Приложен пазар за милиарди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приложен пазар за милиарди

Приложен пазар за милиарди

Мобилните приложения достигнаха до по-зряла фаза и чертаят нови тенденции

Юлиян Арнаудов
5549 прочитания

© YURIKO NAKAO


Когато Стив Джобс и Apple предефинираха смартфона през 2007 г., те провокираха още една дигитална революция – тази на мобилните приложения. В някаква степен обаче в момента пазарът започва да достига сравнително зряло състояние. Много от тактиките за измама с цел достигане на повече сваляния са вече в миналото, след като Apple и Google затегнаха контрола на своите онлайн магазини. Също така разработчиците станаха по-методични при лансирането на техните продукти, като се фокусираха върху по-малко на брой приложения, които обаче работят по-добре и са по-търсени.

Самите потребители също пресяват по-активно софтуерите, които използват със смартфоните си. Във всяка сфера обикновено има една апликация, която добива висока популярност (например приложението за споделяне на снимки Instagram) и още стотици други със сходни функции, които обаче не привличат толкова внимание.

Зряла борба за потребители

Независимо че в някои отношения този пазар може да се приема за развит, той все още претърпява някои драстични промени. Битката за надмощие се пренася в нови географски области, категории и устройства. Същевременно разработчиците продължават да пробват различни бизнес модели и експериментират кой от тях ще е най-печеливш и възприеман от потребителите.

Казано най-общо, мобилната софтуерна индустрия в момента наподобява автомобилната от началото на XX век. "Виждате растежа и знаете, че това е голям пазар. Но все още е рано да очертаете точната тенденция", коментира Саймън Халаф, изпълнителен директор в анализаторската фирма Flurry, която се фокусира върху мобилните приложения. 

В началото на 2010 г. онлайн магазинът на Apple заемаше лидерската позиция с над 140 хил. приложения за смартфони, като се концентрираше основно върху пазара в САЩ. В момента обаче App Store-ът на компанията от Купертино среща яростна конкуренция от Google и техния Play. Двете корпорации разполагат със сходно количества заглавия в своите каталози. Apple обаче все още притежава най-голям дял от приходите в индустрията, като съотношението на постъпленията е три към едно. Освен двата основни играча обаче навлизат все по-агресивно и други участници като Microsoft, BlackBerry и Amazon. 

Манията по мобилните приложения се пренася от Северна Америка в Европа, а в момента започва да обхваща и необятни пазари като Китай, Япония и Южна Корея. Всеки ден е битка за набиране на потребители, като разработчиците заделят много повече средства за реклама. Според Майкъл Сандуик, мениджър стратегически партньорства в TinyCo – софтуерна компания от Сан Франциско, разходите за реклама на продуктите се увеличават с двуцифрени числа на годишна база. Тази тенденция е ясно изразена най-вече при големите играчи, допълва Сандуик. 

Приходите от мобилни приложения ще достигнат 25 млрд. долара през тази година.

Инвестициите в популяризиране на продуктите съответно карат компаниите да се опитват да разберат откъде потребителите са разбрали за техните творения. 

Друго развитие е, че хората отделят все повече време в използване на приложения. В рамките на две години те са удвоили ползването до два часа на ден, показват данните на Flurry. За сметка на това е по-трудно да се задържи вниманието на потребителите към дадена апликация. Около 63% от приложенията, които се използват всеки ден, се различават от тези отпреди една година.

Високият растеж и същевременно силната конкуренция на пазара го правят много труден за навлизане на нови компании. Едва 2% от водещите 250 разработчици в магазина на Apple са на нови разработчици. Подобна е ситуацията и при Google – там техният дял е 3%, показват данните на изследователската фирма Distimo.

Останалите разработчици се опитват да се адаптират към променящия се климат, като започват да подбират какви приложения правят и как ги промотират на пазара. Това кара големи компании да намалят броя на своите продукти за мобилни устройства, за да улеснят поддръжката и да привлекат по-лесно повече клиенти. Например спортният канал ESPN, който е собственост на Walt Disney, обяви, че е спрял 23 от своите 30 приложения за устройства на Apple, като идеята е да се поддържат най-популярните.

"Лесно е да направиш апликация, но истинските разходи идват от поддръжката ѝ", заяви Майкъл Бейл, вицепрезидент и управляващ директор на мобилното звено на ESPN.

Приходи отвсякъде

В момента разработчиците не разчитат само на директните продажби на приложения, за да генерират приходи. Реално по-голямата част от предлаганите програми в двата водещи онлайн магазина (Apple App Store и Google Play) са безплатни. Още в началото Google Play предлагаше голям набор от приложения за без пари, а разработчиците разчитат предимно на приходи от реклама. В момента техният дял е 72% от всички продукти в магазина, показват данните на Distimo.

При Apple обаче се наблюдаваше обратната тенденция – повечето софтуер за iOS беше платен, като същевременно потребителите на платформата бяха съгласни да го купят, а не само да го свалят. През 2012 г. обаче и в App Store–а на компанията от Купертино започнаха да преобладават безплатните приложения. Според Distimo техният дял е вече 56%, или повече от половината. Тоест все повече продукти разчитат на безплатно разпространение, като компаниите започват да генерират приходи от мобилна реклама, продажбата на виртуални продукти (допълнителни разширения, предмети и т.н.) и използването на стратегически партньорства. Последното е нова тенденция, която се развива от някои разработчици, които се опитват да разнообразят своите източници на постъпления. 

Такова например е Shazam, приложение за откриване на музика, което дебютира на пазара преди седем години. Основните източници на приходи са от споразумения с мобилни оператори и лицензиране на собствена технология за аудиоразпознаване. В момента обаче компанията вече разполага с пет различни източника на приходи, като освен споменатите два са добавени и продажбата на реклами, специална платена версия и такси, срещу които различни рекламни агенции получават право да използват Shazam в своите маркетингови кампании.

Рай за плагиатите

Създаването на хитов продукт не е единствената предпоставка за успех в този бързо развиващ се пазар. Разработчиците трябва да могат и да го защитят от копиране. Когато едно приложение набере скорост, веднага започват да се появяват множество негови "клонинги", които имитират неговите функции, визия и дори название. Тяхната цел е да паразитират върху славата на разпознаваеми продукти и така да могат да привлекат клиенти за тяхна сметка или пък да разпространят зловреден код с цел онлайн измами. Подобен е случаят с WhatsApp – програма за предаване на кратки съобщения, разговори през интернет и др. В Google Play освен официалното приложение има още десетки клонинги като Whatsapp Nearby, Whatsapp Friends и Whatsapp Add Me.

"Клонингите се превръщат в сериозен прблем за нас", коментира Нераж Арора, бизнес директор в WhatsApp, цитиран от Wall Street Journal. "Те нанасят щети върху имиджа на нашите продукти и създават объркване сред потребителите. Също така ни костват и пропуснати приходи", добавя той.

Няма много информация каква част от всичките приложения в официалните магазини на големите компании са копия, както и не се знае колко точно пари губят от тях потърпевшите разработчици. Практиката показва, че имитациите приемат няколко форми. Някои само копират иконката или използват името на добре познати продукти, за да могат да популяризират своите и да получат приходи от реклама. Други с помощта на специален софтуер копират изцяло дадено приложение – визията, функциите и т.н. Единствената промяна, която правят, е да сменят рекламодателите със свои. Има случаи на заразяване на клонирани продукти със зловореден софтуер, който при инсталирането автоматично изпраща от телефона на потърпевшия скъпи съобщения до определен импулсен номер. От всички големи магазини най-много копирани приложения има в Google Play. За разлика от останалите компанията от Маунтиън Вю използва автоматизирана система за одобрение на софтуера, който разработчиците качват. Това спестява време, но създава предпоставки за появата на клонирани приложения. 

Разработчиците често прибягват до услугите на съда, за да защитят своя труд. Подобни спорове се водят и от водещи играчи на пазара. Например гейм разработчикът Electronic Arts миналия месец достигна до извънсъдебно споразумение с един от лидерите при игрите за социални мрежи и мобилни устройства Zynga. Обвинението е, че Zynga e копирала известната игра The Sims в своя продукт The Ville. Това показва ясно колко голяма е борбата за надмощие в един пазар, който ще продължава да расте. Предпоставки за това идва от прогнозата на IDC, че през 2013 г. ще бъдат продадени 919 млн. смартфона, или 50.1% от общите продажби на мобилни телефони. Тоест все повече ще се увеличава разпространението на смартфони и съответно ще се увеличава пазара за приложения за тях.  

Когато Стив Джобс и Apple предефинираха смартфона през 2007 г., те провокираха още една дигитална революция – тази на мобилните приложения. В някаква степен обаче в момента пазарът започва да достига сравнително зряло състояние. Много от тактиките за измама с цел достигане на повече сваляния са вече в миналото, след като Apple и Google затегнаха контрола на своите онлайн магазини. Също така разработчиците станаха по-методични при лансирането на техните продукти, като се фокусираха върху по-малко на брой приложения, които обаче работят по-добре и са по-търсени.

Самите потребители също пресяват по-активно софтуерите, които използват със смартфоните си. Във всяка сфера обикновено има една апликация, която добива висока популярност (например приложението за споделяне на снимки Instagram) и още стотици други със сходни функции, които обаче не привличат толкова внимание.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    economix avatar :-|
    Economix.bg

    Би било добре да има примери от България. Моето впечатление е, че сериозните приложения у нас са свързани с местоположение, но не съм убедена. Ще е интересно да научим

  • 2
    karik avatar :-|
    karik

    Приложенията у нас (и старт-ъпите свързани с тях) са меко казано безумни. Не говоря за апп на дневник или бгмапс, например, а за нови услуги и свързаните с тях апп.
    Ужас и безумие. Лайфстаил, "безсмилености"!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK