови пазари. При това положение не само Microsoft трябва да се замисли за бъдещето на своето подразделение, което се занимава с онлайн търсене, но и Yahoo, чиито онлайн услуги са в състояние на свободно падане вече повече от пет години.

-------
*Богатир (рус.) - средновековен руски рицар, юнак, герой
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 306 прочитания

"Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм" "Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм"

"Бийм" ще запази бранда си и частична автономност

25 яну 2020, 3156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Facebook окови

Милиони интернет страници не подозират колко са зависими от най-голямата социална мрежа в света

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10