С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 13 мар 2013, 18:46, 7526 прочитания

Тихата война за домейните

Опитите на Amazon да сложи ръка на разширенията .book, .author и други срещат яростна съпротива от различни неправителствени организации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Малки и големи компании започнаха надпревара за контрол над популярни домейни, след като през 2012 г. организацията, която контролира системата за определяне на имената на международните сайтове от първо ниво – ICANN, обяви, че ще пусне нови разширения. Целта е да се увеличат досегашните популярни домейни .com, .net, .biz, .info и други с нови, като те могат да бъдат определени по желание на клиента. Естествено удоволствието да притежаваш правата на домейн с посочено от теб име има своята цена.

Всяка компания или институция, която пусне подобна заявка, трябва да плати 185 хил. долара плюс тежки лицензни такси за поддръжка в рамките на минимум десет години. Кандидатите сами могат да определят точното название и по този начин то може да бъде популярна марка или обобщаващи думи като .books, .read .movie, .app и други. Организациите, които спечелят правото да администрират новите домейни, ще трябва да се грижат за тях технически и да организират целия процес по даването на имена в тяхната онлайн област. Така дадена компания ще трябва да приема и обработва заявки от хора и организации, които искат да имат свое място в интернет, което да носи название в стил obicham-da-cheta.amazon. Големите корпорации обаче се възпротивиха на това решение, защото трябва да заделят крупни суми за домейни с тяхното име, за да могат да предпазят своя бранд. Представете си, ако някой конкурент на Coca-Cola купи разширението .cocacola. Водещи компании като Procter&Gamble, eBay, Hewett-Packard, Kellog и Kraft се изправиха срещу плановете на ICANN още през 2011 г. Според техните изчисления въвеждането на избираемите домейни от първо ниво ще струва на всяка от тях средно около 2 млн. долара.


Изгубени в Amazon-ската джунгла

Оказа се, че медалът има и обратна страна – интернет гигантът Amazon е поискал контрол върху онлайн адреси, чиито разширения са много общи понятия като .book, .author и .read. Това предизвика острата реакция на две големи неправителствени организации в САЩ, свързани с издателската дейност – Гилдията на писателите (Authors Guild – AG) и Асоциацията на американските издатели (Association of American Publishers – AAP). Според тях контролът над подобни домейни може да заплаши свободния пазар в сектора - нещо, което не бива да се случва в пазарната икономика.

"Пускането на подобни общи онлайн разширения в частни ръце определено ще навреди на конкуренцията", пише Скот Тюроу, президент на Гилдията на писателите, до ICANN. "Възможностите за злоупотреби са безкрайни."

Разпространителят на книги Barnes&Noblе, който е и пряк конкурент на Amazon при продажбата на издания онлайн, също се противопоставя на желанието на интернет гиганта и подава жалба до ICANN. Според него базираната в Сиатъл интернет компания ще използва новите домейни да "задуши конкуренцията в книгоразпространителската и издателската индустрия".



По информация на ICANN Amazon е поискал десетки домейни, сред които .book, .app, .amazon, .movie, .mobile, .music, .news, .pay и др. Освен общите наименования някои от заявките включват и имена на продукти на компанията, като например .kindle по едноименните електронни четци. Официално Amazon не дава коментар по темата. Реакцията на интернет гиганта може да се намери в писмо от негов високопоставен служител до международната организация. Стейси Кинг пише до ICANN, че намеренията на Amazon са "да намери нови и иновативни начини, механизми и платформи, чрез които да изненада и удовлетвори своите клиенти".

Тя сравнява контрола на домейни от първо ниво с възможността за притежание на конвенционални интернет адреси, които също много често съдържат общи понятия и често употребявани думи.  "Защо една компания може да държи правата върху widget.com, но не и върху .widget", пише тя до ICANN. "Няма доказателства, че предишните затворени домейни са довели до нерегламентирано пазарно предимство." Асоциацията на американските издатели оспорва притежаването на домейните .book, .author и .read, като посочва, че Amazon ще използва разширенията само за собствени цели и няма да ги предоставя на трети лица. "Ако частна компания получи специалните права да се разпорежда с разширение от типа .book, това противоречи на предназначението на новите домейни и по този начин те няма да са в интерес на обществото", коментира Алан Адлър, вицепрезидент на асоциацията. Според Тюроу от Гилдията на писателите това ще постави Amazon все по-близо до монополна позиция в книгоразпространителския бизнес. "Който контролира тези домейни, ще разполага с огромно предимство спрямо конкуренцията", допълва той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компаниите могат да кандидатстват за общо 117 млн. лв. за внедряване на иновации Компаниите могат да кандидатстват за общо 117 млн. лв. за внедряване на иновации

Това са едни от последните средства за конкурентоспособност през този програмен период

23 фев 2020, 2748 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

21 фев 2020, 1123 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Какво ново в ИКТ пазара на труда

На 19 март Капитал Кариери организира "Един ден на…новите професии в ИКТ"

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10