Тихата война за домейните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тихата война за домейните

Reuters

Тихата война за домейните

Опитите на Amazon да сложи ръка на разширенията .book, .author и други срещат яростна съпротива от различни неправителствени организации

Юлиян Арнаудов
7799 прочитания

Reuters

© Reuters


Малки и големи компании започнаха надпревара за контрол над популярни домейни, след като през 2012 г. организацията, която контролира системата за определяне на имената на международните сайтове от първо ниво – ICANN, обяви, че ще пусне нови разширения. Целта е да се увеличат досегашните популярни домейни .com, .net, .biz, .info и други с нови, като те могат да бъдат определени по желание на клиента. Естествено удоволствието да притежаваш правата на домейн с посочено от теб име има своята цена.

Всяка компания или институция, която пусне подобна заявка, трябва да плати 185 хил. долара плюс тежки лицензни такси за поддръжка в рамките на минимум десет години. Кандидатите сами могат да определят точното название и по този начин то може да бъде популярна марка или обобщаващи думи като .books, .read .movie, .app и други. Организациите, които спечелят правото да администрират новите домейни, ще трябва да се грижат за тях технически и да организират целия процес по даването на имена в тяхната онлайн област. Така дадена компания ще трябва да приема и обработва заявки от хора и организации, които искат да имат свое място в интернет, което да носи название в стил obicham-da-cheta.amazon. Големите корпорации обаче се възпротивиха на това решение, защото трябва да заделят крупни суми за домейни с тяхното име, за да могат да предпазят своя бранд. Представете си, ако някой конкурент на Coca-Cola купи разширението .cocacola. Водещи компании като Procter&Gamble, eBay, Hewett-Packard, Kellog и Kraft се изправиха срещу плановете на ICANN още през 2011 г. Според техните изчисления въвеждането на избираемите домейни от първо ниво ще струва на всяка от тях средно около 2 млн. долара.

Изгубени в Amazon-ската джунгла

Оказа се, че медалът има и обратна страна – интернет гигантът Amazon е поискал контрол върху онлайн адреси, чиито разширения са много общи понятия като .book, .author и .read. Това предизвика острата реакция на две големи неправителствени организации в САЩ, свързани с издателската дейност – Гилдията на писателите (Authors Guild – AG) и Асоциацията на американските издатели (Association of American Publishers – AAP). Според тях контролът над подобни домейни може да заплаши свободния пазар в сектора - нещо, което не бива да се случва в пазарната икономика.

"Пускането на подобни общи онлайн разширения в частни ръце определено ще навреди на конкуренцията", пише Скот Тюроу, президент на Гилдията на писателите, до ICANN. "Възможностите за злоупотреби са безкрайни."

Разпространителят на книги Barnes&Noblе, който е и пряк конкурент на Amazon при продажбата на издания онлайн, също се противопоставя на желанието на интернет гиганта и подава жалба до ICANN. Според него базираната в Сиатъл интернет компания ще използва новите домейни да "задуши конкуренцията в книгоразпространителската и издателската индустрия".

По информация на ICANN Amazon е поискал десетки домейни, сред които .book, .app, .amazon, .movie, .mobile, .music, .news, .pay и др. Освен общите наименования някои от заявките включват и имена на продукти на компанията, като например .kindle по едноименните електронни четци. Официално Amazon не дава коментар по темата. Реакцията на интернет гиганта може да се намери в писмо от негов високопоставен служител до международната организация. Стейси Кинг пише до ICANN, че намеренията на Amazon са "да намери нови и иновативни начини, механизми и платформи, чрез които да изненада и удовлетвори своите клиенти".

Тя сравнява контрола на домейни от първо ниво с възможността за притежание на конвенционални интернет адреси, които също много често съдържат общи понятия и често употребявани думи.  "Защо една компания може да държи правата върху widget.com, но не и върху .widget", пише тя до ICANN. "Няма доказателства, че предишните затворени домейни са довели до нерегламентирано пазарно предимство." Асоциацията на американските издатели оспорва притежаването на домейните .book, .author и .read, като посочва, че Amazon ще използва разширенията само за собствени цели и няма да ги предоставя на трети лица. "Ако частна компания получи специалните права да се разпорежда с разширение от типа .book, това противоречи на предназначението на новите домейни и по този начин те няма да са в интерес на обществото", коментира Алан Адлър, вицепрезидент на асоциацията. Според Тюроу от Гилдията на писателите това ще постави Amazon все по-близо до монополна позиция в книгоразпространителския бизнес. "Който контролира тези домейни, ще разполага с огромно предимство спрямо конкуренцията", допълва той.

Едно име - 13 кандидата

Картината с предоставянето на домейни от първо ниво на частни лица по тяхно желание обаче е малко по-голяма. В момента ICANN предоставя само 22 определени разширения от първо ниво, сред които популярните .com, .net, .info. Освен тях тя одобрява и националните домейни като .ru, .us, .bg, но те са обект на съответните суверенни държави. Организацията прие план през юни 2011 г., който предвижда частни компании да кандидатстват за предоставянето на домейни по техен избор. Подадените заявки са 1930. Не само Amazon обаче са поискали нови интернет разширения. Сред кандидатите присъстват и други технологични гиганти като Google, Samsung, Microsoft и Apple.

Повечето от тях са поискали домейни с имената на самите компании или на техни продукти и услуги. Но някои ще водят люта битка за контрола над общи понятия. Такава надпревара например ще има между .cloud, за което документи са подали едновременно Symantec, Amazon и Google. По-тежък пример е с домейна .app, за който претенции са предявили 13 фирми, сред които отново двата интернет гиганта Amazon и Google. ICANN ще разгледа в детайли молбите и ще реши кои разширения да одобри и да даде зелена светлина на съответните корпорации и кои не. Очаква се до края на март този процес да приключи. Споровете за някои домейни между американските браншови организации и Amazon само показват, че международната институция ще трябва да взима доста трудни и деликатни решения, особено при одобряването на разширения, които се състоят от общи понятия и думи.

Малки и големи компании започнаха надпревара за контрол над популярни домейни, след като през 2012 г. организацията, която контролира системата за определяне на имената на международните сайтове от първо ниво – ICANN, обяви, че ще пусне нови разширения. Целта е да се увеличат досегашните популярни домейни .com, .net, .biz, .info и други с нови, като те могат да бъдат определени по желание на клиента. Естествено удоволствието да притежаваш правата на домейн с посочено от теб име има своята цена.

Всяка компания или институция, която пусне подобна заявка, трябва да плати 185 хил. долара плюс тежки лицензни такси за поддръжка в рамките на минимум десет години. Кандидатите сами могат да определят точното название и по този начин то може да бъде популярна марка или обобщаващи думи като .books, .read .movie, .app и други. Организациите, които спечелят правото да администрират новите домейни, ще трябва да се грижат за тях технически и да организират целия процес по даването на имена в тяхната онлайн област. Така дадена компания ще трябва да приема и обработва заявки от хора и организации, които искат да имат свое място в интернет, което да носи название в стил obicham-da-cheta.amazon. Големите корпорации обаче се възпротивиха на това решение, защото трябва да заделят крупни суми за домейни с тяхното име, за да могат да предпазят своя бранд. Представете си, ако някой конкурент на Coca-Cola купи разширението .cocacola. Водещи компании като Procter&Gamble, eBay, Hewett-Packard, Kellog и Kraft се изправиха срещу плановете на ICANN още през 2011 г. Според техните изчисления въвеждането на избираемите домейни от първо ниво ще струва на всяка от тях средно около 2 млн. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    efond avatar :-|
    efond

    Който вземе .sex ще е милионер :)

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Свикнали сме на .com ама пък има необходимост от спецификации

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    alex_a avatar :-|
    Ослик, суслик, паукан

    [quote#1:"efond"]Който вземе .sex ще е милионер :)[/quote]


    Аз взимам .cmo и .cm. :)

  • 4
    epoc avatar :-|
    epoc

    [quote#1:"efond"]Който вземе .sex ще е милионер :)[/quote]

    Ами не, няма да е. .ххх се провали точно, защото притежателите му решиха да дерат с таксите....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK