Рапсодия в двоичен код
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рапсодия в двоичен код

Shutterstock

Рапсодия в двоичен код

Apple и Google планират да се включат в надпреварата за онлайн излъчването на музика

Юлиян Арнаудов
6327 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Абонаментните планове не успяха до момента. Хората искат да притежават своята музика." Това споделя вече покойният изпълнителен директор на Apple Стив Джобс по повод появата на различни стрийминг услуги в интервю за агенция Reuters през 2007 г. По това време вече технологичната компания вече беше успяла да пробие крепостта на традиционния модел за разпространение на музика, наложен от звукозаписните студиа. Гигантът провокира дигиталната революция в музикалната индустрия със своя онлайн магазин iTunes още през 2003 г. Чрез него всеки потребител може да си поръча желаното парче на съответния изпълнител на символична цена от няколко цента до долар-два. Джобс се оказва прав, защото в момента почти всяка голяма технологична компания, насочена към потребителската електроника, има подобен интернет магазин за музика. Пророчеството му за стрийминга обаче може да се окаже малко встрани от целта...

Музика в мрежата

Разчупването на разпространителските догми на звукозаписните компании обаче, изглежда, е рапсодия, която позволява импровизации. Възходът на умните мобилни устройства и облачните услуги през последните години насърчи измислянето на нови подходи за дистрибуция, които отново вдъхват живот на идеята за стриймването на музика онлайн. През изминалата година инвестициите в малки софтуерни разработчици свързани с този модел достигат  619.3 млн. долара. В тази група попадат компании като Rhapsody, Spotify, Pandora, Soundcloud и др., които успяха да създадат на пръв поглед успешни стрийминг услуги и да привлекат милиони потребители. Причината за големия интерес е, че мобилните устройства имат ограничено място, което да използва за качване на музика. Отделно, вместо потребителят да се затормозява да купува и сваля всяко парче отделно, той може да го слуша онлайн, където и да е и на което и да е устройство.

Към това добавете и факта, че според изследване на анализаторската фирма ComScore около 48% от притежателите на смартфони ги използват за слушане на музика. Търсенето и все по-силното предлагане на този вид услуги показват, че хората се ориентират все повече към подобен модел на слушане на любимите парчета. Лошата новина е, че наличните в момента компании не могат да формулират достатъчно печеливш подход към клиентите, който да им гарантира стабилна печалба. Технологичните мастодонти като Apple, Google и др. обаче също планират да навлязат в тази нова пазарна ниша. Те разполагат с ресурсите да променят и самия бизнес модел, който до момента се опитват да наложат малките стартиращи фирми. 

Амбициите на големите

Последните месеци новинарският поток в глобалната мрежа буквално беше залят с информация за плановете на Google, Apple, Amazon и др. да се включат в развиването на онлайн стрийминг услугите. Microsoft вече е на този пазар, пускайки Xbox Music – приложение, което позволява на потребителите да слушат в интернет любимите си песни на едноименната конзола, на Windows Phone смартфон, на компютър или таблет с Windows 8. Услугата е едва на няколко месеца и реално представлява надграждане на не много успешният аналог на iTunes – Zune.

Google също иска да пусне собствена услуга за слушане на песни онлайн, която да работи както през сайта за видеосподеляне YouTube, така и чрез приложение в мобилния магазин Google Play за операционната система Android. Компанията планира да осъществи намеренията си през втората половина на годината. Любопитен е моделът, който ще се използва при платформата YouTube – сайтът е един от най-използваните за стриймване на музикални клипове. За платените абонати най-вероятно Google ще предложи по-лесна търсачка за песни, премахване на рекламите и други допълнителни функции. Приложението за Android ще разчита на модел, който е сходен с този на Spotify. При него потребителят може да слуша безплатно музика, но с включването на реклами при определен интервал от време. Ако иска те да бъдат премахнати, той трябва да заплати абонаментна такса.

Независимо от скептицизма на Стив Джобс отпреди 5 години Apple също вероятно ще се включи в надпреварата. Намеренията на компанията от Купертино не са напълно изкристализирани, като към момента те се свеждат най-вече до преговори с музикалната индустрия за по-изгодни условия за стриймване. Предполага се, че идеята е сходна с тази на Microsoft – сега съществуващият онлайн магазин iTunes да се надгради с възможност за слушане на музика "в облака". Това съвпада частично с визията на Джобс, който в интервюто си за Reuters допълва, че ако хората са заинтересовани да наемат или стриймват своята музика, Apple ще трябва да удовлетвори това търсене, но само в контекста на купуването на продукти на компанията. Тоест подобна платформа вероятно ще бъде част от затворената екосистема на ябълковата компания.

На зелено

Единствената пречка пред компаниите (малки и големи) за успешното и масово разгръщане на стрийминг услугите са непосилните лицензионни такси, които звукозаписните компании искат. Технологичните фирми се сблъскват със същия проблем при договарянето на правата за наемане на филми, сериали и куп друго популярно видеосъдържание.

За момента това е основната причина да бъде поставян под въпрос бизнес моделът на малките играчи. Те получават приходи от реклами и абонаментни такси, но проблемът не е в постъпленията, а в разходите, които правят. Правоносителите изискват огромни такси, които са обвързани пряко с традиционния модел на продаване на съдържание. Така например над 60% от приходите на Pandora отиват за плащането на правата за излъчване. Според отчета на компанията 76.7 млн. долара са отделени за звукозаписните компании през последното тримесечие на изминалата година. Spotify плаща дори повече - нейните финанси не са публични, но по груби сметки разходите по това перо съставляват 70% от приходите. Поради тази причина фирмите от стрийминг бранша не могат да излязат на печалба за разлика от повечето интернет компании, които плащат само за поддръжка и маркетинг. Изпълнителният директор на Pandora дори беше принуден да си подаде оставката заради рекордната загуба от 38 млн. долара за цялата 2012 г. Компанията е на червено, независимо че разполага с 67 млн. месечни потребители.

Възможностите на Apple, Google и евентуално Amazon да навлязат в тази пазарна ниша обаче може да променят ситуацията. Именно благодарение на агресивната политика на Apple звукозаписните корпорации се съгласиха да свалят цените при продажбата на песни онлайн. Подобно нещо може да се случи и сега. Дори обаче този път музикалната индустрия да не преклони глава пред IT гигантите те имат и друга опция, с която малките играчи не разполагат. Те могат да предлагат стрийминг услуги на загуба. Гигантите разполагат с големи парични резерви, а дивидентите ще идват покрай обстоятелството, че онлайн стриймингът ще е част от тяхната екосистема. Колкото повече хора я ползват – толкова повече постъпления ще има от други източници, свързани в екосистемата.

Навлизането на големите компании ще позволи те да инсталират стрийминг услуги директно в устройствата, които продават или които са свързани с тях, което ще направи останалите приложения неконкурентни. Подобен ход може да доведе до падане на цените на правата за интернет излъчване, от което пък полза може да извлекат всички или в по-лошия сценарий - само гигантите. Така Apple и Google за пореден път могат да променят пазара за разпространение на музика - по същия начин, както ябълковата компания направи това през 2003 г. С малката разлика, че сега много малки играчи може се окажат извън бизнеса.

"Абонаментните планове не успяха до момента. Хората искат да притежават своята музика." Това споделя вече покойният изпълнителен директор на Apple Стив Джобс по повод появата на различни стрийминг услуги в интервю за агенция Reuters през 2007 г. По това време вече технологичната компания вече беше успяла да пробие крепостта на традиционния модел за разпространение на музика, наложен от звукозаписните студиа. Гигантът провокира дигиталната революция в музикалната индустрия със своя онлайн магазин iTunes още през 2003 г. Чрез него всеки потребител може да си поръча желаното парче на съответния изпълнител на символична цена от няколко цента до долар-два. Джобс се оказва прав, защото в момента почти всяка голяма технологична компания, насочена към потребителската електроника, има подобен интернет магазин за музика. Пророчеството му за стрийминга обаче може да се окаже малко встрани от целта...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    нова пазарна ниша !

  • 2
    superbg avatar :-|
    superbg

    Аз съм за Гугъл.
    Епъл се прекалено високомерни и когато не могат да бият по цена/качество почват със съдебни инсинуации в американски стил.

  • 3
    trenkov avatar :-|
    trenkov

    Музикалната индустрия е много интересна. При тях не може да има конкуренция по отношения на цени. Лейбъла на ДР. Дре да кажем не може да се продава по-евтино от лейбъла на български продуцент, само за да бъде предпочетен от големите. Иначе една опция беше големите да подават заедно оферти за музикален продукт. Така, за да може една компания да продава по-масово авторите си ще предлага възможно най-ниска цена, а технологичните ще си имат приоритетни партньори. Индустрията може да се промени, като технолозите си хванат такива партньори и авторите на музика се пренасочат към тях... Но дали това ще се случи... Както казах - музикалната индустрия е интерес бизнес :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK