Стани (почти) киборг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стани (почти) киборг

Стани (почти) киборг

Интелигентните аксесоари, вградени в облеклото ни, са следващата голяма бизнес цел на технологичните гиганти

Асен Георгиев
4950 прочитания

© reuters


Ако вярвате, че когато си купите iPhone, вече сте в крак с новите технологии, вероятно сте проспали последните пет години. През това време умните телефони извървяха дългия път от последен писък на модата до почти досадна част от пейзажа. Масовото навлизане на таблетите и електронните четци отчасти засити глада за нещо качествено ново, но и те вече не будят сериозна възхита.

Технологичните фенове, които в момента са авангарда на потребителското общество, видимо имат нужда от нова провокация. Надеждите в момента са насочени изцяло към производителите на устройства, които се "носят" (Wearable Technologies) - дрехи, очила, часовници, гривни и други. Приспособленията, които идват под формата на дрехи и аксесоари, се очертават като следващия сериозен източник на иновации и приходи за технологичните корпорации. На нисък старт в това състезание вече са гиганти като Google и Apple, а Microsoft и Facebook следят изкъсо всеки ход на конкуренцията. 

Големите надежди

За момента този пазар все още не е голям. Глобално през 2012 г. за подобни джаджи са изхарчени около 750 млн. долара, посочват авторите на маркетингово проучване, проведено от Transperancy Market Research. Те прогнозират обаче, че пазарът ще расте средно с 40.8% годишно, достигайки 5.8 млрд. долара през 2018 г.

Търсенето на подобен тип продукти се развива с високи темпове поради тяхната достъпност и реална полза, която носят на потребителите. Към момента най-добре развит е сегментът на устройствата, свързани със здравния мониторинг, фитнеса, тичането и спорта като цяло. През миналата година са се продавали най-добре именно джаджи, които измерват пулса, крачките, изгорените калории и спортни постижения. Те са малки, удобни за носене и са свързани с вашите мобилни устройства, социалните мрежи и персоналните ви компютри. Голям успех например реализира гривната на Nike, наречена Fuel, която анализира дейността на трениращия в детайли.

Анализаторите прогнозират също така, че до 2018 г. този пазар ще претърпи сериозни трансформации и на първо място като сегмент ще се изкачат часовниците и очилата. Според изследването на Transperancy Market Research обемът на годишните продажби на тези типове продукти ще се увеличи от 15 млн. през 2012 г. до над 70 млн. през 2017 г. Анализаторите от ABI Research обаче имат далеч по-оптимистична прогноза, според която през 2018 г. пазарът за подобен тип джаджи ще достигне 485 млн. бройки - най-вече часовници и очила. Според анализатора в агенцията Джош Флууд устройствата "за носене", които са налични в момента, се възприемат като стилни и модерни и това едва ли ще се промени скоро. "Големият интерес към тези джаджи и конкретно към умните часовници и очила изобщо не е изненада", добавя Флууд.

Джаджите на Джеймс Бонд и на героите от фантастичните филми винаги са оглавявали списъците с желания до Дядо Коледа на поколения деца. От миналата година обаче те получиха съвсем конкретна форма в лицето на проекта на Google, наречен Glass. Това са очила, които позволяват на потребителя да изпълнява множество дейности само чрез гласови команди, няколко бутона и жестове. Продуктът ще бъде на пазара през 2014 г. на цена от около 1500 долара. Чрез тези очила потребителите ще могат да правят снимки и видеоклипове, които да споделят в реално време; да браузват и четат статии онлайн; да четат пощата си; да си записват нови задачи във виртуалния тефтер; да получават всевъзможна информация във всеки момент, която да виждат на прозрачните стъкла. "Има две големи сфери, в които сме съсредоточени", разказва ръководителят на проекта в Google Бабак Парвиз. И добавя: "Искаме да позволим на хората да си комуникират чрез снимки по нови начини и да им дадем много бърз достъп до информация."

Очила, часовници, гривни...

Умните очила обаче са само малка част от задаващата се нова вълна от джаджи. Интелигентните часовници са другата ниша, към която има завишен интерес от страна на анализатори, инвеститори и потребители. Неслучайно свръхсекретният проект на Apple, наречен iWatch, предизвиква толкова огромен интерес. Все още никой не знае какво точно ще представлява той, но очакванията към първия наистина иновативен продукт, който компанията ще пусне след смъртта на Стив Джобс, са много високи.

Докато той стане факт обаче, никому неизвестната допреди 2 години стартираща компания Pebble Technology, която успя да набере малко над 10 млн. долара финансиране от сайта Kickstarter и да превърне своя прототип в реалност, вече бере плодовете на високия потребителски интерес. Часовникът Pebble е в серийно производство от началото на тази година, а компанията планира да пуска по 15 хил. бройки седмично като за начало. Освен че изглеждат добре, часовниците Pebble могат да се свържат към iPhone и устройства, работещи с операционната система Android, показвайки в реално време кой се обажда, какви съобщения са дошли и от кого имате имейли. Устройството ви дава достъп до определени приложения на мобилния телефон.

Този тип технологии са на прага на масовото навлизане, казва Сони Ву, съосновател на MisFit Wearables - компания, която разработва устройства за мониторинг на здравословното състояние, пред japantimes.co.jp. Според него това развитие на нещата кара хората да "погледнат на технологиите по друг начин. Ние се движим към свят, където технологиите си взаимодействат с нас, ние не просто зяпаме един екран, а очакваме той да ни дава различни предложения. Например, че трябва да излезете на разходка или да напазарувате храна", казва Ву.

"Определено има място за свързаност между различните устройства, които може да осигурят на потребителя информацията, която му трябва в точно определен момент - може да е туит, известие от Facebook, данни за времето или трафика", коментира пред Guardian.co.uk Каролина Миланеси от анализаторската компания Gartner. "Мисля че потребителите са готови за всичко това", допълва тя.

Очевидно не само анализаторите, а и големите технологични корпорации смятат, че потребителите са готови за тази трансформация. Добрата новина е, че вече и самите технологии позволят всичко това да се случи на практика.

Ако вярвате, че когато си купите iPhone, вече сте в крак с новите технологии, вероятно сте проспали последните пет години. През това време умните телефони извървяха дългия път от последен писък на модата до почти досадна част от пейзажа. Масовото навлизане на таблетите и електронните четци отчасти засити глада за нещо качествено ново, но и те вече не будят сериозна възхита.

Технологичните фенове, които в момента са авангарда на потребителското общество, видимо имат нужда от нова провокация. Надеждите в момента са насочени изцяло към производителите на устройства, които се "носят" (Wearable Technologies) - дрехи, очила, часовници, гривни и други. Приспособленията, които идват под формата на дрехи и аксесоари, се очертават като следващия сериозен източник на иновации и приходи за технологичните корпорации. На нисък старт в това състезание вече са гиганти като Google и Apple, а Microsoft и Facebook следят изкъсо всеки ход на конкуренцията. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    fve avatar :-?
    Федор Езерский

    "Часовникът Pebble е в серийно производство от началото на тази година, а компанията планира да пуска по 15 хил. бройки седмично като за начало. Освен че изглеждат добре, часовниците Pebble могат да се свържат към iPhone и устройства, работещи с операционната система Android, показвайки в реално време кой се обажда, какви съобщения са дошли и от кого имате имейли."

    Хубава преводна статийка. А специално за тези играчки гледате ли нашият пазар? Погледнете най-отдолу
    http://vivacom.bg/bg/residential/devices/section/drugi
    или прессъобщението разпратено на повечкото медии. Как така не е стигнало до вас?
    http://www.mobilebulgaria.com/news/26218/sony-smartwatch-%D0%B2-%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-vivacom

  • 2
    jubal avatar :-|
    jubal harshaw

    До коментар [#1] от "Федор Венедиктович Езерский":

    мани го тва сони, требва много да внимаваш как му слагаш джаджата за зареждане иначе се разхлабва и не зарежда.

    китайски боклук, само дето те дерат за марката.

  • 3
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Хич не ми е минавало през ума да си купувам такъв водомер с блутут... Ей сега... Просто ме оспамиха преди две седмици и ми стана чудна тази статийка, че не се споменава нашият пазар

  • 4
    jubal avatar :-|
    jubal harshaw

    До коментар [#3] от "Федор Венедиктович Езерский":

    А, ок. Аз имам един познат, ръсна се 85 евро за такова и още псува, та да предупредя.

  • 5
    varum avatar :-|
    Х

    Кому е нужно?

  • 6
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    До коментар [#5] от "varum":

    Гъзарчета колкото искаш :-)))

  • 7
    stafref avatar :-|
    Boris

    Е на някои места пазарната икономика процъфтява,хората няма какво да си правят парите и се планира икономически растеж :D

  • 8
    epoc avatar :-P
    epoc

    [quote#1:"Федор Венедиктович Езерский"]"Часовникът Pebble е в серийно производство от началото на тази година, а компанията планира да пуска по 15 хил. бройки седмично като за начало. Освен че изглеждат добре, часовниците Pebble могат да се свържат към iPhone и устройства, работещи с операционната система Android, показвайки в реално време кой се обажда, какви съобщения са дошли и от кого имате имейли."[/quote]

    И като се замислиш за чий ти е смартфон, след като часовника ти казва всички тези неща.....

    Както беше написал някой под предишните статии "а после и едни очила с екранче с блутут за часовника, че да гледаш докато вървиш кой ти се обажда"....

  • 9
    epoc avatar :-P
    epoc

    [quote#6:"Федор Венедиктович Езерский"]Гъзарчета колкото искаш :-)))[/quote]

    До коментар [#7] от "Boris":

    Истинските гъзари си купуват Ролсройс или Бентли, за турбогъзарите остава iPhone5 и часовник с блутут....

  • 10
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK