Бракът по сметка между Zynga и Facebook е към края си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бракът по сметка между Zynga и Facebook е към края си

Reuters

Бракът по сметка между Zynga и Facebook е към края си

Гейм компанията се опитва да изгради собствена екосистема и да излезе от сянката на водещата социална мрежа

Юлиян Арнаудов
5686 прочитания

Reuters

© Reuters


Във всяко щастливо семейство има противоречия, караници, като понякога се стига до раздяла. Един развод може да е шумен и белязан със съдебни разпореждания за разпределение на имуществото или точно обратното – да бъде по взаимно съгласие и при съгласуване на условията, които да удовлетворяват и двете страни. Вторият вариант е като че ли ситуацията, в която изпадат най-голямата социална мрежа Facebook и геймърската компания Zynga.

Дълги години между двете съществуваше симбиотична връзка, която позволи на разработчика на игри да задмине по пазарна капитализация гейм гиганта Electronic Arts, макар и за кратко. Миналата седмица обаче Zynga обяви редица промени в своя гейм портал, с които компанията намалява зависимостта си от социалната мрежа. Разработчикът на игри от повече от година се опитва да диверсифицира платформите за разпространение, но същевременно ще загуби предимствата, които получава при използването на Facebook, и ще изложи на риск бизнес модела на заглавията си.

Очаквана раздяла

Едно от обновленията на платформата е, че вече потребителите ще могат да играят заглавията на Zynga, без да се налага да се свързват с профилите си в социалната мрежа. Освен това гейм компанията ще въведе собствена виртуална валута на своя сайт, вместо да използва платежната система на Facebook, както правеше досега за всички свои игри. При нея компанията на Марк Зукербърг прибира 30% комисиона от приходите. Промените ще влязат в сила от тази седмица. Те обаче не са изненадващи, защото двете компании ги разкриха при одобряването на поправки в договора си за сътрудничество през ноември миналата година.

Връзката между тях се очаква допълнително да намалее, ако се окажат верни намеренията на Facebook да ограничи достъпа на Zynga до приятелите на потребителите й в социалната мрежа. Тоест всички, които играят от портала Zynga.com, няма да могат да виждат техни познати или приятели, които използват Facebook като гейм платформа. За да избегне прекъсването на връзката между отделните играчи, разработчикът търси алтернативни варианти за изграждането на списъци с контакти и потребители, като например да ги свързва чрез други облачни услуги като електронната поща Gmail на Google или чрез базата данни на Yahoo. В момента обаче това са само евентуални опции, а не взети решения. Тоест потребителите няма да могат да разчитат на тях при налагането на промените.

"Двете компании достигнахме до общото решение, че е време да намалим това партньорство и да си дадем повече пространство за собствена реализация", коментира Кадир Лий, главен технологичен директор в Zynga, цитиран от Wall Street Journal.

Facebook зависимост

Действията на двете компании показват колко са се изменили отношенията помежду им през последните пет години. Zynga е основана през 2007 г., но се разраства бързо едва когато започва да предлага т.нар. кежуъл игри през Facebook, като добавя към тях социален елемент. Първият голям хит е FarmVille, който излиза през 2009 г. и привлича над 40 млн. потребители в рамките на няколко месеца. Така Zynga се превръща в разработчик номер едно на приложения за социалната мрежа, като използва нейните механизми за споделяне и харесване, за да може да направи своите игри по-популярни сред потребителите. Гейм компанията генерира такъв ръст с нови игри, че през 2011 г. отговаряше за 12% от приходите на Facebook. Тя обаче стана прекалено зависима от тази симбиоза, като през същата 2011 г. 90% от приходите на Zynga идват от социалната мрежа.

Освен това от гейм разработчика потвърждават, че ограниченията, които налага компанията на Зукърбърг за използване на данните, не са идеалният за тях сценарий. Те предпочитат да имат неограничен достъп до инструментите на Facebook като Social Graph, които могат да дадат допълнителни предимства на игрите на Zynga. Това е обяснимо поради факта, че техните заглавия станаха популярни именно заради социалния елемент, който компанията добавя към тях. Facebook налагат тези рестрикции предвид своята фирмена политика, в която блокират всички приложения, които по някакъв начин конкурират услугите на социалната мрежа или не предоставят достатъчно "добавена стойност" към нейната екосистема.

В стремеж да намали тази тенденция и да диверсифицира източниците си на приходи гейм компанията започна през миналата година да изгражда собствена онлайн платформа, през която да бъдат достъпни нейните заглавия. Тя също така инвестира и крупни суми в развиването на мобилните приложения, сегмент, който дълго време беше ахилесовата пета на Facebook. Тези усилия все още не дават достатъчно убедителен резултат, защото приходите от популярната социална мрежа продължават да съставляват 79% от общите постъпления през четвъртото тримесечие на 2012 г.

Развитието на ситуацията не допада и на инвеститорите, като акциите на Zynga вървят стремглаво надолу от обявяването на платформата през лятото на изминалата година. Те достигат дъното от 2.10 долара за акция при обявяването на поправките в договора за сътрудничество с Facebook през ноември 2012 г. Последва крехко възстановяване и в момента книжата й се търгуват за 3.41 долара за акция, което обаче е далеч от пиковата стойност от 14.69 долара, достигнати през март 2012 г.

Естествена еволюция

Концепцията на Zynga да излезе иззад сянката на Facebook се описва от ръководството на гейм компанията като "естествена еволюция" за нейното развитие. Компанията дори обяви през лятото на 2012 г. намеренията си да изгради собствена социална мрежа за геймъри, която да се казва Zynga with Friends. Намаляване на връзката с Facebook води със себе си и някои положителни неща. Първо, това може да доведе до така желаното диверсифициране на приходите и постъпленията от социалната мрежа да не съставляват толкова голям процент от общите. В това отношение Zynga дори прибегна до физическите продукти, като започна да предлага настолни игри, базирани на нейните популярни заглавия – като например CityVille Monopoly, което е римейк на популярното Monopoly с леки изменения на правилата. Второ, вече потребителите ще могат да създават профили, които по-трудно биха се свързали с реални личности. Тоест ще има повишена анонимност на геймърите, нещо, което е трудно достижимо в екосистемата на Facebook. По този начин Zynga ще може да се съревновава с компани като EA и тяхната платформа Origin, където повечето потребители използват псевдоними.

"Ако избереш да играеш карти по средата на работния ден, невинаги ще искаш останалите да разбират за това", коментира Тим Катлин, генерален мениджър за сайта zynga.com.

Трето, това ще отвърже ръцете на Zynga да бъде една наистина самостоятелна компания, която да генерира растеж от игри и услугите, които предлага, а не да разчита на успеха на Facebook.

Успехът на компанията обаче зависи от това доколко ще съумее да изгради собствена социална екосистема. Zynga разполага с над 232 млн. месечни потребители, които играят нейните заглавия. Това е една внушителна база, но не се знае дали компанията ще успее да ги свърже ефективно и да ги задържи без помощта на Facebook.

Във всяко щастливо семейство има противоречия, караници, като понякога се стига до раздяла. Един развод може да е шумен и белязан със съдебни разпореждания за разпределение на имуществото или точно обратното – да бъде по взаимно съгласие и при съгласуване на условията, които да удовлетворяват и двете страни. Вторият вариант е като че ли ситуацията, в която изпадат най-голямата социална мрежа Facebook и геймърската компания Zynga.

Дълги години между двете съществуваше симбиотична връзка, която позволи на разработчика на игри да задмине по пазарна капитализация гейм гиганта Electronic Arts, макар и за кратко. Миналата седмица обаче Zynga обяви редица промени в своя гейм портал, с които компанията намалява зависимостта си от социалната мрежа. Разработчикът на игри от повече от година се опитва да диверсифицира платформите за разпространение, но същевременно ще загуби предимствата, които получава при използването на Facebook, и ще изложи на риск бизнес модела на заглавията си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    either avatar :-P
    Soothsayer

    Пази боже сляпо да прогледа ...

  • 2
    desolater avatar :-|
    Desolater

    Тея май много си повярваха :) Ама така е като всеки сайт с потребители и без приходи се оценява колкото работещ завод.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK