// K2: Бизнесът / Технологии
Възходът на династията Шоути*
Китайски производители се готвят да превземат пазара на смартфони
Илюстрация |
Китайските императорски династии датират някъде от около 2000 години пр.н.е., а хрониките за тяхното царуване са изпълнени с разкази за епични битки. В наши дни Китай продължава да води сражения с не по-малък мащаб. Повечето от тях обаче не са толкова кървави и са от по-различно естество. Една от тези битки все още е в зародиш и се води на пазара на смартфони. Все повече китайски компании обаче се "въоръжават до зъби" и се готвят за мащабна атака, при която ще се опитат да превземат този сегмент, заливайки го със стотици милиони устройства. При това още тази година.
Според доклад на анализаторската компания IDC през 2012 г. по целия свят са били пласирани около 722.4 млн. смартфона. Това е ръст от 46.1% спрямо 2011 г. Очакванията са, че пазарът на умни телефони ще запази бурните темпове на растеж и през тази година. Подобно експлозивно развитие създава предпоставки за големи и бързи печалби. И, както изглежда, Китай смята да се възползва максимално от отворилия се времеви прозорец.
Пазарът на смартфони се отличава с една интересна характеристика. Търсени са или скъпите предложения на водещите производители, или възможно най-евтините апарати, създадени от неизвестни компании. Именно това е основната предпоставка за раждането на няколкостотин малки китайски фирми, които се опитват да запълнят ниския ценови сегмент, сочи анализ на онлайн изданието Technology Review.
За подобно развитие на пазара принос имат и производителите на електронни компоненти, които предлагат все по-разнообразен набор от чипсети и процесори за смартфони, които се продават в почти готови пакети. Те просто трябва да се комбинират с подходящ сензорен екран, всичко да се сглоби в подходящ корпус, да се инсталира някаква сравнително съвместима версия на Android и евтиният умен телефон е готов. Звучи твърде лесно и изглежда наистина е така. Добър пример за описаната тенденция е компанията Xunrui Communications. Тя е създадена от 38-годишния Лианг Ливан, който преди малко повече от година дори не се е занимавал със смартфони. През 2013 обаче той планира да "произведе" поне 10 млн. от тях.
Работният процес в Xunrui Communications е съвсем опростен. Ливан купува на едро евтини компоненти за умни телефон от местните китайски производители. В Поднебесната империя съществуват над 1000 такива компании, така че изгряващият смартфон предприемач има богат избор на много ниски цени. Частите се доставят в няколко цеха, където работници сглобяват смартфоните на ръка. Резултатът е умен мобилен телефон, който се продава за около $65. Себестойността на едно устройство пък е около $40.
Освен евтин ръчният труд се оказва и много бърз. Само в една от работилниците на компанията са заети 175 души, които се трудят на 5 поточни линии. Те са способни да сглобят и опаковат около 3000 мобилни телефона на ден. Към момента компанията може да произвежда по 30 хил. смартфона за денонощие.
Ливан твърди, че бързината не означава лошо качество на изработка. В интервю за Technology Review той споделя, че всеки работник преминава през металодетектор на влизане в помещението, за да е сигурно, че не носи нищо, което може да повреди компонентите. Освен преминава и през специална камера, в която силни въздушни струи премахват прахта и другите механични частици от униформата му.
Xunrui Communications далеч не е единствената компания, която прави лоукост смартфони. Тайванската Spreadtrum например предлага произвеждани в Китай "полуготови" мобилни устройства. Това са комплекти с компоненти и софтуер, които просто трябва да се сглобят в подходяща опаковка. Компанията предвижда, че тази година ще продаде 100 млн. подобни комплекта. Китайската Xiaomi пък прогнозира да пасира 15 млн. смартфона.
Когато говорим за китайската инвазия в мобилните комуникации, не трябва да забравяме и големите и вече известни технологични мастодонти като Lenovo, ZTE и Huawei. Последната наскоро обяви, че иска да бъде едноличен лидер в света на смартфоните и да измести Samsung и Apple от челните позиции в сегмента. Тя дори смята да се нареди сред стоте най-известни марки в света и за целта е подготвила мащабна и агресивна стратегия с евтини устройства и скъп маркетинг.
Още по темата
От нула до пет процента за четири години
Как китайският производител Xiaomi завзема пазара на смартфони
5 авг 2014Китайската компания Xiaomi ще продава своя конкурент на iPhone за $327 (видео)
от Дневник,7 сеп 2013Тригодишната компания Xiaomi надмина американския технологичен гигант по продажби на смартфони в Китай
28 авг 2013Lenovo се насочват към смартфоните
Китайците водят преговори за придобиване на мобилното поделение на NEC
4 юни 2013Три независими компании хвърлят ръкавица на Google и Apple на пазара на смартфони
8 мар 2013Технологичните производители засега залагат на сигурно, без да предлагат революционни джаджи или идеи на Световният мобилен конгрес (MWC) в Барселона
26 фев 2013Настъплението на китайските смартфони
Huawei и ZTE Corp. вече имат пазарен дял от по близо 5 процента и придобиват силни позиции в нововъзникващите пазарни икономики
26 фев 2013За пръв път от три години спадат продажбите на мобилни телефони
Смартфоните отчитат отлични резултати през 2012 г. за сметка на обикновените устройства, където има силен спад
13 фев 2013Huawei обяви 33% ръст на печалбата за миналата година
Китайският технологичен гигант не се притеснява от ограниченията, налагани от властите в САЩ
21 яну 2013Технологията на успеха на потайната Huawei
Всеки трети човек на земята ползва продуктите на китайския производител на телекомуникационно оборудване
4 яну 2013
Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път
6 дек 2019, 968 прочитания

Как технологиите промениха до неузнаваемост лечебното заведение "Д-р Димитър Чакмаков" в Раднево
6 дек 2019, 629 прочитания
6 дек 2019, 3395 прочитания
6 дек 2019, 2574 прочитания
6 дек 2019, 1764 прочитания
6 дек 2019, 1635 прочитания
6 дек 2019, 1353 прочитания
Apple и Google планират да се включат в надпреварата за онлайн излъчването на музика