Нашествието на аксесоарите с чип
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нашествието на аксесоарите с чип

Jawbone

Нашествието на аксесоарите с чип

Докато очакваме "умните" часовници да наводнят пазара, техните братовчеди гривните-миникомпютри вече се радват на висок потребителски интерес

Асен Георгиев
8250 прочитания

Jawbone

© Jawbone


През последните няколко месеца технологичните среди регулярно бяха разтърсвани от нови и нови гръмки изявления, според които съвсем скоро почти всички големи играчи ще пуснат на пазара свои собствени "умни" часовници. Една от причините за това е, че пазарът на смартфони в САЩ и Западна Европа, а и като цяло в икономически развитите държави, е близо до точката на насищане. Това означава, че маржовете на печалба ще намаляват заедно с ръста на продажбите. Съвсем естествено е в тази ситуация компаниите да търсят нови източници на приходи и печалба. Очевидното спасение, което гиганти като Apple и Samsung видяха в умните часовници, обаче беше изпреварено от техните братовчеди - гривните-миникомпютри, които стават все по-голям хит сред водещите активен начин на живот хора.

Гривните като UP на Jawbone и FuelBand на Nike са устройства със семпъл дизайн, които записват постоянно разнообразна информация за ежедневието на своите собственици. Те трупат данни от най-различно естество: от пулса, през реализирания брой крачки за деня, погълнатите или изразходвани калории до времетраенето и качеството на съня. Всичко това идва в комплект със специални приложения, които могат да се ползват на компютър и мобилен телефон, а цялата информация може да се споделя в общността на ползващите. Последното обстоятелство създава състезателен елемент, който стимулира потребителите да водят по-здравословен живот.

Всичко това обаче е само началото на бизнеса с подобен тип устройства. Тяхното масово навлизане със сигурност ще провокира разработването на множество нови приложения с най-разнообразно предназначение. Най-видимото доказателство за тази тенденция е фактът, че миналата седмица от Jawbone пуснаха версия на своята гривна UP за телефони с господстващата мобилна операционна система Android. Устройството се продава в няколко размера и в 5 различни цвята. Цената на гривната е $129.99, което е с около $10 по-малко от конкурентното предложение на Nike.

Пазарът

Глобално през 2012 г. за подобен тип джаджи са изхарчени около 750 млн. долара, посочват авторите на маркетингово проучване, проведено от Transperancy Market Research. Специалистите на компанията прогнозират обаче, че пазарът ще расте средно с 40.8% годишно, достигайки 5.8 млрд. долара през 2018 г. Според анализаторите в момента именно пазарът на гривни и устройства, които измерват различни показатели от ежедневието на потребителите, се намира в състояние на стремителен подем.

Анализаторите обаче прогнозират също така, че до 2018 г. този пазар ще претърпи сериозни трансформации и на първо място като сегмент ще се изкачат часовниците и очилата. Според изследването на Transperancy Market Research обемът на годишните продажби на тези типове продукти ще се увеличи от 15 млн. през 2012 г. до над 70 млн. през 2017 г. Анализаторите от ABI Research излизат с още по-оптимистична прогноза. Според нея през 2018 г. пазарът за подобен тип джаджи ще достигне 485 млн. устройства, които ще са най-вече часовници и очила.

Полза и потенциал

Активните хора използват гривните, за да разполагат с актуална и достоверна информация за своето ежедневие и за това дали водят здравословен начин на живот. Така например обобщената информация показва, че хората в САЩ, които ползват UP, спят най-дълго по време на уикендите, наслаждават се най-много на понеделнишкия си обяд и се движат най-много в петък, въпреки че най-често ходят на фитнес в понеделник, вторник и четвъртък.

С пускането на новата версия от компанията обявиха, че тя вече поддържа 11 нови езика под управление на операционната система iOS и се продава в още 25 държави по света директно и чрез партньори. За момента България не попада в този списък, но желаещите могат да се сдобият с гривната, като си я поръчат от Amazon.com например.

UP и Fuel не са единствените "умни" гривни на пазара в момента. Съществуват и варианти като Striiv, Fitbit и Fit Link. Всички са в диапазона между $70 и $150. UP обаче притежава някои качества, които за момента я правят уникална. Пример за това е вграденият вибриращ модул, който може да бъде нагласян да се активира, ако се задържите прекалено дълго време на бюрото, подканвайки ви да се поразходите. Или пък може да нагласите аларма, която да ви буди дискретно рано сутрин.

Както повечето други подобни устройства, UP измерва крачките, които потребителят извършва. Съществен минус е обаче, че миникомпютърът не прави разлика между ходене, тичане или качване по стълби, както някои от конкурентните продукти.

Бизнес възможността, която се отваря пред създателите на модерните миникомпютри-аксесоари, следящи различни показатели, е изключително голяма. На първо място, тези устройства имат далеч по-ниска производствена стойност от смартфоните, а цените, на които се продават, гарантират на техните производители повече от добри печалби. Освен това, въпреки че в момента са насочени предимно към активните хора, с развитието им целевата аудитория определено би могла да се разшири значително, практически достигайки до всеки човек на планетата. 

През последните няколко месеца технологичните среди регулярно бяха разтърсвани от нови и нови гръмки изявления, според които съвсем скоро почти всички големи играчи ще пуснат на пазара свои собствени "умни" часовници. Една от причините за това е, че пазарът на смартфони в САЩ и Западна Европа, а и като цяло в икономически развитите държави, е близо до точката на насищане. Това означава, че маржовете на печалба ще намаляват заедно с ръста на продажбите. Съвсем естествено е в тази ситуация компаниите да търсят нови източници на приходи и печалба. Очевидното спасение, което гиганти като Apple и Samsung видяха в умните часовници, обаче беше изпреварено от техните братовчеди - гривните-миникомпютри, които стават все по-голям хит сред водещите активен начин на живот хора.

Гривните като UP на Jawbone и FuelBand на Nike са устройства със семпъл дизайн, които записват постоянно разнообразна информация за ежедневието на своите собственици. Те трупат данни от най-различно естество: от пулса, през реализирания брой крачки за деня, погълнатите или изразходвани калории до времетраенето и качеството на съня. Всичко това идва в комплект със специални приложения, които могат да се ползват на компютър и мобилен телефон, а цялата информация може да се споделя в общността на ползващите. Последното обстоятелство създава състезателен елемент, който стимулира потребителите да водят по-здравословен живот.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    Още повече аксесоари с чипове ще има. Предричам десетки поддържащи Bluetooth Low Energy в следващите 6 месеца.

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Интересни и практични продукти.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    arimancer avatar :-?
    zeromancer

    И какво като имаш 55 тренди неща по теб, които имат сходни функции?

  • 4
    tiggo avatar :-|
    Тихомир Гочев

    По - полезни биха били, ако следят основните / колкото повече, толкова по - добре/ жизнените показатели и сигнализират на подходящо място при проблем / аз лично бих снабдил с такава джаджа родителите си, а защо не и себе си - ежедневието ни е достатъчно напрегнато - застраховани няма/ - другото са глезотии, които всеки избира дали иска да ползва или не...

  • 6
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Пътя към Ада е застлан с добри намерения...
    Това с меренето на пулса... че това си е надничане под чаршафите — кога, колко, къде, с кого... А утре шефа ще ви наглежда през чиповете на стола и бюрото — дали се движите правилно или сте отпуснат...

  • 7
    stg avatar :-|
    stg

    чудесно вече ако пръдне някой в автобуса ще може да се проведе бързо следствие

  • 8
    briton avatar :-?
    briton

    Първоначално реших да експериментирам и да си взема една такава гривничка. Явно скритата реклама е подействала :)
    Отивам на Амазон УК и гледам £99. Е, чак за 200 и лева няма нужда от експерименти.
    Преди време онези Пауър гривнички ли какви бяха, по 100-200лв, пълен боклук се оказаха и сега са по 20-30лв, че и никаква работа не вършат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK