Втори живот за уличния телефон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Втори живот за уличния телефон

Втори живот за уличния телефон

Кметът на Ню Йорк търси мястото на старите телефонни будки в ерата на смартфоните и мобилния интернет

Юлиян Арнаудов
14522 прочитания

© Антония Тилева


Преди около 15 години единственият начин да се свържеш по телефона, докато си в движение, беше да използваш уличните будки. Притежателите на мобилни телефони бяха единици, а разходите им за този лукс - астрономически. Уличните телефони вече не са част от софийския пейзаж, но в големите мегаполиси по света като Ню Йорк и Лондон продължават да присъстват в градската среда. Мобилната революция, която предизвикаха клетъчните телефони и смартфоните, обаче ги обезсмисли напълно и сега те представляват отломки от една отминала епоха, които напомнят на по-старите жители как навремето са търсили под дърво и камък жетони, за да могат да се свържат.

В момента тези паметници на градската среда вече се използват за всичко друго, но не и за осъществяването на телефонни разговори. В Лондон те са превърнати в нелегални обществени тоалетни и табла за обяви (по-често за розови платени предложения), подобна е и ситуацията в Ню Йорк. Премахването им обаче не се оказва толкова лесна задача, колкото за обикновените софийски будки. Те се част от културния облик на британската столица и са една от отличителните й забележителности независимо от тяхното настоящо предназначение. 

Незаменимите

Телефонните будки са се превърнали в един от архитектурните символи на Лондон. В момента градската управа се опитва да намери вариант, с който да съживи и измени тяхната функция – като например да ги превърне в точки за безплатен безжичен интернет достъп. Единствената "цена", която потребителите ще трябва да платят, е да предоставят свои лични данни като имена, адрес, електронна поща и мобилен номер, както и да си свалят онлайн купон за местен магазин. Много потребители обаче не са съгласни с предоставянето на толкова много лична информация и поставят под въпрос съществуването на подобни WiFi точки при наличието на добро покритие на мобилната 3G мрежа. До момента компанията Spectrum Digital e оборудвала общо 1800 будки с безжична мрежа в Лондон.

Ню Йорк също има подобен проект за модернизиране на своите емблематични телефонни будки. Концепцията на компанията City24x7 е проста – тя запазва настоящата инфраструктура, но на мястото на слушалката е поставен голям 32-инчов сензорен екран, който наподобява огромен таблет. Чрез него потребителите в реално време ще могат да виждат новини от региона, местни събития, информация за трафика (например промени в градския транспорт, ремонти на улици, задръствания и т.н.). На тези дигитални табла ще могат да бъдат намерени отзиви за ресторанти от квартала, промоции на търговци и всякаква друга сервизна информация. Освен това новата "дигитална будка" ще предоставя информация за различни извънредни ситуации и природни бедствия, както и ще осигурява връзка със спешния номер 911 (само за САЩ). Като опция може да се добавят и разговори през интернет чрез Skype. Подобно на подобрените лондонски будки те ще предоставят безплатна WiFi връзка.

Kметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг обаче е решен да отиде по-далеч и да оборудва телефонните будки с много по-голяма функционалност от червените кабинки в Лондон. Неговата цел е да промени техния статут на градски паметници, като ги модернизира така, че да се впишат в новото технологично настояще и бъдеще.

Липсващата слушалка

Според Блумбърг новите устройства трябва да отговарят на няколко критерия. На първо място те трябва да могат да свързват нюйоркчани, да им предоставят канал за комуникация, особено в случай на извънредни и бедствени ситуации. Вторият важен критерий е те само да подпомагат живеещите и преминаващите наблизо граждани, а и местния малък бизнес, както и културните и обществените институции. Проектите, които нюйоркското кметство ще допусне до участие в проекта, ще се оценяват на базата на иновативност, креативност, външен дизайн, потребителски интерфейс, възможност за реклама и обща функционалност. Участниците ще могат да ползват отворените данни на града и да ги интегрират в своите разработки. Победителят ще получи възможността да замени близо 11-те хиляди телефонни будки в града.

В момента конкурсът е на финалната фаза, като на нея се надпреварват пет концепции. Четири от тях са за замяната на телефонните будки с дигитални такива, а петата е за разполагането на специални сензорни станции, които да измерват ветровете и да събират други подобни данни от заобикалящата среда.

На пръв поглед избраните разработки се различават драстично една от друга. Общото между тях е, че традиционната телефонна слушалка е вече в миналото. В повечето случаи тя е заменена от сензорни LED екрани. Някои от проектите дори променят изцяло идеята за самата будка. Дизайнерските решения на NYFi и Smart Sidewalks разчитат на издължени вертикални табла, снабдени с големи сензорни дисплеи. Интерфейсът на NYFi наподобява този на смартфоните и таблетите - начален екран и набор от приложения, които му дават разнообразни интерактивни функции, подобно умните преносими джаджи. Когато устройството не се използва, то може да показва различни реклами и така да генерира приходи както за общината, така и за производителите му.

Smart Sidewalks пък е футуристичен тънък и извит терминал, който също е снабден със сензорен екран. Една от неговите силни страни е възможността устройството само да осигурява енергия чрез фотоволтаични панели, разположени под специални ъгли, така че да улавят най-ефективно слънчевите лъчи. Smart Sidewalks е базиран на популярната платформа Android. Самото устройство може да се използва и за много други неща – за WiFi точка, зарядна станция за електромобили и др.

Beacon е терминал, разделен на две части, с обща височина от близо 4 метра. Конструкцията е подсилена и позволява на устройството да издържи на природните стихии. На ниското ниво е разположен подсилен LED екран, чрез който минувачите могат да намират всякаква полезна информация. Навигацията е чрез гласови команди и жестове. Няма управление чрез допир, което увеличава хигиената на терминала. Високата част е снабдена с по-голям дисплей, предназначен за реклама. Beacon подобно на останалите проекти е информационна будка, чрез която можеш да намериш полезни данни за всичко – от времето до трафика или да повикаш такси, полиция или линейка. Също като Smart Sidewalks устройството е със соларни панели.

Последната концепция за интерактивна будка е NYC Loop. Погледнато отстрани, тя изглежда като голяма издатина на тротоара, под която може да се побере изправен човек. Реално конструкцията започва от тротоара, извива се над него и после продължава успоредно на нивото на земята. От предната външна страна може да се използва като голям информационен терминал, на който да се изобразяват базови данни като карти, трафик, указания и др. Във вътрешната страна на своеобразната будка човек може да провери по-лична информация или да проведе онлайн разговори. Поради факта, че устройството се явява като продължение на тротоара, то ще се зарежда от кинетичната енергия на преминаващите пешеходци. Подобно на Smart Sidewalks и NYC Loop може да се използва и като зарядна станция за електромобили. 

Победител, но не съвсем

Победителят в нюйоркският конкурс трябва да бъде обявен през втората половина на март. Лошата новина е, че това не означава, че спечелият проект ще получи договор за изграждането на 11 хил. устройства в града. Финалните концепции, както и проекта на победителя ще се използват като основа при обявяването на истински конкурс за изграждането на "телефонните" будки на бъдещето. Демонстрираните проекти обаче показват, че в бъдеще телефонните будки ще бъдат всичко друго, но не и телефонни. Тяхната задача ще е да предоставят максимална свързаност на хората в града и информираност при всякакви обстоятелства.

Също така, ако дори и част от описаните идеи намерят място в крайния проект, бъдещата дигитална будка ще играе съществена роля при изграждането на градската инфраструктура. Това може да реши част от проблемите на редица индустрии. Например включването на зарядни станции за електромобили ще помогне за по-бързото навлизане на този вид превозни средства. Друг пример е наличието на безплатни WiFi точки, което ще разтовари силния трафик от мобилните мрежи на GSM операторите и ще стимулира използването на смартфони и таблети. И ако проектът за нови дигитални будки в Ню Йорк се увенчае с успех, този модел вероятно ще бъде възприет от повечето големи градове по света.

Преди около 15 години единственият начин да се свържеш по телефона, докато си в движение, беше да използваш уличните будки. Притежателите на мобилни телефони бяха единици, а разходите им за този лукс - астрономически. Уличните телефони вече не са част от софийския пейзаж, но в големите мегаполиси по света като Ню Йорк и Лондон продължават да присъстват в градската среда. Мобилната революция, която предизвикаха клетъчните телефони и смартфоните, обаче ги обезсмисли напълно и сега те представляват отломки от една отминала епоха, които напомнят на по-старите жители как навремето са търсили под дърво и камък жетони, за да могат да се свържат.

В момента тези паметници на градската среда вече се използват за всичко друго, но не и за осъществяването на телефонни разговори. В Лондон те са превърнати в нелегални обществени тоалетни и табла за обяви (по-често за розови платени предложения), подобна е и ситуацията в Ню Йорк. Премахването им обаче не се оказва толкова лесна задача, колкото за обикновените софийски будки. Те се част от културния облик на британската столица и са една от отличителните й забележителности независимо от тяхното настоящо предназначение. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Чудесна идея, която не би просъществувала у нас.

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Аз обикновено поглеждам и в кошчето за боклук до уличния телефон,последния път имаше захвърлени книги,навярно като си купуват списание книгите не им трябват:)

  • 3
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Лондонските телефонни будки са класика !!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Доста блудкава концепция. Не разбрах какво ще те накара, ако държиш в ръката си смартфон да ходиш в будката за същото...

    Затова, час по-скоро да викне "експертите" от БТК, те ще измислят как "будката" да се окаже 3-странен билборд с размер на катаджийска караулка, който да запречва 2/3 от габарита на тротоара.

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    До коментар [#4] от "cinik":

    блудкава е ако немаш подправки... на смартфоня за достъпа до информацията плащаш ти... а в будката кебапчията 2 преки по-надолу, че да видиш где му е кебапчийницата... :)

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Гледам, че и у нас все още има улични телефони.

  • 7
    glupcho68 avatar :-P
    glupcho68

    До коментар [#6] от "Нефертити":

    Хаха да има. :)

  • 8
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#7] от "glupcho68":

    Изглеждат сюрреалистично и никому ненужни.

  • 9
    eskimos avatar :-P
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

    Стават за обществени писоари, например в Брюксел!

    Там са зад едни ниски прегради, виждат се дирниците на ползващите ги!

  • 10
    ivanpetrof80 avatar :-|
    Йосиф Давыдович

    Имам такива хубави спомени от тези лондонски телефони! Как ги зареждах с монети от 5лева(от тия големите жълтите) и те отчитаха кредит от50 пенса


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK